moeilijk onderwerp

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door wuppie, 4 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    Hallo,

In het stukje uitleg over de zwangerschapskaart staat ook dat jullie vragen naar evt. minder leuke sexuele ervaringen.
    Hoe gaan jullie ermee om al de zwangere hierop dus ja, zegt?
    Ik ben zelf zwanger en jarenlang misbruikt en ik vind dit een zeer moeilijk onderwerp om te bespreken met de huisarts (doet hier de bevallingen). Hij weet er wel van maar toch blijft het een moeilijk te bespreken onderwerp. Wat meespeelt is dan hij dus ook een man is.
    Als ik alleen al aan de bevalling denk dan draait mijn maag zich om. Andere mensen die 'aan' me zitten. Ik weet dat dit proffesioneel is, maar toch.... het is doodeng. En wat als ik wel mocht gaan dissociƫren? :oops: Tijdens de eerste controle gebeurde dit dus en dat is zo vervelend (liever zou ik het K- woord neerzetten!) Latere controles werd dit gelukkig minder.
    Voor mezelf lijkt het me het beste wel thuis te bevallen (voor zover mogelijk), dat is het meest vertrouwd en ik kan me erop proberen in te stellen. Mocht het het ziekenhuis worden dan zijn er meer mensen en wordt het probleem m.i. groter.
    Hoe gaan jullie hier in de praktijk mee om? Hebben jullie tips voor me? Ik weet dat ik het moet bespreken, ik heb geen keus maar het is oh zo moeilijk...... :cry:

gr.
    wup :(

2. Lonneke

Lonneke Actief lid

16 jun 2006
    368
    0
    0
    Geef het in ieder geval heel duidelijk aan naar je verloskundige. Het is inderdaad zeer belangrijk voor ons om te weten of je negatieve ervaringen hebt, zodat wij hier te allen tijde rekening mee houden en zeker met het oog op de bevalling. Er kan bijvoorbeeld afgesproken worden zo min mogelijk inwendig onderzoek te doen. Ik heb zelfs eenmaal in de praktijk gehad dat we in principe hadden afgesproken helemaal geen inwendig onderzoek te doen bij een mevrouw met ernstig seksueel misbruik in het verleden. Uiteindelijk hebben we toen toch op het laatst, het was helaas onvermijdelijk, een keer stapje voor stapje, inwendig moeten voelen, op haar tempo, hetgeen goed ging. Wanneer ik even moest stoppen, gaf ze dit aan. Dit zien we veel in de praktijk. Ergens werk je naar zo'n inwendig onderzoek toe, nemen we alle tijd en ruimte voor je... We zeggen precies wat we doen en jullie geven aan of het gaat. Omdat we jullie verhaal kennen, kunnen we jullie zo goed mogelijk proberen te begeleiden en begrijpen, wanneer jullie op een bepaalde manier reageren. Vaak door er vooraf al veel over te praten, wordt de angst al iets weggenomen, hetgeen uiteraard ook zeer belangrijk is met het oog op de aanstaande bevalling. Dus meid, ook al komt het dichterbij en heb je wellicht schrikbeelden op je netvlies, het gaat echt goedkomen, maar durf alsjeblieft ook aan te geven wat gaat en wat niet gaat.

Lonneke

Deel Deze Pagina