Moeilijke (groente) eter tips

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Emm27, 13 mei 2024.

  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.818
    357
    83
    Mijn jongste is zeer lastig met eten. Heel kieskeurig. Snoep Chips, Pizza kipnuggets gaan goed. Pasta ook wel, maar verder eet ze nooit groete/rijst, etc.

    Wat ik nu doe is zelf pastasaus maken van groenten, dit ook op d'r Zelfgemaakte Pizza. Kipnuggets maak ik zelf van kipgehakt met groente. In de zomer Ijsjes van Fruit of zelf knijpfruitjes (ze lust alleen appel normaal).
    Dit werkt!

    Iemand nog meer lekkere recepten of tips? Wat deed jij om groente te verbergen of wat vond jouw moeilijke eter wel lekker?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.941
    3.360
    113
    Ik vind de meeste groente nog steeds vies. Ik eet wel gewoon die paar groente die ik lust. Met een boel fruit en wat rauwkost.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Ik vraag mij af of je het iemand echt laat leren eten door het te verstoppen. Je krijgt het vooral naar binnen. Dat is dan wel weer een pre.

    Ik probeer vooral gebruik te maken van trek. Als ik ga koken dan zijn ze al flink hongerig. Als ik dan vast een bord met verschillende rauwkost op tafel zet beginnen ze al met eten. Zet ik alles in 1 keer op tafel dan eten ze alleen wat ze het lekkerst vinden. Wanneer ze moeilijk deden over gekookte groentes dan gaf ik die eerst voor ze de aardappels en het vlees kregen. Als trucjes niet hadden gewerkt zou ik verder gaan met verstoppen en ondertussen toch door herhaling en verschillende bereidingswijzen proberen groente voor groente te laten accepteren.

    Kanttekening is wel dat ik bijna geen groente lustte tot ik moeder werd. Toen besloot ik dat ik wel het goede voorbeeld moest gaan geven. Dus ik snap de weerstand wel. Maar aan verstoppen heb je niks meer zodra het kind zijn eigen eten gaat regelen.

    Misschien helpt het om als lunch een soep te geven met veel groente erin zodat het in de avond minder een ding is.
     
  4. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.419
    257
    83
    Ik heb er ook een lastige eter bij, meestal geef ik hem tussendoor wat meer rauwkost en fruit omdat ik weet dat het na de lunch bergafwaarts gaat. Dus in plaats van snoep of koek enzo wat verder weinig toevoegt, geef ik wat vaker komkommers, wortels etc omdat het er zo wel ingaat. Hij eet vaak maar een paar happen warm.

    Ook geef ik hem wel vaker verschillende soorten noten, zo krijgt hij ook weer verschillende voedingstoffen binnen.

    Oh en een soepje als lunch gaat er hier wel goed in, mits er flink wat brood in gedipt wordt. Zitten ook weer lekker veel groentes in verwerkt, en kun je helemaal glad pureren.
     
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Hoe oud is je kindje. en eet je kindje echt alleen die producten die je op schijft?

    Ook geen aardappel, puree, appelmoes, vlees etc?

    Ik zou toch geneigd zijn om het verstoppen te gaan afbouwen
    En gewoon. te gaan koken.

    Mijn zoontje at ook wel wat lastiger. Maar dan kookte ik bijv. aard, vlees groente. En dan lustte hij wel.de aard en het vlees. En dan liet hij de groente maar liggen. Later at hij de groente met appelmoes erbij. Inmiddels eet hij steeds meer en meer en meer.
    Hier werkte stamppot ook goed.
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Soms is het ook misschien de vraag of de structuur een probleem is. Zo moet je (diepvries) spinazie bijvoorbeeld doorslikken zonder ergens echt op gekauwd te hebben. Bevat een schijf prei allemaal vieze laagjes etc. Met verschillende bereidingen kan je misschien vinden of bijvoorbeeld structuur of bereidingswijze meer een probleem is dan de groente zelf. En kan een bord met scheidingsvakjes misschien voorkomen dat sommige combinaties niet naar binnen te werken zijn.
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.297
    26.676
    113
    Vrouw
    Ik lees even mee voor de beste verstopplekken.

    Want alle overige tips, hoe goed bedoeld ook. Been thee, done That. Bij oudste is het vanzelf goed gekomen. Bij jongste werkt echt bijna niks.

