En dat kan dus toch KMA zijn. Ik vind het echt heel bijzonder dat geen enkele arts dat heeft willen uitsluiten of vaststellen door middel van eliminiatie en provocatie: toch DE manier om bij baby's KMA te diagnosticeren. Ik zou het uitproberen, als ik jou was. Zeker vanwege de afbuigende groei. Misschien is het het ook niet hoor, maar dan weet je dat tenminste wel absoluut zeker. Nu gaan de artsen er enkel van uit dat het dat niet kan zijn, maar zeker weten doe je dat niet. En mogelijk is het niet zozeer echt een allergie, maar eerder een overgevoeligheid. Dan is een tijd lang dieet erg goed om na verloop van tijd weer koemelk te gaan introduceren: het lijfje krijgt dan een tijdje rust en dan kan het zich herstellen, om daarna dan wel weer in staat te zijn koemelk op een fatsoenlijke manier te verwerken.
Heel herkenbaar. Bij mij niet mijn collega's, maar wel mijn leidinggevende, die er, na een promotie naar regiomanager, voor gezorgd heeft dat ik m'n ontslag heb gekregen, kort voor ik met verlof ging van Caitlyn... Bij Thirza hebben we er heel lang over gedaan om alle problemen duidelijk te krijgen, omdat CB en HA alles wegwimpelden en riepen dat het allemaal normaal was, (en dan ga je op een gegeven moment dus toch aan jezelf twijfelen ). Uiteindelijk speelde er bij Thirza kiss-syndroom met reflux, (verholpen door osteopaat tussen 10 en 16 weken), eczeem veroorzaakt door KMA, (achter gekomen met 8 en 9 maanden, toen we met yoghurttoetje na het eten begonnen en de eczeem ineens eruit knalde, (tot die tijd milde eczeem, want ze kreeg BV en dus enkel indirect koemelk binnen)). Eczeem pas verholpen toen we vanaf 13 maanden eindelijk bij een kinderarts terecht kwamen. En chronische oorklachten, waarvoor we van de huisarts wederom geen verwijzing kregen, maar van de kinderarts dus gelukkig wel. Daar zaten we voor de eerste keer toen ze 17 maanden oud was, en 2 maanden later konden we pas voor buisjes en knippen van de neusamandel terecht. Daarna nog wat ellende van doorkomende kiezen, waterpokken en 6e ziekte gehad, en toen ging ze met 23 maanden eindelijk doorslapen. Ik ben er toen uitgeknald toen ze een jaar oud was en het was maar goed dat ze met 23 maanden door ging slapen, want anders was ik er zo weer uitgeknald. Mijn leidinggevende had er niet heel veel begrip voor, bleek uiteindelijk. Die deed het af als 'hoort erbij', terwijl hij zelf zich na 3 weken een beetje slechte nachten met zijn kinderen al ziek meldde.... :x In 2011 heb ik 3 miskramen gehad en na de 2e ben ik er dus weer uitgeknald. En nu is het dus een geluk bij een ongeluk dat ik in de WW zit, (ziektewet nog momenteel, UWV had gelukkig een hoop begrip), want als ik nu had moeten werken.... Caitlyn heeft dus naast KMA en reflux ook een hartritmestoornis en vooral de eerste 3 maanden zijn dus opnieuw nogal heftig geweest hier, met een stuk of 6 ziekenhuisopnames, een maagbiopt vanwege de refluxklachten en het feit dat ze op haar toppunt 10-14 uur per dag huilde door alle ellende. Maar ook hier dus op m'n werk danig tegen allerlei grenzen opgelopen
Wat betreft papjes: de papjes met een smaakje bevatten heeeeeeeel veel suiker! Heb laatst een docu gezien, maar daar werd genoemd dat deze papjes 35% suiker bevatten! Ik zou er dus NIET aan beginnen! Granen zijn van zichzelf al wat zoetig en melk ook, dus gewone pap zou prima moeten werken!
Inderdaad, ik heb ook nooit voor die smaakjes bende gekozen.. Gewoon eerst rijstebloem, daarna bambix. En net wat je al zegt, dit smaakt van zichzelf al zoetig. Hier waren ze er gek op.. Ik weet nog dat ik weleens een keer die baby/kindermuesli heb geprobeert en daar kreeg ze hele vieze slijmerige ontlasting van. Heb het halve pak weggemikt..
