Renate-Dit klopt niet. Het heeft WEL rechtstreekse gevolgen: Ik bedoelde daarmee dat waar je het ook over hebt, welke dingen er ook allemaal schadelijk zijn( van roken tot het nuttigen van weet ik veel wat) , het nog altijd zo is datT er een KANS bestaat dat er gevolgen kunnen zijn.... tuurlijk zal de kleine op het moment dat de moeder een trekje neemt er op dat moment wat van merken, maar nogmaals ik bedoel (ff terug lezen) aan het einde van de rit, want daar gaat het om toch... houd de kleine er aan het einde van de rit wat aan over....of het nou komt door de sigaretjes of door koffie of what so ever doet in mijn ogen niet ter zake....en kan zijn he niet dat het zo is... fijne dag groetjes smoekie
Ik kan er niet bij dat je wil blijven gokken met als inzet de gezondheid van je kind. Dan ben je gewoon echt verslaafd. Maar ook van een verslaving kan je afkomen. Als je maar wilt. Zoals je eerder schreef, ontbreekt het bij jou aan genoeg wilskracht. Ik vind dat heel moedig om toe te durven geven. Echt. Maar begrip kan ik daar niet voor opbrengen. En het onbegrip wordt bij mij alleen maar groter als ik lees hoe je het soms bagatelliseert. Ik geloof dat ik er maar mee stop. (Met deze discussie.) We komen er toch niet uit. Ik blijf bij mijn eerdere mening.
o enne misschien leuk om te vermelden, ondanks dat deze discussie gevoerd wordt ben ik aardig bezig te minderen met mijn nicotinesticks hoor...en heb ik de gewone inmiddels verruild voor de light varriant... dus niet denken dat ik alles voor lief aan neem...ik ben me er echt wel ter dege van bewust dat roken niet goed is meid (net als koffie etc bla bla bla ) maar ja de wilskracht is er (nog) niet om te stoppen en tot dan probeer ik het zo veel mogelijk te beperken en ben ik inmiddels van 1,5 pakje naar pakweg 15 sigaretten gegaan dus het gaat de goede kant op.. tis natuurlijk nog steeds te veel maar he, ben nog maar net bezig.... en daarbij ga vanmiddag kijken wat het beste is of nicotine pleisters of kauwgum.... of ik er helemaal vanaf kom is de vraag maar we zullen zien....
ik zelf rook wel nog, ja schaam me diep ... niet zoveel als voorheen.Met de tweeling heb ik niet gerookt,ik werd alleen al door het ruiken van een sigaret van een ander kotsmisselijk. Ik ben meteen gestopt.Tot ze een paar maanden oud waren en ik weer een keertje ging stappen.Voor ik het wist had ik een sigaretje op.Het werd van kwaad tot erger.Eerst rookte ik alleen op het balkon buiten thuis,naderhand ook gewoon in de woonkamer zodra hun in hun bedje lagen te slapen. Bij deze zwangerschap lukt het me gewoon niet,(ik weet het zit em tussen de oren,want als je kan,dan kán het) Wel ben ik een stuk gezonder,roken doe ik niet meer zoveel,en ipv smorgens meteen een sigaret opsteken en een kop koffie erbij,eet ik eerst een paar sneetjes brood van te voren
doen wat je kunt doen meid, ik ga aan de pleisters kijken of dat in ieder geval helpt nog meer te minderen met die sticks.... succes met stoppen cq minderen in ieder geval...
