Ik ben benieuwd of er hier nog moeders (of vaders) zijn met kinderen die mogelijk hoogbegaafd zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Het valt allemaal soms echt niet mee. En natuurlijk zijn ook bijzondere dingen te vertellen. Na wat gesprekken met school, intern begeleider en gedragswetenschapper gaan we begin volgend jaar een capaciteitentest doen. We willen nu weten wat er is, zodat we mijn zoon van 4 1/2 beter kunnen helpen. mogelijk gaan ze hierna nog onderzoeken op andere stoornissen zoals adhd en autisme. Ik ben op het moment erg emotioneel door alles. Dus hoop dat ik me gesteund voel door andere ervaringen.
Je kan beter terecht op hb forum denk ik om daar ervaring en aansluiting vinden.. hb-kind-forum.nl • Toon nieuwe berichten
Mee eens, ik heb een tijdje geleden ook met dat hb-forum meegeschreven en meegelezen, je kunt daar veel begrip vinden. Mijn zoon is (hoog)begaafd, niet getest, maar ws. wel hoogebegaafd. Wij hebben onze hersens erover gebroken toen hij in de kleuterklas zat en ook gesprekken met school gehad, maar gelukkig weet school er goed mee om te gaan en opzich ervaren wij geen problemen met hem: hij is sociaal en heeft geen gedragsstoornissen. Succes met je zoektocht... het valt niet altijd mee...
Ja ik vermoed onze jongste... Op dit moment schrijft hij sowieso alles al na...is bezig met letters en maakt ook al simpele sommen. Hij zit net 3 maanden op school. Helemaal eigen initiatief. Hij stelt de meest interessante vragen...spreekt heel erg goed en zet zonder moeite constructies in elkaar ( al vanaf 2,5) Hij is alleen wel heel sociaal en kan zich erg goed aanpassen. Stelt aan leeftijdgenootjes compromissen voor als hij is voor elkaar wil krijgen... zet situaties meestal naar zijn hand... Hij is in elk geval erg intelligent ( zonder ook wel maar echt anders) Op het consultatiebureau hadden ze het al gezegd en de PSZ ook. Of hij een HB er is...geen idee. Dat moet nog worden getest. Ik vermoed ook halverwege groep 1 wel wat obstakels ( hij verveelt zich nu al een beetje af en toe) Maar wat ik al zei...hij heeft helemaal geen stoornissen...ik juist erg meegaand en flexibel. Ziet overal iets positiefs in. Mijn broertje is trouwens Hb en heeft wel last gehad van minder sociaal gedrag vroeger.( als kind) Nu trouwens niet meer. Omdat hij zo goed in het leven staat heb ik niet het idee dat ik er iets direct mee moet.
Hier ook een kindje met hb vermoeden. school vermoed dat iig, voor mij is het een beetje lastig in te schatten omdat ze onze oudste is. Ze loopt (ver) voor op haar klasgenoten, pikt alles ontzettend snel op en kan goed dingen onthouden. Ze is net een spons haha
Ik vraag me vaak af, als ik dit lees, wanneer je hiervan kan spreken, zeker zonder testen, aangezien je je eigen kind vaak toch al in een positiever licht ziet Als ik bvb bovenstaande berichten lees denk ik tsja...vrij normaal toch grotendeels? Mijn dochter zit nu ook 3 maanden op school, en met 3 en half schreef ze letters na, haar eigen naam, wilde dolgraag leren en tellen etc. Op school gaf ze vrij snel aan dat ze het saai vond en wanneer ze wat ging leren, en mag vrijwillig mee doen aan de groep 2 opdrachtjes. Compromis stellen met leeftijdgenootjes doet ze al een hele lange tijd, en ze is gevoelig voor bepaalde veranderingen. Psz en basisschool hebben beide altijd gezegd dat ze lekker vlot ontwikkeld en ze heeft dan ook altijd voorgelopen, zeker op gebied van taal en cijfers. In mijn ogen maakt dat haar een leuke, eigenwijze, nieuwsgierige dame die gewoon erg leergierig is en graag nieuwe dingen onderneemt, en tegelijkertijd gewoon een 4 jarige is die het soms wat eng vind als er (in haar ogen belangrijke) dingen veranderen. Natuurlijk vind ik haar een superslimme meid (duh mama is een trotse mama haha) maar ook superlief, superschattig, supereigenwijs en superkoppig. (nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik huiverig voor labeltjes ben, omdat ik te regelmatig kids onder heb zien lijden, ook als het "positieve" labeltjes waren)
Hier kwam school er mee.. Deze juffen zeiden letterlijk "als het mijn kind was had ik het allang getest op hb"
@sylvia: Toen ik klein was... Was ik de slimste van het gezin... Mijn moeder zat stelselmatig op school. Voor mijn broertjes dus. Het eerste wat ze zei: fijn, zo'n slimmerik! Dat scheelt je heel wat bezoekjes aan school. Nou ik kan je verklappen.... Ik zit er regelmatig. Elke keer weer de leerkracht overtuigen dat ze moeilijker werk moeten aanbieden... Dat ze dat hele simpele werk echt niet foutloos gaat maken omdat het d'r niet interesseert. Want wat is het stereotype van hoofbegaafd? (Buiten het brilletje en de spencer dan) Moeiteloos al je schoolwerk foutloos maken.. Je ziet meteen in 1 oogopslag dat je een nerdje in de dop hebt en altijd welbespraakt en beleefd. Natuurlijk.. Die heb je ook. Maar de werkelijkheid is meestal een heel stuk ingewikkelder
Oh en wat betreft iedereen vindt z'n kind het meest geweldig. Dat vind ik ook. Maar ik vond d'r ook gewoon hartstikke normaal. Dat ze zich veel sneller ontwikkeld en sneller leert dan de rest van de wereld... Dat ontdekte ik pas toen ze maar school ging. En ontdekte dat die kinderen niet het iq van een doperwt hadden maar dat MIJN kind de uitzondering was. Ipv andersom.
