Onze Ranomi doet het heel goed, ze eet al veel (zelfgemaakte) potjes. Met name aardappelen en worteltjes vindt ze lekker. Gisteren weer naar het consultatiebureau. We mogen beginnen met rijst, maar nu ook met vlees (kipfilet en gehakt) maar zelfs met vis. Nu heb ik zoiets van: vis? zo... toemaar. Maar dan heb ik zoiets van: begin eerst maar met kipfilet. Maar als we toch zouden beslissen om aan de vis te gaan, wat kunnen we dan het beste pakken? Overigens, Ranomi wordt pas volgende week een half jaar.
Ik begin zelf pas over een paar dagen met witvis. Wel eerst vis en dan vlees. Dat is wat lichter verteerbaar. Ik ben vegetarisch en zie er wel een beetje tegenop maar ik wil mijn dochtertje niks tekort doen en wil dat ze hierin haar eigen keuze maakt dus ik kies er zonder twijfel voor om haar wel vlees en vis te geven maar dat is een andere discussie. Wij lopen bijeen dietist vanwege kma en zij raadde ons aan om met 9 maanden te beginnen maar aangezien jouw meisje al een tijdje eet zou het al best kunnen.
Ega is meer een vleeseten dan een viseten, als het om thuis koken gaatn, dus die was al begonnen met kipfilets te koken. Dus het vis komt denk ik over een weekje of zo wel aan bod. Maar wit vis.... goed om te weten.
Wij zijn geen viseters, maar koop gewoon 100 gram verse vis bij de visboer en snijd dat dan in stukjes. Een aantal stukken gaan dan de vriezer in. Zelf kook ik altijd water en doe dit over de vis in een bakje. Vis in kleine stukjes is dan gaar na een aantal minuten. Als het uit elkaar valt, is het gaar. Hier kabeljauw en zalm. Verder nog niets anders gegeven qua vis.
We kregen gisteren weer een andere mening te horen, ditmaal van een familielid: "Als het consultatiebureau zegt dat er vis gegeten mag worden, mag je er vanuit gaan, dat alle vissoorten mag, behalve rauw (haring). Dat mag pas vanaf 1 jaar." Zelf ben ik verzot op zalm en tonijn, al wordt wit vis aangeraden door iedereen. Zelfs schelpdieren zouden mogen, maar ik ken verschillende mensen die er allergisch voor zijn, dus daar willen we nog mee wachten.
Mijn zoontje kreeg ook volop vis, nog steeds trouwens. Wij zijn echte viseters. Hij is inmiddels 13 maanden en eet alles wat zwemt. In hef begin kreeg hij zalm, tilapia of kabeljauw. Nu echt van alles. Is ook dol op paella. Ik zou zeggen lekker geven, vis is erg gezond bevat veel gezonde vetten!
Ik vind het advies van CB erg voorbarig voor een kindje van nog geen half jaar. In 2009 was het algemeen advies om pas met 7 maanden te starten met granen, daarna rond 8 maanden langzaam met vlees en vis. Natuurlijk kan het ietsje eerder, maar met 6 maanden al? Ik zou het niet doen. Laat haar maar lekker wennen aan granen, meer soorten groente, fruit, rijst, pasta enz. En daarna vlees en vis.
Net zes maanden en al vlees en vis? Nou dat vind ik extreem vroeg hoor, lijkt me nergens voor nodig. Wij hielden het schema van Stefan Kleintjes aan, dat beviel prima. Wij zagen het nut niet van vlees voor de verjaardag, vis hebben we i.v.m. aanleg voor allergie wat langer mee gewacht.
Je topictitel staat me een beetje tegen, dat je 'mag' beginnen met vis. Ik denk dat je beter zelf goed na kunt denken of je al vlees of vis wilt geven, goed naar je kind kijken en dat als leidraad gebruiken. Het CB geeft een heel algemeen advies wat ook nog eens van bureau tot bureau lijkt te verschillen.
