Hoe zit dat nou, ziek worden van de kou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zwijntje, 28 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwijntje

Zwijntje Lid

24 nov 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik vraag het me steeds af en hoor verschillende verhalen.
    Kun je ziek worden als je zonder jas buiten speelt?
    De kids lopen steeds in en uit en ik moet ze er steeds op attenderen om de jas aan te doen. Van de ene kant denk ik laat ze het zelf maar ondervinden (nou hebben ze het niet snel koud), maar ik wil natuurlijk niet dat ze daardoor ziek worden, is het nu een fabeltje of kunnen ze echt ziek worden van de kou?
    Ben benieuwd ;)

2. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Doordat je buiten in de kou loopt moet je lichaam harder werken om het warm te houden waardoor je weerstand lager is en je vatbaarder bent voor virussen. Van de kou zelf word je niet ziek.

3. misa

misa Niet meer actief

Voor zover ik weet is het zoals marlijn82 zegt. Je wordt dus in principe niet ziek van kou, mits je lichaam sterk en gezond is. En dus niet al aan het vechten is tegen een virus oid.

4. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Van kou word je niet ziek. Van virussen wel.

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Dit! Indirect kun je dus wel degelijk ziek worden door de kou, als de kou je weerstand dusdanig verlaagd dat je ontvankelijker wordt voor virussen.

6. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Hier zeggen ze altijd straks 'vat je kou'. Is dat hetzelfde? Of het waar is weet ik ook niet haha.

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    wat Marlijn zegt idd

8. Zwijntje

Zwijntje Lid

24 nov 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Helemaal helder! Dank voor de reacties! Toch maar gewoon de jasjes aan dus ;)

9. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Hmm heb toch zelf ondervonden dat je van Kou dus Wel ziek kunt raken..........
    Toen ik een jaar of 20 was waren we naar een vakantiepark, savonds besloten om op de fiets naar de bar te gaan. Ik had geen jas aan gedaan en het regende en de wind was KOUD ze verklaarden mij allemaal voor gek. En eerlijk, ik had het ook KOUD . De volgende ochtend voelde ik me toch erg ziekjes en erge keelpijn, heb de hele dag in bed gelegen.

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dan had je dat virus gewoon al in je lichaam.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Inderdaad. Was je niet door de kou gefietst, dan had je lichaam het virus kunnen bevechten en overwinnen.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
  13. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Hmmm, het ligt een beetje tussen voorgaande stellingen in:

Virussen kunnen zich makkelijker verplaatsen in koud slijm (wat bijv. aan de binnenkant van je neus de slijmvliezen bedekt) dan wanneer dat slijmlaagje warmer is. Dat is de reden (of in ieder geval: een van de redenen) waarom men in de winter veel vaker verkouden wordt dan in de zomer.
    Een jas maakt niet zozeer het verschil, zorgen dat ingeademde lucht warmer is (sjaal over mond en neus dragen) dus wel.

De kou zelf maakt je dus niet ziek, maar kan wel degelijk de kans dat een virus je ziek maakt vergroten!

14. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    precies dit!

Deel Deze Pagina