Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar (aanstaande) mama's die, net als ik, heel bewust bezig (willen) zijn met de spullen die ze willen gebruiken voor hun baby. Zelf vind ik het belangrijk dat er niet teveel 'troep' aan/op het lijf van mijn baby komt. En daarbij zijn natuurlijke spullen beter voor het milieu, en vaak goedkoper in de portemonnee. Daarnaast vind ik het leuk om zelf creatief te zijn met spullen die je al hebt, of om bv zelf cremepjes e.d. te maken. Hopelijk kunnen we tips uitwisselen naar elkaar. Zo ga ik dadelijk voor de verzorging van het kindje vooral kokosolie en aleppo-zeep gebruiken. Wil ik starten met zelf wasmiddel maken. En wil ik gaan kijken hoe wasbare luiers/inlegdoekjes/billendoekjes bevallen. Daarnaast ben ik voor mezelf ook al best goed bezig wat betreft natuurlijke verzorging. Maar misschien heeft iemand nog wel andere tips. Ik hoor ze graag. Groetjes Stiertje
Ik vind het leuk om zelf verzorgingsproducten te maken, maar echt super-ecologisch wil ik hoe ik leef niet noemen. Ik koop namelijk gewoon in plastic verpakte spullen e.d (helaas) enzo. Zelf gebruik ik weinig verzorgingsproducten, ik heb het idee dat al die smeersels en crèmes helemaal niet nodig zijn... En mijn huid lijkt het ook niet te missen. Een tijdje heb ik helemaal geen shampoo gebruikt maar nu doe ik er 1x per week olijfoliezeep in. Verder ook olijfolie en soms vaseline bij droge lippen, dit wil ik t.z.t nog gaan vervangen door bijenwas. Ik maak ook mijn babydoekjes zelf met keukenrol, heb het idee dat wasbare doekjes alleen maar meer was opleveren en dus niet goedkoper zijn (wellicht wel wat ecologischer). Maar ben al blij dat mijn zelfgemaakte wegwerpbabydoekjes véél minder troep bevatten dan die van de winkel; namelijk alleen papier, water en kokosolie.
Ik maak zelf dag creme en lippenbalsem. Kokosolie is mijn grootste vriends. Gebruik ecologisch (wegwerp) luiers, smeer geen sudo, bepanthen en weet ik veel. Was sporadisch het haar van mijn dochter, gebruik voor haar geen zeep en ben voornemens om zelf wasmiddel te maken En ohja dochter draagt wol of wolzijde rompers en heeft tot voor kort op een lamsvacht geslapen
Leuk dat jullie reageren. Islah, ik ben verder ook niet super eco hoor. Koop ook in plastic verpakte spullen en ben erg gehecht aan mijn huishoudelijke apparaten en lekkere warme douche enzo . Maar het gaat me inderdaad meer om zo min mogelijk 'chemische producten' voor het kindje te gaan gebruiken. Van die olijfoliezeep wil ik ook gaan proberen. Werkt het goed? Heb ik toevallig wel van de week wasmiddel van gemaakt. En mijn handdoeken waren ook schoon daarna. Heb vandaag met hetzelfde middel ook mijn huis gepoetst en de vloer gedweild. Ik gebruik nu shampoo zonder parabenen, siliconen, SLS, en nog wat afkortingen meer. Van die eigengemaakte (wegwerp) billendoekjes heb ik ook gelezen. Dat bevalt dus ook goed? patrijs, maak jij dagcreme en lippenbalsem van kokosolie, of heb je een ander recept? Heb laatst kokosolie opgeklopt en nu heb ik daar dus ook creme van.
Hallo dames Wat een leuk onderwerp. Ik maak sinds de laatste maand zelf mijn wasmiddel. Gebruik nu sunlight zeep en bevalt voor allemaal prima. Vorige week heb ik met dat wasmiddel ook mn badkamer/cabine schoon gemaakt zelfs de zwarte weer plekjes verdwenen helemaal! Zelf lippenbalsem billendoekjes en shampoo maken wil ik ook waar kan ik recepten vinden?
@ wasbare luiers ik heb dat geprobeerd vond het geen sucses hier. Er is een bedrijf waar je een proefpakket logeerluiers kunt proberen moet je alleende verzendkosten betalen.