35% suiker is gewoon niet waar. Maar goed, ons slecht drinkende en groeiende baby krijgt dus wel papjes met smaakjes. In tegenstelling tot gewone flesvoeding dronk ze dat tenminste. Vond ze lekkerder denk ik. Ze heeft zelfs tot een jaar om 23:00 een late fles gehad, om maar te zorgen dat ze voldoende vocht binnenkreeg. Op slechte dagen was dit de enige fles die ze niet weigerde. Je moet wat als je baby begon op +1, slecht groeit en inmiddels op -2 groeit... Ondanks dat ze in het begin smulde van bijvoeding, is ze er amper beter door gaan groeien (het zorgde er wel voor dat ze iets meer een lijntje ging volgen ipv dat haar curve bleef afbuigen). Inmiddels is ze net 1 en is ze met bijvoeding net zo kieskeurig als ze was met de fles... De "strijd" blijft. Gisteren al krijsend d'r groente gegeven... Wel steeds haar mond opendoen, maar ook blijven huilen. Zit ook steeds meer te denken aan een allergie. Dit is ons 2e kindje, maar ook wij hebben slecht vergelijkingsmateriaal, aangezien de oudste op de +1 lijn groeit. Ik zou wel vast kijken wat je baby vindt van bijvoeding. Wellicht bevalt dat beter.
Oja, ik kan me best voorstellen dat je er uiteindelijk wèl voor kiest hoor, mijn antwoord klinkt inderdaad nogal bot.. Gelukkig na ons meisje de bijvoeding redelijk en kreeg ze genoeg vocht binnen. Als dat niet had gelukt, had ik waarschijnlijk ook naar andere alternatieven gegrepen
@Emmarijn: van die 35% suiker werd gesteld door een voedingsdeskundige. Dat zijn niet perse geraffineerde suikers, natuurlijk, maar ook natuurlijke suikers zijn in grote hoeveelheden schadelijk. Als een voedingsdeskundige zegt dat een pyjamapapje 35% suikers bevat, geloof ik dat dus. Dat je meisje melk weigerde, vind ik een teken aan de wand dat er iets aan de hand was en/of is. Bij voedselweigeren is er erg vaak sprake van een allergie: op de een of andere manier voelen veel kids wel aan wat wel en niet OK is voor ze, (zolang dat niet gemaskeerd is met een grote hoeveelheid suikers). Ik zou dus eens verder gaan zoeken, want teveel suiker is echt schadelijk. Wij hebben Thirza destijds laten testen door een bioresonantietherapeut, dat is voor jullie mogelijk een idee? Thirza at van bijvoeding/vaste voeding ook slecht tot we alle problemen onder controle hadden en daarna ging het stukken beter...
Ik ga denk ik niet aan de pyamapapjes. Eerst gewoon starten met rijstebloem naturel. Later bambix denk ik. @Rozemarijke: Jullie hebben wel een hele heftige geschiedenis achter de rug zeg! Gelukkig heb je nu een beetje controle. Zal wel zwaar geweest zijn.
Rozemarijke, weet je ook iets van allergieën bij bv? Ik verwacht niet dat het koemelkallergie oid is, want de eerste 7 weken sonde met bv gingen wel goed. Pas toen hij het zelf moest gaan doen begon het gedonder. Is zo'n allergie altijd vanaf de geboorte aanwezig?
Hier een dochtertje van inmiddels ruim 13 maanden. Zij heeft haar flessen altijd goed gedronken, maar had heel lang alleen maar interesse in haar fles melk. Ook alleen maar fles, geen beker of tuitbeker of iets dergelijks. Totdat ze de fles 's middags niet meer hoefde.....Tja en dan....... Vanalles geprobeerd, maar ze drinkt praktisch niets. Ik heb haar nu geleerd om met een rietje te drinken, maar melk, ho maar! Dat wil ze absoluut niet! Ze drinkt nu 's ochtends ongeveer 100cc melk uit de fles en 's avonds ook nog zoiets (al zijn er ook avonden dat ze de hele fles laat staan). En overdag?? Tja, ik ben echt van mijn geloof afgevallen. Ze dronk echt helemaal niets. Ik ben dus vanalles met pakjes gaan proberen. Appelsap, roosvicee, dubbelfris. En nu drinkt ze chocomel het beste. Maar ook dit drinkt ze echt niet veel, hooguit een half pakje per dag. En dat is alles wat ze drinkt. Het zit me ook echt niet lekker hoor en ik zou het heel graag anders zien. Ze heeft ook regelmatig drogere luiers maar volgens de huisarts drogen ze na een jaar niet zo snel meer uit. Mijn zoontje van 3 die dronk met 1 jaar al zijn melk zelf uit een beker en smult er van. Ook diksap drinkt hij als de beste. Dus ik wilde dat met mijn dochter ook hebben, en het is heel frustrerend om te zien dat dat niet lukt. Ik word er ook erg onzeker van en natuurlijk hebben veel mensen hier hun mening over klaar. Ik probeer het nu toch maar een beetje naast me neer te leggen. Ik ben blij dat ze nu "goed" uit een pakje drinkt en toch wat binnenkrijgt en ik denk dat wanneer ze een jaartje ouder is, ik haar gewoon kan vertellen dat ze eerst melk drinkt en daarna iets anders krijgt. Nu werkt dat echt niet, ze doet het gewoon niet. Tja, wat moet je dan?? Ik kan het er niet in gieten.... Waarvoor zijn die suikers schadelijk trouwens?? Ze is niet dik, tussen gemiddeld en -1, meer richting -1.
