Redden we het financieel?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Emilie, 9 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emilie

Emilie Lid

5 jun 2007
    33
    0
    0
    Lieve dames,

Mijn vriend en ik willen graag een kindje. Momenteel studeren we fulltime en werken we allebei parttime op jaar-contractbasis.
    Samen hebben we (zonder studiefinanciering mee te rekenen) ongeveer 1600 euro netto te besteden. Daar redden we het nu makkelijk mee, we hebben lage vaste lasten en sparen ongeveer 300 euro per maand van dit bedrag. Daarbij studeer ik in juni af en kan ik daarna dus fulltime op WO niveau gaan werken. Mijn vriend studeert een jaartje later af en werkt nu 2 dagen per week.

Verdienen we momenteel genoeg om een kindje te verzorgen? Want van liefde alleen wordt het natuurlijk niet groot.

Ik heb al op de site van Nibud gekeken, daar gaan ze er van uit dat een kind ongeveer 20% van het salaris kost, maar geven ze geen ondergrens.

Ik hoop dat jullie een idee hebben of mijn vriend en ik het financieel aankunnen om een kindje te verzorgen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    tja moeilijk ik zou er niet genoeg aan hebben maar waarschijnlijk zijn mijn maandlasten hoger. als je 300 euro kan sparen iedere maand dan denk ik wel dat je het red je krijgt ook je kinderbijslag nog. en met de tijd gaan jullie meer verdienen. je zou ook nog even kunnen wachten totdat jullie meer verdienen het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je leeft.

3. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik zou het er niet van redden.

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik denk dat je het er prima van kunt redden..

Natuurlijk moet je wel opletten hoe en wat, maar volgens mij is 1600 eu. een prima bedrag. Daarnaast geef je zelf al aan dat dit op korte termijn gaat stijgen. Raak eerst maar eens zwanger! En dan nog 9 maanden voordat het kindje geboren wordt.. Ga er voor!.

5. Ik denk dat je het kan redden van de 300 euro die je overhoudt.

Iets anders waar je rekening mee moet houden is dat niet alle werkgevers even happig zijn op het aannemen van een zwangere. Mocht je snel zwanger raken dan kan het zijn dat je met dikke buik moet solliciteren en daarmee het vinden van een baan moeilijk maken.

Daarnaast weet je ook niet hoe je zwangerschap zal lopen (wil geen doemdenker zijn hoor, gun je het beste). Ikzelf zit verplicht vanaf week 26 thuis. Het kan ook zijn dat je afstuderen vertraging oploopt doordat je je niet de hele tijd top voelt. Dit zijn ook dingen waarmee ik rekening zou houden als ik jou was.

Weet niet hoe oud je bent en kan me zoiezo goed voorstellen dat je graag een kindje wil. Zou zelf in jouw situatie eerst zorgen voor het afstuderen en een baan op wo niveau en daarna pas beginnen met een kindje. Zoals ik al zei puur financieel lijkt me dat jullie het wel kunnen redden, er zijn alleen nog andere factoren.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Wat dat betreft denk ik dan misschien heel makkelijk, maar ik zou zeggen ga ervoor!

Jullie hebben beiden een goede opleiding, als jullie nu rond komen van dat geld, moet dat straks ook zeker lukken hoor. Misschien dat je dan eventjes niet kunt sparen tot bijvoorbeeld je vriend klaar is met zijn studie, maar dat is toch geen ramp?

Mijn vriend studeert ook nog, hij moet nog tot februari en wij redden het makkelijk. Als ik straks minder ga werken, zal het iets krapper zijn, maar dan nog moet het goed te doen zijn.

Bovendien kan het ook nog wel even duren voordat je zwanger bent, succes met het nemen van deze beslissing in elk geval..

ps. toen wij het eenmaal over kinderen hadden gehad, kon ik eigenlijk ook niet meer wachten om te gaan beginnen haha.

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mijn vriend en ik hebben ongeveer hetzelfde probleem gehad, alleen was het in ons geval zo dat hij net een paar maanden eerder voor zichzelf begonnen was en ik had dan wel een vaste baan, maar ik ben wel minder gaan werken na mijn verlof...

Wij hadden meer zoiets van als je moet wachten tot je genoeg geld en tijd over hebt voor een kind, kun je wachten tot je 80 bent, en dan heb je nog tijd en geld tekort.. lol

Ik moet zeggen dat het qua kosten nu nog wel meevalt, maar ik krijg dan ook regelmatig stapels kleren van mijn vriendin voor Jelle... Dat scheelt al enorm, want hij groeit als kool en kon al na een paar weken niet meer in de kleertjes die ik voor hem gekocht had voor zijn geboorte.

Een babykamer hoeft niet duur te zijn, en als je bv gaat geven ben je ook geen geld kwijt aan voeding. Jelle gaat 1 keer per week naar het kdv, en ik moet nog uitzoeken hoeveel ik terug krijg van de belasting diesnt... Voor een hele dag betaal ik nu 50 euro.

Al met al moet ik zeggen dat het me meevalt hoeveel geld ik kwijt ben aan Jelle elke maand, maar hij is dan ook nog maar 4 maanden.. Wie weet wat er nog komt.. lol

8. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je zou ook in de bibliotheek kunnen kijken naar boeken die gaan over budgetteren. Daarin staan vaak lijstjes die je kunt invullen, zodat je het zelf kunt berekenen.
    Ik vind het heel goed van je dat je er realistisch naar kijkt!
    Succes!

9. Emilie

Emilie Lid

5 jun 2007
    33
    0
    0
    Dankjewel voor alle goede tips! Het is heel fijn om de ervaringen van anderen te horen. Zo wordt het toch wat realistischer.

Ik heb nu nog een spiraaltje, dus tegen de tijd dat die er uit is zal het ws nog wel even duren voordat het raak is. Mijn vriend en ik denken er gewoon nog even over na.

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zou zeggen 'ga er voor'. financieel zie ik geen belemmering en jullie krijgen het zo te horen alleen maar beter straks en wat betreft solliciteren: een zwangerschap komt nooit uit wat dat betreft en is niet te plannen. wij hadden al lang een kinderwens voor ik mijn huidige baan kreeg. bij de sollicitatie niet zwanger, na een half jaar werken wel. toen kwamen de volgende twijfels: krijg ik nu wel een verlenging? en als ik die had gehad zonder zwanger te zijn, had ik dáárna weer een verlenging gehad? en daarna een vast contract? en als ik ontslagen was, wie zegt dat een volgende werkgever me aanneemt/aanhoudt?

punt is, dit weer je vant e voren niet, is niet te plannen en zo kan je je kinderwens jaren voor je uitschuiven terwijl de situatie misschien niet veranderd.

mijn werkgever is helemaal top! ze zijn laaiend enthousiast, waren zelfs 'boos' dat ik zo lang bleef doorwerken met BI en heb véél eerder dan normaal is mijn verlenging getekend, omdat ik me daar zo'n zorgen over maakte en ze me zo graag gerust wilden stellen.

ik vindhet wel heel verstandig dat jullie er zo goed over na denken en je niet zomaar ergens instorten! ik hoop dat jullie wensen snel uit mogen komen :)

Deel Deze Pagina