Zo Renate jij durft. Egoistisch nog wel. Ja, ik wat wat de gevolgen kunnen zijn en ik heb het filmpje van de rokend moeder met beeb in de buik ook gezien. Maar ik weet ook hoe verdomd moeilijk het is om te stoppen. Stress, boze buien, niet kunnen concentreren en wat al niet meer. Ja ook ik heb gerookt en nog heel af en toe een. Tuurlijk kan ik het beter niet doen etc etc etc bla bla bla. Maar het is een keuze die je als zwangere maakt wat een ander daar ook van vind. Jullie mogen met honderden adviezen, links en statestieken komen maar veroordeel niet zo heftig, laat een ieder in haar waarde en probeer te steunen misschien dat het dan makkelijker word voor ons rokers. Ik heb niks aan verwijten ik heb wat aan steun!
Smoekie, ik dacht dat je me begreep....zucht....maar als jij alle punten zoals bovengenoemd zo goed weet te onderbouwen dan heb je groot gelijk dat jij lekker door blijft roken! Ik ga bijna geloven dat roken goed is in de zwangerschap door jouw onderbouwing.
Nou ja, je zegt het zelf al. Als je niet voor jezelf dat ding opsteekt, voor wie rook je hem dan op? Dat is toch een keuze puur voor jezelf? Een egoistische dus. Ik weet dat er een nare klank aan vastzit. Maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten noemen.
Nou dat is het mooie juist, dat soort dingen wordt constant onderschat en men veroordeelt enkel het roken, je moet eens weten hoeveel vrouwen er alleen maar koffie drinken omdat ze niets anders lusten of omdat ze daar geen gevaar in zien tijdens de zwangerschap ga jij maar een met een leuk zwanger gezelschap op stap en kijk eens hoeveel liters koffie die dames wegdrinken, zal jij versteld van staan, evenals de risico;s die dat met zich meebrengt (het koffie drinken) Koffie en zwanger worden Aanrader Drink niet te veel koffie als je zwanger wilt worden of het al bent. Beperk je tot drie à vier kopjes koffie per dag, of één of twee mokken. Vrouwen die meer dan 500 milligram cafeïne (ongeveer een liter koffie) per dag gebruiken, doen er gemiddeld langer over om zwanger te worden dan vrouwen die geen of weinig koffie gebruiken. Veel koffie verhoogt bovendien de kans op een miskraam en is ook later in de zwangerschap schadelijk voor de ongeboren baby. Meer dan acht koppen koffie (600 milligram cafeïne) per dag verhoogt de kans op een doodgeboorte. Thee bevat half zoveel cafeïne als koffie. Bedenk dat een groot glas cola evenveel cafeïne bevat als een half kopje koffie. Over de invloed van koffie op de zaadkwaliteit spreken de onderzoeken elkaar tegen. Vooralsnog lijkt cafeïne daar weinig effect op te hebben. Ook cafeïnevrije koffie vertraagt het zwanger worden! Klaarblijkelijk is dus niet alléén de cafeïne de boosdoener. Filet americain ook zoiets Toxoplasmose kun je krijgen door het eten van rauw vlees, rauwe, ongewassen groenten en kattenpoep. Als je tijdens de zwangerschap voor het eerst besmet raakt met Toxoplasma, kan de ongeboren baby besmet raken. De eerste acht weken van de zwangerschap is de kans daarop erg klein. Maar áls het gebeurt, kan het kind daar aangeboren afwijkingen aan overhouden, zoals een waterhoofd of blindheid. Toxoplasmose Om toxoplasmose te voorkomen, gelden de volgende adviezen, vanaf het moment dat je zwanger bent: · Eet vlees alleen als het door en door gaar is, of ingevroren is geweest bij een temperatuur van -20°. Mijd broodbeleg van rauw vlees zoals chorizo, ossenworst, filet americain, biefstuk, tartaar en rauwe rosbief. Thee idem dito Zwangerschap en cafeïne Cafeïne is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. Naarmate de moeder meer cafeïne binnenkrijgt, stijgt de kans op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht. Aanstaande moeders kunnen daarom beter niet te veel cafeïne binnenkrijgen. Zogenaamde energydrinks met een grote hoeveelheid cafeïne kunnen het beste worden vermeden. Het advies voor zwangeren is om liever niet meer dan 300 mg cafeïne per dag te gebruiken. Dit geldt ook voor vrouwen die borstvoeding geven. Cafeïne komt ook in de moedermelk terecht, en dat kan de baby onrustig maken. Voorbeelden van 300 mg cafeïne 3 koppen koffie, 1 kop thee 2 koppen koffie, 2 koppen thee en 1 