Ik ben wel even benieuwd of je wel eens perongeluk of bewust iets gegeten of gedaan hebt wat beter was om niet te doen. ( denk bijv. aan het eten van rauw vlees, kaas, of drinken van alcohol.. Of bedenk maar wat we allemaal niet mogen tijdens onze zwangerschap want dat is nogal een waslijst tegenwoordig) En waar je je misschien achteraf wel zorgen over maakte.. Reden voor deze vraag is dat ik zelf helemaal in de stress zat door het eten van rauwe vis gisteren. Net vk gebeld en die vertelde me dat het geen probleem is zolang het verse vis is. Ik geloof dat er wel meerderen onder ons zijn die wel eens iets gelijksoortig hebben gehad dus kom maar op!
In het begin van mn zwangerschap heb ik carpatio gegeten ( weet niet of k dat goed getypt heb). En gisteren een toetje met klein beetje alcohol erin. Welke rauwe vis was dat?
Ik heb salami gegeten, blijkt ook al niet te mogen. *kruipt met water en droog brood onder een steen*
bij mijn vorige zwangerschap wist ik niet dat ik zwanger was en dacht ik dat ik ongesteld moest worden, was dezelfde pijn, en daar heb ik toen een ibuprofen tegen geslikt. toen ik erachter kwam dat ik zwanger was heb ik me daar wel even zorgen over gemaakt. gelukkig een gezonde meid op de wereld gezet
Ik had in het begin van me zwangerschap wel lijstjes opgezocht wat je niet mag eten...alleen pas later zag ik ook leverpastei/worst ergens tussen staan...en had ik toen net een manie van leverworst eigelijk !! duss ik had dat aangegeven en werd me natuurlijk wel afgeraden, maar geen paniek verder. Moet zeggen dat de lijst van wat NIET mag wel steeds langer lijkt te worden..en dan heb ik wel eens zoiets van; vroeger wisten ze ook van niks en ging het ook prima...wij zijn toch ook allemaal groot geworden? Maar je blijft achtzaam natuurlijk en misschien zelfs wel beetje panisch juist omdat er zoveel niet mag...magoed he we hebben het er maar al te graag voor over. Ik zou wel echt een lekker biefstukje of filet american lusten hoor!.. gelukkig duurt dat niet heel lang meer
Dat is ook zeker zo! Mijn moeder hoor ik echt steeds wanneer ik zeg dat ik iets niet mag; "oh echt?! Nou dat was nog niet zo toen ik van jullie zwanger was hoor.. Dat at ik gewoon!" Dus ik geloof ook zeker dat ik er een beetje panisch van word af en toe, zeker omdat ik al een klein stresskippetje kan zijn en je wilt het toch allemaal zo goed mogelijk doen hè..
Ratatosk, salami uit een pakje van de Albert Heijn (ofzo) schijnt niet erg te zijn. Maar salami eten als je in Italië bent wordt afgeraden, omdat het echt rauw kan zijn. Heb zelf in een voorgerecht wat rauwe tonijn gehad, zat in een salade dus zag het niet meteen. Schrok me rot. Ook een andere keer uit eten, toen bestelde mijn broertje een biefstuk (medium) en ik een biefstuk well done, zei ik er nog bij tegen die serveerster, het is belangrijk dat-ie echt goed doorbakken is! Zet ze de medium voor mijn neus en de doorbakken bij m'n broertje neer, zo suf. Dus ja, heb een hap medium biefstuk gehad. Meteen verloskundige gemaild en ze stelde me wel gerust, ik moest me niet zo'n zorgen maken.
hahhaahha inderdaad.. tegenwoordig mag niks meer! heb genoeg water en brood? ik kom erbij zitten ik heb bij al mn zwangerschappen de alcohol en nicotine direct de deur uitgezet. ben bij de eerste heel streng geweest voor mezelf.. bij de tweede 2x gezondigd met n broodje uberdun besmeerd met filet americain nu nog niet gezondigd.. biefstuk enzo eet ik gewoon (goed voor ijzer) maar bak m iets langer (tot net niet schoenzool) rauwe vis kan geen kwaad trouwens als ie maar vers is. voorverpakt kan er een bacterie inzitten. en niet te vaak zalm he.. maar dat is voor niemand goed oja en verse tonijn ook niet ivm hoog kwik gehalte.. uit blik rauw kan volgens mij dan weer wel. ach t blijft n gedoe
Ik heb voor de test nog carpaccio en gerookte zalm gegeten. Nu wacht ik daar nog maar weer even mee...
