moeilijke babys krijgen minder zorg

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door sandranuijs, 1 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Moeilijke baby's krijgen minder zorg | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

NIJMEGEN - Baby's met een moeilijk temperament krijgen op de crèche minder aandacht en warmte van de leidsters dan de makkelijke kindjes.

[​IMG] © Gezondheidsnet

Dat is ernstig, omdat baby's met meer negatieve emoties juist gevoeliger zijn voor de kwaliteit van de zorg dan kleintjes die wat makkelijker zijn.
    Dat stelt orthopedagoge Esther Albers vast, die deze maand aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert op een onderzoek naar de 'uitdagingen in de zorg voor hele jonge kinderen'.

Albers heeft baby's in 53 groepen van in totaal 38 verschillende kinderdagverblijven in de regio Arnhem - Nijmegen geobserveerd toen ze drie, zes en negen maanden oud waren en nog eens rond hun eerste verjaardag.
    De pedagoge is niet optimistisch over de kwaliteit van de zorg in crèches in het algemeen.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.795
    113
    Erg hoor.

3. Mizzy1982

Mizzy1982 Fanatiek lid

25 aug 2009
    1.660
    1
    0
    Oudenbosch
    Dat zou toch echt niet mogen, juist die kindjes moeten extra aandacht krijgen, toen ik zelf als vakantiekracht op het kdv werkte zat ik vaak met de kindjes op mn arm en schoot die veel huilden, snel "boos"waren. De kindjes die makkelijer zijn gaf ik natuurlijk ook aandacht maar vaker met een aai over hun bolletje (peuters dan he)

4. miffy11

miffy11 Niet meer actief

creches zijn lekker in het nieuws vandaag.. net ook al een topic gezien over stress bij creche-baby's

5. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik voel me met dit artikel toch een beetje gekwetst. Zelf werk ik op een kdv en ik merk toch dat ik vaak meer met een temprament volle baby bezig ben qua aandacht. Ik kom juist tegen dat ik de kindjes die makkelijk in de omgang zijn, zich goed zelf kunnen vermaken (helaas!!) toch minder aandacht krijgen. Dit is ook niet goed hoor, maar het klopt wat mij betreft voor geen meter wat zij zegt.
    Natuurlijk is het veel te druk, zou ik de werkdruk voor ons willen verminderen, waardoor we alle kindjes meer aandacht zouden kunnen geven, maar dit ligt absoluut niet aan de leidsters, maar aan de overheid.

Ook het feit dat ze zegt dat we geen goede opleidingsniveau hebben, dan vraag ik me toch echt-echt-echt af wat ik die 4 jaar op school gedaan heb?

6. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Nee, mevr Albers is goed bezig geweest haar promotie onderzoek in de pers te krijgen. Dat artikel over stress en cortisol bij kinderen onder 1 op KDV's is ook van haar. Gewoon een promovendi die na 4 jaar onderzoek in deze dagen promoveert.

Mijn ervaring is dat promovendi wel vaker iets wat (te) stellige stellingen aannemen en dat werkt nu eenmaal goed in de pers. En het is natuurlijk leuk voor de pers om kritisch te zijn over KDV's, doet het goed bij de lezers. Voila, weer een leuk artikel in de krant ;).

Die stellingen zijn overigens bij diverse universiteiten een verplicht onderdeel van de promotie. Maar het draait uiteindelijk om het onderzoek. Over een paar jaar is er genoeg tijd geweest om te weten of haar conclusies over haar resultaten houdbaar en correct zijn. Uiteraard hoop ik voor haar van wel.

7. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen

Inderdaad gaat heel lekker zo! not dus.

Maar moeten we geloven wat daar staat!!! ik weet het niet.

Deel Deze Pagina