moeilijk te stoppen met roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door dolfijntje1985, 8 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. woezeltje

woezeltje Fanatiek lid

2 mrt 2007
    1.623
    0
    0
    meis,ik ben ook sinds kort gestopt.
    heb op momenten echt nog zin om ff lekker te roken.
    gelukkig heb ik mezelf onder contole
    probeer ook om op mijn werk minder met de rokende collega's pauze te houden.
    succes meid.
    het belangrijkste heb je al gedaan:de beslissing om te stoppen is genomen. :thumup:
    liefs kristy

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben zelf op het moment dat ik stopte met de pil ook gestopt met roken. Mijn man ook, maakte het wel makkelijker! Ik heb er een half jaar heel veel moeite mee gehad, maar de gedachte dat er mogelijk een heel klein mensje zich aan het vormen was in mijn buik, maakte het makkelijker om nee te zeggen. Nu ben ik zwanger en 100% rookvrij en daar echt heel blij mee.

Bij iedere sigaret waar je naar snakt, moet je denk ik bedenken dat er een kleintje in je buik zit. En dat kleintje is kwetsbaar en jij bent daar verantwoordelijk voor. Zou jij je pasgeboren baby een sigaret in de mond duwen (natuurlijk niet, maar misschien helpt het om dit te bedenken).

Een vriendin van mij had hetzelfde probleem, rookte in het begin ook af en toe. Haar zoontje heeft last van zijn luchtwegen en ze kan het maar niet van zich afzetten dat zij daar schuldig aan is. Waarschijnlijk is er helemaal geen verband, maar als je niet rookt dan heb je ook niet dat nare schuldgevoel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens je echt heeel erg veel sterkte. Ik hoop dat het je lukt!

(en natuurlijk is een sigaretje op een dag beter dan 25 ...)

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ikzelf weet ook sinds maandag dat ik zwanger ben,ook ik ben een fervent roker, en ben alweer zo veel mogelijk aan het minderen, en wil het liefst helemaal stoppen met roken..

en tja dat is nog moeilijk maar gewoon proberen zo min mogelijk te roken, des te minder je rookt des te minder wordt je drank naar nicotine...

zo heb ik het beide keren gedaan toen ik zwanger was van mijn andere 2 kids, en vooral bij de 1e had ik het moeilijk en ook overlegd met de verloskundige, en zij vertelde me ook dat ik moest proberen zo "min" mogelijk te roken, en het het beste was natuurlijk om helemaal niet meer te roken, maar dat als ik echt zin had in een sigaretje gewoon een sigaretje moest pakken en deze desnoods na 2-3 trekjes (heb je toch nicotine binnen) uitmaken....op die manier ga je steeds minder roken tot je er misschien helemaal mee kunt stoppen...

ik kon het niet moet ik zeggen, maar ik was desondanks toch trots op mezelf dat ik het kon terugbrengen naar 3-4 sigaretjes per dag ipv anderhalf pakje (37-38 stuks)

heel veel succes meid,

liefs smoekie

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    toen ik stopte met de pil ben ik ook gestopt met roken.

5. Hilles

Hilles Lid

21 apr 2007
    11
    0
    0
    zorg
    Brabant
    Ik had het ook moeilijk met stoppen, totdat ik het boek van Allen Carr las.
    Ben nu rookvrij en voel me er goed bij.

6. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    ik ben gestopt toen ik stopte met de pil, maar ik kon makkelijk stoppen was meer een gezelligheidsroker.

Ze zeggen wel vaak dat al shet heel veel stress kost om te stoppen met roken je beter kunt minderen. Mijn VK vertelde dat, dat is dan beter als stress en afkickverschijnselen. Ik geloof dat je kindje meer kans heeft op astma, en vaak kleiner blijft.

Stoppen is natuurlijk het allerbeste.

7. latoya1985

22 mrt 2007
    17
    0
    0
    het moment dat ik een positieve test in mijn handen had ben ik gelijk gestopt, ik ben bij mijn dochtertje ook gestopt en daarna helaas weer aan het roken gegaan (buiten)
    ik hoop dat ik dit keer gestopt blijf!
    ik ben al blij dat ik tijdens de zwangerschap niet rook,

8. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik begrijp dat ze er moeite mee heeft, stoppen met roken is ook niet makkelijk.
    Maar iedere keer weer hetzelfde... is het erg als je nog rookt??
    Het feit dat ze het vraagt zegt al genoeg. ze weet dat het slecht is. Het is gewoon vragen naar de bekende weg vind ik.
    Altijd dat je "moet aardig zijn"...bah. Moet ik dan zeggen dat roken geen kwaad kan. Dat de baby het zelfs lekker vindt?
    Ik geef toch geen opsomming van wat de gevaren precies zijn. Want ik denk dat TS die wel weet, anders wilde ze niet stoppen met roken.

p.s. zo cynisch vond ik het niet, gewoon kort en bondig.

9. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Citaat: "Stoppen met roken is niet moeilijk, ik heb het al 100 keer gedaan!"

10. julie123

julie123 Actief lid

2 okt 2006
    323
    0
    0
    eigenlijk zou ik moeten zeggen: gewoon stoppen meid

maar ik zit in hetzelfde schuitje... toen ik positieve test in handen kreeg ben ik gaan minderen, sterk gaan minderen, ik rookte dan 1 sigaret per dag tot ik eerste afspraak bij de gyneacoloog had...(toen was ik 8weken zwanger) heb dus ongeveer maandje één sigaret per dag gerookt!

toen uik dus eerste keer bij de gyn. kwam dacht ik ja die zal zeggen: stoppen meid ! maar toen vroeg mijn vriend hem: ze rookt nu nog één sigaretje op een dag, zou dat kwaad kunnen en hij antwoorde het volgende: tgoh! één sigaret...ja meid ze zeggen dat dat niet goed is maar zolang je er niet meer dan tien per dag rookt kan dat geen kwaad...het enige wat je kindje van invloed kan hebben is dat het vroeger geboren wordt en dan ben je er sneller vanaf en dat het iets lichter kan wegen...maar dan komt het er gemakkelijker uit....

dat was zijn antwoord...niet goed natuurlijk want nu rook ik 3/4 sigaretten per dag...

wou gewoon eerlijk zijn, dit is mijn verhaal... elk doet ermee wat hij/zij wil he natuurlijk, je moet dat voor jezelf uitmaken of je stopt of niet...ikzelf ben op de wereld gezet en mijn ouders rookten een pakje per dag...ik ben ook gezond en wel dusjah...

succes ermee!

groetjessss
    xxxxxxxx

11. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ze zeggen dat :confused: ? Ik neem aan dat je met ZE (ex) rokers bedoelt want is het werkeliijk het meest gehoorde excuus om niet te stoppen met roken. Kijk maar eens op de site van Stivoro http://www.stivoro.nl/vragen.php?sitenaam=stopmoment
    Het is BEWEZEN dat roken stress veroorzaakt en niet afneemt......

12. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Dubbel!

13. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Zal best, maar mijn gyn zegt het ook en niet alleen (ex) rokers. Ken zelfs een vrouwelijke gyn van mijn leeftijd die zelf doorrookte (heel veel minder dat wel) bij haar zwangerschappen.

Ik ben overigens wel gestopt zodra ik wist zwanger te zijn.

14. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    "Sommige vrouwen denken dat ze niet goed kunnen ontspannen als ze geen sigaret meer mogen opsteken. Gelukkig zijn er nog veel andere manieren waarop je kan ontspannen. Je kan denken aan een wandeling, een tijdschrift lezen, iemand opbellen of ontspanningsoefeningen doen.
    Roken in de zwangerschap is aanzienlijk schadelijker dan de stress die het stoppen-met-roken met zich meebrengt. Bovendien is die spanning tijdelijk.
    Het roken zelf brengt ook stress met zich mee. Als het nicotineniveau in het lichaam gedaald is, wil het lichaam nieuwe nicotine. Deze rusteloosheid of stress verdwijnt pas als je een nieuwe sigaret opsteekt. Zo ben je de hele dag door bezig met het verdrijven van de stress."

AMEN!

En wat dacht je van deze:

Als een vrouw minder rookt dan zijn de risico’s voor de ongeboren baby weliswaar minder groot, maar ze zijn er nog steeds. Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten. Er kleven ook nog andere nadelen aan het minder roken:
    - Stoppen met roken is niet makkelijk, maar minderen met roken is over het algemeen nog moeilijker dan stoppen. Als je stopt met roken ben je in twee à drie weken van je lichamelijke verslaving af. Maar die lichamelijke verslaving wordt bij het minderen juist in stand gehouden, omdat er steeds weer nicotine aan het bloed wordt toegevoegd. Ontwenningsverschijnselen worden daardoor in stand gehouden. Dit is de reden dat vrouwen die minderen het vaak niet volhouden en weer terugvallen in het oude rookpatroon.
    Een ander voordeel van stoppen is dat je maar één keer een beslissing hoeft te nemen.
    - Mensen die minderen gaan vaak dieper inhaleren en roken hun sigaret verder op. Zo krijgen ze meer nicotine binnen, waardoor het effect van het minderen teniet gedaan wordt.
    Meer informatie over de gevolgen van roken tijdens de zwangerschap Babyfit.nl

15. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Ik ben gestopt toen ik stopte met de pil... Het is inderdaad niet handig om de stress van stoppen bij de zwangerschap te hebben.
    Maar ja... dat is nu nog maar 3 weken en ik hoop zooooooooooo dat ik het volhoud! Ik snak zo naar een sigaret!

