Moeilijk loslatende placenta na bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dot, 26 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Dit wordt mijn 4e bevalling. Het lijkt of de placenta elke keer wat moeilijker loskwam.
    De laatste keer een geweldige thuisbevalling en daarna met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht omdat de placenta niet geboren wilde worden. Hier nog een halve bevalling gehad met weeenopwekkers.:( En net toen ze zeiden: nog 1 keer anders naar de ok, kwam ie los met een hoop duw en trekwerk.
    Een anti climax waar ik weer tegenop zie.
    Mijn verloskundige zegt al; dit gaan we thuis niet meer proberen en ook niet zo lang (1 uur thuis) en ziekenhuis ook weer anderhalf uur.
    Ik zie er nogal tegenop.
    Zijn er meer vrouwen die dit hebben gehad?
    Ben benieuwd naar ervaringen.

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.058
    2.194
    113
    Brabant
    Hier bij elke bevalling moeilijker.
    en bij de laatste echt moeilijk. Aangezien je nog mag bespaar ik je de details, maar het is ons afgeraden om nog zwanger te worden.

Maar echt, het scheelt al zoveel als je al gewoon in het ziekenhuis bent!!

3. souries

souries Fanatiek lid

5 sep 2011
    2.578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook een probleemgeval placenta. Eruit gehaald op de ok. Ruggenprik vond ik niet prettig, maar verder geen horror ofzo. Weinig bloed verloren en geen problemen achteraf. Ik heb nu wel een medische indicatie hierdoor en móet nu in het ziekenhuis bevallen. Vind ik niet erg en een veilige gedachte.
    Ik zou er niet aan moeten denken om van huis met een ambulance nog naar t ziekenhuis gebracht te moeteb worden..

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook steeds moeilijker.

Bij de eerste met wat duw en trekwerk er dan toch uit. Bij de tweede werd het heel wat meer duw en trekwerk en net voordat ze het wilde opgeven en me naar het ziekenhuis wilde sturen toch nog eruit. Bij de derde kwam hij in eerste instantie helemaal niet los (had wel een turbobevalling zonder vk gehad en lag al een tijd met baby op bed: kindjes erbij etc dus voordat we echt gingen handelen was het later), ze wilde een katheter aan gaan leggen om hem er hopelijk zo uit te krijgen, maar met een immense krachtsinspanning toch nog los weten te komen.

Gelukkig werden mijn twee droombevallingen thuis niet overschaduwd door naar het ziekenhuis moeten, maar het was net aan allemaal.

5. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Oei steeds moeilijker was geen toeval dus...;)
    De bevallingen gingen bij mij ook steeds sneller, misschien dat het daar ook mee te maken heeft?

Maar waarom is er eigelijk zo'n haast om de nageboorte er snel uit te krijgen? Ik kan dat nergens terugvinden.

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.058
    2.194
    113
    Brabant
    Dot. Ik vloeide enorm. (En dan ook echt enorm). Die placenta moest eruit, zodat jebaarmoeder daarna kon gaan samentrekken.
    Maar ook dat deed hij niet. En na een.manuele verwijdering hebben ze eerst nog manueel de wond dichtgedrukt en daarna een paraplu ingebracht.
    mijn bevalling duurde enorm lang en dat was een voorbode van de ellende.

Normaal is een manuele verwijdering ècht niet zo erg..natuurlijk wil je het niet. Maar als je toch al in het zkh bent, is het echt niet t einde. Je bent natuurlijk even weg. Maar je bent in principe ook zo weer terug.
    Ik ging onder algehele narcose. Maar had ook grote spoed. Weet niet hoe dat.nor.aal gaat.

7. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb twee keer een vastzittende placenta gehad die er op de OK uit gehaald moest worden. De eerste keer met een bloedverlies van 2,5 l. en de tweede keer met 4,5 l. Dit was voor de gyn. een aanleiding om aan te geven dat een volgende zwangerschap niet wijs zou zijn. De kans op herhaling met nog meer bloedverlies zou heel groot zijn.

8. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ik heb bij mijn eerste een KS gehad, dus geen idee.

Bij de tweede is de placenta op de OK verwijderd omdat die niet los wilde laten. Ging met een roesje dus niets van gemerkt!

9. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Oei ik ben doodsbang onder narcose te moeten.:(
    Dat lijkt me nog erger dan de hele bevalling!

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.058
    2.194
    113
    Brabant
    Ik ben normaal ook niet bang onder narcose te gaan, dus op dat moment al helemaal niet meer.
    Maar écht het valt enorm mee, en als dit je 'worst case' is gaat het vast goedkomen!! Geef eea goed aan bij de vk!!!

11. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Bij m'n eerste bevalling ging het moeizaam maar kwam uiteindelijk los. Bij de tweede en derde bevalling is de placenta in de OK er uit gehaald onder algehele narcose. Bij de derde bevalling had ik van tevoren al aangegeven dat ik in de OK geholpen wilde worden als de placenta niet vanzelf kwam. Bij de tweede een trauma daarvan opgelopen dus ik bedank er voor dat ze ook maar íets proberen om het vanzelf te laten komen.
    Inderdaad goed aangeven bij je vk, dan kunnen ze er rekening mee houden. Maar volgens mij kun je ook een prik krijgen (bij het ene ziekenhuis is dat standaard, bij het andere niet volgens mij). Die prik zorgt ervoor dat je placenta los kan laten. Maar dat zou je even moeten checken bij je vk/gyn.

12. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Eerlijk? ik vond dat roesje hééééérlijk!! Was bekaf van de bevalling en had echt het idee dat ik een beetje bijgeslapen had toen ik wakker werd.

13. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik had de laatste keer al 2 prikken in mijn bovenbeen gehad, helaas deed dat niks....

14. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik ben doodsbang nooit meer wakker te worden.....

15. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ze kunnen het ook met een ruggeprik doen. Bij mij zat die alleen niet goed (was aan de linkerkant niet verdoofd) Gewoon even bespreken met je VK/GYN dan kunnen ze daar rekening mee houden.

16. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hej

Hier bij dochter (1e kind) ook een placenta die niet wilde. De bevalling zelf ging best voorspoedig thuis. Maar na een uur was de placenta er nog niet. Heb een paar prikkenin mn been gehad e.d.
    Vanwege veel bloedverlies toen al ben ik met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Ondertussen aan de weeenopwekkers in de ambu. In het ZH nog een aantal pogingen gehad om hem natuurlijk te laten komen. En uiteindelijk is dat gelukt. Maar menn wat een verschrikking zeg!!
    Dat ding was echt net zo pijnlijk om eruit te persen als m'n dochter. De boel was natuurlijk al lekker op gezwollen na 1,5 uur.

Ik was trouwens 1,5 liter bloed verloren en heb een liter gehad en moest daardoor nog 2 dagen in het ZH blijven. Het heeft wel 2 maanden geduurd voor ik weer helemaal op de been was.

Nu moet ik dus verplicht in het ZH bevallen omdat je 25% kans hebt op herhaling. Die spoedrit naar het ZH was ook een rampenplan met die weeen en een hangbuik bij elke hobbel.

Hopelijk wordt dit gedoe me deze keer bespaard. En jou ook! ;)

17. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    oei ik had jullie reacties beter niet kunnen lezen, moet er niet aan denken dat het nu weer zo gaat..

18. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    De eerste keer geen problemen gehad, de tweede keer wel. Thuis eerst een uur geprobeerd om de placenta eruit te krijgen, met twee prikken in been en een katheter.... Echt een hel was het! En maar drukken in m'n buik, en had er verschrikkelijk heftige weeën bij. Wist op den duur niet meer hoe die op te vangen. Toen met de ambu naar het ziekenhuis, nog weer twee prikken gehad en toen met wat duw en trekwerk kwam de placenta los...

Bevalling zelf was met max anderhalf uur gedaan, maar alles bij elkaar heb ik daarna nog bijna 2,5 uur weeën en last gehad van de placenta die dus niet los wilde. Vond het erger dan de bevalling zelf!

19. enjoy76

enjoy76 Lid

27 okt 2013
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dot en anderen, ik ben vier weken geleden bevallen van ons derde kindje. 1,5 uur na de eerste wee lag onze dochter op mijn buik. Bevalling opgewekt, maar geen weeenstorm of andere ellende. Alleen wilde placenta niet komen. Ik had ook geen naweeen. Op zich heel fijn, maar mede daardoor gebeurde er weinig. Er is flink op mijn buik geduwd en aan navelstreng getrokken. Vond dat helemaal niet heel erg pijnlijk. Al die tijd lag dochterlief lekker bij me en de opluchting dat dit deel weer achter de rug was en geen weeen meervzorgt daar volgens mij ook voor. Uiteindelijk hebben ze zo hard getrokken aan de navelstreng dat deze afscheurde. Ook hier voelde ik eigenlijk niets van, maar ik verloor wel flink wat bloed. Naar ok dus en kreeg daar een ruggeprik. Ook dat viel echgheel erg mee. Ik hou helemaal niet van prikken en dat hem ik de anesthesioloog ook duidelijk vertelt. Hij heeft daarna echt heel goed geprikt. Voelde alleen klein prikje ter verdoving en verder echt helemaal niks! Ik kreeg nog een roesje om verder te ontspannen en dat heb ik dan ook gedaan. Enige vervelende vond ik dat je door bloedverlies erg slap bent na bevalling en langer nodig hebt om te herstellen. Maar verder vond ik het helemaal geen ding. Oftewel, het kan ook echt reuze meevallen! Laat het gewoon allemaal over je heen komen en voor je het weet is het allemaal achter de rug en kun je gaan genieten van de kleine spruit! Veel succes en laat je niet gek maken door horrorverhalen, maar bedenk je dat mensen hun positieve verhaal meestal voor zich houden en met name de slechte ervaringen op fora gedeeld worden (overigens niks ten nadelen van de overige, vast heel realistische ervaringen).

20. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    Hier bij de eerste na een stortbevalling. 3 liter kwijt en verwijdering op de ok (overigens geen ruggenprik maar algehele narcose).
    Bij de tweede onmiddelijk iets in het infuus gekregen en volgde na 20 minuten. Bloedverlies 200 ml.
    Het kan dus ook anders gaan gelukkig!

Deel Deze Pagina