Vraag aan de grafisch ontwerpers

Discussie in 'De lounge' gestart door Ytest, 25 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Sinds december voor mezelf begonnen. :)

Vandaag een offerteaanvraag voor een brochure van 16-20 pagina's.

Ik heb geen idee wat ik voor zoiets moet vragen, tot nu toe alleen logo, huisstijl, of flyers gehad.

Tekst, foto's en logo worden meegeleverd.

Wie heeft hier wat meer kennis van en weet wat je hier voor kunt vragen? Ik wil niet de duurste zijn, een mooie startersprijs.

Bedankt :)

2. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Dat kun je toch berekenen? Hoeveel uur ben je kwijt en dat keer een bepaald uurtarief + drukkosten etc...

3. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Drukkosten heb ik niet mee te maken, alleen ontwerp kosten. Ik hanteer een productprijs, geen uurprijs, daarom vind ik dit ook zo moeilijk.

Een dubbelzijdige flyer kost bijv. 85,00 , maar je kunt dan moeilijk de prijs voor 8 dubbelzijdige flyers rekenen dan wordt het onbetaalbaar.

Ik hoop dat iemand me goed advies kan geven. :)

4. Melliemuis

Melliemuis Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.314
    0
    36
    Across the pond
    Ligt helemaal aan je ervaring in het vak en hoeveel werk er gedaan moet worden denk ik. Als je 85 voor een flyer vraagt, zou ik zo rond de 180-200 gaan zitten voor een 20 pagina brochure, ervan uitgaande dat ze alles netjes aanleveren en er al een bestaande huisstijl is.

Ik zou het eigenlijk niet weten, ben geen freelancer haha.

5. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    200 lijkt me inderdaad reëel, bedankt!

6. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ik geef vaak opdrachten aan ontwerpers en ken daarom de prijzen, als starter vind ik een uurtarief tussen de 40-55 p/u normaal. Ik zou zo'n brochure inschatten op 10-12 uur werk en zo'n 500,- heel normaal vinden (laag zelfs). Je zit ook met correctierondes e.d.

Ik betaal nu voor de opmaak van 8 pagina's bij een ervaren ontwerpster 420,-.

Maar als het gaat om bijv een zzp-er of eenmanszaak dan is de kans groot dat dat bedrag voor hen te hoog is en zou je misschien beter rond de 250,- kunnen gaan zitten gok ik.

7. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Ben het eens met mary.

Je kunt beter voor jezelf een uurtarief gaan bepalen, brochures kunnen heel veel tijd kosten. Ik zou als ik jou was een uurtarief van 50 euro stellen en ongeveer 12 uur begroten.

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik ben het ook met Mary eens.
    Ligt ook een beetje aan het type brochure natuurlijk.

Ik zou ook uitgaan van een bedrag van minimaal €500. €200 is mijn inziens veel te weinig. Maar dat vind ik ook voor een flyer voor €85,=

9. jijenikke

jijenikke Niet meer actief

Hoi,

ik zou mijn uurtarief zeker op € 65,00 (ex) houden, je moet niet vergeten dat je ook gewoon btw moet afdragen en andere belastingen, dus echt veel blijft er niet over.

Wat betreft de kosten hangt het er vanaf vindt ik zelf.

- Wat krijg je al aangeleverd
    - Hoeveel correctierondes en wat zijn de opties in de rondes
    - hoeveel tijd per correctie ronde
    - hoeveel keuzes etc.
    - Is dit de eerste keer bij deze klant? Misschien kun je dan een 'welkoms' korting geven, zo kun je bij volgende klussen wel weer een beter uurtarief rekenen.
    - Wat is je 'niveau' qua vormgeven, ik vindt dat dat zeker meespeelt en je dat mee mag nemen in je berekening.
    - Wat voor soort bedrijf is het?
    - Wat is je eigen gevoel erbij?

Een tarief kun je niet meer verhogen later bij je klant, dus denk daar goed over na. Succes!

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Exact wat Mary zegt ... wat komt er in alleen tekst en hier en daar een afbeelding? Of grafieken en dergelijke. Ik zou rond de 450-500 ex zitten. Succes

11. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Bedankt voor deze tips dames!

Daar kan ik wat mee. :)

Deel Deze Pagina