Hm...ja ik moet eerlijk zeggen, ik vind mijn kind ook doodnormaal, terwijl andere zeggen dat ik van geluk mag spreken als mijn volgende ook zo snel en makkelijk word. Wij hebben geluk op school dat de juf meteen zei we gaan haar meer aanbieden, want dit had ze ook zelf al gezegd (thuis en op school) Gelukkig hier geen uitspraken over hb, want ik zou echt niet weten wat ik er mee aan zou moeten. Enkel dus de uitspraken dat ze zo lekker vlot is, snel oppakt en voorloopt. Voor mij zijn bepaalde dingen nog steeds hartstikke normaal, nummer 2 is onderweg, en mensen zeggen dus constant dat het nooit kan dat er een tweede komt zoals zij was. (wat ik dus weer overdreven vind, want ze is in mijn ogen inderdaad gewoon normaal) Van huis uit ben ik ook niet anders gewend, mijn ouders zaten voor mij om de haverklap op school, want ik zette de hele klas op zijn kop (verveelde mij stierlijk) terwijl mijn broertje heel braaf was op school maar thuis kwam met 4 keer zoveel energie als normaal en daar dus juist uit zijn dak ging. Beide blijken wij een gemiddeld hoger iq te hebben, echter geen hb in mijn ogen. Wij zijn wie wij zijn. Ik heb dus meer de neiging om te zeggen dat de 1 sneller is dan de ander, en dat dit ook op een gegeven moment kan stagneren. (of niet)
Heel eerlijk gezegd heb ik een paar keer "op mijn kop" gehad bij de opmerking goh hij of zij is wel wat langzaam he. Bleek dus inderdaad niet zo te zijn....die van mij was gewoon wat snel.
Ik ben blij dat ik dat nooit hardop gezegd heb En hb of lekker vlot... Zolang alles goed gaat maakt het niet uit toch? Hier spreken de experts elkaar (lekker practisch) gelukkig tegen. Dat houdt het makkelijk
Nee....het hardop zeggen is dus nooit positief...moet je nagaan hoe naïef ik was in de ontwikkeling van baby, dreumes, peuter en kleuter hahaha. De experts...cb, schoolleiding, pszleiding etc? Als het om die mensen gaat waren die hier altijd gelukkig erg eensgezind.
hahah Saskia; ik heb dus zo een brilletje, spencertje jongen(ik doe de spencers echt niet meer zo vaak, die liggen in de kast tegenwoordig. mijn moeder heeft hem birds hoodies gekocht dat doen we ipv spencers) ik vind zoontje wel echt een superleuk kindje!hahahaha
Voor mijn dochter was de kleuterklas ook lastig. Vlak na haar 5e is ze hoogbegaafd getest en toen is ze versneld naar groep 3 gegaan op het voltijds hb onderwijs. Inmiddels is ze 6 en half en zit in groep 4. Die twijfels zijn heel herkenbaar. Ook al was het bij haar overduidelijk, tot dat ik de uitslag van de test kreeg ben ik blijven twijfelen of ik niet meer zag dan er was.
Ik wil helemaal geen discussie uitlokken, maar soms lees ik deze verhalen en denk ik......is dat bijzonder dan? Kinderen op de basisschool en dan kunnen ze letters schrijven.... Dat doet mijn dochter ook en die is net 4weken geleden pas 3 jaar geworden. Herkent cijfers en letters e.d. Toen ze net een jaar was wist ze al 2 woorden achter elkaar te plaatsen, absurd vroege prater volgens cb en mijn omgeving. Maar het zou niet in me opkomen om te denken dat ze HB is, ze is gewoon vlot. Wat maakt nou echt een vermoeden dat een kind HB is? Ik bedoel het niet vervelend, maar ik lees geen bijzondere dingen.
Hier een dochter dat hoogbegaafd is. Zelfs na de uitslag, bleef ik twijfelen. Krijg vaak jaloerse reacties, maar mensen weten niet waar ze het over hebben, want (op dit moment) is er niks om jaloers over te zijn, ze is zo anders dan haar medeleerlingen. Is net versneld naar groep 3, veruit de jongste en voelt zich super alleen. Zij begrijpt de medeleerlingen niet en zij haar niet. Heeft geen vriendinnen en is een mega onderpresteerder. Gelukkig gaat ze in feb. naar een leonardo school en hoop ik dat ze wel vriendinnen krijgt (of in ieder geval 1). Maar onthoud, niet iedereen dat voorloopt is hoogbegaafd en niet elke hoogbegaafde loopt voor.