Hoe ziet je dag eruit? En hoeveel verschillen je kinderen in leeftijd? En dan het financiële gebeuren, aankleden etc.. Ik vraag dit omdat wij 2 kids hebben en er over een tijdje ( mits mn baarmoeder goed is ) wij er graag een derde bij willen, maar de meeste mensen denken altijd meteen dat als je een zoon en een dochter hebt dat het dan gelijk goed is zo.. want een 3e of eventueel een 4e is niet te betalen word er dan snel gezegt, maar is dit ook zo...?
Ik heb 3 schoonzussen met "grotere" gezinnen. 2 met 5 kids, 1 met 4. 2 ervan werken parttime 12-28u naast hun man om rond te komen, de 3e is veel te jong overleden en mn zwager werkt niet ivm weduwenaar en heel jonge kinderen. Wel zeggen ze zelf; de kinderen kunnen niet op hun kosten gaan studeren, dat is gewoon te duur. Maar eten kleding en een grotere auto lukt wel allemaal. Heel veel afhankelijk van je levensstijl. Mn buuf heeft trouwens 3 kids; 4 maanden, 2 jr en 3 jaar, die heeft t wel druk thuis! Maar doen t wel op 1 inkomen.
ik heb 3 dochters! bij mij dacht iedereen toen ik zwanger was vd 3e dat ik natuurlijk voor een jongen ging...pfff irritant! mn dochters zijn 8, 6 en 3 maanden. een 3e kindje is zooo leuk! ik geniet er onwijs van. ik vind de overgang van 2 naar 3 ook makkelijker als van 0 naar 1 of 1 naar 2! ik was wel veeeel!! verder vind ik de kosten wel meevallen. ja nu de luiers en voeding. maar luiers koop ik altijd in de aanbieding. en dan het van en naar school brengen is best lastig. elke keer de kleine in en uit de wagen! maar verder...genieten!
Ik heb een dochter van 5, een zoon van 4, een dochter van 1,5 en een zoontje op komst. De oudste 2 zitten op school en in het begin was het even puzzelen met de jongste met haar slaapjes, heb dit opgelost door ze op di en do over te laten blijven en zo viel het mee. Ik vind het eigenlijk niet veel drukker dan toen ik er nog 2 had, scheelt ook dat onze jongste een super makkelijk meisje is. Hoe het straks word met 4 geen idee, maar denk dat het allemaal wel vanzelf gaat
Hier 2 'grote' dochters van 10 en 12 en 2 kleine jongens van 3 en 1 jaar. Kosten vind ik meevallen maar idd kunnen ze niet op onze kosten gaan studeren maar dat vinden wij geen enkel probleem. Wij hebben toch andere toekomstverwachtingen dan doorstuderen. Grote auto, 7 zitter en vakanties kun je zo duur maken als je wilt. Wij hebben een enorme tent en daar gaan we lkr mee naar italie of frankrijk dan zijn we maar 1000 euro kwijt. En dan gaan we ook gewoon een keertje uit eten of een pretpark doen etc. Verder werk ikzelf 18 uur en mijn man 34 uur. Vinden wij goed te doen. Ik zou mijn werk ook niet op willen geven, veel te leuk. Vooroordelen in mijn omgeving niet gehad, iedereen vind het onwijs leuk. Maar moet zeggen dat het hier verschrikkelijk druk is soms echt wel te druk maar dat kan ook door onze levensstijl komen. We hebben beide goede banen dus er is geen geld tekort.
3 kids en de 4e onderweg. Vooroordelen: Ja! Verder is de derde mij zo hard meegevallen! De overgang van 1 naar 2 vond ik veel zwaarder! Financieel is het goed haalbaar hoor, maar je zult je leven erop moeten aanpassen, er dingen voor laten (sommigen dan). De klap wordt pas groter als ze naar de middelbare gaan, en daar zal gespaard voor moeten worden. Ik ondervind eigenlijk geen extra kosten aan een derde behalve schoenen en kleding. Maar dat kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.