glas cola 2 koppen koffie, 3 koppen thee ----------------------------------------------------------------------------- Tja voor de 1 is dit niet te vergelijken maar ik vindt de gevolgen erg genoeg, dus tja laten we dan maar de koppen in het zand steken, en de mensen veroordelen die roken, en ach wat maakt het uit die koffie drinkende theemutsen .laat ze lekker . Daar waar de 1 gestopt is met roken maar doorgaat met het drinken van koffie-thee-cola (al dan niet gezoet door zoetjes waar aspartaam inzit en wat ook heel slecht is) , het eten van filet (ach die paar broodjes) die overheerlijke broodjes paté (joh kan dat net als roken schadelijk zijn dat wist ik niet?) Die zakken drop die ik nu moet eten door de hormonen zijn die echt zo slecht? Pfff jeetje wat mag je nog wel tegenwoordig (knipoog) Vandaar dat ik al eerder aangaf dat je tegenwoordig bijna niks (lekkers) meer mag omdat je er bij zoveel dingen het risico is op een miskraam, vroeggeboorte, laag geboorte gewicht, dood rond de tijd van bevalling, waterhoofd, blindheid nog ff doorgaan? Kan hoor, maar ff googlen leert je hetzelfde . Laat de rokers nou maar de rokers en let op jezelf daar gaat het tenslotte om, om jou en jouw kindje maak je niet druk om wat een ander doet want iedereen is anders .
@Nynke; maar wat voor steun wil je dan? Je wilt stoppen of je wilt het niet. Zo eenvoudig is het nu eenmaal. Alleen is het stoppen met roken niet eenvoudig. Dat is verdomde moeilijk, maar het is te doen. Het boek van Allen Car legt nog het beste uit wat een sigaret nu eigenlijk is. Ik heb het boek ook gelezen en ben toen ook niet gestopt, maar toen wij hier besloten om te proberen om zwanger te worden heb ik de sigaretten meteen aan de kant gelegd. Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken als ik dat niet had gedaan. En op de moeilijke momenten dacht ik vaak nog terug aan het boek. Maar meer nog probeerde ik als ik dacht aan een sigaret mijn gedachten te verzetten, ging ik wat doen waarbij ik niet aan een sigaret dacht, en zo gingen de rookloze dagen voorbij, en toen werden het weken....en steeds werd ik een beetje meer trots op mezelf, omdat ik het van die sigaret won. Intussen ben ik al weer een poosje geleden bevallen en nog steeds rook ik niet en wil ik het ook niet meer. Maar de momenten dat ik er nog eens zin heb die zijn er nog steeds, en ik denk dat die ook nooit meer weg gaan. Als het mij prive eens ff tegenzit denk ik ook nog als eerste aan een sigaret, maar meteen denk ik er dan achteraan dat ik het zo zonde zou vinden van "mijn energie om te stoppen met roken" om dan weer eentje op steken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want ik veroordeel geen rokers. Maar wel wat hier al eerder aangehaald is. Zoek geen goede verhalen om te blijven roken. En de nadelen die jij net opnoemde "Stress, boze buien, niet kunnen concentreren en wat al niet meer" Dat waren bij mij zwangerschapskwaaltjes, dus je moet er toch doorheen Heel veel succes
geen problemen mee, tuurlijk zou hij denk ik graag zien dat ik helemaal niet zou roken, maar hij weet als geen ander hoe verslavend het kan zijn, neem alleen al het advies dat wij meekregen toen we we in het ziekenhuis waren en de opties werden besproken voor vruchtbaarheids behandelingen toen de vraag was gesteld over of hij rookte en dit met ja moest beantwoorden omdat dat ook heel slecht kon zijn voor zijn zaad (wat al niet best was) heeft hij het geprobeerd maar ook hem ontbrak het aan de wilskracht...tis niet een 1-2-3 tje zoals sommige schijnen te denken omdat hun het wel gelukt is te stoppen... sommige zouden kunnen denken dat ie dan ook niet graag genoeg een kindje zou willen terwijl het tegenovergestelde waar is, want als er 1 ziekenhuisschuw is, is hij het wel, maar dat ondergaat hij toch allemaal zonde mokken...enkel hij voelde zich "geen man" meer omdat de kans op zwangerchap op de normale manier nihil was....(gelukkig toch gelukt) maar waar ik enkel mee bedoel te zeggen dat hij zelf ook niet kon stoppen toen we nog zwanger wilde worden, zo weet hij hoe moeilijk het voor mij is om te stoppen, en is hij al blij met elke sigaret die ik minder rook.....
