ik ben het zo met je eens smoekie zoals elke keer wou dat ik mij zo goed kon uiten in woorden liefs diane
Smoekie, het komt op mij over als 'ja, we weten dat we als rokende zwangere risico lopen, maar je loopt met zoveel dingen risico als je zwanger bent, en ach de kans is groter dat het wel goed gaat.' En dat vind ik vervelend, niet dat er zwangeren zijn die roken hoor, die zullen er altijd wel blijven. Ik vind die nonchalante houding vervelend. Kijk, als je als vrouw rookt als je zwanger bent, prima moet je zelf weten, maar doe dan niet net of je geen risico loopt. Wees dan zo eerlijk tegen jezelf om dat ook te kunnen toegeven. En hou je niet vast aan ervaringen of verhalen waarbij het wel goed is gegaan. Een zwangere die rookt heeft een keuze gemaakt om door te roken, moet iedereen voor zich weten. Maar doe alsjeblieft niet alsof je bijna geen risico loopt. Want volgens mij ben je het dan alleen voor jezelf aan het goedpraten!
Hallo rokers, niet-rokers en mede ex-rokers, Ja we weten als roker er een mooi verhaal er aan te hangen. Laten we nou gewoon eens naar de cijfers kijken en niet naar alle mooie verhalen. het is bewezen dat rauw vlees, rauwe vis en kaas van rauwe melk verhoogde risico's geeft op een verminderde gezondheid van de baby het is bewezen dat het verschonen van kattenbakken tijdens de zwangerschap een risico is voor de gezondheid van de baby het is bewezen dat te veel koffie/thee drinken tijdens de zwangerschap een risico is voor de gezondheid van de baby het is bewezen dat roken tijdens de zwangerschap een risico is voor de gezondheid van de baby Draai er nou eens niet omheen. Kijk eens op http://www.kwfkankerbestrijding.nl/cont ... schap.html Daar staan de feiten. En ja het blijft een risico en het is zeker niet zo dat het 100% zeker is dat je een ziek kind krijgt als je rookt tijdens de zwangerschap, maar ik weet in ieder geval als niet kattenbakken verschoner, geen rauw vlees/vis eter, weinig koffie/thee drinker en niet-roker dat de kansen die mijn baby heeft om gezond op de wereld te komen groter zijn. Bedenk wel dat jij kan kiezen, maar de baby niet. Groet, moeders (weer terug van even weggeweest) PS. nog even voor Smoekie: Jij schreef: Als je op de boven aangegeven link kijkt, kun je lezen dat je als roker zeker wel een verhoogd risico hebt om een kind met een klompvoet te krijgen. Er kan dus zeker wel een verband zijn tussen roken en klompvoetjes en zelfs tussen roken en een hazenlip.
Je bent een vat vol tegenstrijdigheden met je posts. Een ding wordt mij hieruit duidelijk, en dat is dat jij gewoon naar goede smoezen zoekt die jou het gevoel geven dat roken niet erg is en dat je gewoon je sigaretjes kunt blijven roken zonder schuldgevoel. En dan zeg ik dat je dat vooral moet doen. Want doorroken is beter dan stoppen toch? Als je ff terugleest zie je in mijn reaktie op smoeki dat ik niet tegen roken ben, maar als je dan rookt moet je ook zo groots zijn om dat gewoon te doen en dan moet dat een weloverwogen keuze zijn vind ik. dan weet je dat je niet elk moment kunt stoppen ook al zou je heel graag willen stoppen Waarom zou je niet op elk moment kunnen stoppen? Als je maar genoeg wilt, dan kan dat best. Maar dat is natuurlijk niet leuk om te horen.