Enige tip die ik zelf altijd nodig heb:
    Als je er eentje hebt genomen zie het niet als falen of het beginnen.., misstap en verder ben je nog steeds gestopt

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    denk dat iedereen de "eventuele mogelijke" gevolgen van roken tijdens de zwangerschap hier wel kent... ;)

17. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Nou, die gyn van jou zou ik dus nooit aan mijn bed bij mijn bevalling willen hebben. Wat een onzin loopt die uit te kramen. Het is wetenschappelijk bewezen dat een groot/ klein kindje niet uitmaakt hoe makkelijk je bevalt.

En zolang je niet meer dan 10 sigaretten per dag rookt kan dat geen kwaad?! Sinds wanneer geldt er een limiet per dag? 9 mag dus nog wel? En pas als ik er 11 rook is er meer kans dat het mis gaat? Echt de grootste onzin.

Wat een enge gyn.

18. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Nou er is hier al weer heel wat gezegd op heel veel verschillende manieren dus ik hoef je niet te vertellen dat het slecht is . Maar ik weet ook hoe moeilijk het is om te stoppen.

Bij mijn oudste heb ik niet gerookt, ondanks dat de gyn zei dat een paar sigaretjes per dag geen kwaad konden (dit is wel 9 jaar geleden he).
    Bij mijn tweede heb ik wel gerookt, maximaal 3 per dag......tsja en ik zal nooit weten of het de oorzaak is (volgens de kinderarts niet) maar mijn jongste zoon is astmatisch en behoorlijk allergisch en heeft eczeem....
    Nou kan dat ook erfelijk zijn, het komt in mijn familie meer voor maar toch....soms denk ik wel eens....

Nu ik weer zwanger ben had ik het 'geluk' zo enorm misselijk te zijn dat ik niet eens aan roken wilde denken....maar ik moet eerlijk bekennen dat nu ik me beter begin te voelen de drang naar een sigaret toeneemt...kun je nagaan hoe verslavend het is he 3 maanden niet gerookt en toch weer die drang voelen...
    Maar ik hoef alleen maar naar mijn jongste te kijken om weer precies te weten waarom ik niet wil roken.

Ik denk dat je sowieso gewoon hulp moet zoeken als het niet lukt, vraag je huisarts en in sommige ziekenhuizen is een rookstoppoli. En zoek de confrontatie maar op...ga maar verhalen lezen van kinderen die wél afwijkingen hebben doordat de moeder rookte, maak jezelf gewoon bang....dat klinkt wat cru maar het helpt wel kan ik je vertellen. Tussen mijn tweede en derde zwangerschap in raakte namelijk een kennis van mij zwanger die echt stevig door bleef roken...gevolg: kindje werd 6 weken te vroeg geboren met behoorlijk wat afwijkingen en problemen.....en dit soort verhalen vind je overal....dus juist die verhalen opzoeken en die goed door laten dringen dan besef je eens te meer waarvoor je het doet.

Heel veel succes en ik wens je een geweldige zwangerschap toe!

19. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.960
    822
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    PPff ik ga niet meer uitgebreid reageren op zulke topics maar ik wil toch wel even kwijt.

Ik was een roker, en niks kon mij stoppen, maar mijn kleine meid wel :D

Zolang je zegt dat je het niet kan, wil je het eigenlijk ook niet.

Het is echt willen! Hoe simpel het ook klinkt en hoe moeilijk het ook lijkt maar dat is de enige manier.

Neem een afspraak met jezelf dat je voor een bepaalde periode gewoon gestopt moet zijn. Ik gaf mezelf 2 weken en in die 2 weken ben ik van 23 sigaretten naar 0 gegaan.

Succes

20. suiske

suiske Actief lid

21 dec 2006
    104
    0
    0
    Ik heb zelf ook altijd gerookt minstens 1 pakje per dag en zei ook altijd "als ik een positivie test heb dan stop ik met roken". Maar helaas lukte het me ook niet meteen. Ik heb toen een "stoppen voor 2" pakket opgehaald bij de etos, zo kon ik in 7 dagen stoppen met roken, dit heeft mij enorm geholpen en ik raad het dan ook iedereen aan.
    En natuurlijk vind ik het al heel knap dat je nog maar 1 sigaret rookt i.p.v. 20
    Kijk maar eens op http://www.etos.nl/actueel/index.jsp?tr ... /index.kwf

Deel Deze Pagina