Moeilijke keuzes blijven komen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou weer een lang gesprek gehad. We hebben nog geen beslissing gemaakt.
    Twijfel blijft dat het sociaal en emotioneel gezien niet verkeerd zou zijn te doubleren, maar aan de andere kant: gaat zij over een jaar veel verder zijn? Is dit niet gewoon de aard van het beestje?

    Ze heeft een geweldig rapport, 1 keer een 7, de rest 8en en 9ens.
    Maar ze valt uit op de cito begrijpend lezen en rekenen. Ik weet dat dat de belangrijkste cito's zijn, maar het kan niet zo zijn dat de rest compleet niet meetelt (de andere 2 cito's en de methode toetsen) voor begrijpend lezen op het rapport is dus een keurige 7.
    De andere 2 cito's (spelling en DMT) zitten in de grafiek ver boven het VWO lijntje. Heel raar hoe dat zo verschilt.
    Nu is een VMBO basis/kader gewoon de beste plek voor haar hoor, maar wat voegt doubleren dan nog toe?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als ik de cijfers zo zie denk ik dat doubleren niet gaat helpen wat betreft resultaten. Soms is het wat het is. Mijn oudste is ook niet goed in rekenen, ze krijgt nu elke week extra huiswerk en uitleg en ze krabbelt nu toch langzaam omhoog qua cijfers, ik weet niet wat er bij jullie nog mogelijk is qua extra begeleiding? Bij mijn oudste is begrijpend lezen wel voldoende. Rekenen is kader niveau, begrijpend lezen havo en de rest vwo+, ze heeft een mavo havo advies, prima. Best kans dat ze havo aankan en dan slecht blijft in wiskunde, heb ik ook gedaan maar dan met gymnasium ;). En misschien niet en wordt het mavo. Voor jullie dochter zit mavo er misschien ook nog wel in, maar als je denkt dat dat niet de plek voor haar is is het niet nodig natuurlijk. Nu ken ik wel een meisje die het heel moeilijk heeft gehad door wat ze heeft (ik geloof adhd), die zou eerst kader gaan doen, nu toch naar de mavo gegaan en nu na een half jaar is ze helemaal opgebloeid en kan ze als ze wil volgend jaar naar de havo, als ze zou willen (maar is waarschijnlijk teveel voor haar aangezien ze vanwege de adhd ook op andere manieren haar ei/energie kwijt moet kunnen). Dit had niemand een jaar geleden gedacht, dus ik zou alles nog wel open houden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Ik zou niet kiezen voor doubleren. Waarschijnlijk zal ze op de middelbare school op eigen niveau veel meer groei doormaken dan nog een keer groep 7.

    En de een is nu eenmaal jonger dan de ander. Ik was ook altijd jong (of anders) in m’n doen en laten.
    Ik speelde op m’n 14 nog heerlijk buiten met de kinderen in de buurt terwijl de rest van m’n klas al bezig was met uitgaan, drank en jongens en weet ik veel wat. De interesse in uitgaan enzo heb ik echter nooit gekregen.
    Op de middelbare school heeft de maatschappelijk hulp die me zogenaamd moest helpen bij m’n faalangst verteld dat ik te weinig sociale vaardigheden had. Omdat ik geen interesse had in wat anderen deden. Moet zeggen dat dat meer een klap heeft opgeleverd dan t feit dat ik andere interesses had.
    Volgens mij ben ik goed terecht gekomen, en had t geen reet uitgemaakt als ik een jaar over had gedaan, qua sociale interesse in ieder geval.
     
    tuc vindt dit leuk.
  4. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Er is intussen wel bekend dat CITO niet zaligmakend is en dat kinderen totaal kunnen uitvallen op de vraagstelling. Wellicht is het een idee als iemand (IB’er?) 1 op 1 de CITo’s waarop ze is uitgevallen analyseert om te zien waar het is misgegaan. Soms hebben kinderen gedachtenkronkels die je met een beetje goede wil ook goed kunt rekenen, maar die niet in de CITO-normen vallen. Als er echt een discrepantie is tussen methodetoetsen en CITO zou ik daar eerst onderzoek naar willen.
     
    Jo79, GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik ben het eens met @gitta.
    Het lijkt of je dochter de vraagstelling van cito niet goed begrijpt.
    Ik zou inzetten op analyse van de toetsen en met haar oefenen op de vraagstelling, dus niet op inhoud, maar wat wordt er gevraagd.
    Denk dat basis/kader niet de goede plek is voor haar, eerder kader/theoretisch.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Wij hebben van de week ook het rapport van onze dochter gehad. Ze doet voor de tweede keer groep 7 en haar rapport is compleet anders dan vorig jaar. Ze krijgen geen cijfers, maar ze heeft voor alles voldoende of goed en in het woordrapport zijn de juffen ook enkel positief. Ook op de Cito’s scoort ze nu goed. Ze is enorm gegroeid qua algemene vaardigheden. Dit alles doet haar zelfvertrouwen enorm veel goed. Ze mag weer mee draaien in een soort plusprogramma, wat ze ook erg leuk vindt. Natuurlijk moeten we nog kijken hoe het op de lange termijn gaat, maar voor haar is groep 7 overdoen tot nog toe een goed beslissing geweest. Als dit zo door gaat gaat ze met veel meer zelfvertrouwen naar het VO dan anders het geval was geweest.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wat waren bij jullie de redenen om over te doen? En wat vooruitstroomadvies verwacht je? Is dat hetzelfde als voor de doublure?
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik stuur je even een pb. :)
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Jij zou zo maar eens gelijk kunnen hebben hoor, en @Snoopy1979 ook. Qua rekenen zou er zelfs praktijkonderwijs uitkomen, maar gelukkig ziet de school ook dat dat echt niet klopt.