Nee hoor meid, ik probeer niks af te zwakken of het als iets kleins voor te doen, ik zeg enkel dat ik er het wilskracht niet voor heb om er helemaal mee te stoppen, ik doe mijn best en dat gaat de goede kant op zoals je hebt kunnen lezen..... het enige wat ik andere probeer te laten zien is dat niet alleen maar roken schadelijk kan zijn, en dat is waar ik me aan stoor dat veel mensen de rokers afbranden van hier tot heb ik jou daar maar over de andere dingen heenstappen alszijnde dat dat niets voorsteld....als je het dan toch over bagatelliseren hebt dan vindt ik dat dat meer op toepassing is van wat ik eerder al schreef over de andere dingen die net zo schadelijk kunnen zijn aan het eind van de rit... maar idd jij hebt jouw mening ik de mijne... maar neem maar van mij aan dat als ik het wel zou op kunnen brengen ik echt die stinkstokken volledig aan de kant zou hebben gegooid al hoor... en buiten die stinkstokken om kan ik er wel voor zorgen dat ik al die andere dingen laat staan die ook schadelijk zouden kunnen zijn.... groetjes smoekie
Smoekie schreef: Volgens mij is die rookwolk om je heen zo dicht intussen dat je het niet helemaal meer helder ziet. Jij hebt gewoon meer kans om een kind te krijgen wat iets mankeert doordat je rookt dan iemand die niet rookt. Draai er nou eens niet om heen. Andere dingen zijn ook schadelijk maar dat heeft echt helemaal niets te maken met de schadelijke gevolgen van roken. Die worden daar niet opeens minder door. 1 + 1 = 2 en geen 1. Ik laat het hierbij. Wil alleen nog even zeggen dat jij wel kan kiezen dat je verslaafd wil blijven aan de nicotine, maar je baby niet. Die heeft er niet omgevraagd om met een nicotine verslaving op de wereld te komen. Verder natuurlijk een hele goede zwangerschap en een gezond kind toegewenst en hopelijk vindt je zo snel mogelijk de motivatie om te stoppen met roken. Succes! Groet moeders
poe poe een iets nettere en volwassener toon zou je niet misstaan moeders . . je hoeft voor mij geen begrip te hebben, je hoeft me niet te steunen, je hoeft niet trots op me te zijn helemaal niks, want dat heb ik nodig van de mensen waar ik van houd en niet van andere, en dat krijg ik gelukkgi ook, maar je kunt in ieder geval op zijn minst proberen om op een normale niet denigrerende toon te schrijven hier als je al mijn reacties terug leest zul je zien dat je mij nergens ziet schrijven dat ik ergens omheen draai, ik weet dat als je rookt er risicos aan vast kunnen zitten dat zie je mij ook nergens ontkennen Ik snap enkel niet dat mensen, waaronder jij dus de andere dingen uitvegen als zijnde niet belangrijk .ik geef enkel aan dat jullie die rode lap wbt roken overboord moeten gooien en niet moeten vergeten dat het niet alleen het roken is wat risicos met zich mee brengt niks meer niks minder . ik bagatelliseer niks, ik draai nergens omheen, maar vindt het gewoon niet fair dat vrouwen die (nog) roken als weet ik veel wat bestempeld worden en dat er over de rest maar lichtjes wordt gereageerd alsof de gevolgen daarvan minder zijn terwijl nu toch onderhand wel duidelijk is dat ook jij (niet jij persoonlijk) die dan wel gestopt bent met roken maar niet met de rest een verhoogde kans op heeft .. jij zegt nu toch ook dat andere dingen wel schadelijk zijn, maar dat het niets te maken heeft met de schadelijke gevolgen van het roken, ik zou dan als ik jou was eens gaan zoeken wat de schadelijke effecten zijn van wat ik hier al eerder heb beschreven lijkt wel alsof je dat niet wil zien? Je ziet enkel die sigaret als boosdoener volgens mij . Zou wel eens willen weten hoe jullie op iemand reageren die pakweg 4 sigaretjes rookt, tegenover iemand die de hele dag door enkel maar koffie drinkt (ik houd het voor het gemak nu maar ff alleen bij de koffie) , geloof me die zijn er heel heel veel, veel mensen lusten niks anders dan