Klopt helemaal wat jij zegt .jij zegt dat het op jou overkomt als, en daar heb je helemaal gelijk in, het is toch ook zo .elke rokende aanstaande moeder weet dat je een risico loopt, en idd je loopt met zoveel dingen risico tijdens de zwangerschap (vandaar dat ik ook een klein aantal dingetjes opnoem van waar tegenwoordig allemaal al een bepaald risico aan zit .en idd de kans dat het wel goed gaat is vele malen groter dan de kans dat het verkeerd, gaat, dus het is niet zo dat het op zou zo overkomt, het is nog voor de volle 100% waarheid ook . En dat jij dat vervelend vindt, daar kan ik me heus wel wat bij indenken hoor, maar ik kan me niet voorstellen en dat heb ik hier ook nergens gelezen, dat er 1 vrouw hier bij zit (anders noem je er maar 1 dat is makkelijker) die doet alsof er geen enkel risico is? Ik ben 1 van de weinige die gewoon simpelweg toegeeft dat ik gewoon niet kan stoppen omdat het me daar aan wilskracht ontbreekt zwak? Ja idd, nou ja so be it .op het roken na ben ik wat mijn zwangerschap(pen) altijd heel verantwoordelijk geweest, vanaf dag 1 dat ik wist zwanger te zijn, alcohol overboord, goed opletten wat ik eet, krijg ik wel genoeg vitamines binnen e.d. etc etc etc .misschien nog wel meer dan menig niet roker .. Dus tja ik praat mezelf totaal nergens goed, in geen enkel topic die over roken gaat .en dat het bij mij (evenals welk andere moeder ik ken, mijn eigen en die van haar incluis) zo is geweest dat ik een ontzettend mooie moederkoek had, en 2 gezonde kids, tja moet ik daar om gaan liegen dan? Niemand op deze wereldbol moet zich vasthouden aan hoe het bij mij verlopen is net zo min als dat ze dat van een ander aan moeten nemen . Ik kijk met alles puur en alleen naar mezelf, en als ik ergens advies over wil, zoek ik dat wel op of neem contact op met iemand die daar voor geleerd heeft of daar verstand van heeft . Groetjes smoekie @Moeders, zoals je heb kunnen lezen, haal ik zelf de voorbeelden die jij net neerzette over rauw vlees rauwe vis, kaas e.d , het verschonen van de kattenbak, te veel koffie,thee e.d. aan Waarmee ik wil zeggen dat je tegenwoordig met zoveel dingen een klein verhoogd risico op hebt .nergens zeg ik dat dat juist niet zo is .dus de reden dat jij dat neerplakt ontgaat mij momenteel even Wbt dat omheen draaien, ook daar ontgaat mij even de bedoeling van, want ik draai nergens omheen, net zo min als dat de rest van de wel rokende aanstaande moeders dat doen . De feiten zoals beschreven op die site, ik blijf het jammer vinden dat de onderzoeken waaruit deze resultaten zijn behaald zo moeilijk terug te vinden zijn en waar en op hoeveel mensen dit onderzocht is e.d. (je begrijpt wat ik bedoel) Jij denkt dat de kansen groter zijn als niet rokende, niet kattenbakken verschonende, geen rauw vlees/vis eter, weinig koffie/thee drinkende moeder dat jouw kindje de meeste kans heeft om gezond ter wereld te komen Ik hoop natuurlijk dat dat ook zo is, maar als je kijkt hoeveel gezondemensen .mensen zoals jij niet rokende, niet kattenbakken verschonende, geen rauw vlees/vis eter, weinig koffie/thee drinkende moeders een kindje baren met een afwijking vindt ik dat gewoon schrikbarend hoog (was ff aan het zoeken naar de site waar dat beschreven stond, want die site die ik bedoel had dus wel een link naar de site die tot bepaalde cijfers kwamen dmv registraties uit diverse ziekenhuizen.) Dan denk ik wel eens af en toe je kan nog zo gezond leven als je wilt, maar niemand krijgt garanties dat het goed gaat, ik als (steeds minder) rokende aanstaande moeder niet, en jij als niet rokende niet kattenbakken verschonende, geen rauw vlees/vis eter, weinig koffie/thee drinkende moeder ook niet . De grootste feiten blijven nog steeds dat veel afwijkingen die men registreert vaak aangeboren zijn, erfelijk zijn etc etc en dat men nooit met zekerheid kan zeggen dat het komt doordat je bent blijven roken tijdens de zwangerschap of koffie thee cola zoetjes vet bent blijven gebruiken tijdens de zwangerschap Kan best zijn, maar de onderzoeken daarop zijn mij ontgaan en die zou ik heus wel met meer aandacht willen lezen Maar het is ook ook bewezen dat er tweemaal zoveel jongens met een klompvoetafwijking geboren worden dan meisjes, en dat jongetjes vaker twee klompvoetjes hebben .wat dan toch weer de indruk wekt dat het toch meer een genetische afwijking is dan een afwijking door het roken maar goed dat is weer een heel andere discussie waarin je anders weer moet gaan lopen scheumen op google en verschillende linken gaat plaatsen van diverse onderzoeken waarvan de resultaten niet altijd overeen komen Ik draai in ieder geval nergens om heen, en het enige minpuntje wat ik heb in tegenstelling tot jou is dat ik (nog) rook .verder doe ik alles net als jij en menig ander om de zwangerschap zo goed mogelijk te laten verlopen Groetjes smoekie (ook ff weggeweest maar sinds kort weer terug)
