Ik heb vanochtend mijn dochter voor de laatste keer borstvoeding gegeven. Althans, dat denk ik. Ik heb een aantal maanden 2 voedingen(ochtend em avond) gegeven, vorige week de laatste voeding vervangen door een fles. Vanochtend heb ik haar een klein beetje laten drinken en toen een flesje gegeven. Maar kan ik nu gewoon stoppen? Er zit toch nog melk? Gaat dat vanzelf weg? Als ik druk voel, moet ik waarsch even kolven zeker, of haar eventjes laten drinken? Ik vind het trouwens aan de ene kant wel jammer dat ik stop, maar heb er ook wel genoeg van om haar om 6.30 wakker te maken op de dagen dat ik moet werken... Groetjes Anne
Hoi Anne, Deze keuze moet je helemaal zelf maken, als jij het genoeg vind zo, dan kan je lekker stoppen! Je hebt haar toch 5 maanden bv gegeven! Dat pakt niemand meer af! Lijkt me overigens best moeilijk om die stap te zetten, die laatste voeding te geven. Omdat je nu natuurlijk de andere voedingen al hebt afgebouwd, en ook al de laatste voeding hebt afgebouwd zit je nu alleen nog met een voeding in de ochtend. Die je nu dus kv geeft, maar je borsten nog wel maken voor de kleine. Volgens mij kun je nu gewoon wachten met kolven tot je borsten echt wat vol voelen, dan pas gaan kolven, of de kleine er wat uit laten drinken. Maar dan volgens mij niet te veel, en maar net de druk eraf kolven/drinken. Dit kan de eerste keer misschien zijn meteen in de ochtend, maar bijvoorbeeld na 1 of 2 dagen kan het zijn dat het pas is in de avond (van de volgende dag), en weer iets later komt het stuwinggevoel pas weer in de ochtend na 2 dagen. (dus 1 dag helemaal niet geweest). Dit ligt er een beetje aan hoe snel je voeding terugloopt. Het kan bijv ook zijn dat je al meteen eigenlijk niet hoeft te kolven/te laten drinken, omdat het vreselijk snel terugloopt. Wel even op letten dat je geen harde plekken in je borsten krijgt, of pijnlijke borsten, ivm het krijgen van een borstontsteking. Daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten. Succes meid!
Het is je eigen keuze. Als je niet meer wilt voeden, dan voed je niet meer, hooguit als je borsten gespannen zijn moet je dan even aanleggen. Doordat er verder niet veel gevraagd wordt zullen je borsten niet meer veel melk gaan maken. Op zich kun je nog heel lang doorgaan met je kind elke dag even aanleggen, ook al komt er geen complete voeding uit. Je kind krijgt dan nog wel een maximale dosis aan antistoffen. Als het voor je werk lastig is, dan leg je haar op werkdagen gewoon op een ander moment aan. Hoe het met je borsten gaat valt moeilijk te zeggen. Ze is natuurlijk nog erg jong.
hey anne het lijkt mij dat je twijfelt of je wel wilt stoppen. het beste lijkt mij dat je ermee door gaat met borstvoeding tot dat je je echt klaar voelt om ermee te stoppen. als je voor jezelf echt zoiets hebt van, en nu is het genoeg geweest, dan kan je best zoals hier al eerder is gezegt eens een bv vervangen door kv. je productie vermindert dan.
Hoi Anne, Wat goed dat het je zo lang is gelukt twee voedingen per dag te geven. Ik begreep dat dat bij de meeste vrouwen niet lukt omdat de productie dan teveel afneemt. Ik ben gisteren teruggegaan van 3x per dag bv naar 2x per dag, ik ben benieuwd of het gaat lukken! En ik vroeg me inderdaad ook al af hoe dat gaat, als je helemaal stopt. Volgens mij wordt de melk uiteindelijk door je lichaam opgenomen. Net zoals bij vrouwen die helemaal geen borstvoeding geven, die maken na de bevalling ook melk aan maar die verdwijnt vanzelf weer (heb ik begrepen...). Succes ermee, Jana
Ach, het is net als met koeien (haha) die moeten ook om de halve dag gemolken worden(6.30/18.30). Ik heb haar zondagochtend laten drinken, dinsdagochtend deden m'n borsten pijn, en heb ik haar weer laten drinken. Maar even afwachten hoe het verder gaat..... Jij ook succes met 2x pd bv. Als je het een beetje verdeelt over de dag moet het lukken!