koffie .denk dat je daar geen eens erg in zou hebben omdat je dat onderschat of niet erkend Meer doodgeboren kinderen enkel door koffie? Vergeleken met vrouwen die geen koffie dronken hadden vrouwen die vier tot zeven kopjes dronken 80% meer kans op een doodgeboren kind; vrouwen die acht of meer kopjes dronken hadden een verhoogd risico van 300%. Verhoogd risico door koffie bevestigd De wetenschappers gingen in de onderzochte groep vrouwen na of hun bevindingen overeind bleven bij koffiedrinkende niet-rokers en geheelonthouders. Op dezelfde manier controleerden ze of leeftijd, huwelijksstatus, beroep, lichaamsgewicht, opleidingsniveau en het aantal kinderen iets veranderde aan het gevonden verband tussen koffieverbruik in de zwangerschap en het sterven de foetus. Rekening houdend met al deze factoren bleef het verband tussen koffie en doodgeboren kinderen significant aangetoond: een grote koffieconsumptie (acht koppen of meer per dag) tijdens de zwangerschap verdubbelde de kans op een doodgeboren kind. Mogelijke verklaringen voor dit schadelijk effect zijn de vernauwing van de bloedvaten van de moederkoek onder invloed van cafeïne waardoor de foetus minder zuurstof krijgt. Koffie versnelt ook het hartritme van het ongeboren kind met mogelijk gevaarlijke hartritmestoornissen tot gevolg. Verhoogd risico op overlijden in eerste levensjaar? Een tweede luik van het onderzoek ging na of koffie drinken in de zwangerschap een verhoogde risico op overlijden van het kind in het eerste levensjaar inhield. Uit een eerste analyse bleek dit risico twee maal zo hoog te zijn bij vrouwen die acht of meer kopjes per dag dronken Bron: British Medical Journal 2003 Uit nieuw Deens onderzoek onder maar liefst 18.478 zwangere vrouwen blijkt inderdaad dat de schadelijke gevolgen voor de baby vanaf vier koppen per dag enorm toenemen. Is er bij een halve tot drie kopjes koffie per dag nog maar een risico van drie procent op een miskraam, bij vier tot zeven bakken is dat opgelopen tot 33 procent. Vrouwen die acht of meer kopjes koffie per dag drinken hebben 59 procent meer kans op een miskraam. In Denemarken is inmiddels als officiële maatregel ingevoerd dat alle zwangere vrouwen door artsen en dergelijke voor de schadelijke effecten van koffie moeten worden gewaarschuwd. http://voeding.paginablog.nl/voeding/2005/11/koffie_slecht_voor_zwangerscha.html Maar goed deze resultaten kun je natuurlijk zelf ook vinden via google En bovenal zouden jullie gewoon eens moeten proberen een ander in haar waarde te laten ongeacht of ze rookt of niet Dit zijn en blijven topics die tot ik weet niet waar door kunnen gaan en waarbij iedereen meestal bij zijn eigen standpunten blijft, alleen vergeet daarin niet het verschil te zien, dat ik jullie wel degelijk gelijk geef wbt het roken zou het ook prettig vinden als het andere ook erkend wordt en dat het niet allen de sigaret is die de boosdoener is . Groetjes smoekie
Meid,laat het varen,doe je de moeite niet..Je hoeft je niet te verantwoorden.Hier kunnen we nog lang en breed over discucieeren.Een forum blijft natuurlijk een discussie,maar ik begrijp niet,dat als er een over een ander negatief heenvalt,de rest meteen meedoet ! Verlaag je niet tot dat niveau en hou de eer aan jezelf groetjes sas
Ik vind gewoon dat de mensen die normaal gesproken heel veel roken en nu zijn gaan minderen gewoon heel trots op zichzelf moeten zijn omdat het al moeilijk genoeg is om te stoppen met roken... Ik denk dat de rokers zelf heus wel weten dat het niet goed is voor de kinderen maar om dat nou telkens weer in hun neus te smeren vind ik ook weer zo overdreven,,, Ik ben zelf een niet roker maar ik wil toch ff zeggen dat ik het knap vind van de mensen die wel roken dat die minderen of zelfs stoppen... Meiden jullie kunnen het Denk dat we de mensen beter kunnen steunen dan afkatten ...
