Moederschap voor dummies- topic

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mysteriousgirl1, 11 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Ik las bij mijn kraamzorg op de website dat als je na 14 uur bevalt en dus dan pas belt, dan komt de kraamzorg pas vanaf de dag erna. (?) Super onhandig moet je meteen de eerste dag helemaal alleen!! Gelukkig genoeg mensen om ons heen met kinderen e.d. maar vind dat zo iets geks?? Of?

2. Tipseltje

Tipseltje Lid

9 mrt 2014
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Tip: lees het boek 'buiskruit met muisjes'; staan heel veel antwoorden in van ervaringsdeskundigen op allerlei van dit soort vragen! Ik vind em super en ook nog eens af en toe hilarisch

3. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Hier een gerelateerde vraag van een mama in spe: hoe lang duurt het voordat de kraamhulp er is nadat je thuis bent gekomen? Of helpen ze je in het ziekenhuis ook op weg met voeden en dergelijke?

Dat ligt aan het kraambureau wanneer de kraamhulp er is. Bij mijn eerste mochten we na de ziekenhuisbevalling 's avonds na 20:00 naar huis, de kraam kwam niet meer, pas de volgende ochtend. Wel kregen we een A4-tje mee (soort van gebruiksaanwijzing :)). In het ziekenhuis heeft de verpleegkundige natuurlijk wel meegekeken of het aanleggen goed ging.

4. Shampoo31

Shampoo31 Actief lid

14 sep 2013
    132
    0
    0
    Ow echt joh! Vooral met een eerste lijkt me dat heel spannend ;). Ik weet dat ze hier (friesland) je dan gewoon lekker een nachtje laten slapen tja mits het echt spits uur is natuurlijk.

5. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Dat was wel een rare gewaarwording, ja. Maar tegelijkertijd was ik ook wel héél blij dat we naar huis mochten!

6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    kraamhulp: bij de oudste kwam ik op dag 4 thuis (ks) rond 11u, kraamhulp na de middag. Bewust zo afgesproken omdat ik bij mn ouders thuis zat waar nog broertjes en zusjes rondliepen die tussen de middag thuis kwamen eten
    Bij de tweede kwam de kraamhulp halfuurtje later dan ik thuis was (7.30 bevallen, 10.30 weer thuis)

aanleggen zie ik nog voorbij komen... Oudste is met ks geboren waardoor ik hem neit binnen het uur aan de borst kon hebben, was 2,5/3u later maar het kwam gelijk goed op gang :)

hydrofielen: hier ook een flinke stapel, gebruikte ze overal voor/in

7. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Ik ben om 17.30 bevallen. 20.00 uur waren we thuis. 22.00 uur stond de kraamhulp op de stoep. Zij hielp ons op weg voor de avond en nacht en 's ochtends om 9.00 uur stond de kraamhulp die de rest van de tijd zou komen op de stoep.

8. mysteriousgirl1

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam

Dat is heel netjes!!

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Bv regelt zichzelf als je eraan toegeeft - en bij je eerste is het voor je kindje zorgen het enige dat moet, dus dat is geen probleem!

Wasbare luiers: had zo'n probeerpakket gehuurd maar was er na een week helemaal klaar mee. Wat een ondingen. Poep hoort erbij maar het hoeft niet mijn hobby te worden.

Kraamzorg kwam rond 11.15binnen terwijl ik aan het persen was (thuisbevalling, het ging wat sneller dan de vk had ingeschat) en bleef tot 16.00. Omdat dit telde als bevallingsbegeleiding had ik uiteindelijk 9 dagen Kraamzorg :)

10. masu

masu VIP lid

5 jan 2010
    7.185
    0
    0
    Brabant
    Zo ging het hier ook. Dochter is om 1.04 uur geboren, 's avonds om 17.00 uur mochten we naar huis en om 18.00 uur was de kraamhulp er. Ze bleef tot 20.00 of 21.00 uur om ons op gang te helpen en instructies te geven voor de avond en nacht. En de volgende ochtend stond de kraamhulp voor de deur die de rest van de kraamperiode zou blijven.
    Ik vond het erg fijn dat er toch iemand kwam die eerste avond, zeker omdat het ons eerste kindje was.

11. Esjes

Esjes Lid

30 aug 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga nog even je vragen (proberen te ) beantwoorden over borstvoeding en hydrofielluiers.

