Hallo, ik werk 2 keer in de maand het weekend op een kinderboerderij (werk met geiten, schapen, varkenens enz..) en ben net 5 weken zwanger. Ik vroeg mij af of ik nu (gelijk) moet stoppen met dit werk? i.v.m. gevaren voor het kindje. Omdat het allemaal nog zo pril is wil ik het eigenlijk nog even stil houden op het werk..
hoi goede vraag! Ik heb even gekeken op de website van het RIVM en kopieer daarvan het volgende: Welke ziektes komen voor bij boerderijdieren? De boerderijdieren kunnen ziektes bij zich dragen die soms wel en soms niet zichtbaar zijn. Een aantal ziektes geven vooral huidaandoeningen bij het dier en ook bij de mens, dat zijn schimmelinfecties (ringworm), zere bekjes (ecthyma), en schurft. Ook diarreeveroorzakers komen veel voor bij dieren. Jonge dieren zijn daar zelf ook gevoelig voor, oudere dieren dragen veelal de ziektekiem bij zich zonder er ziek van te worden. Het gaat om Cryptosporidium, Campylobacter, E.coli O157 en Salmonella. Rondom de lammertijd en kalvertijd zijn speciale hygiënemaatregelen nodig (zie ziektes van risicogroepen). Voor bezoekers van boerderijen zijn de jonge dieren natuurlijk vooral erg leuk om te aaien of de fles te geven als dat mag. Het is alleen beter om niet in aanraking te komen met vruchtwater en nageboorte als een lammetje of kalfje net geboren is. Het is op dat moment trouwens ook beter voor het moederdier als je dat met rust laat. Preventie: Draag rubberlaarzen en spoel die schoon, zodat er geen mest mee naar huis kan gaan. Draag eventueel een overall. Na bezoek aan de (kinder)boerderij goed de handen wassen (met zeep en veel water). Eet niet tussen de dieren, was de handen vóór het eten. Eet geen voedsel dat op de grond is gevallen. Drink geen verse, rauwe melk. Kom niet bij zieke dieren of dieren die hun jong krijgen. Als je je hieraan houdt is het dus geen probleem! Mirjam