Hallo allemaal, Ik heb jullie hulp nodig. Wij hebben een zoontje van nu 13 dagen oud. De eerste dagen poepte hij makkelijk en veel. Maar vanaf afgelopen weekend wordt het steeds slechter. Ik ben nu een beetje aan het twijfelen. Hij krijgt reguliere kunstvoeding maar drinkt per fles niet meer als 70-80 cc daarna valt hij op mijn arm in slaap. Volgens kraamhulp en verloskundige zou hij naar flessen van 120cc moeten kunnen. De eerste week dronk hij altijd flessen van 90 cc (na opbouwen). Vervolgens begint hij te persen, uren achter elkaar. Hij slaapt dan ook niet maar kreunt de hele tijd, loopt rood aan en krijgt heel erg de hik. Soms, als hij echt kracht geeft, spuugt hij alles uit. Als er (met geluk) eens per 24 uur een beetje poep uit komt, dan is het net gele harde klei ipv zachte mosterd. Als het er eenmaal uit is, slaapt hij een paar uur heerlijk rustig en ontspannen voordat het weer opnieuw begint. We doen al extra water in de fles, geven kindicol druppels van VSM, roeren de fles met een vork, masseren zijn buikje etc. maar dit mag nog niet baten. Herkennen jullie dit? Enig idee wat we het beste kunnen doen? Heb echt het idee dat ook het hikken en spugen door het persen komt. Zo zielig. Heb al een pak omneo in huis maar weet van mijn eerste zoontje (zelfde probleem) dat dit niet echt hielp. Hopelijk herkent iemand bovenstaande!
Hoe lang heb je omneo geprobeerd? Voeding moet je 2 weken de kans geven. De darmen moeten wennen en weer tot rust komen voordat je kunt zeggen of iets werkt of niet. Bij een 13 dagen oude baby heb je het dus niet genoeg geprobeerd. In principe staat voor vrijwel alles wat je probeerd dat je het minimaal 2 weken moet proberen voor je kunt zeggen of het werkt. 120/4 is voor zo'n jonge baby nog veelste veel. Een baby heeft zo'n klein maagje. Blijkbaar is voor hem 70-80 cc voldoende, dus hou het daarop. Bij teveel voeding belast je het lichaam te veel.
Hier hielp omneo ook niet het maakt het juist erger bij ons. Ik vind 120/4 ook veels te veel voor zo een kleintje, deze hoeveelheid krijgt mijn zoontje nu en die is bijna 13 weken. Heb eigenlijk geen tips ervoor.
Ik zou ook gewoon aanhouden wat je nu doet. Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de extra dingen. Je kindje is nog zo jong en dat lichaam moet zo hard werken. Maar het is natuurlijk wel zielig als het poepen zo moeilijk gaat. Maar probeer niet alles door elkaar en maar zo kort. Dat is voor de darmpjes nog minder goed. Wat je wel zou kunnen proberen is naar een osteopaat gaan. Zij kunnen vaak voelen waar blokkades zitten en deze verhelpen. Succes!
Wacht niet te lang! Er is voor zo'n kleintje niets zo vervelend als niet kunnen poepen. Je kunt lactulose aan de huisarts vragen. Helaas werkte dit bij mijn mannetje niet en zijn we uiteindelijk toen hij een paar maanden oud was via de kinderarts aan de forlax gegaan. Wat een verschil! We hadden echt van de ene op de andere dag een ander kind. Na een jaar had hij de forlax niet meer nodig maar een paar maanden terug zijn we weer begonnen omdat zijn ontlasting weer veel te hard was en hij buikpijn kreeg.