Sowieso moet je nu niet te veel alles willen weten. Dat klinkt gek, maar borstvoeding geven is iets waar je echt wel in groeit qua kennis. Natuurlijk is er in het begin de kraamhulp die daar bij helpt en daarna zal je jullie eigen weg daar in gaan volgen en dan pas zal je concrete vragen gaan krijgen, maar ook dit is slechts in het begin (hopelijk).
    Ik geef nu 15 maanden borstvoeding, maar ons begin was best even zoeken. De eerste week viel ons meisje bijna te veel af omdat ik weinig gaf en op den duur moest ik liggend gaan voeden omdat het er uit spoot. Niet overdreven! Als mijn dochter tijdens de voeding los liet dan spoot het tientallen centimeters weg :)
    In het begin voed je niet op verzoek omdat je kindje soms nog te klein is om goed aan te geven wanneer het honger heeft. Daarom voedt je dan sowieso om de drie uur. Maar dat mag natuurlijk ook vaker! Maar niet om de vier uur bijv. De kans bestaat dan dat je kindje te moe wordt voor een voeding en dan kom je in een moeilijke negatieve spiraal.
    En in het begin is de regel dat je je kindje 15 min per borst aanlegt, maar dit is vaak moeilijk omdat (dat was bij mijn dochter zo) baby'tjes vaak in slaapvallen tijdens het drinken. Dus dan zit je veel voetjes te kietelen, haha!
    En dat ritme komt echt vanzelf wel! Wees niet te bang, maar go with the flow.
    Mbt een speen. Zodra de voeding goed loopt kan je echt wel een speen geven. Zo'n baby'tje verkiest echt een speen niet boven een borst :D
    Kolven heb ik niet lang gedaan, maar ook daarbij kan ik alleen zeggen; maak je geen zorgen. In het begin komt er misschien 10cc uit en dan schrik je misschien omdat het zo weinig is, maar een baby'tje drinkt ontzettend weinig.

Nu de hydrofielluiers.
    Ik gebruik gewoon pampers als luier. Sowieso is het echt gigantisch veel extra werk en je hebt je handen echt al vol!
    Na een tijdje krijgt je kindje waarschijnlijk spuitluiers en dan heb je al genoeg poepkleding op sop staan :)
    Maar naast het extra werk heb ik al een aantal keer vernomen dat ze niet eens veel goedkoper zijn omdat je ze wast met een kookwas en daardoor weer qua energie weer duur.

Wel leuk dat je dit topic gestart bent!

12. Esjes

Esjes Lid

30 aug 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh en ik geef (gaf ) ook gewoon troostvoedingen. Niks is zo fijn voor een baby'tje om even lekker bij mama het verdriet weg te kunnen zuigen.

13. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thnx voor de antwoorden. Als ik de verschillen zo lees, denk ik dat ik het gewoon ga bespreken bij de intake met de kraamhulp.

14. masu

masu VIP lid

5 jan 2010
    7.185
    0
    0
    Brabant
    Leuk topic, dus up! :D

15. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Dan heb ik nog een vraag. Wie moet je bellen na de bevalling? En dan bedoel ik niet de fanilie. Je belt de vk en de kraamzorg neem ik aan...nog meer?

16. Ellie86

Ellie86 Fanatiek lid

27 jan 2014
    1.226
    0
    36
    Ik zou de verloskundige toch wel eerder bellen dan pas na de bevalling. ;)
    Verloskundige mocht ik bellen als ik om de 4 à 5 minuten weeën had die een minuut aanhielden. En de Kraamzorg weet ik niet meer. Die heb ik uiteindelijk alleen maar afgebeld. Ligt eraan of je thuis gaat bevallen of in het ziekenhuis. Bij je thuisbevalling zijn ze er bij en als je in het ziekenhuis bevalt bel je ze na je bevalling. Kan het niet helemaal goed hebben, maar dacht dat het zo ging.

17. masu

masu VIP lid

5 jan 2010
    7.185
    0
    0
    Brabant
    Dat dacht ik ook. Als je thuis bevalt, is de kraamzorg er al (geen idee hoe dat dan gaat, ik mag niet thuis bevallen). Als je in het ziekenhuis bevalt, bel je na je bevalling de kraamzorg en dan vertellen hun je wanneer er iemand komt en zo.

18. Mups

Mups Bekend lid

9 jan 2012
    626
    0
    16
    Brabant
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen om 8:41. Omdat mijn dochter in het vruchtwater had gepoept en ondertemperatuur had mochten we uiteindelijk pas om 20:00 naar huis. In het ziekenhuis goed geholpen door de verpleegkundige met de verzorging en de borstvoeding.
    Wij hadden met de kraamzorg afgesproken dat we zouden bellen zodra we uit het ziekenhuis vertrokken. Toen we thuis waren stond onze kraamhulp binnen 15 minuten voor de deur. Zij heeft toen ook nog even geholpen met de BV en alle belangrijke punten voor de nacht met ons doorgenomen.
    De volgende ochtend was ze er weer om 8:00.

19. Humava

Humava Niet meer actief

Hier in het zh bevallen. Wij moesten de kraamzorg bellen nadat we hoorden dat we naar huis mochten. Ik ben wel om 15.26 bevallen en we mochten rond 20.30 naar huis voor ons was het dus alleen opstartzorg. Ik weet niet of dat anders gaat als je bv 's morgens bevalt of 's nachts en dan 's ochtends naar huis mag.

20. mysteriousgirl1

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb net een intake gehad met de kraamzorg.. In mijn geval : Ze komen nog op dezelfde dag, ze beginnen altijd om 8 uur smorgens en blijven tot maximaal 8 uur savonds.

Dus stel je komt om 16 uur uit het ziekenhuis dan komt er iemand tot 20 uur. Maar beval je om 4 uur snachts of 11 uur savonds, dan komen ze om 8 uur smorgens "pas"

Deel Deze Pagina