ik ben zelf een erge roker twee/drie weken geleden heb ik een test gedaan en ik ben zwanger, dus direct gestopt met roken. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb zo nu en dan nog wel een trekje gehad, omdat ik echt het gevoel had dat ik bij de muren op vloog. Vanmiddag nog een trekje gehad van een collega en nu niet eerder dan een uur of 8 of helemaal niet is maar even net hoe ik me voel. ik hoop dat ik vanaf deze week er echt af kan blijven groetjes fokje
@Fokje... Ik neem mijn pet voor je af meid, en ik hoop van harte dat het je lukt om er straks helemaal af te blijven.... een fijne zwangerschap toegewenst meid.... liefs smoekie
ok ik sluit me volledig bij smoekie aan... en toch kan ik maar niet geloven dat er zoveel mensen zijn die zich er zo mee bezig houden dat een ander nog wel of niet rookt... jullie zijn nogal bezorgd om een ander zeg! greetz xxxx
Voor degenen die meer informatie willen m.b.t. diverse onderzoeken en uitslagen i.v.m. roken tijdens de zwangerschap: hier vind je een heel uitgebreid artikel uit een medisch blad. http://www.e-gezondheid.be/guide/articl ... brique=541
Smoekie schreef: Dit minpuntje houdt wel het volgende in: Risicos van roken voor en tijdens de zwangerschap * Roken beïnvloedt de vruchtbaarheid. Vrouwen die roken doen er 2 keer zo lang over om zwanger te raken. Bij mannen kan roken leiden tot erectiestoornissen. * Vrouwen die roken voor en tijdens de zwangerschap hebben een hogere kans op zwangerschapsproblemen dan vrouwen die niet roken. Deze vrouwen lopen meer risico op vroegtijdige geboorte dan vrouwen die niet roken. De kans is 46% als er tot 10 sigaretten per dag wordt gerookt en 61% als er dagelijks 10 tot 20 sigaretten wordt gerookt. * Vrouwen die tijdens de zwangerschap roken hebben meer kans (54% voor matige rokers; 130% voor zware rokers) een kind te krijgen met een geboortegewicht minder dan 2.500 gram, waarbij het kind gemiddeld 200-250 gram minder weegt. * Babys geboren uit moeders die tijdens de zwangerschap roken, zijn kleiner dan verwacht voor de zwangerschapsduur. * Babys geboren uit moeders die roken tijdens de zwangerschap hebben een hogere kans om te overlijden rond de geboorte. * Babys geboren uit moeders die roken tijdens de zwangerschap hebben 2 keer zoveel kans om te overlijden door wiegendood. * Babys geboren uit moeders die roken tijdens de zwangerschap hebben een groter kans op een gespleten gehemelt, hazenlip of klompvoetje. * Babys van rokende moeders hebben meer kans om een verminderde longfunctie en oorinfecties op te lopen. Ook heeft de baby meer kans op het krijgen van astma, bronchitis. Sigaretterook is de primaire oorzaak van respiratoire kinderziektes. Ook heeft de baby een groter risico op het krijgen van darmstoornissen. * Babys van rokende moeders hebben een groter risico op leerproblemen. Ach het is maar wat je een minpuntje noemt. Groet moeders
in het begin had ik geen problemen met stopen met roken dus ik was ook 3 maandjes gestopt..maarja ik was ook de 1ste 3 maanden wat misselijk en daarmee dat het me ook niet smaakte , nu rook ik 3 sigaretten per dag en daar hou ik me aan. de gyneacoloog had me dit ook aangeraden, omdat als je opeens stopt met roken dan ben je nerveuzer enzo..maar het is natuurlijk beter als je volledig kan stoppen met roken! groetjes
Ik heb altijd gezegd dat als ik zwanger zou worden dat ik dan à la minute zou stoppen met roken. Ik ben er net achter dat ik zwanger ben. Ik moet eerlijk zeggen dat het erg moeilijk is. Ik geef me zelf nu een week om er vanaf te komen en ik rook nu ongeveer 5 sigaretten per dag. Tot en met afgelopen vrijdag meer dan een pakje. Volgende week maandag moet ik uitkomen op 0. Ik dacht echt dat het makkelijk was en ik 'veroordeelde' een ander om het roken. En kijk....
