Wat ik me afvraag....

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 31 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik bedacht me gisteren wat...

Stel he, je krijgt een ernstig ongeluk en je verliest veel bloed etc, dan moet men toch eerst je bloedgroep weten voor ze je bloed kunnen geven?

Ik vraag me dan af waarom je bloedgroep dan niet op je rijbewijs of paspoort staat vermeld? Dan gaat het toch veel sneller?

Of is hier een regel voor , misschien dames die op de ambulance/ in het ziekenhuis werken die hier meer van weten?

2. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Goede vraag ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik heb wel een pasje van het bloedlaboratorium gekregen waar mijn bloedgroep op vermeld staat, die heb ik altijd in mijn portemonnee zitten. Die had ik gekregen nadat ik bloed moest prikken voor mijn zwangerschap :)

3. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Ik geef bloed, en heb van hun een pasje gekregen waar mijn bloedgroep op staat, zit in mijn portemonee!

4. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik vind dat inderdaad ook vreemd dat het niet in je rijbewijs staat, in turkije is dit vanaf het begin verplicht, iedereen heeft daar zijn bloedgroep in zijn rijbewijs staan.

5. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik heb ook een pasje van het laboratorium. ik dacht altijd a+ te zijn, ben ik dus a negatief. had ik anders mooi niet geweten. vind dat het verplicht moet zijn.

groetjes, Miranda

6. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Goede vraag! Ik heb mijn bloedgroep eigenlijk nooit geweten totdat ik zwanger was. Heb het dus maar in mijn agenda geschreven in dat overzicht van persoonsgegevens.

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    heb een pasje van het bloedprikken vanuit turkije ( voor het trouwen) dus daar kunnen ze aanzien welke bloedgroep ik heb

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Normaliter doen ze in het ziekenhuis eerst een bloedonderzoek, mijn vader had ooit zo'n oud pasje in de portemonnee en vroeg er toen naar... toen werd dus gezegd dat ze standaard een onderzoek deden... ze zouden eens mis zitten.

En is er acuut levensgevaar dan dienen ze je O-negatief toe... dat kan iedereen nl "hebben".... Er zijn relatief weinig mensen met
    O-negatief, daarom is het bloed van mijn zusje ook zo "gewild".

9. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

nou inderdaad, lijkt me vrij lastig als iemand bewusteloos is en bloed nodig heeft met spoed, ik vraag me ook af hoe ze dat doen.

10. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Mijn vriend heeft ook O-negatief. Is inderdaad vrij zeldzaam.

11. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Dan krijg je gewoon O omdat dat op praktisch elke bloedgroep voor tijdelijk wel te gebruiken is, en al de eerste acute bedreiging weg is gaan ze kijken welke groep je precies hebt...

12. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Wist ik niet :oops: dat die zeldzaam was/is.

Heb zelf dus ook O- negatief.
    Zal ens overwegen voor bloeddonor..

13. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ik heb ook O negatief dus ook zeldzaam, moest ook prikken tijdens zwangerschap..

snap ook niet zo goed waarom je dat niet standaard ergens op heb staan...

14. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    ik heb o positief.

15. Linda86

Linda86 VIP lid

Goede vraag idd, geen idee waarom dat is.

Ik heb zelf 0-negatief (kwam ik tijdens de zwangerschap achter), maar ik heb dat verder nergens opgeschreven ofzo. Misschien toch maar eens gaan doen...

16. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Ik zou er ook wel een voorstander van zijn, maar dan op de verplichte ID ;) want veel mensen zonder rijbewijs dus dat schiet nog niet op!

En ik denk ook dat t niet zo heel nodig is.. in de echte extreme spoedgevallen gebruiken ze idd O-neg, ook meer omdat er dan soms gewoon geen tijd is om te zoeken naar een ID of rijbewijs..

tuurlijk wordt t wel gedaan maar stabiliseren lijkt me prior 1..

ik zou zelf niet eens weten wat ik heb...... :rolleyes:

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap bloed laten prikken, en daarna een pasje gekregen waar mijn bloedgroep opstaat.Dit zit nu standaard in m'n portomonnee.(b positief overigens)

Vind ook wel dat het handig zou zijn als het op je paspoort oid staat...

18. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    En wat als je geen bloed van een ander wil? Als het verplicht op je id o.i.d., staat dan lijkt het of je er geen bezwaar tegen hebt.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    dan ga je dood.

Als jij een ernstig auto ongeluk krijgt waarbij je écht bloed nodig hebt, zou je jezelf dan dood laten gaan omdat je geen bloed van een ander wilt :(

20. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Maar zou je wel het bloed van familieleden of je partner accepteren?
    Ik persoonlijk wel veel makkelijker.
    Vind het nogal 'eng' om het bloed van een vreemde in mijn lichaam te hebben. Maar ik neem aan dat dit bloed goed gecontroleerd wordt op ziekten, etc.

Deel Deze Pagina