Ik bedacht me gisteren wat... Stel he, je krijgt een ernstig ongeluk en je verliest veel bloed etc, dan moet men toch eerst je bloedgroep weten voor ze je bloed kunnen geven? Ik vraag me dan af waarom je bloedgroep dan niet op je rijbewijs of paspoort staat vermeld? Dan gaat het toch veel sneller? Of is hier een regel voor , misschien dames die op de ambulance/ in het ziekenhuis werken die hier meer van weten?
Goede vraag ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb wel een pasje van het bloedlaboratorium gekregen waar mijn bloedgroep op vermeld staat, die heb ik altijd in mijn portemonnee zitten. Die had ik gekregen nadat ik bloed moest prikken voor mijn zwangerschap
Ik geef bloed, en heb van hun een pasje gekregen waar mijn bloedgroep op staat, zit in mijn portemonee!
ik vind dat inderdaad ook vreemd dat het niet in je rijbewijs staat, in turkije is dit vanaf het begin verplicht, iedereen heeft daar zijn bloedgroep in zijn rijbewijs staan.
ik heb ook een pasje van het laboratorium. ik dacht altijd a+ te zijn, ben ik dus a negatief. had ik anders mooi niet geweten. vind dat het verplicht moet zijn. groetjes, Miranda
Goede vraag! Ik heb mijn bloedgroep eigenlijk nooit geweten totdat ik zwanger was. Heb het dus maar in mijn agenda geschreven in dat overzicht van persoonsgegevens.
heb een pasje van het bloedprikken vanuit turkije ( voor het trouwen) dus daar kunnen ze aanzien welke bloedgroep ik heb
Normaliter doen ze in het ziekenhuis eerst een bloedonderzoek, mijn vader had ooit zo'n oud pasje in de portemonnee en vroeg er toen naar... toen werd dus gezegd dat ze standaard een onderzoek deden... ze zouden eens mis zitten. En is er acuut levensgevaar dan dienen ze je O-negatief toe... dat kan iedereen nl "hebben".... Er zijn relatief weinig mensen met O-negatief, daarom is het bloed van mijn zusje ook zo "gewild".
nou inderdaad, lijkt me vrij lastig als iemand bewusteloos is en bloed nodig heeft met spoed, ik vraag me ook af hoe ze dat doen.
Dan krijg je gewoon O omdat dat op praktisch elke bloedgroep voor tijdelijk wel te gebruiken is, en al de eerste acute bedreiging weg is gaan ze kijken welke groep je precies hebt...
Wist ik niet dat die zeldzaam was/is. Heb zelf dus ook O- negatief. Zal ens overwegen voor bloeddonor..
ik heb ook O negatief dus ook zeldzaam, moest ook prikken tijdens zwangerschap.. snap ook niet zo goed waarom je dat niet standaard ergens op heb staan...
Goede vraag idd, geen idee waarom dat is. Ik heb zelf 0-negatief (kwam ik tijdens de zwangerschap achter), maar ik heb dat verder nergens opgeschreven ofzo. Misschien toch maar eens gaan doen...
Ik zou er ook wel een voorstander van zijn, maar dan op de verplichte ID want veel mensen zonder rijbewijs dus dat schiet nog niet op! En ik denk ook dat t niet zo heel nodig is.. in de echte extreme spoedgevallen gebruiken ze idd O-neg, ook meer omdat er dan soms gewoon geen tijd is om te zoeken naar een ID of rijbewijs.. tuurlijk wordt t wel gedaan maar stabiliseren lijkt me prior 1.. ik zou zelf niet eens weten wat ik heb......
Ik heb tijdens mijn zwangerschap bloed laten prikken, en daarna een pasje gekregen waar mijn bloedgroep opstaat.Dit zit nu standaard in m'n portomonnee.(b positief overigens) Vind ook wel dat het handig zou zijn als het op je paspoort oid staat...
En wat als je geen bloed van een ander wil? Als het verplicht op je id o.i.d., staat dan lijkt het of je er geen bezwaar tegen hebt.
dan ga je dood. Als jij een ernstig auto ongeluk krijgt waarbij je écht bloed nodig hebt, zou je jezelf dan dood laten gaan omdat je geen bloed van een ander wilt
Maar zou je wel het bloed van familieleden of je partner accepteren? Ik persoonlijk wel veel makkelijker. Vind het nogal 'eng' om het bloed van een vreemde in mijn lichaam te hebben. Maar ik neem aan dat dit bloed goed gecontroleerd wordt op ziekten, etc.