Oke Smoekie dan denk ik dat wij elkaar wel begrijpen, bedankt. Overigens wil ik even zeggen dat het niet persoonlijk naar jouw gericht was, al lijkt dat nu wel zo. Het enige wat ik wilde overbrengen is dat zwangere rokers zich niet vast moeten klampen aan succesverhalen van gezonde kindjes, maar wel zo eerlijk naar zichzelf toe moeten zijn dat ze een keuze hebben gemaakt die risico's met zich meebrengt, ook al is de kans dat het wel goed gaat, groter. En verder moet iedereen zelf weten wat ie doet, maar doe niet net alsof het niet schadelijk is om het roken voor jezelf te accepteren! amen [-o<
Poepoe we zijn er maar druk mee he... 1- evenals roken stress -onvoldoende vitamines infecties etc. etc. 2- geen problemen mee gehad tijdens eerdere 2 zwangerschappen miljoenen niet rokende vrouwen (check het forum) die ik weet niet hoe vaak een mk al hebben gehad er zal ongetwijfeld een verband kunnen zijn maar wanneer het gebeurt kan niemand jou vertellen of het daadwerkelijk door het roken is gekomen, vraag maar na bij je eigen gyn. 3- ben bij dat die van mij goed op gewicht waren, maar idd het zou je kunnen overkomen. 4- geen problemen mee gehad, en ken er eerlijk gezegd niet 1 bij wie het wel zo is, en zou het onderzoek wel willen inzien en vooral over hoeveel personen dat is gedaan. 5- Tot op heden is er geen enkel onderzoek geweest die laat zien dat roken daadwerkelijk de oorzaak is geweest van het overlijden van het kind rond de geboorte. 6- De oorzaak van wiegedood is tot op heden nog steeds een niet begrepen aandoening waarvan nog steeds niet bewezen is wat de reden van wiegedood is behalve dat toen men het buikslapen ging veranderen naar het slapen op de rug dat wiegedood aanzienlijk gedaald is. 7- Is in 9 van de 10x een aangeboren afwijking die zich al vormt tijdens de celdeling en vaak ook een erfelijke aandoening. Het gebruik van foliumzuur daarentegen verkleint de kans op 1 van deze aandoeningen., 8- Kans dat jouw kind 1 van genoemde krijgt is net zo groot als dat mijn kinderen het krijgen oorzaken van astma zijn o.a. een erfelijke aandoening-verschillende prikkels van buitenaf-bijvoorbeeld koude lucht-stress-zware inspanning. * allergenen oftwel stoffen waarvoor men allergisch is vervuiling van buitenaf / voedingstoffen / parfun / SIGARETTENrook Bronchitus wordt veroorzaakt o.a. door virussen bacterien allergische prikkels alswel door aspecifieke prikkels waarvan ROKEN de belangrijkste is zo kan ik wel even doorgaan wanneer een kind oa. Last kan krijgen van darmstoornissen, de oorzaken daarvan zijn oa bovengenoemde en is sigarettenrook .dus tja de kans dat jouw kind het krijgt is net zo groot dat mijn kind het krijgt, enkel jouw kind krijgt het misschien door iets anders . 9- Zou kunnen, zou ook een ander onderliggende reden zijn waardoor jouw(mijn-een) kind leerproblemen heeft een reden kan o.a zijn zuurstof tekort bij de geboorte psychische problemen etc etc . Van al deze bovengenoemde dingen kan roken idd de oorzaak zijn, maar vergeten wordt in dit geval dat tal van andere dingen als oorzaak aangemerkt kunnen worden, jammer dat men enkel het roken in verband brengt met bovenstaande en dat het vaker een andere oorzaak heeft dan roken. Immers 30% van de nederlandse bevolking rookt, en van alle ziektekosten wordt 9% veroorzaakt