zijn er nog meer dreumessen van 18mnd die nog twee keer per dag slapen? ons zoontje heeft het gewoon nog nodig maar we zijn nog zoek naar een goed ritme/schema. nu slaapt hij vaak overdag veel en wil dan savond niet meer slapen (geen slaap meer?). hoe doen jullie dat en hoe ziet het slaap/eetschema eruit van 18/19mnd. ik hoop op veel reacties!
Mijn dochter en zoon sliepen met 18 maanden nog 2x per dag, mijn tweede dochter zat toen al op 1 slaapje. Die twee keer was wel 2x ong 1uur. De dag verliep ong zo: - opstaan melk en ontbijten; - rond 10uur fruit en drinken - dan rond 10.30 slapen (ong 1 uur) - 12uur lunch - rond 15uur een tussendoortje, drinken en naar bed - rond 16uur opstaan - tussen 17 en 18 avondeten - rond 20uur naar bed
Mijn zoontje slaapt nog maar 1 keer, maar dat is pas zo sinds een week of 2. Heel soms (steeds minder) heeft ie het nog wel nodig om 2 keer te slapen. Je vraagt ook om een slaap/eetschema. Hier is het zo: 6 u wakker + papfles als ik vrij ben daarna nog even slapen tot half 8 ofzo als ik vrij ben rond 9 uur een stukje ontbijkoek met thee 10u fruit 11.30u boterham met melk 12 - 14 slapen 14u koekje + sap of water 16-17u soms nog een snackje, soepstengel of wat stukjes tomaat/komkommer 17.30u of 18u avondeten + toetje 18.30u slapen
Kun je aangeven hoe het schema van jouw zoontje eruit ziet? Mijn dochtertje is nu bijna 21 mnd en sinds ze 15 mnd was zit ze op 1 slaapje overdag. Ik vond het moeilijk om de overgang van 2 slaapjes naar 1 precies te definieren. Soms 2, soms 1 rond die tijd, maar de overgang heeft even geduurd. Misschien als je zoontje over kan naar 1 middagslaapje, dat hij wel 's avonds op tijd naar bed wil. Schema (eten gaat al zo vanaf 14 mnd, slapen dus ongeveer rond 15 mnd): 6 uur wakker : peutergroeimelk 7 uur (7.30 in het weekend): ontbijt boterham + wat thee 10 uur: fruit 12 uur: peutergroeimelk + boterham 12.30: middagslaapje varieert van 1,5 tot 2,5 uur 15 uur: water of roosvicee + fruit of gezond tussendoortje 18 uur: avondeten (met de pot mee) + danoontje 19 /19.30: naar bed (en dit ritueel kan wel een half uur duren en dat zonder een badje. Tussendoor water als ze wil. Slapen overdag gaat prima. 's Avonds veel problemen gehad, maar dat was in fases. (tandjes, wel eens ziek, etc) Maar nu gaat het best goed. Wel een vroege vogel. Ze is vaak al tussen 5.30 en 6 uur wakker.