Allergieen ontstaan ook wel eens later, maar als de problemen begonnen bij de overstap van sonde naar aan de borst drinken, zou ik het denk ik eerder daar zoeken. Wat zijn bij jullie precies de problemen?
@Jennifer: ja, we hebben nogal turbulente jaren achter de rug... Zit nu in de ww dus, maar zit erover te denken om iets te gaan doen met al m'n ervaring met huilbaby's... (iets meer dan hier op het forum adviezen geven ).
Suikers worden heel snel opgenomen in je bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel heel snel stijgt en dan vervolgens heel snel daalt. Dat heeft dan weer tot effect dat het lichaam opnieuw om suikers gaat vragen, en dan krijg je dus een soort verslavingseffect, als de suikers teveel van je voeding in beslag nemen en je dieet verder te weinig vezels, vetten en eiwitten bevat. Suiker jaagt je verbranding heel erg aan, en dat kan tot effect hebben dat je hele spijsverteringsgestel als een dolle gaat werken en je de voedingsstoffen uit andere voeding te weinig opneemt. En dan dus onvoldoende groeit. Het kan ook de andere kant opwerken en dan word je van al die suikers dus veel te zwaar. Maar het kan dus ook precies het tegenovergestelde effect hebben. Mijn zusje had dat, als die teveel suikers at, werd ze brandmager. Je dochter wil wel uit pakjes drinken: zou ze dan ook melk uit een pakje willen drinken? (Ik roep maar even wat?)
Nee, melk uit een pakje wil ze ook niet. Ik heb overigens niet echt het idee dat ze op deze manier te veel suikers binnen krijgt, denken jullie wel? Ze drinkt een half pakje per dag, heel soms hooguit 1. Verder eet ze wel brood en avondeten. Fruit is ook niet echt favoriet.... Ik denk dat wanneer je het over een volwassene hebt die teveel suikers eet dit ook ligt aan veel snoepgoed e.d? daar is nu natuurlijk nog geen sprake van....
Rozemarijke, hij drinkt heel wisselend. De ene dag zitten we elke fles een half uur aan te rommelen en drinkt hij maar 300cc en dan drinkt hij weer een dag 550cc. Na een half uur aanrommelen, stoppen we met proberen op advies van de ka. Hij krijgt 5x 120cc bv (al een maand of 2,5) nu zijn we na een paar slechte dagen terug op 6x 100cc omdat dat beter gaat. Net alsof 120 gewoon te veel is ofzo. Terwijl dat nu met 3 maanden (5 ongecorrigeerd) toch beter zou moeten gaan.
Martha, ik denk dat een pakje chocomelk beter is dan helemaal niks. Dan maar die suikers voor lief nemen hoor..
Ik overweeg idd ook bioresonantie, al krijgt ze niet teveel suiker hoor. 1 pakje per dag en verder 's ochtends Bambix. Maar gisteren reageerde ze op aardappel-wortel-roomboter. Vandaag had ze hetzelfde en at het zonder problemen... Maar wat betreft die pap: was dat het verhaal van radar oid? Ik heb dat programma ook gezien en dat ging niet alleen over Pyjamapapjes, maar alle soorten pap. Ook die van Bambix. Het merendeel van de suikers komt echter uit de opvolgmelk die je eraan toevoegt of er al aan toegevoegd is.
Is het geen reflux dan? Onze dame is 5 maanden en zit vanwege de reflux nog steeds op 120/4. Meer gaat echt niet. Niet elk kind voldoet aan de gemiddelden he, dus dat hij meer zou moeten kunnen drinken: ja, die hoeveelheid is niet voor niks het gemiddelde wat een kind van die leeftijd drinkt. Er zijn er die meer drinken en er zijn er die minder drinken...
Ja, van Radar, maar ook van een documentaire over suiker. En wat je zegt over dat een deel van die suiker uit de opvolgmelk zelf is: dat klopt, maar het is niet heel wenselijk om daar dan nog meer suikers aan toe te voegen, als dat niet nodig is. Kijk, als het niet anders gaat, gaat het niet anders, maar iemand die nog geen gewone pap geprobeerd heeft en direct naar pyjamapapjes gaat grijpen, dat lijkt me niet zo handig... Dat eten: kan ook zijn dat ze zich op andere manieren niet lekker voelt? Onze oudste had chronische oorklachten en at daarvan erg slecht. Dat wisselde natuurlijk dan ook nog wel met hoe goed of slecht ze zich echt voelde, maar nadat ze geopereerd was aan haar neusamandel en oortjes, verbeterde haar eetgedrag enorm! Voor die tijd kreeg ze brood niet weg, dat is ze daarna wel gaan leren eten. Een hoop eten wilde ze sowieso niet, dat ging daarna ook beter en qua hoeveelheid ging ze daarna ook veel beter eten.
Als ze ook geen fruit eet, zal het idd wel meevallen. 't Is meer dat als je verder normaal eet met fruit en dergelijke en dan ook nog allerlei sapjes en suikers pakt, dat je dan vaak erg gemakkelijk wel aan teveel suikers zit.