Ik wil graag eens nasi maken zoals je hem bij de chinees krijgt maar in alle recepten online gooien ze er de smaakversterker vetsin in. Omdat dat puur gif blijkt te zijn wilde ik dat maar niet gebruiken. Iemand enig idee waar ik dat evt. door kan vervangen??
Ik denk dat het niet mogelijk is om zonder vetsin, toch de smaak van de chinees te krijgen. Daar gebruiken ze immers ook deze smaakversterker voor.. Ik ben benieuwd of iemand het wel weet.
Van mama deluxe Snelle chinese nasi: De hoeveelheden, met name de rijst, moet je ff per persoon afwegen afhankelijk van hoeveel je nodig bent. Ik maak altijd voor 10-12 personen. -Gekookte rijst, ik gebruik 1 kilo zak euroshopper suriaamse rijst -2-3 kipfilets, gaar gekookt en heel fijn gesneden of geplozen (evt ham erbij maar wij eten dat niet) -2 rode uien, fijngesneden -4 teentjes knoflook, of zoals ik zelf doe, 2 thl knoflookpasta (conimex) -2 kippenbouillontabletten -lente uitjes stuk of 3-4 fijngesneden -vissus (klein scheutje) -5 eieren (geklutst met een scheutje melk,zou,peper en dan grove roerei ervan bakken) -olie Olie verhitten. Ui fruiten, kip (evt ham) erbij en de knoflook,2 minuten bakken. Eieren erbij doen met de bouillontabletten, zout en peper. Lenteui snel erbij gooien en dan opscheplepel per keerde rijst erbij bakken, scheutje visolie en klaar! Surinaamse nasi -gekookte rijst 1 kilo -3 grote uien fijngesnden -knoflookteentjes of pasta -maggiblokjes 4 -zoute ketjap (siew) -zoete dikke ketjap (witte plastic fles met rode dop, ben het merk ff kwijt) -selderij fijngesneden 3 takken ongeveer -evt 5 spice (5 kruiden chinese poeder) -3 gekookte kipfilets geplozen (pluizen is uit elkaar trekken met j vingers anders ff youtuben) Dit recept is echtop gevoel ds misschien een keer oefenen eerst In een grote pan olie verhiten de uien knoflook en maggiblokjes fruiten. Nu ga je steeds een lepel kip, een grote lepel rijsteen klein scheutje zute ketja en een flinke scheut zoete in de pan bij elkaar gooien. Steeds heel goed roeren(vuur heel laag). Alle rijst moet bruin zijn, dus geen witte brokken rijst er tussen! Zo ga je door tot alle kip en rijst op is. De nasi moet volledig bruin zijn van de ketjap maar wel droog blijven, je mag flink met de zoete tekeer gaan maar het moet wel openomen worde door de rijst. Een beetje aftasten dus!! Op het laatst de selderij erdoor roeren en evt een snuf 5spice. Ik maak dit ook weleens met een grote zak soepgroente erdoor voor een makkelijke gevulde maaltijdnasi. Of ik maak het zonder de kip en maak er ketjap kip uit de oven bij of gebakken vis
Nee joh. Het hoort in de Oosterse keuken thuis. Je kan het ook prima weglaten. Maar van af en toe wat ve-tsin in je eten krijg je niks. Ve-tsin - Zeewierwijzer: info over zeewier, algen, voeding, verzorging, gezondheid Nasi maakt mijn man met pandangrijst, kipfilet, arachide-olie, ui, knoflook, sambal, ketjap, kurkuma, gemalen korianderzaad (ketoembar), gemalen komijnzaad (djinten) en ei (het kan ook met hamlappen en/of hamblokjes, maar wij eten geen varken). En als groente: prei en rode paprika.
ik heb m laatst gemaakt op deze manier: kook in een pan kippenbouten (dus geen poten), ongeveer 20 minuten dan zijn ze gaar. Gebruik het water van de kippenbouten voor het koken van de rijst. Dan krijg je een vrij vette rijst. Verdere ingrediënten die je erin kunt doen om het op die van chinees te laten lijken: gesneden schouderham, geroerbakte prei, roerei.
Ow nou wat ik ervan las kun je er van alles van krijgen..maar das dus schromelijk overdreven?? edit: van jouw link word ik toch ook niet echt blij
Zo gevaarlijk zal het wel niet zijn. Een miljard chinezen 100 miljoen of meer Indonesiërs, Japanners ook genoeg van. Alles met maten.