Rug- en bekkenpijn: tips?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door HT5, 11 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HT5

HT5 Actief lid

16 feb 2016
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai meiden,

Ik heb helaas sinds een week of 2 enorme last van m'n rug en heupen (bekken?), ik herken dit helemaal niet van de vorige 2 zwangerschappen.

De pijn wordt naarmate de dag vordert steeds erger en ook 's nachts word ik regelmatig wakker van de pijn.

Iemand tips? Is het zinvol om hier een fysio voor in te schakelen of is het gewoon jammer maar helaas?

Groetjes!

2. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Contact opnemen met een bekkentherapeut/oefentherapeut!
    En goed opletten dat je op tijd je rust pakt, en op je houding letten. Niet bukken en tillen.

3. V2015

V2015 Actief lid

19 mrt 2016
    278
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker contact opnemen met een fysio.
    Zou bekkeninstabiliteit kunnen zijn.

Ik heb het ook gehad en veel baad gehad bij de afspraken en de oefeningen.

4. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Let op dat je niet te veel trap loopt. Dat is ook niet zo goed voor de bekken.

5. Daaantje

Daaantje Actief lid

25 mei 2014
    119
    5
    18
    NULL
    Rusten en niet meer stofzuigen en dweilen.
    En naar een bekken therapeut gaan!

6. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Inderdaad fysiotherapeut. Helpt heel goed.

Verder naar je lichaam luisteren.

Succes!

7. Logan

Logan Niet meer actief

Naar een goede fysio! En op tijd je rust nemen.

8. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja absoluut bekkenbodem therapeut. Hier alvast de tips die ik van haar heb gekregen:
    - niet tillen
    - liever goed doorlopen dan slenteren
    - bij lopen je voeten goed afwikkelen en met handen zwaaien, geen veel meer stabiliteit
    - niet vanuit rugligging opstaan, altijd opzij rollen, je met handen omhoog duwen en dan opstaan
    - bij opstaan en zitten 'overdreven' zwanger opstaan
    - gebruik je bovenbenen als steun door jezelf met je handen erop af te zetten
    - en belangrijkste: gebruik je dwarse buikspieren voor steun. Dit is de spier die je aanspant als je een te strakke broek probeert op te heisen en dicht te ritsen. Voor je opstaat, goed recht zitten en die spier aantrekken.

9. Nainen

Nainen Actief lid

5 dec 2014
    324
    47
    28
    Parttime werk (3 dagen)
    Midden Nederland
    Net zoals de anderen: bekkentherapeut! Als je er te lang mee doorloopt wordt het misschien van kwaad tot erger. En als je dan tijdens je kraamweek veel in bed ligt wordt het nóg erger. Nu kun je er misschien nog wat aan doen of in ieder geval voorkomen dat het erger wordt.

10. HT5

HT5 Actief lid

16 feb 2016
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hartstikke bedankt voor de adviezen allemaal!
    Ik ga maandag meteen bellen! "Zwaar" huishoudelijk werk doet mijn man allemaal al, tillen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden maarja, soms is dat lastig 😬

11. Hapje35

Hapje35 Actief lid

1 aug 2015
    375
    56
    28
    Vrouw
    Op tijd naar de bekkentherapeut gaan. Heb ik ook gedaan. Hierdoor maar 3 afspraken nodig gehad. Zij heeft mij verschillende oefeningen gegeven en idd zo min mogelijk trap lopen en tillen. Een ondersteunende buikband dragen tijdens het werk was ook een tip en heeft mij ook geholpen. Heb nu vakantie en heb die band nu niet meer nodig.

Na 3 afspraken en elke dag braaf je oefeningen doen heb ik mijn beginnende bekkenproblemen onder controle. Zolang ik voldoende rust pak, niet til, zo min mogelijk trap loop heb ik er bijna geen last meer van, alleen op de dagen dat ik toch iets te veel gedaan heb :$

12. LdV

LdV Lid

31 mei 2016
    62
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ging ook met die klachten naar fysio, daar constateerde ze dat mijn bekken scheef stond.Na 1 sessie stond ie weer echt en kreeg ik oefeningen mee. Ik merkte zelf inderdaad hoe ik zelf kon testen of mijn bekken goed zat of niet. Daarna minder pijn. De pijn werd echter nog minder toen ik meer rust nam en beter op mijn houding ging liggen (zat vaak schuin over de bank heen en dat doe ik niet meer). Zorg dat je benen thv je knieën niet kruizen (ook niet snachts).

Maar ga vooral naar een fysio, kan veel schelen.

13. HT5

HT5 Actief lid

16 feb 2016
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb later deze week een afspraak bij een bekken fysiotherapeut! Ben benieuwd 😊

14. V2015

V2015 Actief lid

19 mrt 2016
    278
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn!
    Hopelijk kan hij/zij je helpen.

Deel Deze Pagina