Kom op, peuken zijn slecht voor je, zijn slecht voor je ongeboren kind en ook meeroken is enorm slecht voor de mensen om je heen. Als ex-roker (meer dan een pakje per dag, tot drie jaar geleden) weet ik dat heel goed, vind ik die rook stinken en ben ik bepaald anti geworden Maar toen ik nog rookte, wist ik OOK hoe zwaar het was om te stoppen. Dus ook vanaf deze plek: zet 'm op, ga voor een rookvrij bestaan en een rookvrije zwangerschap en alles wat je nu al doet, is mooi meegenomen! Knuffel en succes ermee
Smoekie, Ik dacht dat je wel tegen een grapje zou kunnen. Zal voortaan zo'n opmerking vergezellen van een smiley . En verder is het natuurlijk ook erg als iemand blijft toegeven aan een koffie verslaving tijdens een zwangerschap. Ik hoop echt daadwerkelijk dat je de motivatie kan vinden te stoppen met roken samen met alle andere rokende zwangeren. En als ik je beledigd heb met mijn opmerking over de rookwolk dan natuurlijk mijn welgemeende excuses . Dat was niet het doel. Met vriendelijke groeten, moeders (die het hier echt bij laat en eigenlijk alleen excuses wilde aanbieden)
Komt idd vaak ook anders over als er een smiley bijstaat Dat is mijn enige punt geweest dat ik het wel zo fijn zou vinden (en met mij tig andere denk ik) dat niet alleen het roken als boosdoener wordt gezien, en dat het drinken van (o.a) koffie net zulke schadelijke effecten kan hebben als het roken. Maar met koffie lijkt het wel of dat minder erg is ik weet het ook niet, de mensen zullen lang niet zo fanatiek zijn tegen verslaafde koffiedrinkers (want ook dat is echt een verslaving waarvan je afkickverschijnselen krijgt) als tegen rokers waarom waarschijnlijk omdat nog steeds te veel mensen hier niet op gewezen zijn, of omdat het onderwerp roken de afgelopen jaren zo erg in een kwaad daglicht is komen te staan dat de voor en tegenstanders van roken nog minder begrip voor elkaar hebben . Zoals gezegd ben ik ook nu weer aan het proberen zoveel mogelijk te minderen, ben nu overgegaan op de light sigaretten omdat daar toch stukken minder troep in zit, en tja zo heel erg lekker zijn die niet moet ik zeggen dus automatisch steek je ook niet zo heel snel een nieuwe op, dus vooralsnog ga ik de goede kant op vindt ik zelf . Bedankt voor de excuses moeders, geaccepteerd natuurlijk, mensen hebben mij ook wel eens verkeerd begrepen hoor, dat gebeurt gauw met schrijven en lezen he . Groetjes smoekie
Ik lees nu negen pagina's mee. Tja ik hink op twee benen. Smoekie heeft wél gelijk dat de rokers erg worden afgebrand en dat terwijl er zoveel andere dingen ook slecht voor de gezondheid zijn. Dat zij moeite heeft om te stoppen met roken kan ik me helemaal indenken. Van anderhalf pakje pak um beet zo'n 37 sigaretten per dag naar 15 is heel knap. Maar idd nog wel erg veel. Ik heb zelf ook gerookt ik rookte rond de 8 sigaretten per dag en als ik een feestje had een pakje van 20 stuks. Misschien dat het voor mij makkelijker was om te stoppen met roken omdat ik geen zware roker ben, ik ben blij dat het mij wederom weer gelukt is. Ik ben bij mijn zoontje ook gestopt en nu weer. Ik weet nu al dat ik niet kan beloven na de bevalling niet weer te gaan roken. Hoe je het ook draait of keert het blijft een verslaving. Smoekie, meid elke peuk die je niet rookt is er weer 1 en daarmee beter voor je kindje. Ga zo door! Ik begrijp heel goed hoe moeilijk het is om te stoppen. Dat je het probeert kan ik alleen maar respecteren. Hopelijk lukt het je om je peuken nog verder te reduceren. Fijn dat je steun krijgt uit je omgeving.
