Tips voor zindelijk worden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rus05, 23 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames, over een paar maanden wordt mijn dochter 3 jaar en ze is absoluut niet zindelijk. Eerst wilde ze überhaupt niet op het potje toen ze 2,5 was. Na veel boekjes erover lezen en niet pushen wilde ze ineens op het potje. Dat gaat op zich redelijk, plassen kan ze aardig aangeven, poepen niet. Maar: nu al paar keer geprobeerd zonder luier, uitgelegd aan haar wat de bedoeling is; ze vindt het dan heel erg leuk, maar nu alle keren binnen 5 minuten in haar broek geplast. Wat moet ik nu doen? Boos worden vind ik beetje zielig, ze doet het natuurlijk niet expres. Maar wat dan? Tips zijn welkom, bedankt alvast!

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    wachten tot ze er wel aan toe is...
    het ene kind is nou eenmaal sneller als het andere...

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje wordt over 2 weken drie jaar en is nog 0,0 zindelijk. Hij vond het met 2/2.5 jaar even leuk maar begon ineens te huilen op de wc, heb het toen weer gelaten voor wat het is. Aan de ene kant wil ik het wel weer proberen maar aan de andere kant zeg ik dat ik wacht tot zoontje het zelf aangeeft. Hij zit soms weer op de wc maar doet niks en ga er nu zeker geen 'druk' achter zetten, in deze drukke spannende decembermaand. Ik zou het dus even laten voor wat het is, wil ze op het potje prima natuurlijk maar wil ze niet ook prima...ze heeft nog tijd zat om zindelijk te worden, zou in ieder geval niet boos worden!

4. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Je kunt eens beginnen door je kindje op vaste momenten op het potje te zetten. Dus in de ochtend na het wakker worden, voor het eten, voor een slaapje, voor de nacht. Handig om te weten dat kindjes vaak rond eten en drinken plassen/ poepen. Als je kindje echt door heeft wat de bedoeling is, kan je door gaan pakken. Drie jaar is op zich een leeftijd waarop een kindje best zindelijk kan worden.

5. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Mijn kindjes waren met 2,5 zindelijk ivm school.
    Niet gepushed wel gestimuleerd.
    De eerste week elke x op de pot gezet ook al deden ze niks elke half uur op de pot als ze dan een plasje deden de hemel in prijzen na een aantal dagen maakten ze de klik.
    Ik zette echt de kookwekker.
    Je bent er even een aantal dagen flink mee bezig maar het had hier wel effect.
    Overigens de jongens hadden er niet meteen veel zin in dus even een aantal weken mee gestopt en daarna weer opgepakt en ineens begrepen ze het.
    Het zal.niet in 1 x goed gaan maar als je echt even flink tijd er insteekt dan zal de klik wel komen.
    Nooit straffen of boos worden om ongelukjes in elk geval.
    Succes.

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Hier is dochter nu zindelijk aan het worden uit haarzelf (vandaag hele dag droog geweest voor het eerst), en die is in aug al 3 geworden. Gewoon lekker ff laten gaan en over paar weken/maanden weer proberen.
    Oudste was nog later zindelijk maar eerder voelde ze het absoluut niet zelf, wel paar keer geprobeerd, maar elke keer was ze verdrietig als het mis ging terwijl ik niet boos werd. Hier toen ook later weer geprobeerd en ineens ging het wel goed.

7. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Geduld en loslaten.

8. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Forceer het niet. Wacht totdat je dochtertje er klaar voor is. Anders ziet ze er alleen maar tegen op om naar de wc te gaan en zonder luier aan te lopen.

Zorg dat je voldoende onderbroekjes op voorraad hebt. Want ongelukjes gebeuren eenmaal. Absoluut niet boos worden als er een ongelukje gebeurd. Want ze moeten controle krijgen over hun blaas dat heeft wat tijd nodig.

Onze dochter was er pas een kleine maand geleden aan toe (ze is nu bijna 3 en een half!). Nu is ze inmiddels overdag al helemaal zindelijk. En in een maand tijd is ze van de luier naar helemaal zelfstandig naar de wc gegaan!!!! Ze is overigens nooit op het potje gegaan, afschuwelijk vond zij dat!

Je kunt haar belonen als ze een hele dag droog is gebleven of als ze gepoept heeft op de wc.
    Vooral heel enthousiast reageren, dan ziet ze dat je heel trots bent op haar.

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Loslaten en wachten, onze oudste was bijna 3 1/2.. Uiteindelijk hebben we die wel harder aangepakt maar pas nadat ze op kdv gewoon al drie weken. Hele dag droog was en het thuis weigerde..

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier 3 en 9 mnd en 3 en 5 mnd en allebei toen ze zelf aangaven geen luier meer om te willen met 3 dagen was het bekeken, oudste 1,5 jaar later ook s nachts droog . dochter nog niet en we zien ook wel wanneer dat zover is.

11. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dames, heel erg bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. Ze is er misschien inderdaad gewoon nog niet aan toe, alhoewel ze het wel heel graag leek te willen toen ik het voorstelde. Ik laat het even en probeer het over paar weken weer eens. En goed idee om op vaste momenten op potje te zetten, fijne dag!

12. misa

misa Niet meer actief

Heb je ook een paar dagen door gezet? En anders zou ik ook gewoon even wachten. Maar mocht ze zelf vragen om de luier uit te doen oid, dat gelijk doen. :)

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #13 piccolina, 22 dec 2014
    Laatst bewerkt: 22 dec 2014
    Er is een techniek die werkt erg goed bij oudere kindjes:
    Samen alle luiers weggooien en hele dag in onderbroek laten lopen. Dan als ze geplast heeft laten haar opruimen en wassen en zo hele dag.
    Werkt eigenlijk goed zoals ik ervaringen hoorde. Binnen 1 dag zindelijk overdag
    Je kan dat techniek online vinden het gaat om dat ze zelf het begrijpen en zelf het vies beginnen vinden. Ook als luiers weg zijn kunnen ze niet meer terugvallen. Net als met speen als je die knipt is die niet meer.

14. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het ook zo moeilijk met mijn knul.
    Hij is nu 2 jaar en 3 maand. Met 2 jaar eens geprobeerd op potje gewoon zonder dwang op bepaalde tijden. En lieten hem ook wel vaker in zijn blote kont lopen.
    Laatste beetje spijt van...hoorde dat het zo goed werkte dat klopt hij plast altijd op potje als hij bloot loopt houd soms zelfs tot 3 uur op. Ook als ik hem op potje zet (voor slapen gaan en naar buiten enz) Maar zodra luier of broek aan dan plast ie bijna direct. En doe het hem uitleggen maar lijkt er idd nog niet aan toe.
    Hoeft ook nog niet uiteraard hij heeft nog even maar hij had het opeens zo snel door! Dacht echt wauw.

15. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    In een week zindelijk gekregen: tijdens een week vrij.
    Potje stond al tijden in de kamer, maar luier was wel heel makkelijk. Op een dag benoemd dat de luier af ging en ze voortaan op t potje of wc moest poepen en plassen. De eerste dag plaste ze 4 x in de broek. Niet boos worden, zeggen dat het niet geeft en je het gaat uitwassen. Super blij reageren als er wel een plasje op t potje wordt gedaan. Een dansje, klappen etc. Een klein cadeautje als stimulans na paar dagen. Na twee dagen geen natte broek meer. Poepen ging hier ook moeizaam, angst denk ik, ze poepte liever staand. Beloningssysteem gemaakt met stickers, en stickers plakken voor plasjes maar ook stickers voor poepjes, en bij een poepje op t potje kreeg ze een kadootje. Toen het eenmaal was gelukt wS het klaar. Potje is inmiddels de kamer al weer uit en gaat ze nu naar de wc. Dit alles binnen 2 maanden!! Blijf super positief, stimuleer haar, maar geef t wel de tijd, luier af is luier af, ook als je met haar naar de winkel gaat. Hier alleen nog snachts een luier broekje.

Deel Deze Pagina