Wie wil er met mij meekijken naar de borstvoeding van mijn dochter van 2 wkn en 2 dgn oud? Ik geef borstvoeding op verzoek maar vind de frequentie waarmee ze komt soms best pittig. Er zit nog totaal geen regelmaat in, dat vind ik geen probleem en vertrouw erop dat dat vast nog komt maar met de tijd die het voeden kost, luier etc. en voordat ze echt weer slaapt blijft er soms erg weinig tijd voor mij over om mijn ogen nog even dicht te doen. Ik heb van de laatste 2,5 dag uit mijn app overgenomen wanneer ze komt, hoe lang en wat de tijd is tussen het begin van de voedingen (heb alles wel afgerond op hele kwartieren en minuten). En ik ben heel benieuwd of dit een "normaal" drinkpatroon is voor deze leeftijd. Ze drinkt trouwens een borst per keer, wil ook echt niet meer dan. Lipjes stijf op elkaar en die andere tepel komt er echt niet meer in . Ze heeft voldoende plas- en poepluiers en zit sinds afgelopen maandag weer op haar geboortegewicht. Ze heeft ook last van krampjes en op advies van de kraamzorg en het CB krijgt ze infacol. Daarnaast geeft ze sinds een paar dagen iedere keer melk terug, we hebben daarom haar bedje schuin gezet en houden haar eerst minimaal 10 minuten overeind na een voeding voordat we haar wegleggen. Het is allemaal nieuw en merk dat je daar best onzeker van kunt worden . Tips, trucs en input over hoe het beter/anders zou kunnen zijn welkom! @Shakes volgens mij heb jij heel veel verstand van BV dus jouw visie is meer dan welkom . 7 nov 0:44 u - 10 min 4:15 u - 12 min - 3:45 u 6:15 u - 10 min - 2:00 u 9:00 u - 11 min - 2:45 u 11:15 u - 9 min - 2:15 u 15:30 u - 11 min - 4:15 u 18:30 u - 12 min - 3:00 u 21:00 u - 10 min - 2:30 u 22:30 u - 18 min - 2:30 u 8 nov 4:15 u - 12 min - 5:45 u 7:45 u - 13 min - 3:30 u 12:00 u - 19 min - 4:15 u 13:45 u - 9 min - 1:45 u 16:30 u - 11 min - 2:45 u 18:00 u - 8 min - 1:30 u 21:15 u - 10 min - 3:15 u 23:00 u - 8 min - 1:45 u 9 nov 1:00 - 11 min - 2:00 u 4:30 - 7 min - 3:30 u 6:00 - 5 min - 1:30 u 7:45 - 6 min - 1:45 u 8:30 - 4 min - 0:45 u
Dus je baby is twee weken oud en drinkt gemiddeld acht keer per dag, als ik het goed begrijp? Dat is eigenlijk erg weinig, niet erg veel. Eigenlijk wordt aangeraden om om de twee, maximum drie uur te voeden. Zéker als je slechts één borst per keer geeft. Want op dit moment wordt een borst slechts om de zes uur ofzo gestimuleerd, en dat is echt te weinig om je productie op lange termijn veilig te stellen. Je zegt ook dat ze veel spuugt. Veel kans dat dat net is omdat een borst overvol zit na zoveel uren tussen, waardoor de toeschietreflex veel te hard is en haar maag dus geïrriteerd raakt door zoveel melk zo snel. Hoe je het ook draait of keert, je zal vaker moeten voeden. Ja, dat is heftig, en je komt nergens anders aan toe. Maar dat hoeft ook niet: je bent net bevallen, je enige taak op dit moment is je kindje voeden. En prijs jezelf gelukkig dat ze zo snel drinkt Hier bleef mijn zoon makkelijk een uur aan de borst, en dan wou hij een uur later opnieuw..
Kijk en daarom ben ik blij dat ik het hier vraag . Kraamzorg zegt dat 6 keer per dag voldoende is! En dat ze om de 4 uur mag komen. Ik vond dat zelf al lang... Ik heb tussendoor al wel geprobeerd om haar aan te leggen, zeker als ze maar kort had gedronken. Maar dan wil ze gewoon echt niet drinken. Ik voed haar met liefde zo vaak als nodig hoor, ik bedoelde het niet als klagen dat ik weinig slaap en prijs me inderdaad gelukkig dat het allemaal goed lijkt te lopen. Het is gewoon onwetendheid en twijfel. Overdag vind ik het sowieso geen enkel probleem. Maar als ze 's nachts na 1,5 uur weer komt is dat gewoon even pittig. Wat zou jij aanraden? Moet ik haar toch zelf vaker gaan aanleggen, en zo ja hoe vaak dan? Toch proberen om twee borsten per keer te geven, door bijvoorbeeld na een minuut of 5 te wisselen? Is het aan te raden om een keer een lactatiekundige te consulteren of lijkt dat nu nog niet nodig?
Hier dronken ze op die leeftijd eerder 10-12x. ‘s Nachts lag ik er naast en kon ik ze vrij snel liggend aanleggen, dat scheelde veel tijd en we konden dan ook weer snel verder slapen. Ik verschoonde ‘s nachts niet iedere voeding, even voelen hoe vol de luier is, bij een poepluier wel altijd natuurlijk. Qua aanleggen gaf ik bv eerst rechts en dan nog kort links, volgende voeding eerst links en kort rechts, zo telkens beginnen met de borst waarmee ik geeindigd was. Maar duurde wel even voor het zo was afgestemd dat ze echt 2 borsten dronken.
Maar onderbrak je dan het drinken? Want als ik hier dus wacht tot ze zelf stopt en daarna nog probeer om kort de andere borst te geven dan weigert ze dat dus pertinent. Is echt geen beweging meer in dat mondje te krijgen . In de eerste week dronk ze overigens wel uit beide borsten. En hier zullen de meningen vast over verdeeld zijn, maar ze slaapt op haar eigen kamertje en ik ga daar voeden, daar voelen wij ons het beste bij. Dat kost inderdaad extra tijd en dat zal ik moeten accepteren.
Heel herkenbaar, met onze derde. In het begin was het ook een rommeltje qua voedingstijden. Ook dacht ik dat ze wat last had van (verborgen) reflux en dus alles schuin gezet. Baat het niet, schaadt het niet. Al bleken het hier vooral krampen te zijn. Die horen er helaas bij. Ze heeft tot zo'n 10 weken last gehad daarvan. Wiegen hielp, middeltjes heb ik nooit gebruikt. Ik heb een zeer sterke tsr en ook vaak last van overproductie. Het feit dat ook mijn dochter maar 1 borst per keer wil, helpt natuurlijk niet mee. Ik heb in het begin toch geprobeerd 2 borsten aan te bieden. Soms ging dat zo: -voeden (25 min, meestal viel ze dan in slaap) -rechtop houden (zeker een half uur, om goed te laten boeren). Meestal was ze dan weer wakker of had ze ook een luier vol. Dus dan verschonen -weer aanleggen aan de andere kant. Soms dronk ze goed, soms minder. Maar ik zorgde er dan voor dat die borst voor de volgende voeding als eerste werd leeggedronken. Hier was de frequentie tussen voedingen ongeveer om de 2 a 2,5 uur, 's nachts liet ze er al gauw meerdere uren tussen. Ik heb haar nooit wakker gemaakt voor een voeding, overdag mocht ze niet langer dan 3 uur ertussen laten maar dat gebeurt nu nog altijd niet. Als je op verzoek voedt, kan je het eigenlijk niet 'fout' doen. Ik dacht ook in het begin (zelfs na 2 kinderen al bv gegeven te hebben) 'wat ben ik eigenlijk aan het doen, het lijkt nergens op'. Maar de meeste baby's regelen dat prima zelf. Er gewoon in meegaan. Er komen ook regeldagen aan en dus zal ze vaker meer vragen. Gewoon geven, er niet teveel over nadenken. Zorg dat je genoeg eet en zeker genoeg drinkt. Een beetje op jezelf letten. Voeden = relaxen. Dus als ze alleen maar op jou wil liggen/slapen, zet lekker Netflix aan. Nu verlang ik daar zelfs naar terug! En het gouden advies: slaapt je baby? Dan slaap jij ook!
Zucht. Slechte adviezen blijven helaas... Op deze leeftijd minstens acht keer, maar liefst vaker voeden. Loskoppelen is niet aan te raden denk ik. Wachten tot ze zelf loslaat en dan de andere aanbieden. Mijn zoontje wou in het begin ook geen tweede borst. Maar dan moet je dus wel sneller opnieuw aanbieden. Niet wachten tot ze huilt, maar kijken naar alertheid en sabbelen op handjes en meer beginnen bewegen. Je kan ook slapend laten aanhappen, op een moment dat ze lichter slaapt en dus meer beweegt. Je kan proberen om overdag vaker te voeden en te laten clusteren, in de hoop dat ze dan 's nachts wat langer voldaan is. Maar dat is geen zekerheid.
Dank voor jullie reacties en tips @Nescio en @Shakes ik ga er wat mee doen! En wachten tot ze huilt deed ik sowieso al niet . Ze huilt gelukkig maar heel weinig en echt met duidelijke oorzaak (krampen, volle luier enzo). Ze maakt heel duidelijk smakgeluidjes en sabbelt op haar knuistjes dus de hongersignalen zijn duidelijk.
Dat is fijn! Als je tsr te sterk is werkt de biological nurturing houding heel goed. Ook kan je, als er veel spanning op je borsten staat, die eerste melk weg laten vloeien voor je haar aanlegt. Je doet het sowieso super, gewoon meegaan met je dochter en je wat laten verwennen. Komt allemaal goed. Die eerste weken zijn sowieso rommelig, met de ervaring van 3 dochters aan de borst kan ik je wel zeggen dat er op 12 weken superveel verandert. De krampen zijn weg, er zit meer ritme in de voedingen en de uren dat ze slapen worden doorgaans langer... vooral 's nachts.
Hier was het eerst ook vooral het aanbieden van die tweede borst na even boeren bv, maar werd hij vaak toch geweigerd. Op een gegeven moment gingen ze iedere avond clusteren en kon ik beter afwisselen tussen borsten. Maar zeker in het begin is dat echt even zoeken samen, die productie is ook nog zo wisselend vaak, dan weer te veel, dan ineens weer een groeispurtje en behoefte aan meer, clusteren etc... Komt goed
Zoals al gezegd is minimaal 8-12 voedingen per dag aan te raden, je zit dus aan de lage kant. Het is zwaar, heel zwaar. Als ze actief drinkt hoor en zie je (als eht goed is) zuig slik zuig slik zuig slik. Op een gegeven moment gaat dat over in zuig zuig zuig slik. Dat is het moment om los te koppelen en de andere borst aan te bieden. Als ze hem niet wilt, ook prima. Hier nog mooi artikeltje over de hongersignalen: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/280-hongersignalen In principe geven kindjes elke 45 minuten hongersignalen af, als je dan niet reageert gaan ze weer in diepe slaap. Na weer 45 minuten komen de volgende signalen. Je kunt er voor kiezen om elke 2e of 3e cyclus aan te leggen. Zelfs slapend als je dus dit juiste moment kiest (=droomvoeding) Maar volgens mij doe je het top zo hoor! Onzekerheid mag best. Hoort er ook bij
Dit is een goede! Want dat verschil merk ik inderdaad, daar ga ik op inspelen. Dank en fijn dat jullie allemaal begrip tonen . Al doende leert men!
Meld je anders eens aan op de Facebook groep la leche league of vereniging borstvoeding natuurlijk. Daar lees je heel veel verhalen en vragen van andere mama's en kan je ook zelf je vragen stellen. Dan merk je dat je lang niet de enige bent met vragen en onzekerheden. En je leert er een boel van. Ze hebben beide trouwens ook websites met veel informatie.
Och, het begin is zo lastig! Ben ook de wanhoop nabij geweest wb bv (ook op verzoek). Ze deed gerust een uur over de voeding en kwam heel snel daarna weer. En dan ook nog in de avond clusteren (maar wel vaak doorslapen). Ik denk dat ze m'n borst soms gewoon gebruikte als speen of troost. Maar nu, ze is 9 weken en er zit zowaar een soort ritme in! Ze drinkt tegenwoordig ook wat vaker 1 1/2 tot 2 borsten. Niks anders gedaan dan haar volgen. Het komt goed! heb je nu misschien niks aan, maar toch een goed vooruitzicht hoop ik.
@Fristi2012 ik heb geen FB maar ga de websites zeker bekijken. Die van LLL had ik zelf ook al gevonden. En @Mutsefruts88 ik ga hopen dat het bij ons ook vanzelf in een ritme komt .
Zo deed ik het ook. Ik gaf alleen ‘s nachts 1 borst per keer, omdat ik in slaap viel tijdens het voeden. Lang leve het liggend voeden in de nacht. Respect dat je op het kamertje voedt TS, ik ben gezwicht voor de luiheid en nam vanaf de eerste nachtvoeding de beeb in bed. Zo ben ik nog vrij uitgerust de kraamperiode doorgekomen. Eerst lag de kleine in een wieg. Daarna tot aan de eerste nachtvoeding in zijn ledikant. Met 4,5 mnd ging hij doorslapen, dus sliep vanaf dat moment de hele nacht in zijn eigen bed. Mijn ervaring verder, gewoon toegeven aan de behoefte van je kind is verreweg het meest relaxed. Ritme komt vanzelf een keer, echt waar!
Update: heb jullie tips en adviezen ter harte genomen. Heb haar niet wakker gemaakt voor voedingen maar echt gekeken naar behoefte. Ze is gister 10 keer gekomen, waarvan de laatste keer iets voor middernacht. Daarna kwam ze pas weer iets na 5:00 u en vervolgens rond 8:00 u. Tevreden moeder dus deze ochtend . Iedere keer twee borsten aangeboden, soms wilde ze hem en soms niet. Ik denk dat ik door het soms wel wakker maken en de druk van het idee dat 6 voedingen normaal is alles bewust of onbewust een beetje in de war stuurde . Ik ga dus maar zo door als ik nu bezig ben bedankt voor het meedenken en kijken in ieder geval!
Inmiddels heeft ze het echt door hoor en begint zelfs te piepen als ze die tweede borst niet krijgt haha