Ik ben vandaag bij MEE-zuidoostbrabant geweest voor een gesprek over onze kinderwens. Ze vertelde me dat er veel mensen zijn met beperkingen waarbij het vaak mis gaat met het opvoeden van hun kind. Hebben jullie toevallig beperkingen of ken je mensen in jou omgeving met beperkingen en kinderen, zo ja zijn die gelukkig? In hoeverre zijn zij/jij beperkt in het opvoeden van het kind? Waar loop je tegen aan? Ik weet dat iedereen anders is maar ik zou graag meer hierover willen weten voordat er kinderen komen hier. Hopelijk zijn hier mensen die hier meer over willen en kunnen vertellen. Groetjes Susan
Hoi Susan, ik denk dat het ligt aan de vorm en mate van de beperking. Zelf heb ik er geen ervaring mee in mijn omgeving, maar aangezien jij je al aan het orienteren bent (want ik neem aan dat je bedoelt dat jij of je partner een beperking heeft?) en er goed over nadenkt zulllen de problemen te hanteren zijn. Niemand kan voorspellen hoe het leven is met kinderen en hoe alles zal verlopen. Als jullie je er goed bij voelen en denken het aan te kunnen: gewoon doen! Maar als je hulp nodig hebt, schroom dan ook niet om die te zoeken. Maar dat geldt voor iedereen denk ik zo
Hoi Susan, Je weet je hier op het forum heel goed te handhaven (schrijft helder enzo) en je bent blijkbaar wel zo kien om op voorhand contact op te nemen met een organisatie die je zou kunnen steunen bij mogelijke problemen die het krijgen van een kind voor jou/jullie met zich meebrengt.. Dat vind ik al hardstikke goed van je! Misschien zie je te veel beren op de weg? Maargoed wij kunnen hier vandaan niet beoordelen hoe jij in het dagelijks leven functioneert natuurlijk. Ik kan je wel vertellen dat kinderen van mensen met een verstandelijke beperking relatief vaak ook een verstandelijke beperking hebben. Dat hoeft op zich niet zo'n groot probleem te zijn, maar zulke kinderen zijn, zoals je misschien wel weet, vaak gemakkelijk te beïnvloeden en in de praktijk kan dit problemen opleveren: hoe ga je als ouder met een (lichte) verstandelijke beperking om met je kind dat met foute vrienden thuiskomt? Of een kind dat gepest wordt en zich niet weet te weren? Op zulke dingen kun je je voorbereiden, maar je weet toch nooit zeker hoe de situatie uiteindelijk uitpakt. Dat je er over na wilt denken is goed, maar vergeet je niet ook te genieten van jullie kinderwens? Een kind krijg je bovendien niet alleen, maar samen!
ik heb heel vaak stellen gezien met een verstandelijke beperking en over het algemeen beginnen zij onvoorbereid aan kinderen of raken per ongeluk zwanger en hebben dan geen flauw idee hoe ze voor hun kindje moeten zorgen. ik heb zelfs weleens mensen een baby friet zien geven.. maar het feit dat je dat met MEE bespreekt en het hier ter sprake brengt betekent voor mij dat je er bewuster mee bezig bent dan zij en dat is natuurlijk heel positief. maak je niet te druk en laat je begeleiden, en dan komt het wel goed denk ik. groetjes Marieke