Ik hoor van veel moeders om ons heen dat hun kinderen elke ochtend als ze opstaan onder de douche gaan. En dan voel ik me gelijk een uitzondering, zelfs het idee is nog nooit bij me opgekomen, om oa de volgende redenen; * badderen en/of douchen is hier een heel ritueel. Als ik dat voor schooltijd moet doen moeten ze een half uur eerder opstaan (en ze staat nu al om 06.45u op) Gaat 'm niet worden dus! * onze dochter heeft onwijs dik en lang haar. Ben ik wel even mee bezig eer dat klitvrij maar vooral droog is (ik weet, kan haar ook even snel wassen zonder haar haar nat te maken, maar dan nog wordt het gedeeltelijk nat) * Ze gaan hier sowieso niet elke dag onder de douche. Meestal om de 2 dagen, zo'n 3x per week dus. Uiteraard wel dagelijks schoon ondergoed en schone kleren. * daarnaast is ze altijd een beetje 'rozig' na het badderen en/of douchen. Ik doe het dus altijd 's avonds voor het eten. Daarna lekker hup-het bedje in Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe jullie dit doen.
Nee hoor, hier ook niet. Om dezelfde redenen als jij. Gewoon lekker 's avonds, na het eten, voor ze naar bed gaat.
Sam gaat nog naar de creche, maar hij gaat ook 's avonds of overdag op de dagen dat ik vrij ben. Ik moet er niet aan denken om hem in de ochtend in bad te doen....
Hier beide guppen om de dag samen in bad, 's avonds. Soms dochter tussendoor nog een keer onder de douche. Ook 's avonds. Wat een gedoe en stress om dat 's ochtends te doen. Dat wil ik mezelf niet eens aandoen
Ik dus ook niet Ik sta nu om 06.00u op, ga ik douchen en brood klaarmaken. Dan maak ik de meisjes wakker om 06.45u. Vind ik echt vroeg genoeg! En wat worden die kleintjes nou vies?! Heb ook helemaal geen zin in al dat gehaast en gestress 's morgens. Gewoon lekker aankleden en met z'n allen aan tafel (en dan kom ik toch vaak nog tijd tekort voor mijn gevoel, haha!)
Hier meestal om de dag, soms 2 dagen.. Als ze meer baddert/doucht is haar huid ontzettend droog hoeveel en met wat we het ook insmeren. En 's ochtends.. Nou 1x gedaan van de week toevallig, maar dat was eens en nooit meer. Veel te veel gehaast
Hier ook nooit 's ochtends, alleen in het weekend soms. Verder altijd einde van de middag of begin van de avond.
bijna altijd s avonds nu al.. en straks zéker ook. Heel soms gaat ze smorgens maar dan komt het omdat ze toch vroeg wakker is (en m'n man ook ) . Ik verwacht als ze straks naar school gaat qua tijd: 7.30 opstaan, gelijk aankleden, haren doen 7.45 boterham eten 8.00 tandenpoetsen en klaarmaken voor school 8.15 naar school 8.30 uur begint school
Hier ook 's avonds. Alleen in de weekenden soms 's ochtends. Dan gaat hij lekker een poos in bad spelen..
Hier in principe elke avond in de douche/bad. Maar het is afgelopen tijd ook al een paar keer voorgekomen dat Malou smorgens in de douche is gegaan. Dan gewoon wat sneller dan savonds, wassen, haren wassen, uitspoelen, afspoelen, afdrogen, aankleden en klaar. Gewoon niet spelen dan in het water . Drogen van de haren doen we niet, savonds douchen is gewoon met nate (wel handdoekdroog gemaakte) gekamde haren naar bed en smorgens douchen is gewoon met natte (wel handdoekdroog gemaakte) gekamde haren naar school. Zelf ga ik ook als ik savonds in de douche ga met nat haar naar bed en zo ook smorgens toen ik ging werken en nu als ik de kinderen naar school breng of waar ik ook heen moet, gewoon met nat haar. Maar vooruit, ik vind het idealer om het lekker savonds te doen, zo heb je smorgens wat meer rust voor zover je het rust kan noemen om iedereen op tijd klaar te krijgen ! Wij staan overigens om 06.45 op met de jongste, om 07.00 maken we de oudste twee wakker en om 08.10 gaan we richting school.
Allereerst: hartstikke slecht, elke dag douchen of in bad. Ik heb zelf een hele gevoelige huid en mijn zoon heeft helaas dezelfde huid. Als we elke dag zouden douchen, dan hadden we geen huid meer over. Mijn zoon van 4 gaat meestal 2 x per week in bad. Daarnaast kan het voorkomen dat er reden is om extra te gaan, bijv. door zweten of zich erg vies gemaakt. Maar als dat niet aan de hand is, gewoon 2 x per week. Hij wordt wel dagelijks aan de kraan gewassen. Gewoon met een washand zijn gezicht, handen, plasser/billen en indien nodig de voeten. Hij is dus altijd gewoon fris zonder dat zijn huid eronder lijdt. In de zomer (warm weer, zweten) dan gaat hij standaard wel vaker, soms dagelijks. Maar dan moet ik meteen met de bodylotion in de weer. 's Morgens douchen zie ik helemaal het nut niet van in.
@ Suzanne, Lijkt me best lastig als je zo een gevoelige huid hebt. Maar fijn dat het in de hand te houden is door minder vaak te douchen en gewoon lekker tussendoor te wassen .
Hier niet hoor, heb het 's morgens al druk genoeg met 2 kids die naar school en KDV moeten. Mijn oudste gaat 3 x per week in de douche ('s avonds en in het weekend na de scouting) en soms daarbij nog met zijn broertje in bad. De jongste gaat max 2 x per week ivm een heel gevoelig eczeem-huidje... Hij gaat laat in de ochtend in bad, lekker op het gemakje...
Ik moet er niet aan denken! Om dezelfde redenen als jij + dat ik het een beetje onzin vind. Peuters worden over het algemeen rozig na douchen (en niet extra wakker als wij) EN de kinderen hebben geen last van hormonen waardoor ze onfris zouden ruiken s ochtends. We wassen wel de billen en gezicht s ochtends, die zijn dan wel 'onfris'
Gezicht en handjes wassen doe ik ook altijd elke ochtend, meestal na het eten pas, dan heb ik gelijk '2 vliegen in 1 klap' Billetjes even opfrissen met een billendoekje.
Mijn jochie plast soms heeeeel veel 's nachts. Die gaat dan even lekker onder de douche. Hij eet meestal wel door en we hebben (mede door op tijd opstaan) ook vaak wel tijd). Ja, hier wordt dus (als er reden voor is) 's morgens gedoucht.
Mijn zoontje lekt vaak door s nachts :s (en nog steeds geen goede luier hier voor kunnen vinden) dus wij douchen hem vaak s morgens.
Toen Eva nog niet naar school ging, deed ik de kinderen best vaak 's ochtends in bad, had er toch alle tijd voor en zeker met slecht weer was het gewoon lekker, uitgebreid in bad . Nu kan dat dus niet meer, behalve dan op een zondag (zaterdag hebben we meestal wel dingen te doen). Maar ik doe ze op de dagen dat ik thuis ben (dinsdag en donderdag), vaak na school in bad. Daarna lekker in pyjama met een filmpje op de bank en dan kan ik gaan koken. En na het eten kunnen ze dan nog even spelen en naar bed, voordeel is dat ze hun pyjama dan al aan hebben . Verder gaan ze in het weekend een keer in bad. Eva doucht trouwens altijd even als ik Lisa aan het afdrogen en aankleden ben, even lekker het rijk alleen