In dat verband vroeg ik me af: wat is nou handiger, 7.00 en 23.00 (zoals het consultatiebureau aanraadt) of 7.00 en 19.00? Deze week doe ik dat laatste, omdat ik bang ben dat mijn borsten ontploffen als ik tot 23.00 wacht. Volgens het cb is 7.00 en 23.00 beter in verband met de voedingswaarde (als je de hele dag in touw bent geweest, zou die minder zijn). Maar qua verdeling lijkt 7.00 en 19.00 me beter. Wat is jouw ervaring?
7 en 19 uur lijkt me veel logischer en prettiger. En langer vol te houden. Die voeding van 23 uur zullen ze sneller gaan overslaan dan die van 19 uur. Wel 2 borsten per keer aanbieden!
Ik voedde haar rond 6.30/7.00 en 19.00 's avonds. Toen zij de voeding van 23.00 uur nog nodig had, voedde ik haar nog volledig. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet echt overvolle borsten had, melk genoeg, maar geen overschot. Ik zou idd 7 en 19 doen en 2 borsten.
bij nader inzien.... 's Nachts maak je de meeste voeding aan. Ik weet eigenlijk niet wat je het beste kan doen. Ik weet wel dat ik 's ochtends vaak meer voeding had (voor mijn gevoel) dan 's avonds. Misschien zijn er meer mensen die uit ervaring kunnen spreken?
Maar... wat bedoel je dan met de avondvoeding? Die van 19.00 of die van 23.00? Ze drinkt nu inderdaad steeds uit beide borsten, uit de tweede soms wel minder.
@Jana Kun je haar niet 3x blijven voeden tot ze de laatste (23.00) voeding niet meer hoeft? Ik heb trouwens een tijd lang het volgende gedaan: Op mijn werkdagen ma t/m wo 6.30 bv, 12.00 kolven, 19.00 bv (soms nog laat een x bv) Op de andere dagen voedde ik haar altijd. Bij mij lukte dat goed.
Kolven zie ik niet zitten, is nu trouwens te laat. Ik heb net afgebouwd tot 2x bv per dag. 0.700, 19.00 en 23.00 lijkt me ook wel wat. Maar de vraag is of er tussen 19.00 en 23.00 genoeg wordt aangemaakt. : Het afbouwschema van het consultatiebureau (en dat van Nestle, kreeg ik vandaag in de bus ) is als volgt: borst-fles-borst-borst-borst borst-fles-borst-fles-borst borst-fles-fles-fles-borst borst-fles-fles-fles-fles fles-fles-fles-fles-fles Ik zit nu dus op: borst-fles-fles-borst-fles Ik ga er nog eens over nadenken. Maar wat ik me ook afvroeg Anne, hoe heb je die voeding van 23.00 er dan uit gekregen? Ben je er gewoon ineens mee opgehouden, of heb je die voeding steeds vroeger gegeven en zo ja, sliep ze dan nog wel door 's nachts?
*het is niet te laat ... BV kun je weer opbouwen* (maar ik krijg het idee dat je je beslissing hebt genomen ... dus dit enkel als 'weetje' ... sterkte met het afbouwen en geniet nog lekker van de ochtend & avond aan de borst )
Als je je borsten weer stimuleert om 23.00 uur dan wordt er voor dan ook weer melk aangemaakt. Desnoods geeft je eerst nog een flesje kv na totdat je borsten er weer aangewend zijn om voor 23.00 nog een voeding te hebben gemaakt.
Dan is het het handigste om zo te doen: 7.00 - 19.00 - 23.00, tot ze zelf die van 23 uur achterwege laat. Dat zal niet zo lang meer duren hoor.