Moeilijk te lezen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lientje, 28 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Niets bijzonders hoor, maar soms lees ik op het forum berichtjes van mensen die geen hoofdletters, komma's en punten gebruiken. Zou het niet makkelijker zijn als iedereen dat wel doet? Ik vind het erg irritant om zo'n brei van woorden zonder einde te lezen. Meestal stop ik al bij de derde zin. Misschien vinden jullie het gezeur, maar misschien is het leuk als mensen zich nog een klein beetje aan de schrijfregels houden?

2. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Ik stoor me er niet aan. Als ik snel iets wil typen dan doe ik dat ook zonder punten, hoofdletters enz.
    Ik maak ook regelmatig typfouten.
    Er zijn ook mensen met dyslexie of gewoon zwakke spellers, die mogen ook gewoon hun verhaal doen.

Ik snap wel wat je bedoeld hoor maar ik denk dat het ene beetje bij ons internettijdperk hoort. Net zoals er in spreektaal (dialect) wordt getypt.

3. Niet meer actief

hahaha ja dat ken ik en ik word er helemaal kriegel van ik zeg niet dat ik nou zo n taalwonder ben maar ik word er wel een beetje raar van ik kan het niet meer volgen en dan moet ik tussendoor ook nog naar ademhappen en op het einde ben ik helemaal hyper

Bedoel je zoiets?

Ik begrijp je!

4. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    whaha snak snak

5. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Lin,

Ik heb daar ook al eens iets over geschreven ... doe maar niet ...

Ik ben het wel met je eens hoor, en naar mijn idee heeft het ook helemaal niets te maken met dyslexie of zaken die daarmee verwant zijn. Het is helaas zo dat de kwaliteit van geschreven taal blijkbaar flink afneemt en daar kunnen we niets aan doen ...

Ik vind het doodzonde van alle energie die gestoken wordt in goed spelling- en taal-onderwijs. Door zaken als msn en sms weten zelf kinderen niet meer hoe ze nou het woord goed spellen ...

Groetjes,
    Nikki F

6. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik ben het er mee eens. Kijk, als je dyslexie hebt, dan maak je spelfouten, maar je kunt wel een hoofdletter en een punt neer knallen. Als iemand de moeite niet neemt om een beetje een fatsoenlijk verhaal neer te tikken, waarom verwachten ze dan wel dat iemand anders de moeite neemt het te lezen?

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik probeer er toch wel op te letten hoe het 'er bij staat' als ik iets getypt heb. ik ben alleen een ramp in m'n d's en m'n t's, maar daar wordt mijn verhaal over het algemeen niet minder leesbaar van. punten en komma's probeer ik wel op te letten, net als af en toe een witregel om de duidelijkheid te bewaren.

8. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Enerzijds ben ik het met je eens dat het overzichtelijker is, aan de andere kant laat iedereen op zijn manier zijn of haar verhaal doen, met of zonder Hoofdletters.

9. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Als juf kan ik me er niet echt aan storen. Klinkt misschien ongelooflijk en raar, maar we zitten hier natuurlijk niet op school...

...ik geef toe dat ik me in het dagelijks leven heel veel stoor aan spelfouten e.d. in geschreven stukjes van anderen. Maar op een of andere manier stoor ik me er hier op het forum niet aan, want ook ik maak hier vaak door de haast tikfouten. Ook ben ik het eens met een voorganger van hier die al aangaf dat ook mensen met dyslexie of een wat minder sterkte taalkant hier lekker hun ei kwijt moeten kunnen. Ik snap wel wat je bedoeld, hoor, maar probeer je er niet te veel aan te ergeren. Da's voor jezelf een stuk leuker.

10. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Ik maak volgens mij ook wel geregeld typ-fouten, maar puntjes en komma's zijn voor mij standaart om neer te zetten. Het belangrijkste is dat jullie het verhaal maar begrijpen :scratch:

11. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik stoor me er niet aan hoor,zie op andere fora ook veel mensen die met veel foutjes typen,maar zolang ik het maar begrijp wat ze bedoelen.
    Hoofdletters zijn uiteraard een kleine moeite dacht ik zo ;)

12. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik heb een licht vorm van dyslexie en ik heb inderdaad moeite met d'tje en t'tje en dt'tje, eu, au ui, s en z en punt en komma's kan ik soms moeilijk plaatsen of plaats ze verkeerd en klopt het verhaal ook niet altijd meer. mijn excuses als ik fouten maak maar ik lees in de meeste gevallen mijn verhaal nog na maar ik lees ook over mijn eigen fouten heen en dan kan ik het 3x lezen ik blijf er over heen lezen.
    Maar het maakt mijn intresse in deze site niet minder en als iemand mijn verhaal niet snapt kan zij het vragen of door zappen naar de volgende.

13. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    en zo is het maar net slinding!

:D

14. sim

sim Niet meer actief

ik gebruik nooit hoofdletters, terwijl ik altijd in de administratie heb gewerkt. als ik iets officieels schrijf wel, maar ik kom hier voor mijn gevoel en voor de boodschap en vraag van anderen. dan kan er wel eens een foutje in mijn post zitten, maar het gaat mij vooral om de boodschap en niet op de manier van schrijven. als het je stoort..tja...

15. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Ik moet zeggen dat ik sommige berichtjes ook echt moeilijk te lezen vind door die lange zinnen met tipe- en spelfouten. Een foutje hier of daar vind ik niet zo erg (doen we allemaal weleens), maar sommige stukjes van sommige mensen zijn echt onleesbaar... Als het dan gaat om dingen met elkaar delen en er voor elkaar te zijn: ik ben dan eerder geneigd het weg te klikken of niet serieus te nemen. Dus dan werkt het averechts...

16. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Ik vind dat je wel een beetje gelijk hebt Lin.
    Iedereen leert toch op school te schrijven met hoofdletters en punten en komma's...
    Maar ja, we zitten hier niet op school en wat er ook gezegd wordt met allemaal die afkortingen tegenwoordig en straattaal die gebruikt wordt als schrijftaal...dat is waar! Maar sommige typen inderdaad alles aan elkaar, dat is weer wat anders... een puntje is toch niet te veel gevraagd?
    Het maakt het er niet gemakkelijker op, zonder punten EN zonder hoofdletters, toch?
    En Lin heeft het ook niet over foutjes... want daar lees je meestal gewoon over heen.. maar ik snap wat er bedoelt wordt!
    Misschien gebruik ik wel TE veel puntjes...

Gr. Niki

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik snap wel wat je bedoelt idd, kan me er ook wel aan storen soms.

Eerlijk gezegd komt iemand die totaal geen tekens gebruikt bij mij nogal dom over *bloos*
    Ik zeg niet dat ze dom zijn hoor! Maar als ik een tekst lees zonder hoofdletters en leestekens heb ik het gevoel alsof ik naar een berichtje zit te kijken van een puber oid. Kan het ook niet helpen ;)

18. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    en toch denk ik dat we iedereen hier weer in zijn waarde moeten laten

ook ik tik zonder hoofdletters :)

maar na mijn idee is dat prima te volgen

19. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    ja maar jij doet er lege regels tussen dat is toch heel wat anders dan alles aan elkaar typen dat wat ik nu doe dat wordt er volgens mij bedoelt door lin maar ja we zullen er maar over ophouden dat lijkt me het verstandigs toch groetjes niki

20. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ja ik snap wat je bedoeld niki :)

dat is idd wel wat moeilijk te lezen ja

Deel Deze Pagina