zantac, wat doet het? Ervaringen?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Eiland, 1 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat onze zoon heel veel spugd, en de laatste dagen zelfs hele vlagen maagzuur, ook tussen de voedingen in spuugd krijgt hij van de huisarts zantac voorgeschreven omdat hij denkt dat Thijs reflux heeft.
    Morgen moeten we het halen, het was helaas niet op voorraad dus ze hebben het besteld.

Maar wat doet de zantac? neutraliseerd het het zuur, en blijft hij wel zo veel spugen als daarvoor? De huisarts zei dat hij warschijnlijk zo veel spugd omdat het zuur omhoog komt, dus met de medicijnen zal hij dan ook minder spugen denk ze.

Maar wat zijn jullie ervaringen? Dat zou ik erg graag willen weten..

2. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    is er nou niemand die me raad kan geven?

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Zantac is een zuurbinder, wel redelijk sterk. Hier hielp het binnen 4 dagen. Er is ook sterkere refluxmedicatie, Losec en Nexium. Dat zijn echt maagzuurremmer en remmen de aanmaak van het zuur.

Als je in de zoekfunctie (naast 'help' rechts bovenin je scherm) op Zantac zoekt komen er heel veel topics naar boven, ook is er een groot reflux topic gaande bij 'Baby en Dreumes'.

Naast medicatie moet je de voeding indikken door het gebruik van Nutriton (JohannesbroodPitmeel), of overstappen op een voeding waar Johannesbroodpitmeel al in zit zoals Friso Comfort of Nutrilon AR. Doe je dit niet dan heeft de medicatie alleen geen zin. Bedje een stuk omhoog aan het hoofdeinde helpt ook, net zoals rustig drinken door het gebruik van de Dr. Browns flessen te koop bij Etos.

Succes en sterkte met je kindje,

Charlie

4. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    #4 Eiland, 2 aug 2011
    Laatst bewerkt: 2 aug 2011
    Losec kreeg hij eerst zondag mee, omdat ze de zantac moesten bestellen en dat konden we vandaag ophalen. Maar wat is het verschil ik werking van deze 2?

Ja we hebben de Nutrilon omneo die is ook tegen spugen. Ook dikken we dit in met JBPM. Helaas krijgt hij hierdoor zijn ontlasting niet weg, maar zonder de jbpm kan hij echt niet. Het bedje hebben we opgehoogd bij het hoofdeind en we gebruiken difrax flessen tegen te veel lucht inslikken. ook houden we hem (zo goed als dat lukt met zo een jonge baby die nog niet kan zitten) rechtop met en na het drinken, we laten hem gied uitboeren, al heeft hij ver na het voeden nog last van veel pijnlijke boeren.

Ik zal zoeken naar de andere topics, en ik schrijf de andere medicijnen die je noemde op, dan kan ik dat nog met de arts overleggen.

Heel erg bedankt voor je reactie..

5. Charlie007

#5 Charlie007, 2 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2011
    Zantac bind het zuur, ik weet niet precies hoe. Losec is de ouderwetse vorm van Nexium. Losec valt onder de groep protonpompremmers, dat zijn de cellen in de maagwand die het zuur aanmaken. Losec en nexium stoppen die cellen zuur aan te maken dus letterlijk minder zuur. Wordt ook opgenomen in het bloed volgens mij en Zantac niet.

Losec is moeilijk te geven, pilletje oplossen in een spuitje maar e helft krijg je niet goed naar binnen met als resultaat verminderde werking.

Ik kan je Nexium sterk aanraden. Zijn zakjes die makkelijk oplossen in een eierdopje met 15 cc water. Dan de juiste dosering met spuitjes optrekken en geven. Werkt hier heel goed, we hebben een blije baby momenteel.

JBPM toevoegen valt zwaarder dan een voeding waar het al doorheen zit. Friso Comfort is dan nog lichter verteerbaar dan Nutrilon AR en smaakt ook erg lekker. Kan het zeer aanraden. Voor de ontlasting kan je tijdelijk lactulose krijgen via de apotheek, volgens mij ook zonder recept.

Succes, Charlie

ps.ik begrijp dat je waarschijnlijk erg blij bent met de Difrax flessen maar met Dr. Browns geen pijnlijke boeren op latere momenten. Het is echt een hele goede fles en zorgt voor hele goede grote boeren direct na het drinken...

6. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor je reactie. ik ga me eens verdiepen in de flessen. die je noemde.

Ik had ook al gekeken naar de voeding van friso, maar om nu gelijk weer over te steppen raden ze me af, eerst 2 weken kijken hoe het met de omneo gaat en overstappen is ook weer slecht voor de darmen dus dat is eerst nog geen optie.

ja die jbpm, ik ga dat eerst eens minderen, kijken hoe dat gaat en mischien kan hij wel zonder nu hij de medicijnen krijgt.

7. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb gekeken naar de Dr. Browns flessen, maar daat staat ook dat het een ventiel heeft dat vacuum voorkomt en tegen krampen werkt, mar dat staat ook bij de s flesden van defrax. En die van avent heb ik ook liggen, daar staat hetzelfde bij, maar thijs drinkt lekkerder uit de difrax. Wat is dan het voordeel van de Dr. Browns ipv de event of difrax?

8. Charlie007

Je zit inderdaad in een lastige periode qua darmkrampen sowieso...hier was dat het ergst tussen 6 en 10 weken...we werden gek en wisten niet of hij nou zo'n last had van de jbmp, de medicatie of 'gewoon' darmkrampen. Best dus idd bij een soort voeding te blijven en een soort medicatie en dat 2 weken lang, dan kan je altijd nog een verandering inbrengen. Ze kunnen op de medicatie in het begin ook sterk reageren qua krampjes, houd daar rekening mee.

Dat met die flessen, Difrax ken ik zelf niet. Dr. Browns (of BornFree, zelfde soort) is gewoon algemeen bekent een betere fles omdat het drinken daaruit gewoon vele malen langzamer gaat en dat wil je met reflux. Je kind moet echt minimaal 20 minuten over een fles doen, dan komt er ook minder lucht mee en zijn ze meer verzadigt. Dat lukt gewoon heel goed met Dr. Browns (is ook smalle hals). En er zijn een aantal meiden op het grote reflux topic die ook overgestapt zijn van difrax en er volgens mij wel echt baat bij hadden. Ik las vooral dat kindjes met Difrax binnen 10 minuten de fles leeg hadden ook met een S speen. Reflux kinderen drinken nou eenmaal veel te gulzig. Deels het probleem natuurlijk.

Wij hebben ook Avent en ik dacht laatst ik probeer het eens maar ten eerste liep alles langs zijn mondje en hij verslikte zich steeds, hij drinkt gewoon beter uit een smalle hals. Avent is niet zo denderend als men denkt, dat hoor je vaker.

Ik ga naar bed...moe moe moe..

Charlie

9. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    oke dan moet ik die flessen denk ik toch maar eens gaan proberen. bedoel je dat het beste de brede of de smalle flessen?

10. Charlie007

Difrax is toch smalle hals? zou ik van dr. browns ook smalle hals doen, zijn ook volgens mij de enige die etos voert. Met een nr. 1 speen kom je heel ver. Die zit er wel op denk ik. Nr. 2 spenen erbij kopen voor de zekerheid. Duurt het drinken met een nr. 1 toch te lang kan je halverwege de fles altijd switchen naar een nr. 2 speen.

Even wennen met schoonmaken met het ventiel enzo maar het is het echt wel waard.

Succes, Charlie

11. Mamanique

Mamanique Nieuw lid

6 aug 2011
    1
    0
    0
    Ons dochtertje van 12 weken heeft ook een reflux en krijgt sinds ze 4 weken oud is Zantac. Binnen een week merkte ik dat het krijsen overging in gewoon huilen. Ook bezochten we een osteopaat (aanrader!) en stapten we diezelfde week over naar Friso Comfort (dikker door johannesbroodpitmeel), ze krijgt dit uit de S-fles van Difrax met de medium speen. Haar laatste fles vulden we aan met een lepeltje Nutriton, eigenlijk meer met als doel de zuigbehoefte te bevredigen en de nachten te rekken. Bedje staat aan hoofdeinde hoger en zo na 4 weken merkte ik duidelijk dat ze tevredener was en geen pijn meer leed.

Hopelijk heb je iets aan onze ervaring.

Deel Deze Pagina