Aan deze discussie komt nooit geen einde,en ik weet bijna zeker dat het niet lang goed blijft gaan met discuseren. Ik vind dat ieder zijn mening mag geven zeker,maar een mening of een oordeel daar zit voor mij heel wat verschil in. Volgens mij weet iedereen dat roken slecht voor je is en voor je baby,maar ook als de baby geboren is is dit nog percies hetzelfde. dus had ik daar een vraag over aan de niet rokende,gestopte,rokende noem maar op moeders in spé. ALs je kind straks geboren is blijf je dan ook weg van de plaatsen waar gerookt word,ga je dan een lange wandeling maken,neem je het kind mee naar een restaurant(word ook rookvrij)enz. Trouwens ik heb altijd gerookt,tijdens mijn eerste zwangerschap gestopt,deze eindigde in een miskraam(echt niet door het stoppen met roken)bij de tweede zwangerschap doorgerookt niet veel maar wel gerookt. Nu bij de derde zwangerschap ben ik officieel gestopt sinds vorige week,met af en toe een terug val(of hoe noem je dat)ik ben ook harstikke trots op mezelf en begin iedere dag rookvrij,en heb ik die dag toevallig 1 of 2 sigaretjes gerookt ben ik ff kwaad op mezelf maar ga vol goede moed de volgende dag weer verder. Ik wil zeggen stoppen is ontzettend moeilijk,en heb een mening maar kat niet zo. Ik hoop binnen zeer korte tijd helemaal niet meer te roken en ik ben aardig op weg,maar ik doe dit omdat ik allang wil stoppen en een zwangerschap is meschien een reden meer,maar mensen moeten al van te voren willen stoppen en niet omdat ze nu zwanger zijn,als je daar van te voren niet over na heb gedacht wil je niet stoppen. Dus als vrouwen al aangeven dat ze zijn gestopt en het moelijk vinden of proberen te stoppen STEUN ons dan en geef geen opmerking zo van"stel je toch niet aan,moet makkelijk zijn je hebt nu kindje in je" Nee zo niet nee. Iedereen veel succes met stoppen met roken doe je best doe ik ook, en voor de vrouwen die wel roken,trek je niks aan van de oordelen,en doe wat jij wil. groetjes jeslin
Ik snap niet goed waarom de rokers altijd worden aangevallen hoor !! ofdat je dan een slechte moeder bent,Bah, laat iedereen in zijn waarde,en nee mij is het ook niet gelukt om helemaal mee te stoppen.
Nee hoor Moes, maar je wordt onderhand doodziek van al die linken die geplaatst worden, de risicis e.d. het enige wat ik andere probeer voor te houden is dat niet roken alleen risicos met zich meebrengt ook het nuttigen van andere dingen kunnen schadelijk zijn, maar daar stapt men elke keer weer overheen.... ik weet dondersgoed dat roken niet goed is, simpel daar heb ik jou of een ander niet voor nodig om mij dat te vertellen of uit te leggen.... maar blijkbaar is het wel nodig om te laten zien dat roken niet het enige slechte is wat je kunt doen tijdens de zwangerschap, maar je ziet de reactie van renate de gevolgen daarvan als het je overkomt vallen wel mee of het risico op is zo klein tja sorry hoor, dat is meten met 2 maten in mijn ogen, maar goed maakt mij niet uit.... nogmaals, ik drink nog geen kop koffie, thee heb ik gelukkig nooit gedronken, filet blijft hier in het bakje bestemd voor de andere in dit huis, cola pfff ondanks mijn vieuxtjes cola die ik graag mocht drinken op vrijdag, zijn de flessen cola voor andere maar niet voor mij...pate-eieren weet ik veel wat nog meer wat allemaal schadelijk kan zijn gaat mijn deur voorbij.... roken is het enige waartoe ik me niet kan bewegen mee te stoppen, met al het andere heb ik totaal geen problemen terwijl er toch meer dan genoeg zijn die juist dat weer niet kunnen laten staan.... laat een ander toch in zijn waarde, wat kan mij het schelen of wie dan ook zich te goed doet aan filet en liters koffie of wat dan ook....is niet mijn probleem dat zijn de dingen waar ik weer van af blijf.... snap je een beetje wat ik probeer te zeggen denk dat de clue je een beetje ontgaat eerlijk gezegd....