Ik heb toen ik crepeerde van de pijn (van een abces), de nacht voordat ik met spoed geopereerd werd, op doktersadvies 2 ibuprofen geslikt en daarvoor wel een paar dagen ca 6 paracetamol per dag! De volgende dag ben ik onder plaatselijke verdoving geopereerd.. Voelde me toen echt verschrikkelijk dat ik zoveel pijnstilling geslikt/gehad heb maar het kon echt niet anders.. Voordat ik wist dat ik zwanger was heb ik carpaccio en sushi gegeten maar daar maak ik mij eigenlijk geen zorgen over Ik heb ook wel eens een beetje paté gegeten en heel af en toe neem ik een piepklein slokje wijn om even te proeven En ik heb wel eens parmazaanse kaas gegeten (ook heel klein beetje overigens) waar ik achteraf achter kwam dat het van rauwe melk gemaakt was.. Verder rook en drink ik niet, gebruik geen drugs of andere medicijnen. Maak me er niet al teveel zorgen over!
als echte groninger ben ik gek op metworsten! dus af en toe, ( tot nu toe 2 keer gebeurd) pak ik een stukje metworst...... ik maak me er niet druk om verder, er zijn mensen die nog alles doen omdat ze er laat achterkomen dat ze zwanger zijn en gezonde kinderen op de wereld zetten, kijk als je nou de hele dag rauw vlees eet en voorverpakte zalm, dat is vragen om problemen!
Ik heb dus nog decapeptyl gespoten (voor IVF/ICSI). Volgens het ziekenhuis kan het geen kwaad voor de eerste dagen. En ik heb nog blauwe kaas gegeten voordat ik het wist. Maar was wel gepasteuriseerde melk gelukkig, heb gecheckt.
salami mag wel, is behandeld! alleen niet te veel, het zou te zout zijn en tot hoge bloeddruk leiden.. naja.. I like it so I take it...
Metworst kan toch wel? Net als pathe, smeerleverworst alleen niet zo veel. Een broodje met smeerworst of een toastje met pathe op een dag kan echt wel hoor. Parmezaanse kaas is een harde kaas en kun je (volgens mij) gerust over je pasta of salade doen.
Ik heb 2 keer gerookte zalm op, omdat ik niet wist dat ik zwanger was. Ik heb daar wel even van in de stress gezeten, omdat dus een van mijn vruchtjes is verstoten en ik dacht, misschien is het wel daarvan geweest. Maar VK zegt van niet, dan zouden ze allebei verstoten moeten zijn geweest. Voor veel dingen geldt dat ze in beperkte mate mogen (leverworst, cafeine en kaneel bijv.), voor andere zaken geldt dat ze een groot risico op een infectie met zich meedragen en dus gevaarlijk kunnen zijn, maar dat niet per definitie zijn. Gerookte vis bijv. vanwege de listeriabacterie of rauwe eieren vanwege de salmonellabacterie. Andere producten hebben sowieso een slechte invloed (roken en drinken en bepaalde medicijnen). Ik let wel op mijn eten, maar mis dingen niet extreem ofzo. Alcohol dronk ik al niet, roken doe ik ook niet, gerookte vis at ik af en toe, rauwe vleesdingen of eieren at ik nooit (tiramisu maakte ik zelf zonder eieren en alcohol en vlees bak ik altijd door, houd niet van rood vlees) en ook lever(pastei) zelden. Rauwmelkse kaas heb je hier niet veel, de meeste brie in de winkels is gewoon van gepasteuriseerde melk gemaakt. Medicijnen vermijd ik zoveel mogelijk, paracetamol heb geloof ik 3 keer gedaan vanwege erge hoofdpijn. Ik dacht ook dat Parmezaanse kaas gewoon kon, is een harde kaas.
Hier gewoon metworst gegeten hoor! Zowel tijdens mijn vorige zwangerschap als deze. Ook heb ik op de dag van mijn NOD en ik echt overtuigd was ongesteld te worden een paar (2 geloof ik) glazen rode wijn gedronken. Heb me hier overigens nooit tot over gevoeld of zorgen om gemaakt. Natuurlijk geen alcohol meer gehad toen ik zwanger bleek te zijn
Ik ben vlak voor onze zomer-kampeervakantie zwanger geworden. Dat wist ik natuurlijk nog niet. In Noorwegen bijna elke avond bij het koken in het zonnetje voor de tent wel een borreltje gedronken. Volgens de verloskundige achteraf geen probleem, de bloedband met het vruchtje is dan nog niet gevormd, het 'neemt' nog niks van je. Oja, één van de laatste nachten had ik ontzettende last van mijn buik. Ik dacht krampen van een komende ongesteldheid, dus ibuprofen geslikt. Vast de innesteling geweest...
Parmezaanse kaas en salami mogen inderdaad gewoon! Parmezaanse kaas is een harde kaas waardoor de bacteriën geen kans hebben om te overleven en salami is in NL bewerkt. Ik zou geen salami of chorizo in Spanje of Italië eten. Pff, je moet wel echt opletten. Gisteren ging ik ergens taart eten en had bijna voor een citroen merengue taartje gekozen, tot ik me bedacht dat de merengue ongetwijfeld van rauwe eieren is gemaakt. Voor de veiligheid toen maar appeltaart genomen.