Dankjewel Patrieske, aan zulke reacties hebben de rokers meer dan dat men gaat knippen en plakken met linken, onderzoeken e.d. want die zijn echt wel bekend... ik hoop dat het me zo snel mogelijk lukt nog meer te stoppen en nog mooier om helemaal te stoppen maar ben realistisch genoeg om te denken dat dat er waarschijnlijk niet inzit, maar tja het spreekwoord zegt niet voor niets met proberen kom je het aan de weet, dus we proberen het gewoon he... dankjewel voor je lieve reactie... groetjes smoekie
Smoekie waar woon je anders kunnen we meschien samen een hele hoop nicotine pleisters gaan kopen,krijgen we meschien wel korting Groetjes jeslin
Smoekie knap van je dat je zoveel geminderd bent! Over dat koffie enzo...daar heb ik over zitten nadenken. Weet je wat het is, op een pak koffie, thee, een bakje filet of op een pakje zalm staat niet zo'n idioot grote waarschuwing dat het slecht voor je is. Wat dat betreft zit roken gewoon maatschappelijk in een verdomhoekje, het is de rokers de laatste jaren behoorlijk moeilijk gemaakt onder het mom van de rokers stimuleren om te stoppen (hogere prijzen, rookverboden, waarschuwingen op de pakjes). Maar als je in de supermarkt als zwangere vrouw een pak koffie koopt word je niet aangekeken, pak je als zwangere vrouw een pakje shag uit het schap voel je mensen kijken.....snap je het verschil? Het is gewoon een maatschappelijk beeld wat men van roken heeft, al dan niet terecht. Kijk, roken is slecht, je kan het beter niet doen zeker niet als je zwanger bent maar ik ben het 100 % met je eens dat teveel koffie (om die maar als voorbeeld te nemen) net zo slecht is en dat rokers hier wel eens tot op het bot afgebrand worden. En dat is waar ik slecht tegen kan, want er was een tijdje terug een topic over iemand die zo genoten had van haar stokbroodje zalm...daar werd de boel gesust zo van ah joh maak je niet druk valt wel mee enz enz....maar als je zegt dat je genoten hebt van je peukje word je verbaal afgemaakt.... Nou goed ik blijf het topic volgen en wens alle moeders die proberen te minderen en/of te stoppen veel succes!
Jeslin, heb het ff nagevraagd maarre ze hebben er nog niet genoeg zijn besteld en onderweg Dankjewel Roelie, we doens ons best Wat koffie betreft is dat ook zo, veel vrouwen beseffen niet eens dat (om het maar weer ff bij de koffie te houden) het vele drinken van koffie net zo schadelijk zou kunnen zijn . Maar ja koffie is zo ingeburgerd en niet meer uit de maatschappij weg te denken, vooral niet na de intrede van de senseo Tuurlijk staan daar geen idioot grote waarschuwingen op, omdat het op zich niet dodelijk is, de gevolgen van roken weten we allemaal wel (longk. etc) en roken is nou eenmaal iets waar je aan kunt overlijden, in tegenstelling tot koffie, filet etc etc ..het is dan ook niet schadelijk voor de persoon die het gebruikt maar wel degelijk voor hetgeen er in je buik zit Je wordt als roker bijna nog erger met de nek aangekeken af en toe (voorals als je hier leest) dan een of andere grote crimineel Waarbij men vergeet dat als niemand meer zou mogen roken het de staat miljoen aan inkomsten zou schelen en dat de niet rokende burger aardig in zijn knip kan tasten om die inkomstenderving aan te zuiveren Dat wat jij nu aanhaalt als voorbeeld is idd ook zoiets of een broodje filet, een haring weet ik veel wat, van mij mogen ze het allemaal eten hoor, ik zit daar niet mee, maar er wordt ook daar niet voor niets voor gewaarschuwd zo zei ik eerder al dat er bijna geen lol meer aan is om zwanger te zijn omdat er zoveel dingen zijn die niet meer mogen daar hadden ze vroeger allemaal geen last van . Maar ja het is niet anders he.. Groetjes smoekie