Hoi meiden, ik kon alleen een topic '' zwanger worden met medicijnen'' vinden in het zwanger worden forum, en hier niet.. dus mijn vraag is ; zijn er hier meiden die medicatie slikken tijdens de zwangerschap? Ik heb zelf angio oedeem, en daarbij lekken mijn bloedvaatjes en dit zorgt ervoor dat delen van mijn lichaam opzwellen, zoals mijn ogen, lippen, benen,etc. ik gebruik nu 7,5 mg prednison per dag en 1 mg tavegyl ( antihistamine)per dag.. maar ik voel me oooh zo schuldig als ik 's morgens mijn pilletjes moet innemen en voel me er echt niet lekker bij.. vooral omdat prednison echt een paardenmiddel is en er tegenstrijdige berichten zijn of het nu wel of niet schadelijk is tijdens de zw-schap.... ik slikte eerst ipv tavegyl , xyzal.. maar vorige week was ik in het UMC utrecht en zei dat ik een zwangerschapswens had, en daarop zei hij dat ik xyzal dan niet mocht gebruiken maar wel Fenistil druppels.. later kwam ik thuis met de fenestil druppels en daar stond uitdrukkelijk in de bijsluiter dat je het niet mocht gebruiken tijdens de zwangerschap.. ik had meteen weer opgebeld en heb toen tavegyl voorgeschreven gekregen.. gelukkig heb ik de bijsluiter nagekeken, want een dag later testte ik positief slikken/slikten er nog meer meiden prednison? en mochten jullie het blijven gebruiken? ik dacht ik stop meteen met de prednison, maar dit schijnt niet te mogen.. ik moet nu afbouwen van 10 naar 7,5 , naar 5, naar 2,5 en dan niks.. zijn er meiden die in een keer mochten stoppen met het gebruik van prednison? liefs Daantje
ik heb mijn hele zwangerschap prednison gebruikt. 7,5 mg per dag. ook heb ik een aantal dagen 40 moeten slikken, en de laatste 6 weken zat ik op 10. ik ben nu precies een week geleden bevallen van een heel mooi gezond ventje,van 2625 gram en 47 cm. hij is een maandje te vroeg geboren. maar doet het helemaal super. hij zit zelfs al weer op zijn geboorte gewicht je hoeft je echt geen zorgen te maken. je kunt beter je medicijnen nemen dat het met jou goed gaat zodat jij je zwangerschap kunt doorstaan dan dat je stopt en jij moet moeite doen om deze zwangerschap goed door te komen, ook kan je kindje nog niet verslaaft worden,dit gaat pas vanaf 10 mg. dus als je de zwangerschap op 7,5 kunt blijven is er niks aan de hand en als je toch wil stoppen... absoluut niet doen in 1 keer ! daar kun je veel nare bijwerkingen van krijgen,want prednison is toch eigenlijk wel een verslavend medicijnen.... altijd rustig afbouwen in overleg met de arts ! maar zoals in je verhaal staat is dit ook het geval in overleg met de arts dat je dus afbouwt. oh en natuurlijk nog van harte gefeliciteerd :d
Heb tot een poosje geleden ook prednison geslikt tijdens de zwangerschap. Prednison mioet je altijd afbouwen, dus ook tijdens je zwangerschap. Het is altijd beter bepaalde medicatie toch te blijven slikken, dan jezelf ziek te voelen. Natuurlijk alles in overleg met arts/gyn! Veel sterkte verder en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap.
Hoi meiden, heel erg bedankt voor jullie reacties! @Zwanger89 nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje. ik heb vandaag de dermatoloog gebeld van het UMC utrecht en uitgelegd dat ik zwanger ben en wat ik nu moet doen met de prednison. De dermatoloog ging overleggen met zijn meerdere en zei dat ik mocht stoppen met de prednison omdat niet bekend is wat het in de eerste 3 maanden doet met de vrucht. Ik zei dat ik dit raar vond omdat je als je normaal langer dan een maand of 2 prednison slikt, ( ik slik het nu 3 mnd)je dit af moet bouwen omdat anders je bijnieren het niet goed overnemen Volgens hem kon dat geen kwaad omdat het een lage dosering was? ik vertrouwde het niet helemaal en heb toen de apotheek opgebeld. Die zeggen dat je idd zomaar mag stoppen met de prednison als je zwanger bent omdat het idd schadelijk kan zijn in de eerste 3 maanden, en je in de zwangerschap nooit met prednison mag afbouwen maar dan met een ander medicijn? ik weet het nu dus ook allemaal niet meer..morgen denk ik toch maar even de HA bellen. nog meer meiden die prednison slikte/slikken en meteen mochten stoppen? liefs Daantje
Niet om ongeduldig over te komen, maar zijn er nog meer meiden die ervaring hebben met prednison. Maak me er namelijk wel ongerust over
Hoi, Prednison kan waarschijnlijk pas vanaf 30 mg kwaad. Daaronder komt het niet bij je kindje omdat enzymen in de placenta de stof afbreken. Er zijn dierproeven gedaan met zeer hoge doseringen welke een verhoogd risico op afwijkingen geven. Ik zelf heb na 6 miskramen bij de 7e zwangerschap prednison gebruikt gedurende de eerste 17 weken. Op cyclusdag 1 begonnen met 10 mg per dag en toen ik een + zw test had ben ik opgehoogd naar 20 mg. Vanaf de 11e week ben ik dit met 2,5 mg per week gaan afbouwen. Bij mij heeft dit er, samen met andere medicatie, voor gezorgd dat ik geen afstotingsreactie en dus geen miskraam kreeg. Het is rotspul met veel bijwerkingen maar voor mij noodzakelijk omdat mijn immuunsysteem anders de zwangerschap afstoor. In de VS (en ook andere landen) is hier al meer dan 30 jaar ervaring mee. Bij bepaalde ziektes, oa lupus, crohn, reuma, is het gebruik van prednison tijdens zwangerschap een bekender verschijnsel; het is nml schadelijker om te stoppen met prednison dan om door te gaan. Op buitenslandse sites is meer info te vinden, dus even googlen op prednisone & pregnancy etc. Oja, met mijn kindje (ik ben bijna 29 weken zwanger) gaat het goed, Groeit goed, beweegt goed en zover op echo's (die ik elke 2weken heb) te zien helemaal gezond. Sterkte! Gr Saskie