    @Emm27 Ik verneem graag jouw kipnuggets recept :)
     
    Forumnaam vindt dit leuk.
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.829
    12.445
    113
    Vrouw
    Soms is verstoppen idd het enige wat werkt.

    Onze jongste zit bovenop de kast zodra hij het woord proeven hoort.:rolleyes:
    Een bordje rauwkost neerzetten, zodat hij zijn honger kan stillen? Vergeet het maar, daar eet hij echt geen hap van hoor. :roflmao:

    Wel bieden we van alles aan en moet hij dus wel bepaalde dingen proeven. Hij moet van ons met de pot meeeten. Hij is 8 en is daardoor oud genoeg om dingen ook gewoon te leren eten.

    Dat kan voor kinderen met een diagnose natuurlijk heel anders liggen. Als ze moeite hebben met structuren ed, tja dan zul je de structuur moeten proberen aan te passen of ze er heel rustig aan aan te laten wennen. En mogelijk wennen ze er nooit aan en zul je moet roeien met de riemen die je hebt om eetmomenten gezellige momenten te laten blijven.
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.297
    26.676
    113
    Vrouw
    Idd.
    En voor elk kind werkt er weer iets anders. Ik waardeer ze wel hoor. De adviezen hoe je mss meer kan laten eten/proeven. Soms zitten er nieuwe ideeën bij die mogelijk bruikbaar zijn.

    Bij onze zoon heeft het idd veel te maken met structuur. Maar ook met hoe het in zijn hoofd zit.
    Appels en bananen bijvoorbeeld eet hij alleen als we gourmetten (schaaltje met stukjes appel of banaan is in no time leeg). Maar op het fruitmoment precies zo'n schaaltje aanbieden is op geen enkele manier een succes.
    Ok... pick your battles... Dan eet je maar je sinaasappel o_O

    Zo kan ik ook tijdens het koken bijna oneindig reepjes rode paprika aanbieden. Die eet hij zonder tegenstand op. Ligt het op zijn bord.... blijft vrolijk liggen. En aangezien er genoeg strijd is om andere dingen .... Dan eet ie het maar als voorafje tijdens het koken.

    Als er tijd en energie is dan steek ik er zeker moeite in om die knop in zijn hoofd richting nieuwe groenten of gerechten te zetten.
    En omdat het avondeten een van de weinige momenten is dat we als gezin bij elkaar zitten en tijd en aandacht voor elkaar hebben wil ik dat graag ook gezellig houden.

    Ik stimuleer altijd het proeven. En complimenteer hem als hij dat ook daadwerkelijk doet. Ook als hij het dan niet lekker vind. "Goed geproefd. Jammer dat je het niet zo lekker vond". En dan mag hij gewoon zijn tosti (van volkorenbrood ;)) eten.

    Door zijn autisme herkent hij de hongerprikkel niet altijd goed. Dus dan niks geven resulteert in een kind dat niks eet "ik heb geen honger", maar vervolgens wel de rest van de avond ontploffingsverschijnselen vertoond door overprikkeldheid.
    En veel vetreserves heeft hij ook niet. Dus nog een reden voor mij om er in elk geval dan die tosti erin te krijgen.

    Oh... en ik merk dat ik weer erg lang van stof ben :roflmao::roflmao:
    Iets met onzekerheid en het allemaal willen uitleggen o_O:roflmao:
     
    Vero0504 en Zxcvb vinden dit leuk.
  10. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.829
    12.445
    113
    Vrouw
    Die onzekerheid is echt niet nodig.;)
    Uit jouw berichten lees ik een moeder die boven alles ontzettend veel van haar jongens houdt, maar die af en toe hier lekker even wil spuien over alle struggles die er bij komen kijken. En dat moet je lekker blijven doen:D
     
    TotalBella en Mamafiets vinden dit leuk.
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.297
    26.676
    113
    Vrouw
    Lief :)
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  12. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.738
    4.121
    113
    mijn oudste is ook geen fan van groente, en altijd heel kieskeurig wat betreft eten.

    hij eet wel graag rauwe groentes, en dan vooral komkommer, paprika, tomaat, minder wortel, vaak geeft hij de wortels aan zijn broertje in ruil voor de komkommers. hele wisseling van borden hier soms.
    wat bij ons werkt is wraps. dan kunnen ze er vanalles opdoen wat ze lekker vinden, maar er moet altijd groente op, mag niet alleen kaas.
    verder is aardappel groente vlees hier ook meestal nog wel ok dan gaan er in iedergeval wat happen in.

