0 uren contract, ongeschikt werk.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MoniekJ, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Hoi,

hopelijk kan iemand mij tips geven?

Ik werk als uitzendkracht binnen de horeca met een 0 uren contract. In verband met de werkomstandigheden kunnen ze mij niet garanderen dat ik verantwoord werk en is daarom het beleid om zwangeren niet in te plannen op projecten.
    In mijn contract staat wel dat ik alleen betaald krijg voor de gewerkte uren. Abu cao is van toepassing.

Begin augustus gaat mijn verlof in. Tot die tijd heb ik dus geen inkomsten en vervangend werk is er ook niet.

kan ik dan de ziektewet in of heb ik dikke pech en 2 maanden geen salaris?

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik werk zelf ook in de horeca en ben nu wel benieuwd wat voor projecten dat dan zijn. Bediening is prima te doen tijdens de zwangerschap. Ik weet alleen niet of ze in de zwangerschap verplicht zijn om vervangend werk voor je te zoeken.

Abu cao zit anders in elkaar dan de horeca cao en hoewel deze niet bindend is (cao-loos) mag dit wel als leidraad gebruikt worden.

3. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Het zijn vooral evenementen. Dus de grote feesten. Achter een lange stalen bar je eigen rotrennen terwijl de muziek meer db produceert dan goed is en de temperatuur op n sauna lijkt.
    Vaak worden we uitgeleend zonder dat kantoor zelf de precieze werkzaamheden kennen. Dus omdat ze niets kunnen garanderen, plannen ze mij ook niet in.

4. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik.zou even het UWV bellen of je in de ziektewet kunt.

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    UWV zou ik sowieso even bellen, maar als je niet ziek bent, vind ik de ziektewet in een beetje vreemd eerlijk gezegd. Kan je niet iets met het uitzendbureau regelen?

6. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ziektewet kan denk ik niet. Je kan dit werk niet doen, maar ander werk misschien wel...

Misschien heb je wel recht op ww, afhankelijk van je arbeidsverleden en aantal uren die je de afgelopen maanden hebt gemaakt. Zeker even met UWV bellen.

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ziektewet kan juist wel! Daar is in geval van zwanger zijn de regeling juist voor bedoeld. Je bent namelijk arbeidsongeschikt voor je huidige werk. Waarmee ik niet wil zeggen dat je ziek bent, het zijn 2 verschillende dingen, zogezegd.

Toen ik in de zorg mijn functie als verzorgende niet meer uit kon voeren, werd ik ook in de ziektewet gezet. Ik zie eigenlijk niet waarom het in dit geval anders is.

Je moet zeker even overleggen met het UWV en misschien zelfs met de bedrijfsarts. Als je in de ziektewet komt heb je recht op een gemiddeld salaris van de afgelopen periode, dus is het in jouw geval misschien juist wel gunstig.

Deel Deze Pagina