Moeilijk gedrag peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door GeoLilly, 15 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    Belgiƫ
    Dag allemaal

We zitten een beetje met de handen in ons haar over het gedrag van onze zoon (hij wordt in september 2 jaar oud).
    Sedert een week of 3 is hij anders:

* Hij wordt elke dag wakker tussen 4 uur en 5 uur 's morgens. Vroeger sliep hij tot 6 uur.
    Bij de onthaalmoeder slaapt hij opeens 2 of 3 uur :$ 's middags, terwijl hij bij ons thuis max 45 minuten of 1,5 uur slaapt over de middag (heeft altijd al slecht geslapen overdag).
    * Hij was altijd een droom om 's avonds te gaan slapen, ging flink mee naar boven en wou altijd in zijn bedje. Een knuffel en een kus, kwartiertje babbelen (hoorden we via de babyfoon) en hij viel in slaap. Nu is het altijd een drama, ook uitstelgedrag om te gaan slapen 's avonds.
    * Eten is nu opeens ook een issue, hij heeft altijd flink zelf gegeten met lepel (en soms vork erbij). Opeens begint hij met zijn handen te eten en smeert alles uit over de tafel. Dit is echt bizar voor hem, want hij is nogal een pietje precies en kan niet tegen "vuil".
    * Kan gigantisch agressief zijn en slaan.
    * Wil alleen maar melkje drinken en wordt woest als hij het niet "op tijd" krijgt (= wanneer hij het wil). Bv. deze avond nu weer, hij heeft vier happen avondeten gegeten, schuift het aan de kant en wil melk. Nu zijn we van het principe dat een kind niet moet gedwongen worden om te eten, maar vier hapjes is echt wel weinig. We willen niet toegeven omdat hij weent, want dan denkt hij dat hij altijd zijn zin krijgt maar zo zitten we in een impasse. We negeren hem dan maar, want dan soms als resultaat geeft dat hij zijn bord gewoon tegen de vlakte slaat. :x

We weten echt niet meer wat te doen...

Roepen helpt niet, ik geef toe dat ik dit soms durf te doen wanneer ik me echt wanhopig voel. :(
    Negeren helpt niet, onderhandelen ook niet.
    We proberen zoveel als mogelijk zijn "flinkheid" aan te moedigen en positief te zijn als hij "goed bezig is".

Ik ben op dit moment 27 weken zwanger, waardoor ik het waarschijnlijk allemaal nog moeilijker vind. :)
    Tips zijn welkom.

Deel Deze Pagina