Tweeling; wel en niet luisteren

Discussion in 'Baby en dreumes' started by kleinetieke, May 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleinetieke

Sep 5, 2008
    20
    0
    0
    Secretaresse
    Bohmte
    hoi,

mijn dochters zijn nu bijna 11 maanden en zijn volop op onderzoek uit. De ene meid luisterd heel erg goed en als ik haar naam noem (niet roepen, niet boos) dan kijkt ze me meteen aan en als ik dan zeg 'dat mag niet' dan stopt ze ermee en gaat iets anders onderzoeken of spelen. Mijn andere dochter daarintegen doet net of ze doof is (nee dat is ze niet, want als er een tekenfilmpje op is dan hoort ze dat maar al te goed :) ) ze negeert me compleet, of ik nu lief, boos, hysterisch of hoe dan ook zeg dat het niet mag, ze kijkt niet eens om en gaat mooi door met 'stout' zijn. Ik pak haar dan bij de armpjes en zet haar elders in de kamer weg, met of zonder speeltje en zeg dat het niet mag en dat ze lief moet gaan spelen. Vervolgens (binnen een seconde!!) kruipt ze weer als een razende naar datgene wat ik haar zojuist verboden heb. Dit doet ze zeker 10/15 keer, net zolang totdat ik haar naar een andere kamer breng. maar dat is geen oplossing, want ik heb nog een andere dame rondkruipen.
    Ik dacht eerst dat het te maken zou hebben met aandacht zoeken, maar ze krijgt echt veel aandacht, als ze aan het spelen is of lekker met mama knuffelen of met haar zusje speelt, ik negeer ze niet.
    Mijn moeder zei dat ik niet streng genoeg klink als ik haar tot de orde roep, maar ik wil niet stemverheffend de dag door.
    Wat vinden jullie hiervan?? Moet ik inderdaad boos gaan klinken of moet het ook zonder stemverheffing kunnen??
    Wie heeft er wat tips??

Groetjes,
    Ellen

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Tja hoort echt bij de ontwikkeling. Je kunt nee zeggen idd en anders afleiden met iets anders.

3. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Heb het idee dat je bijna 11 maanden oude dochtertje nog niet goed begrijpt dat ze stout is en het bij de arm gepakt en weggesloten worden ook niet oppikt als consequentie voor het stout zijn.
    Ik zou persoonlijk liever proberen haar af te leiden of iets aan bieden wat ze wel mag.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoort nog een beetje bij de leeftijd. Daarvoor zijn boxen dus: dat je ze op dit soort momenten even daarin kunt zetten, zodat je niet de hele dag 'nee' loopt te roepen. Dat zou dus mijn tip zijn, :)
    Verder is het idd wel belangrijk dat als iets niet mag, dat je dat voldoende streng aangeeft. Dat hoeft echt niet met stemverheffing, maar wel streng en met een boos gezicht, (niet TE boos, ze moeten er ook niet bang van worden, maar je moet gewoon uitstralen van: nee).
    Verder is het dus op deze leeftijd een kwestie van eindeloos herhalen. Je kleintje heeft nog geen gewetensontwikkeling waardoor er binnenin een stemmetje zegt: Dit mag niet. Dus daar ben jij voor, ;) Dodelijk vermoeiend af en toe en dus wel zo handig om een paar dingen uit te kiezen waar je HEEEEEL consequent op gaat zijn en de rest doe je door dingen weg te zetten/af te leiden/andere kamer enz. Als ze dan die paar dingen die je uitgekozen hebt, heeft geleerd, kun je verder met de volgende dingen.

Share This Page