Ik weet dat het een ander forum is dan dit, maar het dragen en voeden forum past hier heel goed bij! (Ik zit daar ook) Ik gebruik wasbare luiers en wasbare billendoekjes voor de jongste. De oudste (peuter) weigert wasbare luiers, het is al een hele strijd, wil niet zindelijk worden, dus we laten hem maar in wegwerp. De jongste alleen wegwerp op vakantie en wel eens als we op stap zijn. En snachts. Maar snachts wil ik nu over op wasbaar. Ik heb trouwens zelf wasbare doekjes gemaakt van oude handdoeken, werkt prima! En je kunt ook hydrofiel washandjes gebruiken. Ik gooi ze gewoon bij de luierwas . Jet is niet veel extra was. Ik heb maar 1 wasbaar doekje nodig, terwijl ik met wegwerpdoekjes veel meer nodig heb om het schoon te krijgen
Ik zit ook op het D&V forum en soms kun je daar recepten vinden. Ik maak dagcreme op dit moment van: abrikozenpitolie, avocadoolie, sheabutter en beetje kokosolie. Meestal doe ik er nog een paar druppel etherische olie in. Ik zal de site even opzoeken waar ik de recepten van heb
Ik maak zelf geen zeep of dagcreme. Voor mijn zoontje had/heb ik alleen Weleda-producten gebruikt en bij de Etos biologische billendoekjes. Maar daar reageerde mijn zoon wel op, dus werd het de Pampers Sensitive. Zo min mogelijk. Ik gebruikte thuis ook gewoon washandjes met warm water. Wel meer gedoe (zoon met poepbroek in bed/box zetten, teiltje warm water maken etc.). Voor onszelf ook zoveel mogelijk natuurlijke verzorgingsproducten van Weleda, E-line, Borlind. Poetsen/wassen met groene zeep/Ecover. Mijn zoon gaat bijna iedere dag onder de douche en hij mag soppen met wat Weleda om de 4/5 dagen en zijn lange haren was ik indien vies en daar kan zo 2 weken overheen gaan. Hij heeft prachtig glanzend schoon haar! Vandaag gezwommen en veel gezweet, dus onder de douche geweest met sop (Weleda hair&body).
Ohja ik gebruiuk de recepten voor creme van de-kruiderie.com. Daar koop ik ook mijn spulllen. Lipbalsen is zelf uitproberen 1tl bijenwas 1tl kokosolie ( of een andere olie plantaardig) Beetje castorolie voor de glans
Voor mij is ecologisch meer dan weten wat je op je huid smeert. Ik probeer ook zuinig om te gaan met water en elektriciteit etc. (wel niet zo 'extreem' als bv. Evelien van Green Evelien hoor) en ik wil ook niet teveel spullen, want teveel spullen betekent teveel schoonmaken en teveel chaos in m'n hoofd. Een paar schoonmaakmiddelen die ik zelf maak/gebruik: Spuitbus die ik op het aanrecht heb staan voor in de keuken en ik ook gebruik om de eettafel af te nemen en wc: spuitbus met half water, half azijn en (voor de geur, maar hoeft niet hoor) een scheutje rozenwater. Lege fles afwasmiddel die ik heb gevuld met azijn (bijna vol, 7/8 deel ofzo) en de rest aanvullen met afwasmiddel. Dit gebruik ik voor de wc-pot. En azijn gebruik ik net zoals vele anderen ook als wasverzachter. Hoewel ik dit meer doe als onderhoud van de machine, heb niet gemerkt dat de was er echt zacht van wordt (hoeft ook niet, harde handdoeken zijn beter voor je bloedsomloop). Schuurmiddel dat niet krast: papje maken van baking soda en afwasmiddel. Een wat agressiever schuurmiddel (dat dus wél krast) zou zijn: papje van zout en afwasmiddel. Koelkast maak ik vaak schoon met enkel soda... Ontsmettend en ontgeurend in één! Wasmiddel heb ik wel eens gemaakt maar helaas gaan daar de vlekken niet van weg. Ik doe wel de vuile was en minder vuile was apart om elektriciteit en wasmiddel te besparen, bij de minder vuile was doe ik echt het minimale aan wasmiddel, 1 eetlepel ofzo. En bij de vuile was probeer ik alles eerst zoveel mogelijk voor te weken met groene zeep, maar gebruik ik wel wat meer wasmiddel. Ook was ik zo mogelijk op zo'n laag mogelijke temperatuur. 60 graden 1x per maand om vetluis te voorkomen. En af en toe leeg (of met vieze schoonmaakdoekjes) op 90 graden. Het zou ook leuk zijn om hier tips uit te wisselen over het besparen van water en elektriciteit/gas! Heb al veel van Green Evelien maar zoals ik al zei vind ik sommige dingen daar een beetje tever gaan (of ik ben daar simpelweg nog niet klaar voor).
Ik ben altijd heel blij met het merk weleda. De verpakking is biologisch afbreekbaar en het spul werkt heel goed. Aan de geur moet je misschien wennen. Vooral de bodycrème voor baby's en het crèmebad zijn heel goed. Er zijn goede wasbare luiers te krijgen en flesjes en potjes van natuurlijk materiaal. Biologische tandpasta vind ik ook een aanrader omdat kinderen dit in het begin nog niet uitspugen. Zelf vind ik wol ook een heel fijn materiaal voor kleding maar misschien is dat omdat ik altijd ontzettend actief aan het breien en handwerken ben. En lekker de hele dag met je kind in de draagdoek vind ik ook wel natuurlijk. Dat heb ik heel lang gedaan.
