Moeilijke situatie ivm invloed van oma

Discussie in 'De lounge' gestart door coquelicot, 1 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. coquelicot

    23 mrt 2019
    31
    3
    8
    Vrouw
    Ik weet het momenteel allemaal even niet meer.
    Even de situatie schetsen.

    Ik ben een bewust alleenstaande mama van een dochter van bijna 2.

    Zeer bewust ben ik voor het moederschap gegaan, op "hoogbejaarde" leeftijd.Ik ben altijd al gevoelig geweest voor stress en angst maar dit was perfect leefbaar.

    Ik weet nu dat ik totaal niet wist waar ik aan begon. Dat een kind krijgen en opvoeden wel zwaar zou zijn had ik wel gedacht maar zo zwaar als ik het nu ervaar, neen dat kwam niet in me op...

    Soit, tijdens de zwangerschap namen de angsten al toe en voelde ik me helemaal niet goed in mijn vel.

    Een paar maand geleden heb ik me een week ziek gemeld wegens zware duizeligheid die de angsten alleen nog maar erger maakten.Die duizeligheid is nu nog altijd bijna continu aanwezig. Ik durf de deur niet meer uit, bang om flauw te vallen. Ik voel dat het veel met stress te maken heeft en dat lijkt mijn ha ook te denken.

    De oma blijft hierdoor 's nachts slapen en is hier overdag ook heel veel.Het is een gewoonte geworden en mijn dochter verwacht ook dat de oma hier altijd is (ze weet ook niet beter, dat begrijp ik wel).

    De laatste maanden is de spanning hier echt te snijden en is er heel veel ruzie. Ze boort me ook constant de grond in terwijl ik het al zo moeilijk heb.
    Zo zegt ze bijvoorbeeld:
    "Jij hebt mijn leven tot een hel gemaakt; ik wil RUUUUST De laatste maanden van mijn leven had ik me wel anders voorgesteld" (ze is helemaal niet ziek trouwens)
    "Ik wil naar huis, ik wil naar huis, ik wil naar huis. Maar jij kan niet alleen blijven met haar haar maar ik wil naar huis!" Ik heb haar elke keer al gezegd dat ze naar huis kan en ik wel op haar zou passen maar dan wil ze niet vertrekken...
    "Ik hoop dat ik morgen niet meer wakker wordt dan ben ik van al u onnozel gezever vanaf"
    " Je kan het niet alleen, je kan het echt niet, ik laat het je zelfs niet proberen; wie weet wat ik hier dan straks aantref?" Pffff
    Ik heb al voorgesteld een betaalde opvang te zoeken bv voor het brengen en ophalen naar het kdv en haar reactie was " als je dat ooit durft te doen, dan ben ik zeker dat je me zo snel mogelijk mijn graf in wil" Wtf zeg.
    - ze dreigt ook met deadlines "voor ze twee jaar is moet je maar zien dat je beter bent want ik heb al genoeg gedaan"
    - "ik doe alles voor haar en zeker niet voor jou"

    Ik begrijp dat ze ook moe is en dat dit ook misschien te zwaar wordt voor haar leeftijd.En dat het frustrerend is dat ik me niet ok voel en daar geen beterschap in te zien is.
    Ik ben hierdoor ook geen baas in mijn eigen leven en ik heb het daar heel moeilijk mee. Iedereen heeft alleen maar kritiek en commentaar en dat is ok soms, dat mag. Maar soms een beetje steun en begrip; dat heb ik nodig !
    Dit is een situatie die voor mij echt onleefbaar wordt.
    En dan is er nog de derde partij, mijn dochtertje, een zeer pittig dametje die dit alles moet aanschouwen......
    Wij tweetjes, ik en zij, wij....
    Het is een gezin van drie geworden, in haar beleving.
    Ze roept ook heel vaak OMA OMA OMA OMA. En dan voel ik een steek in mijn hart en voel ik de tranen branden. Ik ben heel vaak gepest in mijn leven en hierdoor voel ik me echt afgewezen door mijn eigen dochter.

    Dat ik hulp moet zoeken voor mijn angsten en duizeligheid, daar ben ik volledig mee accoord. En dat ben ik ook van plan....
    Maar ik denk soms echt dat ik gek word. Zie ik het verkeerd dat hoe mijn moeder mij behandelt niet ok is? Of ligt het toch allemaal aan mij zoals zij constant zegt ?
    Ik weet het niet meer.
    De vraag is vooral hoe hieruit te geraken. Op welke manier ? In welke volgorde ? Met welke hulp ?
    Ik wil me weer beter voelen en leuke dingen doen met mijn dochter, alleen, niet altijd met oma erbij.
    Maar zij is wel de enige persoon die er altijd geweest is voor mij en dat maakt dat het ook zo dubbel voelt.
     
  2. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    #2 IkbenTess, 1 aug 2020
    Laatst bewerkt: 1 aug 2020
    Wauw, jouw moeder is wel manipulatief zeg. Zelfs al heeft ze een goed punt (en dat kan ik niet beoordelen) dan verergert ze jouw stress enorm op deze manier. Het klinkt alsof zij jou harder nodig hebt dan jij haar, alsof het "jou helpen" haar een dagindeling geeft, invulling van háár leven.

    Zet haar eruit. Ze gaat heel dramatisch doen en nog harder manipuleren, wees daarop voorbereid en zet door. En daarna hard aan de slag met hulp voor jezelf. Ik denk dat volledig op eigen benen staan juist goed zal doen. Regel idd opvang voor je dochter en ga in therapie. Ik weet uit ervaring dat dat een harde weg is, maar wel een bevrijdende.

    En nog iets: voel je niet afgewezen door je dochter ondanks je eigen pijn. Projecteer jouw verleden niet op haar,dat moet je echt los van elkaar zien! Zodra oma wat meer afstand heeft gaat dat wel over. Mijn oudste was vroeger op mijn man gericht en zei zelfs tegen mij dat hij gewoon niet zoveel van me hield :D hij was toen 4 ofzo. Ik vond het niet leuk maar ook niet erg, kwam ook vanzelf weer goed. Nu begint hij te puberen en begint het toch weer opnieuw haha! Komt echt wel goed.

    Ik liep ook enorm tegen mezelf aan toen ik moeder werd, het is echt heel moeilijk geweest. Zoek hulp, ik ben 3,5 jaar in therapie geweest en dat was ook nodig! Het was het ook waard.
     
  3. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Wat een lastige situatie.

    Het lijkt alsof het van beide kanten uit niet goed gecommuniceerd is. