Hoi allemaal. Graag advies. Onze jongste zoon is in november geopereerd aan de amandelen. Hij kan gelukkig nu weer alles horen. Omdat hij telkens vocht achter de oren had kon hij dat daarvoor dus vaak niet. Ook heeft hij nu een bril omdat hij ook nog slecht zag Laat ik vooropstellen dat het echt een schat is maar hij heeft ook zijn nukken zoals alle kinderen. Thuis heeft hij ook driftbuien en hij praat nog niet veel, maar dat is ook logisch als je een lange tijd niet hebt kunnen horen.. maar ik kan er goed mee omgaan en zie steeds meer verbetering. Nu is het zo dat hij 2 dagen in de week naar het kinderdagverblijf gaat en daar begint het probleem. Op hun verzoek is er een verpleegkundige langs geweest om te kijken hoe hij thuis is want daar is hij teruggetrokken en heeft hij constante driftbuien.. thuis was hij heel anders volgens de verpleegkundige. Ook zien ze geen enkele verbetering, maar volgens mij proberen ze dat ook niet... Nu zijn we op het punt dat hij dus de groep verstoord volgens hun en willen ze een orthopedagoog laten langskomen om te kijken.. ik heb nu echt het gevoel dat ze hem een stempeltje willen geven.. en ik wil hem nu het liefst gewoon van het kinderdagverblijf af hebben omdat hij volgens mij gewoon helemaal overprikkeld wordt met 16 kids op de groep en ik zie er steeds meer tegenop om hem weg te brengen Tips/suggesties? Hoop dat het duidelijk is? Help
Tja, ik denk dat het duidelijk is wat er gebeurt. Hij kan nog niet goed (met woorden) communiceren, de leidsters begrijpen hem niet en hebben geen tijd om de tijd voor hem te nemen, hij wordt boos want is gefrustreerd, leidsters worden boos/raken gefrustreerd en dan zit je met een woest kind. Dat heeft m.i. niks met gedragsproblemem oid van jouw zoontje te maken, een orthopedagoog lijkt me nogal overbodig. Hij zit denk ik beter op zijn plek ergens waar er kleinere groepen zijn en men meer de tijd heeft om met hem te communiceren. Ik vraag me alleen af of zo'n kinderopvang bestaat binnen de reguliere opvangmogelijkheden. Krijgt hij logopedie?
ben het met amethist eens, dit ventje zit gewoon niet op zn plek, wordt niet begrepen en groot gelijk dat hij daar gefrustreerd van wordt. Kan hij jou uitleggen of hij het nog naar zn zin heeft?? Logopedie is een goeie...niet alleen voor je zoontje maar ook om de leidsters tips en handvatten te geven zodat ze hem beter begrijpen... Maar zou een gastouder geen betere optie voor hem zijn?? Jammer dat je aan de andere kant van het land woont, want je mocht hem zo brengen...arm kereltje.
Heel raar dat ze dat zonder overleg met jullie doen. Moet ook frustrerend zijn voor je zoontje. Ze moeten hem wel een eerlijke kans geven nu hij beter kan horen en zien. Ik zou een gesprekje aangaan met 1 van de leidsters en eventueel de manager erbij. Of laat hun je zoontje filmen als hij daar is, zodat je met je eigen ogen kan zien hoe hij is op de groep. Ik vind het een rare gang van zaken. Ik werk zelf op een kinderopvang.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je, zoals jouw zoontje, nooit echt goed hebt kunnen horen en zien, je door zo'n grote groep kinderen behoorlijk geprikkeld/geïrriteerd kunt raken. Misschien dat een wat kleinere/rustige groep beter past, als dat mogelijk is?
Ik denk idd ook dat hij gefrustreerd is omdat hij nog onvoldoende op verbale wijze dingen duidelijk kan maken. En als er dan nog 15 andere kinderen zijn waarmee je de aandacht vd leidsters moet delen... Ons zoontje praatte ook bijna niet op het kdv (thuis kletst hij de oren van je hoofd), gelukkig werd er een nieuwe groep gestart en mocht hij daar naar toe. Resultaat, binnen twee weken was hij daar hetzelfde mannetje als thuis. Ik denk dat je er idd goed aan doet om op zoek te gaan naar een kdv met kleinere groepen, een idee of die bestaan. Of anders misschien eens na te denken over een gastouder. Daar zijn altijd maar een aantal kindjes, dus is de groep kleiner, overzichtelijker en zijn er minder prikkels. Mogelijk kun je eens informeren of ze ergens ondersteunende gebaren gebruiken, dit doen ze op het kdv van mijn zoontje ook, wat natuurlijk goed is voor kinderen die moeite hebben met spreken... Sterkte, het valt niet mee als je dit allemaal te horen krijgt over je zoontje....
Voor wat betreft gebaren: kijk eens op www.lottemax.nl. Lotte & Max is speciaal ontwikkeld om gebaren op een leuke manier aan kinderen te brengen. Gebaren helpt bij het leren praten en is voor kinderen echt een goede manier om te communiceren. Wij gebruiken met mijn dochter veel gebaren en mijn zoontje, die het niet nodig heeft, doet automatisch mee. Overigens zijn gebaren geen vervanger van woorden. De gebaren gebruik je altijd in combinatie met het gesproken woord.
Sorry voor de late reactie ben alweer op het werk.. Vergeten erbij te zetten maar we zijn inderdaad 1 x in de week bij de logopedist om te oefenen en krijg elke week tips mee. Het is gewoon zo frustrerend. Vooral voor hem. Ik heb het gevoel dat ze niet eens moeite doen om naar hem te luisteren, terwijl hij zoveel vooruitgang boekt.. 18 maart komt die orthopedagoog langs maar ik vind het niet "eerlijk" dat zij/hij anderhalf uur komt kijken en daardoor een mening vormt zeg maar Ik krijg nu echt het gevoel dat de leidsters hem "zat" zijn zeg maar. Ze zijn allemaal aardig hoor, maar als je krijgt te horen dat hij de groep verstoord en ze laten hem maar zoveel mogelijk met rust enz.. Zit inderdaad na te denken over een gastouder of als ik de oma's bereid kan vinden om bijvoorbeeld beide een middag extra op te passen..
Gossie...echt niet leuk als je je zoontje zo achter moet laten. Zoals ik al zei, ik denk dat hij op een kleinschaligere opvang echter beter op zijn plaats is. PSZ met vve-programma zou ook een goede voor hem zijn zoals Adi ook zegt, alleen is een PSZ qua uren geen vervanging van een kdv. Dus misschien dat je dat aanvullend zou kunnen doen.
Heb je al eens 1 op 1 met de leidster gepraat die mentor van jou kind is? Bij ons heeft elk kindje een eigen mentor, deze leidster ziet (normaal gesproken) jou kind het meest tov de andere leidsters. Dit is dan ook het aanspreekpunt voor de ouders van dat kind. Soms kan een 1 op 1 gesprek, zonder een kind of andere erbij heel verhelderend zijn. Als het zo blijft kun je misschien beter naar een andere opvang zoeken, kdv of misschien juist go.