Omdat je als moeder een hoop wassen draait: Zelf wasmiddel maken | Duurzaam 2.0 | Earth Matters Zelf wasmiddel maken
Dat dragen en voeden forum ken ik nog niet, zal daar eens op kijken. En voor receptjes zal ik eens op de site van de-kruiderie.nl kijken. Als bodycreme/cremebad wil ik wat kokosolie(creme) in het badje doen. En dat ook gebruiken als billencreme. Evt met wat aleppozeep. Wassen doe ik ook zo laag mogelijk, meestal 30 graden of koud. Handdoeken doe ik wel op 60 graden trouwens. Eens in de zoveel tijd op 90 graden met soda. Wij hebben 'maar' 1 auto. Man gaat altijd op de fiets naar zijn werk. Voor mij gaat dat helaas niet omdat ik per afspraak van locatie naar locatie moet. Maat thuis laat ik hem zoveel mogelijk staan en doe ik het meeste op de fiets (boodschappen etc). Dadelijk wellicht ook vaker tijdens het wandelen met de baby. Ik zorg ook altijd dat ik de stekkers van spullen die ik niet gebruik meteen uit het stopcontact haal. Voor schoonmaken heb ik nu nog allesreiniger in huis, maar als die op is wil ik het ook anders doen. heb dus nu zelf wasmiddel/allesreiniger gemaakt, maar heb ook nog groene zeep, azijn en baking soda. Gok dat ik daar al een heel eind mee kom.
oke, goed om te weten. Heb paar weken geleden zelf deodorant gemaakt van maiszetmeel, baksoda en kokosolie. Van alles 2 eetlepels en dan mengen. Werkt als een tierelier.
O ja, helemaal de vraag over de doekjes vergeten te beantwoorden. Vanaf mijn jongste dochter maak ik babydoekjes dus zelf, ik was er bij de middelste vrij laat achtergekomen helaas dat dit zelf kon, zij was toen bijna zindelijk. Ik vind ze fijn in gebruik, redelijk sterk maar nog belangrijker: het stinkt niet! En is natuurlijk veel beter voor de huid. Wat wel anders is vergeleken met doekjes van de winkel is dat je ze niet zo makkelijk eruit kan halen, maar voordat ik ga verschonen haal ik er vaak gewoon rustig aan een aantal doekjes uit, en doe wat over was weer terug. Dit heb je nodig: 1 keukenrol van goede kwaliteit, ik heb die van Lotus. Een beetje (2 theelepels) kokosolie, en eventueel een klein beetje babybadschuim of etherische olie voor de geur (je kan de kokosolie ook door babyolie vervangen, maar al deze dingen maken het natuurlijk wel wat minder 'gezond'), 1 glas water. Je kan 2 dingen doen: of de keukenrol doormidden snijden met een heel scherp (elektrisch) mes, dit is wat je vaak bij die YouTube tutotrials ziet, maar je kan ook doen zoals ik doe: gewoon velletje voor velletje precies doormidden knippen. Nou goed, ik ga dus verder met mijn eigen werkwijze omdat ik geen ervaring heb met dat gedoe van doormidden zagen. Ik haal dus alle velletjes eraf (het lege kartonnetje is leuk knutselmateriaal voor de wat oudere kinderen : )), knip ze netjes doormidden en leg ze op elkaar, in een doos waar ze precies in passen. Dan giet ik er een glas (gekookt en afgekoeld tot lauwwarm) water aan toe waar ik 2 theelepels kokosolie door heb gemengd. Wel netjes gieten omdat het ongeveer gelijkmatig nat moet worden. Roer ook vlak voor het gieten nog even door zodat je niet aan één kant een grote olievlek krijgt! Deksel erop, na een kwartiertje ondersteboven zetten. Daarna weer omdraaien en zijn je doekjes klaar. Dus zo simpel is het: een keukenrol, wat water en olie. En geen gedoe met extra was. Laat je niet verleiden door goedkopere keukenrollen, want dat gaat echt niet werken. De velletjes vallen zo uit elkaar. Ik gebruik Lotus die ik altijd in de aanbieding bij AH koop, maar volgens mij heeft Lidl tegenwoordig ook sterker keukenrol. Ik heb dus alleen ervaring met Lotus. Zonder aanbieding kom je per doos doekjes (100 doekjes) dacht ik op 90 cent uit, met aanbieding natuurlijk goedkoper...