Wij waren ook wat vroeg begonnen met vast voedsel, in de vorm van fruit. Ongeveer een halve maand eerder dan gewoonn, we zijn begonnen met 3,5 maand. In het begin sinaasappel met appel en nu ook peren en bananen. Het consultatiebureau heeft gevraagd naar hoe ze reageert op vast voedsel. Ze reageert er goed op, en ongetwijfeld dat ze hun advies daarvan af hebben laten wegen. Broccoli vindt ze niet zo lekker, maar is het gemengd met iets anders, vindt ze het heerlijk. Aardappelen met wortelen is een lekkernij, rijst met kip begint ze nu óók lekker te vinden (gelukkig maar).
Had zelf eerder begonnen met witvis ed. Schaal en schelpdieren wordt volgens mij pas aangeraden vanaf een jaar. Maargoed is jullie keuze natuurlijk.
Wij zijn met 7 maanden begonnen met witvis en daarna zalm. Idd ff klein stukje bij de visboer halen. Daarvoor heb ik eerst linzen toegevoegd, volgende week wil ik kip introduceren. Hier zei t cb ook pas met 7 maanden.
Ehm, ja, ben ik met je eens. Alleen had mijn echtgenote daar niet aan gedacht. Toen ik verschrikt opmerkte dat garnalen niet goed zouden zijn vanwege eventuele allergische reakties, bleek dat ze de dagen ervoor ook al garnalen had gegeten. Ik heb de kleine wel in de gaten gehouden en ze reageert er echt goed op. Mijn echtgenote had er totaal niet bij stil gestaan, was eigenlijk zo trots dat de kleine vis mocht. En in Vietnam hebben ze toch zoiets van : vis = vis en garnalen plaatsen ze qua voedsel toch onder de noemer : vis. Gisteren een hele grappige discussie gehad bij de visboer in Kleef. Een van de medewerkers van de visboer was Nederlands en die begreep me wel, maar de Duitsemedewerker verstond wel Nederlands, maar kon niet alles verstaan. Gisteren Talapia-filet gekocht, om dus vis te koken. Zei die Duitse: Nee, moet je niet koken met heis Wasser, bakken is lekkerder. Je kan het wel koken, maar Talapia valt helemaal uit elkaar. Waarop ik zei: Oh, dat is goed! Dus als het uit elkaar valt, is het gaar? Mooi, dan kan het daarna in de blender en dan nog eens door de zeef en klaar is ons visprakje.
We maken onze potjes zelf. Vindt ze ook lekkerder dan de potjes die je koopt in de supermarkt. Als het gekookt is, gaan we het fijnmalen tot een puree in de blender. En daarna nog even voor de zekerheid door de zeef. Ditzelfde (behalve het koken) doen we ook met fruithapjes, die we ook zelf maken.
Ja ik heb het ook altijd zelf gemaakt maar je hoeft toch niet alles helemaal fijn te malen, vooral gekookte vis niet.
Pff.... heel eerlijk gezegd, wist ik dat niet, al klinkt het logisch. Als ze zich verslikt met drinken, dan doet ze dat de volgende keer ook wel rustiger aan, dat ze zich niet verslikt. Wat dat betreft leren ze snel. De gedachtengang die we beide tot nu hebben: Potjes zijn in de vorm van een papje, dus dan maakt echtegenote de potjes ook in de vorm van een papje. Eigenlijk, door je reaktie heb ik wel zoiets van: ''Hey, dat is natuurlijk ook wel zo.''
Ik zou ook liever eerder met vis of vlees beginnen dan met granen ivm gluten.... Ik reageer zelf ook op brood (buik zwelt op) dus zou brood zo lang mogelijk willen uitstellen tot de eerste verjaardag.. Leuk dat je meisje zo'n smulkont is! Hier wordt ook al geroepen dat mn kleine toe is aan een fruit/groentehapje... We wachten nog wel heel even, maar van het cb mocht ik ook eerder beginnen als de kleine daar aan toe is...