Ik vind niet dat iemand hier jullie moet aanvallen, maar een pluimpje omdat je niet bent gestopt is ook het andere uiterste. Volgens mij heeft nog niemand hier een rokende zwangere een slechte moeder genoemd. Misschien dat jij dat zo opvat omdat je het jammer vind omdat het je nog niet gelukt is om te stoppen.
een pluim hoeft niet nee, maar de meeste van ons (ik in ieder geval wel) probeer zo min mogelijk te roken, en dat is me aardig aan het lukken, en een pluim hoef ik van niemand, hier zijn ze al trots op me dat ik al zoveel geminderd ben, misschien lukt het me wel helemaal te stoppen wie zal het zeggen.....ik ben in ieder geval trots op mezelf dat het me zo goed afgaat op het moment daar heb ik een ander niet voor nodig om dat te zeggen hoor gelukkig niet zeg, dan zou het aardig triest gesteld zijn met me wat dat aanvallen betreft wat Brenda bedoel, ik weet niet eens meer of het zo geweest is in dit topic (heb last van mijn geheugen, schijnt zwangerschaps kwaaltje te zijn ) maar ik denk dat je wel eens topic hebt meegekregen over roken, en idd daar werd men vaak als onverantwoordelijk bestempeld weet ik veel wat nog meer, ergste wat ik wel eens gelezen heb is dat iemand heeft geschreven dat je dan niet eens zwanger zou mogen worden....of zwanger zou mogen zijn...dat zijn toch echt heel andere uiterste wat je dan wel eens leest...dan is respect over en weer op een gegeven moment ver te zoeken hoor... en dat valt hier dit keer nog wel mee...
@ Smoekie, ik weet dat er meer dingen zijn die risico's met zich meebrengen tijdens de zwangerschap. De lappen tekst die je hebt gekopieerd geven alleen niet het verschil in risico aan. En ik weet zeker dat die niet een verhoogd risico van 130% halen! Daarnaast heeft het niet DIRECT effect bij het nuttigen, zoals roken wel heeft. @ Esthertje, waar heb jij gelezen dat er hier iemand een slechte moeder wordt genoemd?
Ik heb geloof ik iets te vroeg een complimentje gegeven over de manier van discussieren hier..... Smoekie ik had er niet eens zo bij stilgestaan dat bij rokende mannen natuurlijk ook problemen kunnen ontstaan mbt vruchtbaarheid....of nee anders gezegd dat als je al vruchtbaarheidsproblemen hebt als man je ook eigenlijk niet moet roken. Toch heb ik het idee dat mannen over het algemeen minder op hun rookgedrag worden aangevallen als vrouwen tijdens de periode van zwanger willen worden en zwanger zijn... Verschillende mensen, verschillende meningen. maar, zoals iemand hier al zei, een mening is iets anders dan een oordeel. Meningen respecteer je pas als je een ander niet je eigen mening probeert op te dringen, als je een ander niet probeert te overtuigen van je eigen gelijk. En begon het hele topic niet met iemand die steun vroeg? Voor die vrouwen die gestopt zijn...respect. Voor die vrouwen die geminderd zijn...respect. En voor die vrouwen die nog roken....ook respect....want wie ben ik om te oordelen? Niemand is perfect en voor je met het belerende vingertje naar iemand wijst eerst ff in de spiegel kijken. xxx Roelie
Dit bedoelde ik ook, het is in dit topic nog niet voorgekomen,maar er zijn heftigere topics over roken geweest en daar werd je als slechte moeder betiteld.
