Moeilijk slaapsignalen herkennen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door limili, 29 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Ik vind het moeilijk om te zien/herkennen wanneer mijn dochter echt moe is. Dan zie ik haar een keer gapen en dan denk ik naar bed met die meid want ze is moe. Vl zegt dan wacht nog even want ze ligt nog mooi te spelen in de box. Dat doe ik dan maar ben bang dat ik haar dan teveel prikkels geef en ze dan moeilijker in slaap valt. (Hoezo onzeker) vanochtend zag ik geen gaap, wrijven of wat dan ook alleen begon te ze jengelen in de box heb haar nog even bij mij gehouden en toen naar bed gebracht. Ze heeft twee keer 5 minuten gehuild (leer haar zelf in slaap vallen en dat werkt aardig goed) ze is nog even onrustig geweest em ligt nu te slapen.

Is dit herkenbaar of zijn er nog meer tips?

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn zoontje is bijna 5 maanden en vind het nog steeds lastig. Meestal is hij gewoon aan het spelen en lachen en dan ineens begint hij te brullen en dan is hij dus moe. Dan sus ik hem tot hij in slaap is, maar overdag slaapt hij wel slecht.
    Savonds na de fles van 7-8 uur dan leg ik hem gewoon op bed en dan huilt hij 10minuten en dan valt hij in slaap.
    Maar goed, aan mij heb je dus niet zoveel 😄.

3. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Hier vind ik de signalen ook nog steeds lastig maar gapen is voor mij wel echt naar bed hoor. Meestal als ze gaapt zorg ik dat het stil is in huis, dus geen tv, harde geluiden of wat dan ook. En dan ga ik 5min met haar aan de wandel in de woonkamer, wordt ze lekker slaperig van. Dan naar bed en dat gaat bijna altijd goed, soms moet ik idd wat sussen of haar armen in bedwang houden haha.
    Als ze niet gaapt maar wel jengelig is houd ik altijd anderhalf uur max aan en dan leg ik haar op bed.
    Maar Giulia is 4 maanden dus al ouder, in jou geval mss een uurtje?

4. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond het de eerste 12 weken lastig. Toen kreeg ik het door en was ook het eerste signaal meteen naar bed. Nu ze ouder is gaapt ze wel vaker maar gaat ze bijna altijd op vaste tijden naar bed omdat ik nu efvaren heb dat dit het beste voor haar werkt op dit moment. Maar de eerste periode ging ze ook echt naar bed bij de eerste signalen.

Ik vind het ju soms ook nog best wel lastig om te zien of ze m0naar bed moet. Zeker rond sprongetjes dan is de hele wirwar ik de war zeg maar.

5. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Ik vond het ook erg lastig...ze liet weinig slaapsignalen zien.
    Na een paar weken ben ik gewoon op de klok gaan letten en hield ik dit ongeveer aan:

Leeftijd: Wakkere tijd per keer:
    0-2 weken 30-45 minuten
    2-6 weken 45-60 minuten
    7-12 weken 60-75 minuten
    3-5 maanden 1,5 uur
    Deze wakkere tijd is inclusief voeding.

Heb trouwens ook heel veel aan het boek van Stephanie Lampe gehad (baby in een droomritme).

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier slaapt ze weinig maar idd in begin is lastig te herkennen maar je kan ook gewoon tijd aanhouden ongeweer.
    Soms zal het schommelen zoals nu heeft ze 2x of 1x slaap overdag maar hier zie ik het aan
    - gapen
    - jengelen
    - aan oortjes flappen met handjes
    - in ogen wrijven

Maar soms is ze dan ook moe maar niet te moe om lang te slapen dan worden het hazenslaspjes dus ik hou haar liever langer wakker.
    En wat jij beschtijft dat ze moe maar zit te spelen kan ook het is bepaalde grens als ze de grens gepasserd zijn kunnen ze ook langer volhouden. Als we op bezoek gaat gaat ze ook soms jengelen maar helaas kan ze nergens slapen erna passert ze dat en gaat gewoon vrolijk spelen verder.

7. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Onze zoon gaapt bijna nooit en wrijft ook niet in zijn oogjes, hij legt zijn handen achter het hoofd. Dit is bij hem het teken dat hij wil gaan slapen. Maar daar kwamen we na een maand of 4 pas achter. Voor mij werkte het wel om hem op vast tijden te laten slapen, zo kreeg ik een beetje grip op dit hele slaapgedoe.

8. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Hier wordt ze vooral heel erg druk. Als ze in de box ligt en ze begint echt heel actief met armen en benen te maaien, dan is ze moe. Voor de zekerheid test ik het vaak nog wel door haar op te tillen en tegen haar te praten. Als ze mij niet aankijkt, gaat ze lekker slapen, want dan is ze op :)

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Jengelen is ook een moeheidssignaal, dus je hebt het goed opgepikt!
    Evenals gapen, door gewicht of ogen wrijven, op handjes sabbelen als ze geen honger meer kunnen hebben, wegkijken, rustiger worden of juist drukker worden.

En als je het nog moeilijk vindt inderdaad de al beschreven tijden aanhouden, dan zit je altijd wel goed.

10. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.202
    509
    113
    Hier is het een combi van jengelen en de handjes achter het hoofd vouwen. Tja.. gapen doet ze hier alleen direct na de fles, dan is ze echt nog niet toe aan slapen. Dat heb ik uitgetest en kreeg een negatieve reactie haha :p

11. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Het klinkt alsof je het goed ziet hoor :) Gapen en wegkijken zijn duidelijke signalen. Of jengelen/ontevreden geluiden maken. Dan kunnen ze idd wel nog spelen, maar ze kunnen zich ook nog moeilijk afsluiten voor prikkels/prikkels filteren. Dus ik vind precies hetzelfde als jij, dan wil je voorkomen dat ze te veel prikkels krijgen en is het tijd om te slapen. Onze dochter moesten we ook echt tegen zichzelf in bescherming nemen, die had dan echt haar slaapje nodig, maar wilde daar eigenlijk niet aan toegeven. De wereld bekijken was veeeeel leuker!

Als ze zich motorisch nog verder ontwikkeld, dan gaan ze ook ogen wrijven. Dat is hier nog steeds een teken aan de wand.

12. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Ja het blijft moeilijk. Vanmiddag had ze slecht geslapen. Nog moe de fles. Tijdens het drinken valt ze in slaap en na het drinken wakker nig even een boertje en nog even in de box. Het is zo moeilijk om dan te zien wanneer ze moe is. Toen ze begon tr jengelen heb ik haar naar bed gebracht al zij mijn gevoel al eerder dat ze moe was ...maar wat is weg kijken. Want zodra je naar haar kijkt kijkt ze jou weer aan.

Pff vandaag visite gehad en ze slaapt sinds vanmiddag slecht...ik word er gek van. Elke keer wakker . Speen erin en dan weer weg ...je blijft lopen en zij slaaot slecht. Leuk baby's en slapen.

13. vedagenevieve

vedagenevieve Niet meer actief

Wat ik je kan aanraden is dit:

Een ritme aanhouden bijv. wakker, fles, verschonen, knuffelen, spelen, slapen

Met 12 weken is dit ong. 1 uur incl. voeding. Dus na 1 uur weer lekker naar bed. Je kan proberen of 1 uur beter werkt of bijv. na 50 minuten of 1 uur en 15 minuten bijvoorbeeld. Maar gemiddeld dus zo'n 1 uur.

Hier werkt dit nog altijd het beste. Zodra ze die ritme begrijpen en jij zo de tijd in de gaten houdt is het makkelijker de signalen te herkennen. Hier is het afgelopen maand een zooitje geweest met signalen herkennen. Het maakt je dan erg onzeker. :) Maar ik heb me aan de tijden gehouden (hier tussen 1 uur en 1,5 wakker) en zo ging het toch goed.

Deel Deze Pagina