Moeilijke keuzes blijven komen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat denk ik ook ja.
    Ook een lastige keuze, eerst versnellen en daarna toch doubleren.

    Ik ben op zich blij te lezen dat er meer kinderen groep 7 doublereren.
    Een van de vragen die ik voor de ib'er en juf heb is hoe ze bepaalde dingen nog interessant houden voor haar. De zaakvakken is voor haar flink doorlezen en leren, maar dan haalt ze ook 8en en 9ens, ze is er alleen amper voor te motiveren.
    Als ze die stof volgend jaar weer opnieuw moet doen verwacht ik 5en en 6en omdat ze er helemaal geen zin meer in heeft.
    Ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat.
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Hier werken ze veel met verdieping. Hier werkt dat heel goed, hoe beter je bent, hoe moeilijker de stof wordt.
    Hier hebben ze ook geen standaard stampwerk. Je mag dan aan het begin laten zien dat je dat beheerst en de verdieping in.
     
    Zonnestralen en Whoopy vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat klinkt goed.
    Dat gaat hier zo niet geloof ik. Ze hebben afwisselend de ene week toets van Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur. Het is voor elk kind hetzelfde blad met dezelfde stof en daarna dezelfde toets.
    Dat kan ze overigens prima. Maar ze heeft er weinig zin in en ik zie haar niet alles weer opnieuw doen met motivatie.
    Maar dat ga ik dus o.a. neerleggen op school, heb al een heel lijstje:oops:
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Nee dat snap ik, dat is ook totaal niet motiverend. Ik ben benieuwd hoe ze dat bij jullie oplossen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Heel erg out of the box: na het doubleren zou er, als er veel groei te zien is, zelfs de mogelijkheid kunnen zijn om groep 8 over te slaan. Je zou dan bijvoorbeeld de herhaling van ak en gs (waar je problemen bij verwacht als ze dat moet herhalen) kunnen vervangen door stof van groep 8. Wel onconventioneel, maar zou misschien wel kunnen.
     
    Madeliefke, Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik hou wel van out of the box;)
    Ik ga alles gewoon voorleggen en kijk waar zij mee komen.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Zeker. Hoewel de schoolwissel het makkelijker heeft gemaakt; hier wil ze zelf ook graag een jaar langer blijven (bij de andere school wilde ze het liefst zsm weg).

    Zeker een terechte vraag!

    Hier wordt voornamelijk projectmatig onderwijs gegeven en zijn de projecten ieder jaar anders (vast met een roulatiesysteem ;)), dus dat scheelt. En er is veel ruimte om eigen projecten te bedenken en uit te voeren. Met spelling heeft ze de mazzel dat ze zijn overgestapt naar een nieuwe methode, de oefeningen zijn dus nieuw. En met bv. Nieuwsbegrip doet ze nu C-niveau ipv B. En als ze halverwege groep 8 klaar mocht zijn met rekenen ofzo, dan maken ze voor haar een apart lesprogramma, schijnen ze vaker te doen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Sommige middelbare scholen bieden een tussenjaar op het VO. Hier in de omgeving biedt een middelbare school dat voor kinderen die een beetje twijfelgevallen zijn, eigenlijk wel grotendeels klaar met de basisschool, maar waarvoor de brugklas ook weer een te grote stap is. Ongeacht het uitstroomadvies qua niveau.
    Het jaar daarna kijken ze of je zulke sprongen hebt gemaakt dat je naar de tweede doorstroomt, misschien zelfs een niveau hoger of dat je gewoon naar de brugklas gaat.
    Alleen moet je dus goed opletten hoe een middelbare school een tussenjaar invult. Hier is het dus echt voor kinderen die gewoon nog wat kinderlijk zijn in hun ontwikkeling heb ik begrepen en sommige scholen richten zich juist weer met een tussenjaar op bijv. kinderen die een klas hebben overgeslagen en anders wel heel jong in de brugklas zouden komen.
     
  9. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Niet alle reacties gelezen. Onze dochter, add, had praktijk school advies in groep 7. Totaal niet waar ze op haar plek zou zitten volgens ons. Zij heeft een drempelonderzoek gedaan. Is dit bij jullie mogelijk? Nu tl advies met kanttekening dat rekenen laag bbl niveau was. Dus ze gaat kbl doen, wil ze zelf ookgraag
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik weet niet of het kan hoor. Niet naar geïnformeerd. Maar de situatie is hier denk ik anders. Hier zijn zowel school als wij ervan overtuigd dat er meer in zit dan wat ze nu kan laten zien. Dat het advies wat er nu uit zou komen niet bij haar past. Alleen dat ze meer tijd nodig heeft om te leren structureren in haar werk waardoor ze dus beter scoort. En die tijd zou dan doubleren zijn.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier heb ik naar gezocht. Op geen enkele middelbare school hier in de omgeving kan er iets over vinden op de website.
     