Wij hebben 3 kindjes. Ik werk daarnaast 24 uur per week en dan nu vooral middag/avond en in het weekend, zodat we maar 1 middag opvang nodig hebben. Ik ben wel blij als ik dat kan aanpassen als de kleinste naar school gaat. Kosten qua eten en drinken valt wel mee, alhoewel we met sommige maaltijden wel gaan merken dat we meer moeten klaar maken (bv met pannenkoeken, daar moet ik nu 2 pakken van klaar gaan maken). Studeren denk ik nu nog niet aan, kan goed zijn dat het over 13 jaar weer allemaal anders is geregeld.
Hier ook 3 kids, maar ik smokkel want er zit 13 jaar leeftijdsverschil tussen de oudste en 2e . Ik heb ze van 16, 2,5 en 9 mnd. Het geheim zit hem volgens mij gewoon in vroeger opstaan, zodat je tijd hebt om je zelf aan te kleden en wat in het huishouden te doen voordat de kleintjes wakker zijn, dan heb je wel tijd over om ze aan te kleden, Ze wassen/douchen doen wij 's avonds om 's morgens tijd te besparen. Wb financieel scheelt het wel als je gewoon aardappelen, groente, vlees eet, ipv 5 x in de week nasi, kip tandoori en gebakken krieltjes bij wijze van spreken. Kleding koop ik voor allemaal in de opruiming en ook rustig een jaar ervoor, want dat schat ik in en klopt eigenlijk altijd. Voor de kleintjes koop ik ook vaak keurig nette kleding op de rommelmarkt. En ook wij hebben 2 auto's terwijl mijn man eigenlijk niet veel verdiend en ik maar 12 uur of zo in de week werk. Hij heeft dan wel een kleine subaru en ik een citroen c5 station, maar hij kan er prima mee op zijn werk komen, belasting en verzekering voor zijn auto is samen maar 25 euro, dus vandaar dat wij toch 2 auto's hebben. En vooroordelen, ja ach ALS ze er zijn trek ik me er weinig van aan, OF ze krijgen van mij te horen: Moet jij ze opvoeden en kost het jou geld? einde discussie hoor.
Ik heb 5 kinderen. Ze zijn 9,7,6,2 en 3 mnd. De oudste drie zijn al behoorlijk zelfstandig dus die hoef ik niet te helpen bij dingen zoals aankleden, tandenpoetsen enz. Ik heb 's ochtends een vrij strak ritme en het lukt me altijd dat we om iets over 8uur klaar zijn. In m'n huishouding ben ik ook vrij strikt. De ene week doe ik alles beneden, de andere week alles boven. Was en strijk probeer ik ook bij te houden. 's Middags na kwart over 3 zorg ik dat ik niets meer hoef te doen, dan heb ik alle tijd voor de kinderen. Ik heb de luxe dat het niet nodig is dat ik werk, dus ik kan alle tijd aan mijn gezin besteden. Op financieel gebied hebben wij gelukkig geen zorgen, ons inkomen is ver boven modaal. Maar ik zou het ook wel redden om het met minder te moeten doen. Die tijden hebben we ook gehad en toen ging het ook prima. We rijden in een Mercedes station waar we met z'n allen in passen. Voor extra bagage is dan alleen niet zo heel veel plek. We gaan in de voorjaarsvakantie altijd op wintersport en zomers kamperen we met een grote tent. Kleding koop ik overal en nergens, ik mix goedkopere kleding (zeeman/wibra) met merkkleding en dan krijg je de leukste combinaties. Elke maand sparen we een vast bedrag wat later voor de kinderen bestemd is (voor studies/rijbewijs enz) We wonen op dit moment in een 2 onder 1 kap woning, maar hopen volgend jaar een vrijstaand huis te gaan bouwen. Ik wil toch iets meer ruimte, zoals een bijkeuken, 'washok', eetkeuken en een werkkamer voor mijn man. Vooroordelen...... helaas wel, maar daar trek ik me niets van aan. Wij moeten onze kinderen zelf groot brengen en niet de mensen die er zo moeilijk over doen/denken. Wij genieten elke dag van ons grote gezin!