door roker. (ook te vinden op de door jouw eerder aangegeven site) Dus tja het risico dat je kind iets krijgt door het roken is er net zo als dat je kind het krijgt terwijl je niet rookt . Weet je wij verschillen gewoon van mening, ik ben trots op mezelf dat ik het roken nog steeds heel veel heb weten terug te brengen en dat ik verder goed op mijn eigen gezondheid let, en daarmee dus ook op de gezondheid van de kleine .als jij het roken wil veroordelen ga je gang, ik ben en blijf trots op mezelf ongeacht het aantal dingen jij hier neergooit .want iedereen kent de oorzaken van bepaalde ziektes, en dat roken in dat rijtje thuis hoort dat weten we ook allemaal, maar het is niet de enige oorzaak en dat moet je niet uit het oog verliezen Blijf jij lekker trots op jezelf, dan doe ik hetzelfde .
Ik vind het onzin om te zeggen dat je geen oordeel mag hebben over een rokende zwangere vrouw als je zelf wel eens een broodje met bijvoorbeeld filet americain eet. Of noem maar wat anders, zoals teveel koffie of thee. Omdat de gevolgen daarvan zo ontzettend veel minder schade kunnen veroorzaken dan roken vind ik dat je dat niet met elkaar kunt vergelijken. Ik kan het echt niet begrijpen dat iemand de keuze maakt om die stokkies op te blijven steken, terwijl je weet wat het met je kindje doet. En niet KAN doen, wat ik zoveel lees. Want dat ieder hijsje dat je neemt direct gevolgen heeft voor het kindje dat je in je buik meedraagt, staat onomwezenlijk vast. Ik heb daarom ook geen enkel begrip voor vrouwen die door blijven roken. Ik vind het onverantwoordelijk. En let op: ik zeg niet dat het slechte moeders zijn, want dat hangt van veel meer en/of andere factoren af. Maar ik vind wel dat je een slechte start maakt door je kindje bewust aan zoveel onnodige risico's bloot te stellen. Puur egoisme.
dames er is zoveel schadelijk in deze wereld. Als je niet rookt dan rook je wel mee, wat dacht je van uitlaatgassen, verontreinigde lucht, teveel chocolade, vet, suiker, en de stress die je van deze discussie krijgt! laat ieder in zijn waarde, er zijn meer dingen tijdens de zwangerschap niet goed. maar wij zijn ook maar mensen, en geloof me wilskracht is niet genoeg. anders waren er al meer mensen gestopt en was er bijna niemand dik. Je kind groeit straks ook niet steriel op. Ik propagandeer helemaal geen roken, want ben zelf gestopt toen ik stopte met de pil. Maar heb zo'n hekel aan de moraalridders die gelijk met het vingertje klaarstaan.
Zit dit topic al een tijdje te volgen enne om het ff gezegd te hebben: ik vind dat er hier tot nu toe mooi gediscussieerd word met wederzijds respect dat is op andere topics mbt roken wel eens anders geweest. Wat ik me nou afvraag....voor de vrouwen die roken...wat vind jullie partner daarvan? Rookt hij(of zij) zelf ook? Vind hij het niet erg, komt er ruzie van? Ik moet eerlijk bekennen dat ik afgelopen weekend ook 3 sigaretten gerookt heb (gezellig bij vrienden koppie koffie enz enz) en mijn wederhelft was not amused......zacht uitgedrukt. En tsja...ik kan me zijn reaktie wel voorstellen aan de andere kant beseft hij ook wel dat ik geen pakje per dag wegstoom...was dat het geval geweest dan had het hier flink geknetterd denk ik... Dus hoe reageren de partners/vrienden/familieleden van de rokende zwangeren hier? xxx Roelie