Kunnen ze nog bij elkaar in de klas komen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gizzie1983, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Mijn dochter is twee weken geleden 4 geworden, en gaat nu naar school. Een vriendinnetje van de peuterspeelzaal wordt in januari 4.

Kunnen zij nog ooit bij elkaar in de klas komen? En dan bedoel ik vanaf groep 3. Hier zitten 1/2 gemengd, dus het zou kunnen dat ze vanaf januari bij mijn dochter in de klas komt (er zijn twee kleuterklassen).

Het vriendinnetje zou dan anderhalf jaar moeten kleuteren om samen in groep 3 te belanden. Dat zal niet gaan denk ik. Maar gebeurt het ook wel eens dat kindjes halverwege het schooljaar overstappen? Of zou ze dan echt 2,5 jaar gaan kleuteren?

Haha, allemaal nieuw voor me ;). Ben gewoon benieuwd.

2. tuc

tuc Niet meer actief

In principe gaat het vriendinnetje 2,5 jaar kleuteren omdat zijn van na 1 januari is. In een uitzonderlijk geval kan daar wel vanaf geweken worden, maar dan moet er wel een hele goede reden zijn.
    Maar jouw dochter is van eind september als ik het goed heb. In principe kleutert zij dan gewoon 2 schooljaren en kunndn ze vanaf groep 3 dus niet meer bij elkaar komen.
    Maar je weet niet nooit hoe de ontwikkeling verloopt. Als jouw dochter blijft zitten kan het wel.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    denk dat het er helemaal aan ligt hoe de meiden het gaan doen.

Blijkt dat jou dochter het toch moeilijk heeft met het meedraaien kan de school ervoor kiezen om haar groep 1 nog een keertje te laten doen. Maar in principe gaat ze na de grote vakantie naar groep 2 en een jaar later naar groep 3

Het vriendinnetje valt na de grens (die ligt hier op december) en zit dan in januari wel in groep 1 lichamelijk maar valt theoretisch in groep 0 en gaat na de grote vakantie naar groep 1
    Maar misschien blijkt dat ze juist heel goed meedraait en het allemaal lekker oppakt kan het zo zijn dat school besluit haar met groep 1 mee te laten gaan naar groep 2.

Ga er maar vanuit dat ze in groep 3 niet bij elkaar in de groep komen (want ik ga er vanuit dat beide dames gewoon het "normale" pad zullen bewandelen)

Veel kinderen denken trouwens dat , wanneer je niet meer bij elkaar in de groep zit, je dan ook geen vriendinnen meer kunt zijn.
    Wij hebben onze kinderen dan ook vaak een veel voorgehouden dat je altijd vrienden kunt zijn en dat het niet uitmaakt in welke klas/school je zit.

4. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Dank jullie voor de verhelderende reacties! :)

Ik ga er idd maar vanuit dat ze niet bij elkaar in de klas komen vanaf groep 3. En Pluk, je hebt gelijk hoor! We wonen bij elkaar in de wijk en zien elkaar vaak genoeg. Dus genoeg ruimte om een vriendschap in de toekomst op te bouwen.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dat ligt er aan hoe het gaat met de kinderen: in principe zou je hier niet bij elkaar in de klas zitten vanaf groep 3. Maar er zijn genoeg kinderen die langer kleuteren en de scheidslijn van 1 januari is hier op school niet strikt meer. Er wordt echt per kind gekeken.

6. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Bij ons op school is het antwoord ook dat dat in principe niet zal gebeuren. De scheidslijn hier is 1 januari. Het vriendinnetje van mijn zoontje is van 24 december, mijn zoon is van half februari. Feitelijk schelen ze dus maar 7 weken. Maar zij is door naar groep 3 en hij zit nu in groep 2. Hoewel ik wel denk dat als de situatie andersom zou zijn geweest, hij toch nog een jaar had moeten kleuteren en zij mogelijk al doorgekund zou hebben maar ok, dat ligt dan ook aan de kinderen.

7. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Mijn stiefzoon heeft maar 1 jaar gekleuterd, maar die bleek op jonge leeftijd al hoogbegaafd te zijn. Volgens mij zou zoiets dergelijks de enige reden kunnen zijn om een kleuterjaar over te slaan.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee hoor, hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn. In de klas van mijn oudste zitten 3 kinderen die maar 1 jaar en 2 maanden gekleuterd hebben en een jaar jonger zijn dan mijn dochter. En er zitten kinderen in de klas die ruim een jaar ouder zijn dan mijn dochter. Dus in het geval van TS kan alles nog ;)

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

onze 7 jarige doubleert groep 3 na 3 maanden 1, vol jaar groep 1 en een jaar groep 2, daarna dus 3 en nu nog een keer 3.

onze 5 jarige dame heeft groep 1 in een half jaar gedaan en toen groep 2 vorig jaar ( 8 januari 2015 naar school gegaan , ze is van 23-12-2010) en die was toe aan groep 3 dus die is doorgegegaan.

dus met bijna 2 jaar verschil zitten onze beide kinderen in groep 3. Je kan er nu dus nog geen snars van zeggen hoe dit gaat ontwikkelen, wat ik wel weet is zeker als ze bij jullie in de wijk woont ze sowieso elkaars vriendinnetjes kunnen blijven.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier zou ze theoretisch gezien 2,5 jaar kleuteren.
    Maar zoals eerder ook gezegd er wordt ook gekeken naar wat een kind kan. Dus het is niet onmogelijk, maar de kans is ook niet heel groot.

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Jammer is dat he? Onze jongste is van mei, begon afgelopen jaar in groep 0 en zit nu in groep 1. Al zijn vriendjes zitten in groep 2. De kans dat zij allemaal naar groep 3 gaan is groot. Hij is net 4 maar trekt altijd op met jongens van 6 en ouder. Hij is nogal een haantje ;) ik vind het nu al sneu dat hij straks zonder zn vriendjes zal zitten.

Deel Deze Pagina