Wij zijn een samengesteld gezin en zijn met zijn 4en. De twee oudste zijn beide 10 jaar dan hebben wij er één van 5 jaar en de jongste zie banner. Ik vind het heerlijk de meiden zijn ook twee moedertjes en helpen graag er is altijd wat te doen hier. En de kosten. Ja ik kan niet in je portomonee kijken maar mijn man heeft een goede baan ik ben thuis voor de kids en we kunnen ruim leven en gaan tot 4 x per jaar op vakantie dus niet helemaal vergelijkbaar denk ik met een modaal gezin. Echter word hier best wat doorgeschoven kwa kleding wat goed is is goed.
Ik tel maar half mee, want ik heb er 2.... Maar de 3e is op komst! Qua dagritme kan ik je dus nu nog niet veel vertellen. Maar de rest: Ml werkt 32 uur, ik 24 uur. Kindjes gaan dus 2 dagen per week naar de gastouder. Verder gaat de oudste nog 2 ochtenden naar de PSZ, omdat ze het daar super naar haar zin heeft. We kunnen ze straks alle 3 laten studeren, daar sparen we nu al voor. Qua vakantie boeken we elk jaar een seizoensplaats op een camping in Nederland op max een uur rijden vanaf ons thuis. Daar gaan we alle weekenden heen en in de bouwvak 3 weken. Qua kinderkleding/speelgoed hebben wij met vrienden onderling een heel ruilsysteem. Speelgoed rouleert zodat al onze kinderen 1x in de zoveel tijd "nieuw" speelgoed krijgen. Idem met kleding. Het kan dus zomaar zijn dat mijn kinderen soms in 5e hands kleding lopen, als het er nog goed uitziet en er geen gaten enzo inzitten vind ik dat geen probleem. Qua eten heb ik nu al elke dag teveel, voor het geval er mensen onverwachts mee willen eten, dus daar veranderd niet veel mee als de 3e straks ook mee gaat eten.
Ik heb 3 kinderen, bijna 14(uit eerdere relatie), 6 en 1. De oudste woont sinds 1,5 jaar bij zijn vader en is om het weekend en deels in de vakanties bij ons. Hij is verder ook redelijk zelfstandig, hoef hem alleen met zijn huiswerk te helpen. De middelste gaat naar school en de jongste gaat mee met brengen en halen. Ze bleef over op school en op haar nieuwe school heeft ze straks een continurooster, dus de jongste heeft overdag alle aandacht en kan slapen wanneer hij wil. Ik kan gelukkig thuis zijn bij de kinderen, dat vind ik echt een luxe. We redden het goed met 1 salaris. Geen merkkleding, geen grote dure auto (focus station). We hebben net ons eerste huis gekocht, wel iets kleiner dan we nu hebben, maar de maandlasten zijn ook lager dan nu in ons huurhuis.
Ikheb maar 1 kindje en wilde even meekijken omdat ik benieuwd was. Ik zie dat er toch wel meerdere meer dan modaal verdienen dat telt denk ik ook mee. Mijn vriend verdient ´maar´ 1500 pm en ik op het moment niks, ik zou het me dus niet kunnen veroorloven om een 2e,3e of zelfs meer kinderen te kunnen hebben.
