Gevoelige vraag...

Discussion in 'Vlinder lounge' started by mamavanjuul, Jul 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik weet niet of het gepast is om de vraag te stellen..maar ik zit er een beetje mee in mijn maag. Het gaat om het volgende:

Een kennis van mij heeft afgelopen vrijdag haar dochtertje verloren.
    Ongeveer 1,5 jaar geleden hebben zij te horen gekregen dat hun dochter een hersentumor had en het angelmansyndroom. Iedereen is heel erg van het nieuws geschrokken en wij natuurlijk ook. We hadden toen al sporadisch contact met elkaar. Werkten bij dezelfde werkgever, kwamen elkaar regelmatig tegen en dan heb je het al snel over je kinderen.

Toen ze het nieuws kregen, heb ik haar dan ook aangesproken en hebben we een heel fijn gesprek gehad over de toekomst etc. En zo hebben we wat contact gehouden.

Door de ziekte van haar dochter, was ze niet meer op het werk en hielden wij contact via Hyves of spraken we elkaar op de verjaardag van onze wederzijdse vrienden.

Heb ze in de tijden van de onderzoeken en opnames altijd even een kaartje gestuurd. Puur om te laten weten dat we aan ze dachten.

We raakten rond dezelfde tijd zwanger van onze jongsten en hadden daar weer veel contact over, hielden elkaar op de hoogte etc.
    (dit om ons contact een beetje weer te geven...).

Afgelopen vrijdag kregen wij dan het verdrietige bericht dat na een oneerlijke strijd hun dochtertje van 2 helaas is komen te overlijden.
    Ben hier zelf zo ontzettend verdrietig over...kan me gewoon niet voorstellen hoe groot hun verdriet wel niet moet zijn.

Maar goed, nu mijn vraag: Is het gepast om naar de crematie te gaan van hun dochter als je zelf geen rouwkaart hebt ontvangen?
    Ik zou hun zo graag willen laten weten dat ook wij verdriet hebben over het overlijden van hun dochter en dat we met ze mee leven.
    Dat, ook al staan we niet heel dicht bij ze, ook wij er voor hun zijn in deze ontzettend zware tijd.

Vind het ontzettend moeilijk om hier zelf helder over na te denken, want pff, het is zo heftig allemaal. Ben er zelf ook zo verdrietig onder...

Dus tja...vandaar een beetje mijn vraag in gedeelte.

2. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ja, ik vind dat je wel kan gaan.

Hele andere situatie, maar bij het overlijden van mijn s-moeder kwamen er ook mensen die geen rouwkaart hebben gekregen. Mijn man vond het fijn dat ze er waren, ook al kende ze zijn moeder maar vaag. Hij voelde zich er toch door gesteund.

3. Wat een verschrikkelijk nieuws....

Ik zou t zelf persoonlijk wel fijn vinden als iemand langs zou komen.
    Maar ad andere kant, er zullen ook mensen zijn die het misschien klein en intiem willen houden. Zou je haar niet een berichtje kunnen sturen met de vraag of ze t fijn zou vinden en dat je zelf graag wilt komen omdat t je zo raakt?

Sterkte in ieder geval!

4. Ziezo1980

Ziezo1980 Lid

Dec 14, 2010
    88
    0
    0
    Wat erg zeg... Lief dat je hen zo wilt steunen, want uit de praktijk weet ik dat er ook veel mensen geen raad weten met dit soort verdriet.

Maar als je geen kaart hebt gehad, zou ik niet gaan. Misschien willen ze het in besloten kring houden. Maar je kunt ze wel op een andere manier steunen. Misschien is er apart condoleren? Ik vind wel dat je daar heen zou kunnen gaan. En stuur een kaart. En doe dat over een week of 2 nog eens en dan over een paar weken nog eens. Juist na die eerste berg aan aandacht is het zo fijn te horen dat er nog mensen aan je denken. Als je die steun voor ze kunt zijn ben je denk ik een super vriendin!

x

5. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Wat erg dat ze zo jong gestorven is.

De enige die de vraag kan beantwoorden is de familie van het meisje, het is zo persoonlijk of mensen het fijn vinden dat het druk is op de begrafenis/crematie of niet.

Ik heb een neef die overleden is op 18-jarige leeftijd (hartaandoening) en mijn familie vond het erg prettig dat het heel druk was. Allemaal mensen die echt niet allemaal een uitnodiging hadden gehad.

Maar bij de crematie van mijn dochter waren juist heel weinig mensen, gelukkig maar, want ik zat er echt niet op te wachten.

Ken je directe familieleden van het gezin? Ouders/schoonouders/broers/zussen/..., misschien dat zij je antwoord kunnen geven of het de bedoeling is dat de crematie besloten is of niet.

6. Locusta

Locusta Niet meer actief

Wat vreselijk! Meestal staat er ook een rouwadvertentie in de krant. Staat daar iets in over besloten kring oid?

Heel veel sterkte.

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Bedankt voor jullie reacties!

We hebben begrepen dat ze het heel klein houden, alleen het gezin en opa's en oma's, tantes en ooms.

Heel begrijpelijk.

Heb daarom een kaart gestuurd en er zal vandaag een bloemetje bezorgd worden.

8. Dan is het zo toch super opgelost! Ik weet zeker dat ze de kaart en het bloemetje enorm zal waarderen! En wrs kun je over een tijdje wel langs om ze te steunen!

9. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    Op verzoek gesloten.

Lotte

Share This Page