    de afgelopen jaren is het wel steeds beter geworden hoor. eerst at hij alleen droge pasta en komkommer, bruin brood met chocopasta… wat ik allemaal wel niet in de blender door de pasta heb geprobeerd… alles. Soep lusten ze ook pas sinds een paar jaar. En soms wil je ook gewoon niet hoeven zeuren over het eten. Het is dan iedere dag zo’n struggle.

    bij ons gaan ze ook wel mee boodschappen doen en mogen ze kiezen wat ze willen proberen. en daar gaan ze dan wel wat van proberen.

    snoep en chips vind ik niet echt eten. iedere dag pizza lijkt met ook niet de bedoeling. en droge pasta is hier ook geen eten meer, er moet dan in iedergeval of tomatensaus of pesto door, en rauwkost bij, en daar moet van gegeten worden. Maar dat is pas vanaf dat de oudste 6 ofzo was.

    We deden ook weleens een spelletje aan tafel dan bij iedere hap die ze opaten ze een slok water of melk mochten nemen. Ofzo.

    Ze krijgen hier ook wel altijd nog een schaaltje yoghurt (magere of volle, niet met veel suiker) eventueel met vers fruit als toetje. Ongeacht hoeveel ze hebben gegeten.
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Hier is de oudste (inmiddels bijna 10) ook al jaren een lastige eter. Juist aardappels/vlees/groente gaat hij met de maand minder goed eten. Eerst at ik juist 2-3x per week avg zodat er groente in ging. Juiste 2-3 jaar terug at hij alleen kale rijst/pasta etc. Inmiddels gaan de pasta's/nasi/bami etc soms wat beter, groente dus steeds minder en ook aardappels gaat steeds moeizamer.
    Wat hier wel altijd goed gaat zijn gebakken krieltjes met wortels of bonen, dat eten we dus ook bijna wekelijks of in elk geval de kinderen. :rolleyes:
    Hier ook het idee (onderzoeksmolen loopt nog) dat het meer in zijn hoofd zit dan dat hij daadwerkelijk de smaak vies vind. Ik herken ook veel van mezelf van vroeger, moeite met bepaalde structuren en niet weten wat ik soms at.
    Ik ben inderdaad ook beter gaan eten toen ik op mezelf ging wonen, maar ben nog steeds kieskeurig.
    Rauwkost hoef ik bij de oudste ook echt niet mee aan te komen, lust hij niks van, net als zijn moeder....
    Middelste dochter eet wel graag komkommer en paprika, ook een wrap met sla vind zij heerlijk, kan daar wel eens jaloers op zijn, ik krijg het gewoon niet doorgeslikt.
    Ik verstop hier trouwens alleen groente in de pastasaus. Niet eens echt verstoppen, ze weten dat het erin zit. Maar ik vind het soms zelf ook lekkerder/makkelijker dan al die grote bonken, daar gruwel ik dus nog steeds van.
    Dus eens in de zoveel tijd gaat hier de slowcooker aan met pastasaus voor minstens 6-8x.

    Bij de oudste helpt het soms wel als ik consequenties stel, maar merk dat hij ouder wordt en het hem steeds minder interesseert. Hij gaat gerust slapen zonder 's avonds fatsoenlijk gegeten te hebben. Daarbij is hij al dun, denk dat hij zelfs ondergewicht heeft, dus daarin ben ik ook wel zoekende.
    Ook omdat zijn zusje dus het omgekeerde is en zij helaas (maar ook logisch) veel van zijn gedrag kopieert. Gelukkig is zij ook nog iets makkelijker te beïnvloeden vanuit onze kant.
     
  14. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.818
    357
    83
    Dank voor de reacties.

    Mijn dochter is vrij dun (nog wel een goed gewicht maar er moet zeg maar niks af), en ik wil gewoon dat ze gezond opgroeit met groenten dus vandaar ij het verstop.
    Dat van die paprika wel uit de hand en niet van een bord herken ik wel haha.

    Fijn de herkenning ook te lezen!
    Ik weet niet goed of het de structuur is of angst te proeven.

    Recept kipnuggets:
    Kipgehakt mengen met wat geklutst Ei, Geraspte parmezaanse kaas en Geraspte groente (ik doe meestal fijngeraspte Wortel en courgette maar kan ook met bijv zoete aardappel). Dit kneden en dan kipnuggets vormen. Door de paneermeel/panko en bakken of in de oven.

    Hoeveelheden doe ik op gevoel. Vooral de groente echt met de kleine rasp.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.876
    10.800
    113
    Hier een moeilijke eter van 9 jaar die ook erg slank is. Ik moet zeggen dat het stiekem wel iets beter gaat. Wat gaat wel (naast pizza patat en pannenkoeken):
    - gebakken aardappelen met boontjes
    - pasta met gepureerde saus met paprika en champignons
    - snijbonen of spinazie, gekookte aardappelen, rundervink
    - andijviestamppot
    - komkommer
    Dit eten we dan ook iedere week:roflmao:

    Het is ook steeds minder vaak geklaag aan tafel, maar gewoon zitten en eten. Nu moeten we nog iets aan zijn manieren doen:rolleyes:
    Overigens herken ik wel zijn voorkeuren voor smaken. Ik lust ook veel niet zoals rauwe paprika, broccoli.

    Overigens eet zijn broertje wel rauwe paprika, rode kool etc. Smaak is echt wel iets geks, wat volgens mij bij de een heel anders binnen kan komen dan bij de ander.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  16. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.551
    969
    113
    Een opmerking vanuit mijn eigen ervaring…. Als kind at ik ook geen groente, ik vond echt niks lekker, ook geen rijst, macaroni, etc. Dus ik ben groot geworden op een heel eenzijdig menu van aardappelen en vlees. Ik was wel een groot liefhebber van fruit, dus daar kreeg ik wel de nodige vitamines mee binnen. Ik was een gezond kind, groeide goed en was niet buitensporig vaak ziek.
    Inmiddels is er een hoop veranderd en lust ik veel en veel meer. Vooral omdat ik toch zelf besloot maar eens wat te gaan proberen vanaf puber leeftijd en omdat ik op mijn werk op een gegeven moment vond dat ik een voorbeeld functie had.
    Dus als mijn kinderen weer eens geen enkele hap groente eten, dan relativeer ik het en probeer ik me er niet druk om te maken. Niet dat dit altijd lukt hoor, zou het voor hen toch anders wensen. Maar groot worden ze toch; al is het linksom danwel rechtsom.
     
    Neuzeke en Mamafiets vinden dit leuk.
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.297
    26.676
    113
    Vrouw
    Jij klinkt als mijn oudste zoon. Die is ook langzaam meer gaan proberen en lust nu al veel meer dan een paar jaar geleden.

    Ik geef mijn jongste ook dagelijks een multi-kauwtabletje.
     
    Dreamer29 vindt dit leuk.
  18. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.057
    3.128
    113
    Alles in een taart stoppen! Das wel echt favoriet hier.
     
  19. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.571
    3.387
    113
    Mijn jongste eet ook verschrikkelijk warm maar echt ga mij er niet druk om maken en ook nooit gedaan hij eet wel fruit en krijgt vitamine beertjes.
    En sinds kort gaat hij uit zichzelf dingen proeven. Niet alles hij geeft het zelf aan.

    Bietjes eet hij los gesneden.
    Komkommer eet hij ook was anders.
    Van de week een bloemkool schotel gemaakt en hij ging proberen en de volgende dag vroeg hij mag ik het weer eten. Helemaal prima.
    Vlees eet hij regelmatig maar aardappels, rijst, pasta is verschrikkelijk en andere soorten groente ook.
    Bami wilde hij laatst eten met sate.
    Zoete paprika eet hij sinds kort wisselend.

    Heb ook wel eens mini cadeautjes gehaald en dan ging hij het wel ook proberen maar hij gaat echt van sommige dingen kokhalzen.
    En eerlijk ik denk dat hij vanzelf gaat eten hij eet nu al meer dan dat hij deed.

    Elke dag strijd aan tafel begin ik niet aan:)
     
  20. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.178
    3.675
    113
    Vrouw
    Blijven aanbieden, maar er geen strijd van maken is bij ons thuis al jarenlang het uitgangspunt (dat heeft overigens wel even geduurd voor ik zover was).
    Met hele kleine stapjes gaat het steeds beter.

    Ik at vroeger zelf ook heel slecht (weinig groente, pasta en rijst moest kaal, zonder saus, etc.) en nu eet ik ook alles. Dus het zal met mijn kinderen vast ook wel goed komen.
     

Deel Deze Pagina