  12. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Hier ben ik zelf ook op zoek naar in Noord-Holland, maar ik vond het ook iets voor jullie.
    Helaas heb je er al op gezocht.

    Het is fijn dat je al een lijstje hebt, noteer alles en ook wat de antwoorden zijn, mail dit na een gesprek als gespreksverslag. Is niet leuk, soms wel erg nodig..
     
  13. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Zittenblijven kan als er inderdaad meer rendement verwacht wordt te halen.
    Maar daar zou ik dan wel een goede onderbouwing van school van willen zien.

    Nadeel is dat als het toch lastig blijkt te zijn en uitstroom blijft op Basisniveau ze een jaar langer op de basisschool blijft waar het instructieniveau op t/havo ligt. Dan zou ze langer met een opp moeten gaan werken. Ben ik persoonlijk minder voorstander van. Eerder om de kinderen in het VO op een goede plek te krijgen. Daar kan op niveau maatwerk geleverd worden,
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Wat bedoel jij qua onderbouwing, waarom ze denken dat ze meer kan of wat ze ermee gaan doen?
    Wat betreft het eerste, dat blijkt volgens de juf uit haar gedrag in de klas en op de bloktoetsen. Ze heeft bij 90% overal als eerste het goede antwoord op. Ze werken bij ons met EDI, ken je dat? De juf kan op haar bordje dus direct zien of ze het weet. Volgens hen is het probleem dus niet het niveau (alleen wat betreft rekenen, maar daar heeft ze maatwerk voor) maar de manier waarop ze het maken van toetsen aanpakt en het leren van haar werk.
    Met dictee bv hebben ze voor het nieuwe thema een dictee, daar kan ze bv een 9 op scoren en op een soortgelijk dictee een 4. Terwijl als ze in een lesje hetzelfde vragen ze alles foutloos maakt. Zij denken dat ze geen vaste structuur heeft in haar werk en dat het daar mis gaat.
    Ze willen vanuit het samenwerkingsverband een coach laten komen die 1 op 1 met haar gaat zitten en kijkt wat ze elke keer doet. Om zo het probleem te vinden en dat met haar op te lossen.
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.777
    25.852
    113
    Vrouw
    Hoi.
    Ik heb geen echt advies voor je vrees ik. Wel een dikke knuffel. Soms kan het echt even zwaar zijn als je kind 'bijzonder' is.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Tnx, ja nu wordt het allemaal wel een beetje veel.
    Vanaf haar 5e lopen we al met: er is iets met haar. Op haar 8e ADHD diagnose. Met 9 met medicijnen begonnen en dat gaat heel erg goed. Toen op school tot de conclusie dat het niveau te hoog is en ze na de basisschool gauw naar een vmbo moet, prima, waar zij maar gelukkig is.
    Nu schieten de punten ineens omhoog, maar niet op een logische manier en blijkt dat ze veel dus een stuk beter aan kan dan we dachten. En kunnen we dus weer opnieuw kijken wat het beste is.

    En daarnaast heb ik een jongen van 6 die richting burnout gaat en we weten niet precies waarom. Hopelijk komt er na de kerstvakantie met de uitslagen van de onderzoeken wat meer duidelijkheid.
     
  17. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63

    Dit is inderdaad wat ik bedoel met onderbouwing. Het mag natuurlijk niet afhankelijk zijn van een "gevoel" bij de leerkracht dat er meer in zit. Een jaar extra op deze leeftijd is best een pittige keuze met gevolgen. Deze kunnen goed of minder goed uitpakken, vandaar dat er eerst grondig bekeken en onderbouwd moet worden door school wat de juiste koers gaat worden. Goed dat er een coach ingeschakeld wordt. Deze kan ook mede koers uitzetten en gericht observeren.
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Ik kan je geen raad geven maar voel met je mee. Je weet ook van mijn zoontje af hè dus ik begrijp je gevoel een beetje.

    Wat je ook beslist, weet dat je als ouder altijd de juiste beslissing maakt. Je doet het super. Hiervoor kijk ik ook echt naar je op.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    En anders vmbo lwoo? Dan kan een hoger niveau misschien wel, omdat de klassen kleiner zijn en er meer ondersteuning is?
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Wat lief zeg!
     

Deel Deze Pagina