Zicht krijgen op financiën /besparen

Discussie in 'De lounge' gestart door Silver lining, 7 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silver lining

Silver lining Niet meer actief

Op zich verdienen mijn man en ik genoeg en toch is er elke maand nog een stukje maand over terwijl ons geld op is. We geven denk ik te achteloos geld uit aan onnodige dingen. En we hebben geen zicht op onze financiën waardoor we regelmatig overvallen worden door een onverwachte rekening. Dit zorgt voor stress en dat ben ik beu.

Hou zouden jullie dit aanpakken? Iemand tips?

2. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Excelsheet maken van je inkomsten en uitgaven. Al je vaste lasten wegzetten.
    Je boodschappen budget pinnen en contant afrekenen.
    Jezelf een (contant) leefbudget geven voor extra dingen. En de rest naar de spaarrekening.
    Zorgen dat je in je overzicht ook rekening houdt met je kwartaal rekeningen ed.

Dat zijn mijn tips, succes!

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik heb alle inkomsten en vaste uitgaven (jaardingen gedeeld door 12) in een excelsheet staan. Dan zie je makkelijk wat er over zou moet blijven. Daarnaast heb ik een vast bedrag gereserveerd (ook in excelsheet, maar ook op mn rekening) per maand voor boodschappen, kleding, benzine, zorgkosten en niet te vergeten sparen.

Maar bij ons vloog het er ook uit en aangezien ik gestopt ben met werken moet de rem er echt op. Nu schrijf ik alles op een blaadje wat ik 'extra' uitgeef en een apart blaadje voor de boodschappen. Confronterend wat er dus ongemerkt los gepind wordt. :oops:
    Maar die bewustwording werkt wel. Ik denk nu echt elke keer bij een uitgave: is het nodig?

4. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Om te voorkomen dat je geld uitgeeft aan onzin, zou ik elke week een vast bedrag pinnen en dat voor de hele week gebruiken.
    Ikzelf geef ook te veel aan onnodige dingen uit, maar gelukkig hebben we geen problemen met geen geld meer hebben aan het eind van de maand.

5. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Dit! Haha.

Zou beginnen met je bankrekening na te kijken op alle vaste lasten.
    Als je dat van je inkomsten aftrekt kan je gaan verdelen wat er over is.

6. beautifulboys

beautifulboys Niet meer actief

Inderdaad je vaste lasten op een rijtje zetten.
    Vanuit daar kun je bekijken wat je over hou voor boodschappen, benzine, kleding, etc.

Hier is het krap! Hebben 400 euro over bovenop vaste lasten. Van die 400 moet eten gekocht worden en 2 tanks benzine. En eigenlijk ook kleding.. wat meestal nooit lukt. Wel sparen we bewust 150 euro per maand voor onverwachte kosten.

7. Silver lining

Silver lining Niet meer actief

We sparen ook wel, vooral het vakantiegeld en de belastingteruggave maar daar zitten we dan weer aan op het einde van de maand. En dan gaat de spaarrekening systematisch omlaag. Maar ik ga het omgooien met jullie tips!

8. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    De eerder gegeven tip van een excelsheet. Werkt hier super. We hebben alle vaste lasten erin staan en ook een gereserveerd bedrag wat we uitgeven aan kadootjes, overige uitgaven e.d. Dit berekenen we op 2x minimaal inkomen zodat we eigenlijk altijd 'extra' over hebben. Gaat soms extra naar de spaar en soms naar onszelf als we iets extra's willen zoals uit eten of winkelen.

Succes!

9. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij hebben ook een excel-bestandje gemaakt met inkomsten en uitgaven. Aan de hand daarvan kun je gaan kijken wat er over is èn het biedt gelijk goed zicht op wat je eigenlijk uitgeeft. Wij hebben naar aanleiding daarvan drastisch gesneden in de vaste lasten, krant gehalveerd, abonnementen, al die goede doelen die 5 euro per maand kregen stopgezet en er 1 uitgekozen waar we maandelijks wat aan geven.
    Ook loont het de moeite om jaarlijks je energieleverancier na te kijken en op gaslicht.com na te gaan of dat goedkoper kan, evenals je autoverzekering, inboedel etc. Ook je telefoon/internet/TV kun je jaarlijks opnieuw bekijken. Er kan veel, als je je maar laat horen! Wij zijn voor de telefoon enzo van bijna 70 euro naar 30 euro gegaan door een simpel telefoontje.

10. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Hier ook een excelsheet, werkt prima!

11. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik ben alleen. Maar ik heb een rekening voor de vaste lasten, een rekening voor de boodschappen en een spaarrekening.
    Als de toeslagen en mijn loon er op staat, moet er minimaal 50 euro naar de spaarrekening (max 100). En ik wil sowieso dat er altijd een bepaald minimum spaarbedrag op de rekening staat.
    Ik reken dan de onkosten voor openbaar vervoer uit voor de komende maand en tel mijn vaste lasten er bij op. Dat laat ik op de rekening staan. En wat over is gaat naar de boodschappen rekening. Meestal is dat zo 250 euro. Maar dat hangt beetje af wat er die maand gaat komen.
    Ik reis per maand maximaal 2 keer met OV (werk/ziekenhuis niet mee gerekend) naar vrienden.
    Verder bekijk ik ook wel uitgaven er op korte termijn aan zitten komen. Ik weet nu dat ik nog de komende tijd 150-300 ziekenhuis kosten heb, 100 euro kattenvoeding (voor een half jaar), en nog 2 korte vakanties die samen 300 zijn. Om dit te bekostigen moet ik de komende maanden minimaal 75 euro per maand sparen.
    Ik denk ook 2 keer na over een aankoop: heb ik het echt nodig?, wil ik het echt?, etc?
    Ik doe boodschappen op basis van de aanbiedingen. Ik haal het gros bij de lidl, en bepaalde specifieke dingen haal ik bij de appie en de ekoplaza.

Bewaar ook eens een maand lang de bonnetjes en zet het in excel.
    Of pin eens een bepaald bedrag dan zie je duidelijker wat je uitgeeft.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij hebben daarvoor geen onhandige Excel, maar YNAB. You Need A Budget. Superhandige budgetteringsapp. Alles wat we ontvangen en uitgeven gaat daar meteen in.

13. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Het is al vaker gezegt maar eerst inzicht in je vaste lasten. Dat kan in Excel maar ik vergeet steeds de laptop aan te zetten. Of luiheid, zo kan je het ook noemen...

Ik heb een lijst gemaakt met al onze vaste lasten en die ligt id keuken. Als ik zie dat er iets is afgeschreven, vink ik het af. En ik bewaar al mn bonnen. Eind van de week reken ik uit wat er is uitgegeven en wat we dus nog over hebben. Zowiezo probeer ik me aan een weekbudget te houden maar er komen weleens wat onvoorziene uitgaven bij. Soms komen bijv alle duren aankopen allemaal tegelijk. (Wasmiddel, luiers, enz enz)
    Je kunt ook op je bankierenapp bekijken wat er die week is uitgegeven. Maar voor mij werkt het beter om de bonnen te bewaren. Zo kan ik ook zien wat ik dan daadwerkelijk gekocht heb en wat eigenlijk niet nodig was. Gewoon voor het inzicht.
    We hebben ook 1 gezamenlijke rekening voor vaste lasten en van mijn rekening doen we boodschappen.

14. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Klinkt interessant! Deze app heeft je bankgegevens nodig las ik. Gebeurt dat in een veilige omgeving? Moet je eerst een account aanmaken op de website? (Dit kan namelijk niet via de app)

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Zorg dat je weet wat er maandelijks binnen komt en wat er maandelijks vast uitgaat inclusief budget boodschappen geldm

Ik doe het maandelijks op de ouderwetse manier, namelijk op papier.
    Wat komt er binnen: inkomen
    Wat gaat er uit: terugkerende maandelijkse lasten
    Welke variabele lasten heb ik deze maand: onverwachte rekening, kwartaal rekening.
    Boodschappen geld.

Wat blijft er dan over en kan naar de spaar. Daarnaast houd ik dan nog een bedrag over wat vrij besteedbaar is.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja. Is via een volledig veilige omgeving. En ja, met een account.

Wij gebruiken het inmiddels al een jaar of twee, en het is zo verdomd handig. Superoverzichtelijk om te zien waar je geld naartoe gaat. Maar ook om budgetten te beheren. Wij wijzen maandelijks budgetten toe aan bijvoorbeeld kleding, uitstapjes, hobby's... Gaan we erover, dan mag dat. Maar dan wéten we wel dat we die maand bijvoorbeeld belachelijk veel kleren aan het kopen zijn.

17. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Voor mij werkt het contante geld niet.. alles wat van de rekening af is gehaald "telt niet meer" bij mij. Net als vakantiegeld, is een extra en wordt dus zeker niet meegenomen in het jaaroverzicht.

Ik zie het geld wat er naar de spaar gaat ook als vaste last. Het is immers geld waar je die maand niet aan mag zitten. Bepaal je buffer! Kan volgens mij via nibud site!!!!! Zet meerdere spaardoelen. Cut the BS... abbo bij basicfit terwijl je niet gaat? Weg ermee. Koop je fruit op de markt. Hoevaak eet je afhaalvoedsel?

18. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Ik bespaar veel door vrijwel alleen maar te kopen als er 1 + 1 gratis is of goede aanbiedingen.

Ik houd bij wat ik nodig ben de komende tijd of altijd en kijk iedere zondagavond de reclamefolder app.

Denk aan drogisterij artikelen, houdbare voeding, ondergoed, sokken, schoenen, klusarrikelen noem maar op.

19. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Oja. Als mijn loon binnen is zet ik gelijk bedragen over op onze spaarrekeningen. Dat is telkens een inschatting van wat ik denk dat over blijft die maand. Soms moet ik eind van de maand toch nog wat van de spaarrekening halen, maar voor mij werkt het psychologisch. Je haalt voor onzinnige uitgaven minder snel wat van je spaarrekening, dan dat het gewoon op je betaalrekening staat.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    De Rabobank heeft (of had) ook zoiets.

Deel Deze Pagina