    Ik denk ook dat ze meer kan dan nu blijkt, zeker omdat ze hier op de basisdchool veel tegenslagen in het leren gehad heeft. Ze geeft zelf heel erg duidelijk aan dat ze niet meer zo veel leervakken wil, maar "dingen wil doen". Ik kan mij dat ni ook echt voorstellen.
    De school die ze op het oog heeft staat heel erg open voor opstromen, dat zie ik bij veel kinderen in de praktijk gebeuren. Dus ik kan mij ook nog voorstellen dat wanneer de druk er daar af is ze zelf ook meer open staat voor die opties.
    We gaan haar dus in 1e instantie inschrijven in een basis/kader klas en dan zien we wel.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ze is op dit moment overigens aan het kijken op die school. Dus ik ben benieuwd met welk gevoel ze terugkomt, of zij zichzelf daar ziet lopen over ruim een jaar.
     
    Jo79, Fristi2012 en Lynx vinden dit leuk.
  11. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou haar indien mogelijk in een Kader klas zetten. Ik hoor het juist andersom. Kinderen die in een B/K klas zitten gaan dan weer juist sneller naar Basis en je stroomt dan zo laag in bij het MBO. Is zo zonde wanneer het niet nodig is.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Groep 8 is vooral veel herhaling van groep 7 en weinig nieuws. Mijn dochter heeft zich behoorlijk verveeld in groep 8, dus dat is ook iets om rekening mee te houden. De vraag is inderdaad of ze niet altijd een beetje ‘jonger’ blijft in haar gedrag en of dat echt een probleem is op het VO.
    Zeker goed om te kijken naar een school waar je ook makkelijker op kunt stromen. Je bent op het VO ook van de cito’s af.

    Een vriendin van mijn dochter doet basis/kader op een andere school en daar houden ze het ook nog wat kleiner en de overgang van de basisschool naar het VO maken ze wat kleiner door nog te trakteren op verjaardagen etc. Ze gaan daar ook niet op schoolkamp in de brugklas, maar hebben alleen een introductiedag en later in het jaar een schoolreisje enz. Ze worden gewoon nog wat meer aan de hand genomen. Fijn voor kinderen die nog wat jonger zijn in hun gedrag en echt aan het VO moeten werken.
    Vanaf tl is het daar ook gewoon vanaf de eerste week anders. Grote klassen, schoolkamp en trakteren gebeurt echt niet meer. Je kunt wel makkelijk opstromen als ze zien dat je het aankan.
    Maar als ik je dochters cijfers zie zou ik echt meteen voor kader kiezen of kader/tl, niet doubleren en dan het liefst op een school waar ze wel zorgen voor een kleinere overgang tussen de basisschool en VO.
    Maar goed, ik ken haar verder niet en weet ook niet waar ze precies op Soc. Em. gebied tegenaan loopt.

    Hoe vond ze het?
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    De dochter van tuc zit in groep 7.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Dat weet ik, dat bedoelde ik met die herhaling, als ze groep 7 twee keer doet en in groep 8 nog een keer een aardig deel van de groep 7 lesstof herhaald krijgt, gaat het volgens mij wel echt vervelen.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh zo. Nu vind ik de herhaling wel meevallen in groep 8, mijn dochter ervaart het in ieder geval helemaal niet zo.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Verschilt misschien ook per school, maar mijn dochter vond groep 8 het saaiste jaar qua lesstof van de basisschool.

    @tuc, hoe nemen ze de cito af, schriftelijk of op de computer?
     
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier heb ik dat ook niet zo ervaart. Hier werd er juist in groep 8 nog enorm veel gewerkt aan breuken tot vervelens toe. Mijn dochter haat breuken en doet overigens gewoon Vwo ;)
    Ze verlangt soms echt weleens terug naar de basisschool, weinig huiswerk, normale tijd beginnen hihi
     
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind dat toch ook wel weer een beetje betutteling of zijn het sws kinderen die ook andere problemen hebben?
    Een beetje brugklasser wil echt niet meer trakteren in de brugklas.
    Je moet ze ook niet klein willen houden.
     
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Kinderen die basis doen zijn echt wel kinderen die vaak nog veel geborgenheid nodig hebben. Op de basisschool altijd de slechtste geweest in taal en rekenen, daardoor vaak onzeker over zichzelf en eigen kunnen.
    Geleidelijk wennen aan nieuwe regels en afspraken is wel belangrijk voor deze kinderen, trakteren verhoogt ook de sfeer in de klas. En elk kind wordt eens per jaar nog eens extra in het zonnetje gezet. Mooi toch.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dankje voor de uitleg en dan begrijp ik het inderdaad. Fijn dat het zo kan.
     
    Lynx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina