Moeilijk gedrag door drukte/overprikkeling

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amethist, 15 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier een zoon die eerder onwijs reageerde op prikkels en vooral emoties van andere mensen .
    Wat hier werkte als het druk is hem uit de situatie halen. Bijv. in een restaurant even een rustig plekje, favoriete filmpje op een mobiel even naar buiten kijken samen en vaak ook even 10 min echt uit de situatie dus naar buiten even rondje lopen , bloemetjes plukken , kijken of hij autos herkent;), etc .

Even de rust zoeken en dan na een 10/20 min . kan hij het weer wat beter hebben. Hij gaat tegenwoordig uit zichzelf als het te druk is ook vaak in een hoek spelen of helpen met dingen uit de keuken brengen.

winkelen doe ik niet met hem , alleen een supermarkt en 1 extra winkel bijv.

Schoenen kopen met hem als ik niets online kan vinden , doet mijn man die gaat dan gericht naar 1 of 2 winkels en dan weer naar huis.

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja moeilijk hoor meid ;)
    Zoals je weet is Owen ongeveer hetzelfde in gedrag en beperking als A.

Wij doen echt zo weinig mogelijk met Owen. Het is nu eenmaal zo. We hebben ons erbij neergelegd. Dat betekend dus geen dagjes shoppen, ALS we naar de winkel moeten dan maximaal maar 2 winkels.
    (Kleren en schoenen koop ik op de gok en ruil ik om als het thuis niet blijkt te passen)

als we weg gaan dan buggy mee, zn ds mee zodat ie zich kan afsluiten of een draagbare dvd speler. Speen mee en zn froemeldekentje. Ziet er niet uit een 4,5 jarige met speen. Maar het werkt wel. Ook handig tegen het likken van spullen en mensen ;) en alles in de mond stoppen.

Het is behoorlijk aanpassen en inleveren maar het moet maar zo. We blijven hopen dat als ie ouder is dat het wat makkelijker word met hem weg te gaan.

Afgelopen weekend was hier in het centrum een sprookjesdag.
    Wij toch Owen ook meegenomen. Maar na de draaimolen, springkussen en 1 opdracht te hebben uitgevoerd bij een prinses was de koek op voor hem. Kreeg een grote huil en schreeuwbui en we konden niet meer tot hem doordringen. Dus hup in de buggy, ds in zn handen en zo snel mogelijk naar huis. Ik ben toen met hem de rest van de middag thuisgebleven en mijn man is met de oudste terug gegaan om de rest van de dingen te zien in het centrum.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Mamzie: Fijn dat het werkt om Owen dan wat in zijn handen te geven. A. gaat dan juist met alles smijten ;), dus dat schiet ook niet op. En als ze echt zo "overbelast" is gaat ze ook altijd roepen dat ze honger heeft :(, maar iets eten wil ze dan niet.
    Ja, kleren koop ik ook op de gok, meestal gok ik wel goed. Maar Schoenen is eigenlijk echt geen doen, omdat haar zooltjes erin moeten en ik dus moet beoordelen of ze dan genoeg ruimte bij haar tenen heeft én ik moet beoordelen of ze er wel goed genoeg op kan lopen.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Oh wat ontzettend kut allemaal !

Hier ook een jongen (niet verstandelijk beperkt) met ASS die niet (maar dan ook echt NIET) tegen drukte kan.

Schoenen kopen, winkel in 1 paar schoenen passen (soms met wat mazzel 2) en de winkel weer uit. Als het een winkel is waar ook een speelhoek in zit gaat het beter, hij speelt dan en wij zoeken schoenen uit die we mooi vinden, daar wijst hij dan een paar uit en de worden gepast. Passen ze gaan ze mee, passen ze niet dan gaan we een andere keer weer verder.

Verjaardagen - bij de meeste familie en vrienden hebben we de afspraak dat hij zich eventueel mag terug trekken (met ds) in 1 van de slaapkamers. Is deze mogelijkheid er niet en hij geeft aan dat het druk in zijn hoofd is breien we er ook meteen een eind aan.

Je schrijft dat je kleine zich niet goed kan uiten, hoe reageert ze op smilie's ? Die hebben we een hele tijd gebruikt, hij hoefde het dan niet onder woorden te brengen maar kon met simpel wijzen aangeven hoe hij zich voelde. (we zijn begonnen met blij en verdrietig, later kwam er ook geïrriteerd bij)

Misschien kun je in de schoenenwinkel (of willekeurig welke winkel je moet zijn) vragen wanneer het daar het rustigst is, pak dan dat tijdstip en zodra je dochter aangeeft (op welke manier dan ook) dat het teveel is meteen gaan.

Zo hebben wij het op verjaardagen ook gedaan, gewoon voor de drukte aan naar de verjaardag en als het druk werd gingen wij gewoon weer weg.

Deel Deze Pagina