Hallo Ilse, Wat fijn om mijn vraag hier kwijt te kunnen! Ons zoontje is nu 6,5 maand en ik geef nog volledig borstvoeding (naast fruit en groente/aardappel). Hij slaapt 's nachts niet meer door helaas (al 2 maanden niet meer). Onlangs had ik per ongeluk zijn prakje (groente/aardappel/appelmoes) wat later op de avond gegeven en toen sliep hij wel langer door. Nu kost het wel moeite om hem 's avonds laat zijn prakje nog te geven. Van vriendinnen die flesvoeding geven begrijp ik dat zij wat rijstebloem door het avondflesje heen doen en die kindjes slapen wel van 7 tot 7! Terwijl ik er vaak nog om 23 en 3 en 7 uur moet voeden. Die nachtvoedingen gaan me nu wel een beetje opbreken. Dus... ik denk aan afbouwen. Het kolven op het werk heb ik ook wel een beetje gehad. Ideaal klinkt voor mij zelf nog de ochtendvoeding en de avondvoeding geven omdat ik dan niet op het werk ben. Maar die avondvoeding zou ik nou juist willen vervangen om die voeding voedzamer te maken. eerst afkolven om er rijstebloem doorheen te mengen, zie ik ook niet zo zitten. Als ik af wil bouwen, kan ik dan proberen om de 2e voeding over te slaan? Dan zou er acht uur tussen zitten. Terwijl ik meestal 200ml uit de 2e kolfbeurt haal. Ik ben erg benieuwd naar je reactie! Alvast bedankt! Marit
Hallo Marrit, Ik antwoord even, nu Ilse met vakantie is (ik ben Ilse's directe collega op het borstvoedingscentrum in Almere) Om een goed beeld te krijgen, is het handig dat ik weet welk schema je nu hebt. Rijstebloem bindt NIET met moedermelk, dus dat hoef je alvast niet te proberen. Bedenk even wat je het eerst wilt: doorslapen of het kolven op het werk doorbreken? Wel met de kanttekening dat voeding vervangen voor de nacht niet altijd betekend dat kindjes doorslapen. Jouw kindje is overigens op de leeftijd dat veel kindjes weer onrustig zijn in de nacht. ze beginnen meer te verwerken en dromen. Je zou kunnen proberen of het een optie is dat je in de nacht niet meer voedt. (ik weet niet of je een partner hebt, maar dat die er bijvoorbeeld gedurende de eerste dagen uit gaat om te troosten) dan niet uit bed, maar aai over de bol, sussen, geruststellen. Eventueel beetje afgekolfde melk? Sommige moeders geven ook steeds korter voeding tijdens de nacht (van 10 naar 7 naar 5 minuten en vervolgens niet meer. Ik heb zelf de ervaring dat mijn jongste als hij beet had niet meer los liet, dus bij mij werkte het niet, maar wie weet?) Overigens is het een vrij algemeen beeld dat kindjes waarvan mama weer buitenshuis bezig gaat in de nacht 'inhalen'. Inhalen slaat dan op voeding, maar ook op samenzijn, samen tot rust komen, veiligheid. Afbouwen doe je in principe eerst de voeding waar je het minste kolft. Vaak is dat de voeding van in de middag. Daarna de voeding in de ochtend en vervolgens de voeding van midden op de dag (lunchtijd) maar misschien heb je nog maar 2 kolfmomenten op het werk) Wanneer je een voeding overslaat (vervangt door flesvoeding) houd je je borsten goed in de gaten (zeker nu met het warme weer...je wilt geen borstontsteking nog, nu je gaat afbouwen) let op harde plekken, rode plekken, en bij teveel spanning de spanning er kort af kolven. Na een dag of 3 tot 5 zul je merken dat je lichaam het gaat oppakken dat er nu geen voedingsmoment meer hoeft te zijn. Als je lichaam het 'snapt' vervang je de volgende voeding. Tot slot: ongeveer 60 % van de kinderen tot ongeveer 16 maanden drinkt nog in de nacht (borstvoedingskindjes). De hoeveelheid voeding die ze tijdens de nacht tot zich nemen, kan soms tot een kwart van de totale hoeveelheid voeding per 24 uur zijn. het zijn dus wel heel goede voedingen! Ik hoop dat je hier iets mee kunt? Anders hoor ik het morgen nog wel van je. Vrijdag ben ik zelf ook met vakantie, tot de 15e. Hartelijke groet, Heidi Margit
Hallo Heidi, Bedankt voor je snelle reactie! Tja... wat wil ik... niet meer (of maar 1 keer) kolven op het werk of doorslapen? Ik ben er zelf eigenlijk nog niet zo over uit. Zelfs vind ik het moeilijk om afscheid te nemen van de BV, maar aan de andere kant zou het wel gemakkelijker zijn voor me. Ik kan er ook eens wat makkelijker tussenuit en het slapen natuurlijk. Ik zit nu ongeveer op dit schema 7:00 BV 11:00 BV (of flesje 220 ml BV) 15:00 BV (of flesje 220 ml BV) 19:00 BV 23:00 BV 2 kolfmomenten op het werk dus. Tussendoor geef ik ongeveer 125 gr fruit. Af en toe een halve liga. En het prakje (150 gr) heb ik verschoven van 18:00 naar ongeveer 22:00, maar hij heeft er dan wel minder trek in. Hij heeft bijvoorbeeld vannacht geslapen van 00:00 tot 7:00. Om 6:00 wel wakker maar met speentje kunnen rekken. Dat is tenminste weer eens een aantal uur achter elkaar slapen voor ons! Ik kan dus bijvoorbeeld beginnen met de middagvoeding van 15:00 te vervangen door flesvoeding? Je schrijft over het inhalen. Maar als ik wel de dag thuis ben, heeft hij 's nachts ook behoefte. Of het met de 6 maanden te maken heeft weet ik ook niet want het is al vanaf ongeveer 4 maanden zo. Wat is het voordeel van nog BV door te geven, naast het intieme moment met je kindje natuurlijk? De 1e 6 maanden zijn het belangrijkst toch? Oh ja, papa laten troosten werkt niet. Als hij gaat huilen 's nachts is het echt schreeuwen! Groetjes, Marit
Hoi Marit, Dat schema ziet er goed uit zeg! En als hij inderdaad nou eens wat vaker lekker door zou slapen in een lange ruk.... Je kunt inderdaad om 15.00 uur vervangen. wanneer je lichaam hier aan gewend is en je bent er zelf klaar voor laat je de voeding van 11.00 vallen. Je bent dan in principe al 'vrij' tussen de ochtend en 19.00. Dat zal je waarschijnlijk al heel veel adempauze geven. Eventueel kun je kijken of je op een wat later tijdstip de voeding van 23.00 uur wilt vervangen door een kunstvoeding. In de hoop dat je kindje dan langer doorslaapt door de nacht. Echter, dit is geen exacte wetenschap....de kans bestaat natuurlijk dat ook al geef je helemaal geen borstvoeding meer hij nog komt 's nachts.... De voordelen van borstvoeding...dat zijn er zoveel nog! en niet alleen voor je kindje, ook voor jou! en die gaan vaak juist spelen wanneer je na de 6 maanden nog doorvoedt! je kunt hier meer over lezen bijvoorbeeld op www.borstvoeding.com Ik hoop dat je zo even verder kunt? Neem de tijd om de kolfmomenten af te bouwen en geniet van de tijd die je dan overdag hebt voor jezelf. Je kunt dan nog besluiten hoe je verder gaat! Groetjes Heidi Margit