hoe wil jij het verschil op papier hebben dan? ja sorry dat ik deze reactie van je even niet begrijp renate...er is net zoals met roken verschillende onderzoeken gedaan naar de gevolgen van het koffie drinken etc (en al nog meer wat ik had gezet) dat ik al zei dat het meten met 2 maten is om dat in de "doofpot" te stoppen alszijnde dat de gevolgen minder erg zouden zijn.... als jij gedurende 9 mnd elke dag meer dan 3 koppen koffie drinkt of als je een verfent cola drinker bent, of verslaafd aan de broodjes filet, e.d. zijn de kansen op bijna net zo groot als die sigaretjes die er worden gerookt tijdens de zwangerchap... enne die 130% laat mij die eens lezen meid...ben wel benieuwd waar dat terug te vinden is eerlijk gezegd... men moet gewoon niet vergeten dat het met alles wat inmiddels al beschreven is, van roken tot het drinken van koffie etc. nog steeds zo is dat er een kans bestaat dat er gevolgen aan vast kunnen zitten...maar niet dat het ook daadwerkelijk gebeurt.... en welke gevolgen door welke oorzaak vindt ik daarin niet van belang, als jij wel kan stoppen met roken, maar niet met het drinken van koffie en je krijgt een mk of je kindje wordt te vroeg geboren wat zal jij dan denken, het kwam niet van het roken in ieder geval want ik was netjes gestopt? enne daarbij vindt ik het een beetje kortzichtig te denken en te zeggen dat het roken direct effect heeft bij het nuttigen en al het andere niet.... van 1 sigaretje krijg je geen mk geen vroeggeboorte niks...net zo min als bij 1 bakkie koffie, maar het gaat over het geheel over de gehele zwangerschap.... zoals het met het roken kan zijn, kan het ook met (houd het ff op koffie is makkelijker) koffie zijn ....het is alles bij elkaar, de risicos worden groter naarmate er meer genuttigd wordt als ik meer dan 20 sigaretjes per dg rook kunnen de gevolgen schadelijker zijn aan het einde van de rit, dan wanneer ik er 5-10 rook, en zo is het met het andere precies zo... 1 bakkie koffie per dan kan geen kwaad, maar meer dan 3 bakken koffie volgens onderzoek zeer zeker wel dus dan kom je weer op hetzelfde punt uit, maakt het uit of je een mk krijgt door het roken of door het drinken van koffie? lijkt mij van niet, maar he, who am I
we kunnen het heus wel he.... mag ook wel na al die topics die er zijn geweest, meerderheid is het misschien ook wel zat dat ze anders toch weer gesloten worden..,.. ben je net lekker op dreef met een mooi stukje te schrijven klik je op ok, en kan je niks meer plaatsen omdat ie gesloten is.... :x
Je kan de uitslagen van de onderzoeken die ernaar zijn gedaan toch vergelijken? Eh, dat stond in de eerder gegeven link, maar ok, hier komt íe dan. (Alhoewel ik liever geen lappen tekst wil kopieren...) Er bleek een rechtstreeks verband te bestaan tussen het aantal gerookte sigaretten en de gevolgen van roken. Bij een bepaald onderzoek kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat lichte rooksters (minder dan 1 pakje sigaretten per dag) 30 tot 170 procent meer kans hadden een baby te baren die kleiner was dan de gezonde doorsneebaby, terwijl voor zware rooksters (meer dan een pakje per dag) de percentages 90 tot 340 gelden een baby te krijgen die in zijn groei is achtergebleven. Het sterk uiteenlopen van de percentages is een gevolg van de verschillende individuele rookgewoonten, alsmede van andere variabele factoren, zoals de algemene gezondheidstoestand. De kwetsbaarste groep lijkt al wat oudere zwangere vrouwen die kettingrookster zijn, zich slecht voeden, neiging hebben tot bloedarmoede en al verscheidene kinderen ter wereld hebben gebracht. Een vrouw van even in de twintig die in een goede gezondheid verkeert, voor de eerste maal zwanger is en tot de categorie lichte rooksters behoort heeft misschien 10 tot 20 procent meer kans op het krijgen van een baby met een te gering geboortegewicht. In het algemeen lopen zwangere vrouwen die roken tweemaal zoveel risico een kind met een laag geboortegewicht te baren dan niet-rokende zwangere vrouwen. Dit klopt niet. Het heeft WEL rechtstreekse gevolgen: Gedurende de maanden van de groei in de moederschoot oefent de foetus de nog onvolgroeide longetjes als voorbereiding op hun ademhalingsfunctie na de geboorte. Uit de door middel van echografie geregistreerde foetale ademhaling is gebleken dat zelfs al het roken van één enkele sigaret de ademhaling van de baby in de moederschoot vertraagt, als gevolg van de krachtige uitwerking van nicotine op het foetaal zenuwstelsel. Een minuut of vijf nadat de aanstaande moeder een eerste sigaret heeft opgestoken treedt een aanmerkelijke vertraging van het ademhalingstempo van de foetus op; een toestand die ongeveer een uur blijft aanhouden. Ook constateert men een toename van de hartfrequentie vlak nadat de moeder begint te roken.