Heb er 3 (leeftijden zie je hieronder). Vind dat je het qua werk gewoon bij neemt (heb nu wel pnd,maar komt door jeugdtrauma, dus telt hier niet mee), je weet ook al veel meer en heb er wel het handigheidje van weg (HA stond er van verwonderd hoe vlot ik een fopspeen opraapte met een baby in de hand en dan nog vanonder tafel). Kosten: kleertjes, bedje, maxi cosi ed komen gewoon van de vorige twee. Dus enkel pampers en melkpoeder kopen. Valt goed mee vind ik, en in belgie heb je vanaf 3 kinderen veel voordelen (helft van de prijs op openbaar vervoer bvb). Andere kinderen: reuzegoed meegevallen, kleine zus draait al goed mee en ze zijn apetrots op hun zusje. Vooroordelen: wel degelijk (ik had al een zoon en een dochter dus waarom een derde was de grote teneur); ook veel over dat het niet meer van deze tijd is en dat het enorm veel kost (ook voor de belastingsbetaler) Werk: manlief fulltime (38u/week) en ik straks 4/5 (woensdag thuis). Kinderen zijn dan naar school en creche, maar ik neem wel een poetsvrouw 4u/2 weken (in belgie met dienstencheques: betaal je 7,5 euro per uur voor een legale poetsvrouw)
Ik heb een jongen en twee meiden. Vooroordelen, ja dat wel maar daar maak ik me niet zo druk om. Ik vond zelf de aandacht verdelen met de overgan 1-2 kids lastiger dan van 2-3. Ikzelf werk nog 20 uur over 3 dagen omdat ik het fijn vind maar een tijdje terug heb ik lang overna gedacht te stoppen want het ging me echt opbreken. Ondanks dat mijn man veel doet had ik het idee alleen maar bezig te zijn met het huishouden en de kids. Voetballen, zwemles, paardrijden. Vriendinnetjes te spelen, ophalen bij vriendinnetjes, feestjes ik ren me rot. Nu zit de jongste op school en dan gaat het iets beter terwijl dat ook meteen meer drukte betekend. Zelf vind ik het overzicht lastiger met 3 kindjes. Ook ervaar ik het stukken duurder dan met 2. Uiteten, een dagje weg, sparen, maar ook de boodschappen, er wordt altijd rekening gehouden met 4 niet met 5. We moesten ook een andere auto 3 op de achterbank ging niet. Daarnaast is bijv een stacaravan voor 5 ineens stukken duurder dan voor 4. Ik vind get eerlijk gezegd nu ze groter worden maar nog niet mega zelfstandig zijn behoorlijk pittig!
Ik heb drie kinderen. 10,7 en 5 jaar oud en de vierde is op komst. Ik vond de overgang van 1 naar 2 veel moeilijker dan van twee naar drie. De derde rolde er zo in en ging mee in het gezins ritme. Van en naar school halen is wat lastig soms maar goed... Vooroordelen: vast wel maar daar trek ik me niets van aan. Ik werk niet maar we komen prima rond, sparen voor elk kind en voor de studie. Kosten zijn en worden natuurlijk meer maar goed kwestie van plannen aanbiedingen afgaan en de opruiming in de gaten houden. Deze zwangerschap is een kleine verrassing en we hebben niets meer dus we mogen lekker weer opnieuw alles aanschaffen. Gelukkig bestaat er hier ook mp en verder een kwestie van goed rond kijken vragen of je bijv familie,vrienden wat kan lenen of overnemen.
Ik geniet er echt van om zulke positieve verhalen te lezen . Zoals enkele van jullie weten heb ik in juni een operatie gehad, was toen zwanger van een tweeling. Maar omdat mijn baarmoeder dit niet aankon konden wij de zwangerschap niet voortzetten. http://www.zwangerschapspagina.nl/vlindertjes-16-weken/403103-mijn-tweeling-mis.html Onderlaatst ben ik op controle geweest in het ziekenhuis en mijn baarmoeder herstelt ( gelukkig!! ) heel erg goed. Dus we kunnen weer een beetje verder kijken voor eventueel een 3e. En vooroordelen, mensen zitten er vol van. Waar ik persoonlijk gewoon echt n schurft aan heb is als ze zeggen, je hebt al een jongen en een meid bende mooi klaar nou.. pfff !!
Ik heb heel veel vriendinnen die wel 5,6,7,8 kinderen hebben op een minimum loon, ligt maar net aan je uitgavenpatroon en vaste lasten,