Oké....even een beetje zeuren en hoop op jullie nuchtere reacties; ben nogal een hormonen-bom op t moment. Iris is nu net 2 jaar; ontwikkelt zich pijlsnel en is qua taal haar lftd ver vooruit. Ze zit al 1,5 jr op hetzelfde kdv met ontzettend leuke en vaardige leidsters; helemaal niks negatiefs daarover. Alleen vandaag was ik t niet echt met ze eens en ik weet even niet hoe ik dat aan kan pakken. Iris is thuis helemaal zindelijk sinds een maand. Op t kdv gaat dit aardig goed; soms plast ze daar in haar broek maar ze let daar ws ook wat minder goed op omdat ze zo druk speelt. Ze had 2x in haar broek geplast; 1x had ze te laat gezegd dat ze moest; kan gebeuren. De andere x zei ze dat ze moest plassen en wilde ze ZELF naar de wc; ze loopt dan zelf de groep uit, trekt haar broek uit, gaat op t wc'tje zitten, enz. Ze kunnen haar helemaal volgen en zien wat ze doet (ook op de wc dat zien ze door een raampje). Ze was onderweg ergens bij een speelgoedje gaan kijken en toen had ze in d'r broek geplast. Ik was best verbaasd; vind haar gewoon nog veel te klein dat helemaal zelf te doen. Ze komt met kunst en vliegwerk op dat wc'tje en ze veegt zichzelf natuurlijk nog helemaal niet goed af. Fijn voor haar dat ze t zelf wil doen maar t lijkt me niet dat ze daaraan toe is. Ik heb dat wel een beetje laten doorschemeren, verder niet. Denk nu; moet ik t daar de vlg keer nog over gaan hebben? Of zouden ze zelf er al achter zijn dat dit niet handig is. Wil er ook geen big deal van maken maar ze mogen haar ook wel in bepaalde dingen begrenzen denk ik dan. En ik vind t jammer / zielig dat ze hierdoor in d'r broek plast. Dus....wat vinden jullie. Ik merk dat ik me er nu onevenredig druk over maak terwijl er feitelijk niks ergs gebeurd is, maar ik gooi t maar op de hormonen (en op t feit dat ons zolderdak lekt nu ik bijna ga bevallen...hihi)
Idd niks heel ergs gebeurd maar je mag hun wel zeggen dat je liever hebt dat ze haar dit niet alleen laten doen. Niks mis mee lijkt me. Verder niet te druk om maken want je moet bijna bevallen Succes!
Het lijkt me dat de leidsters het zelf ook wel door hebben, want ipv even mee lopen konden ze nu een schone broek aantrekken en de vloer poetsen! Ik vind haar ook nog wel jong om het helemaal zelf te laten doen, ze is al zo snel met zindelijk zijn!
Ik zou me er niet druk om maken, al begrijp ik dat dat er toch insluipt Maar wat hierboven ook is gezegd; de leidsters vinden het zelf waarschijnlijk ook prettiger als ze droog de wc haalt ipv dat ze haar helemaal moeten verschonen. Dus als dit vaker gebeurt, zullen ze denk ik vanzelf anders gaan handelen. En tot die tijd is het geen ramp toch dat er paar keer een ongelukje gebeurt? Op het KDV van mijn zoontje pakken ze ook wel eens dingen anders aan dan dat ik thuis doe. Ik denk dan ook wel eens 'hmmmm ' maar geef het meestal toch een kans. Als ik na een tijdje merk dat hun aanpak echt niet werkt, dan zeg ik het wel. Maar zij hebben tenslotte ook genoeg ervaring met kleine kinderen dus wellicht is mijn aanpak niet perse beter. En zolang het verder geen schadelijke gevolgen heeft (zoals het zonnebrand topic), dan heeft het ook niet zo'n haast zeg maar.
het is idd jammer dat ze dan in haar broek geplast heeft en dat er tussendoor niemand haar even aanspoorde om door te lopen naar de wc. Zo'n begeleiding is wel wenselijk vind ik. Maar goed als zij er zelf heenloopt, dan kan het zijn dat ze het niet in de gaten hadden. Kijk als dit elke dag gebeurde dan zou ik er denk ook wel wat van zeggen of haar op het kdv een luier aandoen en dat ze dan zelf aangeeft wanneer ze moet plassen. Mijn ervaring is wel dat ouders verwachten dat het op het kdv even makkelijk gaat als thuis. Terwijl de meeste kinderen er dan nog niet echt aan toe zijn om daar ook zindelijk te zijn. Als het idd vaker gebeurd kun je ook vragen of zij denken dat ze er daar ook aan toe is, dan hoor je meteen wat ze ervan vinden.
Hmm hier gaan ze idd ook zodra het kan alleen naar het toilet zeker als ze paar keer gezien hebben dat alles gewoon gaat goed.
Als je er een gek of naar gevoel bij hebt zou ik het gewoon nog eens bespreken hoor, hormonen of niet.