Moeders met fybromalgie

Discussie in 'De lounge' gestart door Suzzert, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Britttt

Britttt Lid

13 jul 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klinkt alvast heel goed, geeft mij ook een beetje hoop. Ik heb gelukkig een arts die mij wel serieus neemt en zelf voorstelde dat na onduidelijke uitslagen b12 spuiten als test absoluut een mogelijkheid is.

2. Triskele

Triskele Niet meer actief

hoeveel was je waarde dan? ze kunnen trouwens na lage B12 waarden verder testen naar actieve B12 waarden dat geeft duidelijker aan of je echt een tekort hebt (want dit kan zelfs bij hogere waarden wel van toepassing zijn) deze test duurt wat langer (3-4 weken geloof ik) maar geeft wel het meeste duidelijkheid.

3. Britttt

Britttt Lid

13 jul 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog geen idee, testen worden nu uitgevoerd. Vermoeden van B12 komt door klachten en reactie op het slikken van enkel foliumzuur. Mochten we niets (anders) duidelijks vinden gaan we het gewoon proberen. Tevedl B12 plas je weer uit.

4. Triskele

ja dat mag niet als je een tekort hebt al zijn dat lagere hoeveelheden die ze in de winkel verkopen ik heb zelf pillen (foliumzuur) die hebben 10 keer zoveel erin zitten dan normale uit de winkel maar dat mag pas als je waarden normaal zijn inderdaad.

5. Happymama70

Happymama70 Actief lid

1 nov 2007
    141
    0
    0
    Sweet Lake City

Dat is een goeie. Bij mij is het inmiddels 10 jaar geleden vastgesteld. Maar toen ik van de week bij de verzekeringsarts was geweest, gaf die aan om ook opnieuw er naar te laten kijken. Ze vermoed dat er toch (ook) wat anders aan de hand kan zijn. Ze vermoed dat ik ook bekken instabilliteid heb. Ik moet daar nog mee naar de huisarts en zal eens overleggen met hem.

6. Triskele

nou als mijn dokter een B12 tekort al niet serieus neemt ben ik bang dat ie hier ook weinig mee doet (zo irritant en je mag hier geen andere arts nemen grrrr)

7. Britttt

Britttt Lid

13 jul 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt toch het recht van een second opinion? Zit je bij een huisarts die met collega's een praktijk deelt, of een compleet zelfstandige?

8. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik weet het nu sinds 2006 en heb toen uitgebreide testen gehad. Tijdens de zwangerschap ook testen gehad voor b12. Tijdens de zwangerschap vitaminepillen geslikt speciaal voor zwangere vrouwen. Momenteel doe ik mee aan een bevolkingsonderzoek van het UMCG, ze volgen je 30 jaar lang. Heb net bloedtesten gehad, urine, hart en longen zijn ook getest.

9. Britttt

Britttt Lid

13 jul 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weet je dan ook hoe ze getest hebben op B12? En weet je wat je waardes waren?

Wel super dat je meewerkt aan het onderzoek, wie weet brengt het iets!

Nooit op proef B12 injecties gehad begrijp ik?

10. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland

Alleen door middel van bloedtesten. Maar mijn dokter is niet zo van de b12. Mijn waarde weet ik zo niet. Maar mijn vriend kwakkelt al jaren met zijn gezondheid en vermoeden van b12 tekort. Zijn waarde was de eerste keer geloof 155 en de tweede keer weer getest en toen een waarde van 150. Maar ha vind het niet nodig om te spuiten. Ik heb zoiets van probeer het gewoon en kijk het ff een paar maand aan en helpt dan weet je het probleem. Hij word nu constant van het kastje naar de muur gestuurd. Maar hij gaat nu ook mee doen met het bevolkingsonderzoek dus wie weet. En sinds kort hebben we een nieuwe ha erbij dus misschien dat zij wel vind dat hij het spuiten kan proberen. We wachten nog ff af. Uitslag van bevolkingsonderzoek krijgen wij maar de ha ook.

11. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Hier ook een mama met B12 tekort en ik heb zelf het vermoeden ook fibromyalgie te hebben.. Ik ben echt de hele dag moe en ik heb overal pijn. Ik kan soms wel huilen van de pijn. Ik ben normaal helemaal geen piepert maar dit kan ik soms gewoon niet meer aan.

Ik moet woensdag bij de internist komen en ik hoop daarna ook snel te starten met de b12 injecties. Mijn huisarts wil daar nog even niet mee starten omdat hij fouten heeft gemaakt en hij niet in het vaarwater van de internist wil treden..

Mijn waarde was overigens 124. En mijn folium was te kort en iets met mijn bloedcellen en nog een waarde die verhoogd was, waardoor er met zekerheid b12 tekort vastgesteld kon worden. Ik weet ff niet meer hoe dat heet..

Wat ik heel erg lastig vind is dat ik alles moet verdelen. Als ik besluit mijn ramen te wassen, dan weet ik al dat ik daar 3 dagen daarna nog last van heb. Wanneer ik dus soms 4 dagen achter elkaar moet werken, dan zijn die laatste 2 dagen echt een hel voor me.

12. Britttt

Britttt Lid

13 jul 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend, meid! Gelukkig zijn jullje misschien achter de oorzaak gekomen en gaan de injecties je helpen! Voor de tussentijd: sterkte en een knuffel!

13. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    #73 hanna76, 10 aug 2012
    Laatst bewerkt: 10 aug 2012
    Ik lees hier even mee. Heb ook de nodige klachten. Wil er mee naar de huisarts, maar die is tot 20 aug. op vakantie. Dus nog even een weekje wachten...

14. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    Vitamine B12 en de relatie met fibromyalgie

Voordat de diagnose fibromyalgie gesteld wordt, moet een tekort aan vitamine B12 worden uitgesloten. Veel van de klachten die bij fibromyalgie voorkomen, kunnen ook door een tekort aan vitamine B12 worden veroorzaakt. Als uit bloedonderzoek (serum B12) blijkt dat er inderdaad sprake is van een vitamine B12 tekort, zal eerst de behandeling met injecties gestart moeten worden. Pas als na langere tijd toediening van injecties de klachten blijven bestaan, kan de diagnose fibromyalgie gesteld worden. Uiteraard kunnen beide ook naast elkaar bestaan.
    Ook is uit onderzoek gebleken dat fibromyalgiepatiënten zonder tekort aan vitamine B12 baat kunnen hebben bij injecties. Uit een onderzoek onder 12 patiënten met zowel CVS als fibromyalgie, bleek dat zij allen een verhoogde waarde van homocysteïne hadden in het ruggenmergvloeistof. Er was een duidelijke relatie van deze verhoogde homocysteïnewaarden met vermoeidheid. Ook bleek er een duidelijke relatie van lage waarden van vitamine B12 in het ruggenmergvloeistof met vermoeidheid en neurasthenie. Een vitamine B12 tekort veroorzaakt een deficiënte remythelisatie van homocysteïne, en is daardoor (mede) de oorzaak van het verhoogde homocysteïneniveau. Indien door injecties met vitamine B12 de remythelisatie weer op gang komt, verlaagt het gehalte homocysteïne. De conclusie is dat verhoogde homocysteïnewaarden in het centrale zenuwstelsel patiënten met zowel CVS als fibromyalgie kunnen karakteriseren.
    Ook is gebleken dat patiënten met fibromyalgie nog wel eens afwijkende rode bloedcellen hebben, waardoor het zuurstoftransport vermindert. Ook dit is met vitamine B12 injecties vaak te verbeteren.
    Bij een vermoeden van fibromyalgie moet eerst een vitamine B12 tekort worden uitgesloten, alvorens de diagnose gesteld kan worden.

hier een moeder mnet b12 tekort.
    7ongeveer 7 jaar geleden is dit er uit gekomen mijn waarde was toen 57 dus erg tekort.
    Ik heb een aantal blz gelezen en denk erom b12 en fybrio gaat erg vaak samen dus vandaar dat ik snel even reageer!! sterkte meiden ik weet helaas wat de pijnen/symptomen en alle vervelende dingen hier van

15. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland

Waar heb je dit vandaan gehaald als ik vragen mag? Heb hetzelfde bij mij op de site staan.

Fibro en B12

16. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
  17. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Hallo dames,

Hier ook een mama met fibromyalgie. Normaalgesproken had ik er zomers veel minder last van als in de winter, maar op dit moment lijkt het steeds erger te worden. Af en toe kan ik nauwelijks de trap omhoog, en dat terwijl ik twee trappen in mijn huis heb, 1 om op de woonverdieping te komen en 1 voor naar de slaapverdieping.

Ik ben een alleenstaande moeder van een zoontje van 3 jaar. Ik moet elke keer afwegingen maken. Dagje speeltuin betekent 2 a 3 dagen harstikke afzien, want dan is mijn energie helemaal naar de maan. op dit moment heb ik dus ontzettend veel moeite om mijn grenzen te bewaken, omdat ik wil dat mijn zoontje ook een leuke kindertijd heeft. En steeds uitbesteden aan andere mensen zie ik ook niet zitten, want ik geniet er ook van om die kleine man door de speeltuin te zien sjeesen en vriendjes te zien maken.

Mijn huisarts neemt het wel goed op en heeft me min of meer verboden om nu te gaan werken. Hij wil dat ik eerst ga revalideren. Echter mag dat nu ook nog niet, omdat dat zo intensief schijnt te zijn dat ik dan helemaal geen energie meer heb om voor mijn zoontje te zorgen. Ik ben nu dus ook een bijstandstrekker en ik baal daar ontzettend van, maar ik kan gewoon niet anders. Ben nu wel op zoek naar iets wat ik eventueel vanuit huis zou kunnen doen en waarmee ik iets voor mezelf op kan bouwen. Mijn droom was om de pabo te gaan doen ,maar die heb ik voor nu maar even door de plee gespoeld :(

Ik wil gaan proberen hier mee te schrijven, omdat je niet heel veel lotgenoten vind op het net, of ik zoek niet goed :). Maar hier ben ik "bekend" met hoe het forum werkt en dat is ook wel prettig.

18. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland

Ja dat weet ik maar ben nieuwsgierig of mijn site wel gelezen wordt vandaar dat ik het ff vroeg.

19. Triskele

ik vind het een enorm onduidelijk site, als ik terug ga naar het begin moet ik wel 3-4 klikken voordat ik er ben (dan ben je mij allang kwijt)

20. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik weet niet wat je bedoelt alles gaat via een menu over fibro dus je hoeft nooit terug naar het begin. Je kunt gewoon in het menu aan klikken wat je wilt lezen.

Deel Deze Pagina