Hoi Wij hadden vorige week 1e PU (50/50 ivf/icsi, uz Jette), en zijn (tot nu toe) onverklaard. We zijn 37 & 38, 1 jaar natuurlijk geprobeerd, 6 IUI ( niet zwanger geraakt). Ik ben ooit in een vorige relatie al eens ongewenst zwanger geweest, en zowel bij mij als mijn partner is er geen aanwijsbare oorzaak, al onze kaarten leken goed te liggen. De PU had ook een hoopgevend resultaat: 21 eicellen voor freeze all (wegens hoger risico op ohhs). We hoopten dan ook op toch minstens 3 - 4 embryootjes. Echter kregen we telefoon dat er maar 1 embryootje kon worden ingevroren ... Er waren oorspronkelijk 15 bevruchtingen, waarvan er 5 gesneuveld zijn op dag 4 en nog eens 9 op dag 5 Mogelijke oorzaken zullen we eventueel nog horen tijdens onze volgende consultatie, als die al kunnen aangewezen worden. Het embryootje dat heeft overleefd zou wel van een heel mooie (maar geen absolute top) kwaliteit zijn. We zijn sowieso heel dankbaar dat er toch eentje is en hopen dat die goed ontdooit en verder leeft bij de terugplaatsing over een 20 tal dagen. We proberen echt positief te blijven maar toch voelen we ook een enorme angst voor wat nu mogelijk nog komen gaat, de schrik dat het echt een moeilijke weg zal worden als de embryo opbrengst nu zo nipt is en er dus mogelijk niet zoveel echte kansen op ons pad zullen komen... De voorbije maanden heb ik veel aan het meelezen op dit forum gehad. Daarom dacht ik mijn verhaal hier ook even te doen... Zijn er mensen die zich hierin herkennen? Die in hetzelfde schuitje zitten of zaten? Hoe liep of loopt het bij jullie? Zijn er aanwijsbare oorzaken / oplossingen gevonden? Alle reacties, verhalen zijn erg welkom. Veel liefs en geluk gewenst aan iedereen!
Ik kan me je gevoel goed voorstellen! Je zit al goed door in Jette onder behandeling te zijn, echt een top ziekenhuis. Wat betreft de afvalrace: hebben alle embryo’s het niet gered tot dag 5 of waren er een aantal die wel dag 5 hebben gered maar van onvoldoende kwaliteit waren? Ik weet namelijk dat Jette zeer strenge eisen heeft wat betreft kwaliteit en invriezen. Hierdoor hou je vaak weinig over op dag 5 maar met de embryo’s die er nog zijn maak je een goede kans. Wij hadden 2 cryo’s en van de eerste ben ik direct zwanger geworden (net bevallen). Dit lukte niet in ons vorige ziekenhuis. Het lab in Jette is echt top en je maakt met iedere terugplaatsing een goede kans. Daarbij kan de volgende poging zomaar anders zijn. Ik zou zeker het evaluatiegesprek even afwachten. Misschien ander soort hormonen of toch alles hetzelfde en wie weet een andere uitkomst. Maar hopelijk is dat allemaal niet nodig en lukt deze terugplaatsing! Succes in ieder geval!
Bedankt voor je geruststellende reactie en gefeliciteerd met je kleintje!! Kan me voorstellen hoe gelukkig jullie zijn . Aan de telefoon kreeg ik enkel te horen dat ze gestopt zijn met delen, de meesten op dag 5 dus. Nu heb ik wel schrik voor het embryootje dat het wel gehaald heeft tot de vriezer dat er alsnog iets fout zou gaan. Wij zijn natuurlijk blij met de omschrijving ‘heel mooie kwaliteit’, maar ze zei er ook wel meteen bij ‘niet de allerbeste’, en op sombere momenten ben ik bang dat het voor deze gewoon ‘uitstel van executie’ is en die bij het ontdooien of in mijn lichaam uiteindelijk ook zal stoppen met delen... Hebben ze bij jullie iets gezegd over de kwaliteit van de cryo’s? En ja, afwachten wat de dr zal zeggen maar in ieder geval ook heel blij met de behandeling in Jette tot nu toe. Het is geruststellend dat ze wereldtop zijn, en je leest weleens dat het een fabriek is, maar dan toch een heel efficiënte fabriek naar ons gevoel. Heel beperkte wachttijden, alles stipt en heel vriendelijk team. Geniet van jullie kindje!!!
Dank je! Ja ik snap je angst hoor.. de kans bestaat natuurlijk dat deze ene het niet gaat worden en dat je naar de volgende poging moet. Maar die kan echt weer anders verlopen. Ik kreeg pas bij de terugplaatsing exact te horen welke kwaliteit embryo teruggeplaatst werd. Maar ik had wel al een telefonisch consult voorafgaand met mijn arts over de medicatie die ik voor de terugplaatsing moest nemen en hij gaf toen al wel aan dat het mooie embryo’s waren. En idd, het voelt daar misschien als lopende band werk, maar het is idd allemaal heel effectief en zolang het resultaat geeft maakt me dat ook helemaal niet uit haha.
Ik had iets vergelijkbaars bij mijn eerste PU, 24 eicellen, ook een freeze all ivm overstimulatie hiervan werden er 12 bevrucht en bleven op dag 5 maar 2 over om in cryo te doen. Mijn gyn legde uit dat het een soort kwantiteit kwaliteit verhaal is, dat hoe meer follikels je in je eierstokken hebt hoe meer energie voor het groeien van de eicellen verdeeld moet worden, waardoor er dus per follikel minder energie/voeding is om ze op goede kwaliteit te krijgen. Hierdoor vallen er achteraf dus meer embryo's af. Bij mijn tweede PU hadden ze 15 eicellen aangeprikt en daarvan waren er 12 bevrucht en 6 over dus lijkt er dan toch op dat de kwaliteit dan inderdaad beter is van de eerste cryo TP van die PU inmiddels 10 weken zwanger, dit was ook een goede maar geen topkwaliteit embryo, kwaliteit van de embryo's zegt uiteindelijk niks over de kansen op een goede zwangerschap, de verse TP van deze PU was namelijk top kwaliteit en daar was geen zwangerschap uit ontstaan
Bedankt voor je berichtje! Dat heeft toch wel weer een beetje hoop En van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Ik had dat bij mijn 2 eerste ivf pogingen met gonal-f. Ideaal is rond de 10. Dat komt de kwaliteit ten goede. Misschien volgende keer lagere dosis hormonen of menopur?