cavia's

Discussie in 'De lounge' gestart door Rosao, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Even een paar vraagjes :) Thijmen heeft namelijk bedacht dat hij een cavia wel leuk zou vinden haha

- hoe zijn cavia's in de omgang (zijn het bijters, knagen ze aan dingen etc)
    - moet je er echt 2 bij elkaar hebben?
    - hoeveel verzorging hebben ze nodig? En wat is de minimale grootte van het hok?
    - stinken ze?
    - zijn het kwetsbare diertjes? (snel ziek etc)
    - kunnen ze in de zomer buiten?
    - wat zijn aandachtspunten?

En zijn hier ook jonge kinderen (6+) die een cavia hebben? Hoe gaat dat? En hebben jullie het hok dan in hun kamer staan?

Als je er verder nog wat over kwijt wil, graag! Ik vind het best een overweging eigenlijk, zou het leuk vinden voor Thijmen maar moet ook wel werkbaar zijn. We hebben ook nog een kat namelijk.

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Waarom meld je, je niet aan op een cavia forum ?:) Daar kunnen de juiste mensen je heel veel informatie geven.
    Daar zitten ook fokkers, haal je diertje niet uit een dierenwinkel.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Een cavia-forum lijkt mee een beetje voorbarig :) eerst even wat extra info inwinnen. We zitten nu echt nog te kijken of dit wat is.

Maar als we verder gaan, is het een goed idee! Heb je een link toevallig?

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nee heb helaas geen link voor je. Heb zelf jaren op een hamster forum gezeten, heb weinig ervaring met cavia's verder.
    Even googelen, kom je misschien al een stuk verder :) En anders zou je natuurlijk ook gewoon een fokker een mailtje kunnen sturen.
    Heel veel succes!

5. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik vind ze niet snel bijten. Ze laten eerste wel merken als het niet leuk vinden voor ze aan bijten.

Je moet er zeker 2 hebben. Anders voelen ze zich allen en eenzaam.

De maten weet ik zo niet meer. Was dacht ik iets van een meter bij ....

Als het mooi weer is kunnen ze zeker even lekker naar buiten. Rennetje.

Je moet ze echt elke week schoonmaken anders gaan ze ruiken.
    Zou het hok niet in een slaapkamer neer zetten. Ze vinden het leuker en gezelliger in de woonkamer.

Ze kunnen heel erg veel geluid maken. Vooral als ze weten waar het eten staat, en als je daar dan langs loop beginnen ze al lekker te piepen. Hier wisten ze precies wanneer ik beneden kwam, dat ze dat eten kregen.

6. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Oja, even een puntje. En zijn erg veel mensen allergisch voor cavia`s.
    Mijn man dus ook. Hebben ze dus weer terug moeten doen.

Kijk eventueel eens na een cavia opvang. Hadden wij ze ook vandaan.
    Daar gaan dieren heen van mensen die ze niet meer willen hebben.
    Zo krijgen die diertjes ook weer een goed thuis.

7. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Caviaforum

Je hoeft je natuurlijk niet gelijk aan te melden maar wel handig om je in te lezen. Grote kans dat de meeste vragen daar in een keer beantwoord worden.

8. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Cavia's zijn heel gezellig en sociaal!

Ze piepen en knorren. Wij hadden vroeger thuis altijd caafjes en ze zaten heel graag op schoot! Wel op een handdoek, want hun plas stinkt wel en slaat wit uit, ja serieus! Ze gaan wel draaien met hun kont voordat ze gaan plassen. Ze mochten hier thuis altijd los op de grond. Ik had er eentje die was zindelijk, die ging dan aan de buitenkant tegen haar hok aanstaan en heel hard piepen. Zette je haar erin, ging ze meteen plassen.

Wij hadden 1 mannetje die altijd schuurde met zijn zaakje over het tapijt en dan ook echt een spoor achterliet. We hadden ook nestjes. Toen het mannetje overleed alleen vrouwtjes gehouden. Maar ze happen dus niet en knagen ook niet aan kabels of stof. Hier althans niet!

9. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wij hebben 3 cavia's gehad, echt leuke beestjes!

Ze bijten niet snel (is mijn ervaring) maar moeten minimaal met 2. Het beste 2 vrouwtjes of 1 vrouwtje met een gecastreerd mannetje. 2 mannetjes kunnen wel maar er bestaat een kans dat ze gaan vechten (vooral als ze in aanraking of geur gesnoven hebben van vrouwtjes) en mannetjes die bij vrouwtjes hebben gezeten kunnen ook niet meer bij mannetjes.

Verder zou ik een hok nemen van 120x50, 100x50 kan ook maar is naar mijn mening wel erg klein tenzij je een ren erbij koopt zodat ze ook los kunnen lopen.

Je moet ze wel minimaal 1x per week verschonen en tussendoor plasplekken weghalen anders zullen ze inderdaad stinken.

En ik zou ze absoluut niet in een dierenwinkel aanschaffen, ga liever naar een opvang/stal of fokker.

10. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    Cavia's zijn groepsdieren dus ze moeten echt minimaal met zn 2en zijn;)
    Een hok van 1,00 m gaat nog maar liever groter.
    Je moet ze wel elke week schoonmaken anders gaan ze inderdaad wel stinken.
    In de omgang vind ik cavia's geweldig!!
    Het kunnen echt je vriendjes worden, zeker als je een hok met plexiglas maakt (kunnen ze opstaan om je te begroeten, eten uit je hand pakken etc)
    Ze kunnen in de zomer naar buiten, mits ze niet in de zon gehouden worden (zijn heel snel over verhit en gaan dan dus dood)

Tjaa kwetsbaar.. het ligt er aan.
    De 1 gaat helaas wat eerder dood dan de ander.
    Als je gewoon zorgt dat ze voldoende vitamines binnen krijgen (ik gaf meestal een vitamine c pilletje met sinaasappel smaak en die kwamen ze altijd op het plexiglas halen) en natuurlijk groentes dan doe je voldoende.

Ik ben zelf een caviafokker geweest van 3 rassen (heb ook shows mee gelopen).
    De rex, lunkarya en de skinny's (kale)

Ik denk dat een caaf zonder lange haar het makkelijkste zou zijn voor jullie,maar zelfs dan heb je ontzettend veel keus.

Geef maar een gil als je meer wilt weten;)

11. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    De Grote Cavia Aan deze site heb ik veel gehad toen wij onze cavia's kochten.
    Wij hebben ze nu bijna 3 jaar en mijn zoon van bijna 7 doet er eigenlijk helemaal niks meer mee.Dus ben ik degene die voor ze zorgt.
    Achteraf had ik er niet aan begonnen,maar nu mogen ze blijven tot ze dood zijn.Er komen alleen echt geen nieuwe meer.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Die site had ik gevonden idd. Wel iets om rekening mee te houden... hoe lang zou hij het leuk vinden :)

13. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Ja leuk we hebben zelf nu sinds 3 weken een caafje.
    Super leuk beestje heb dr wel alleen maar geef haar super veel aandacht!
    In de avond zit ze hele avond bij me op schoot en kids pakken haar overdag super veel.
    Plassen doet ze niet op schoot zet haar na 45 min een in de kooi kan ze plassen en pak haar daarna direct weer op gaat super zo.

In toekomst willen we nestje van d'r dus vandaar nu even de keuze 1tje.

1x in de week inderdaad even verschonen anders gaan ze ruiken.
    Ze kunnen beetje knagerig zijn als je vingers naar eten ruikt of als je echt vol je vinger voor d'r bekje houd maar echt bijten doen ze niet zomaar.

14. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb 8 cavia's en de jongste is 5 jaar, de oudste is 9 jaar en die heeft sinds gisteren pijnstillers vanwege artrose. Ik vind ze dus niet kwetsbaar.
    Zeugjes ruiken minder sterk dan beertjes.
    Ze moeten inderdaad met meer zijn, minimaal 2.
    Voor 2 caafjes heb je een hok nodig van minimaal 1 meter bij 50 cm.
    Ze bijten zelden maar als ze puberen knabbelen ze wel overal aan ;)
    Ik heb er 6 in een ren van 3 bij 5 meter en 2 hele oude dames binnen, in een hok van 1 bij 0.5 m. Die binnen zitten maak ik elke 3 dagen schoon, die in de schuur maak ik 1 keer in de week schoon maar niet het hele hok natuurlijk.
    Ik vind ze erg gezellig en mijn dochters ook wel, maar ik meer :)

15. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dit is in de schuur :)

16. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dit is binnen :)

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kunnen ze daar niet uit komen?

18. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    De meeste antwoorden zijn al gegeven.

Je kan cavia's ook het hele jaar buiten houden. Voorkeur heeft dan wel om een echte groep te hebben (dus diverse dames en gecastreerde heren) en natuurlijk een hele goede kooi.
    Cavia's zijn echte groepsdieren en kunnen zelfs dood gaan van eenzaamheid.
    Cavia's zijn echte scharrelaars. Lopen het liefst wat rond waarbij ze regelmatig wat te knabbelen tegen komen. :)
    Zijn lieve dieren die niet snel bijten. Heb ondertussen bijna 10 jaar cavia's en ben 3x echt gebeten. Als ze bijten hakken ze echt met hun tanden in je vlees dus is het wel pijnlijk.

Ik ben echter wel van mening dat je geen dieren moet aanschaffen omdat je kind dat wil. Kinderen kunnen niet zo ver vooruit kijken en snappen wat het inhoud om de komende 5 tot 8 jaar minimaal wekelijks die kooi schoon te moeten maken.
    Als je dus overweegt om cavia's te gaan houden moet je dat doen omdat JIJ het leuk vind.
    Vind je kind(eren) het leuk? Misschien is vrijwilligerswerk (samen met mama natuurlijk :) ) bij de kinderboerderij een optie?

19. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee :)

20. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL

Gecastreerde heren in 1 groep met dames gaat echt niet werken hoor ;) Dan vechten ze elkaar de tent uit. Als je geen vrouwen in de buurt hebt kun je een jonge beer met een oudere beer samen doen of 2 hele jonge beertjes samen zetten.

Deel Deze Pagina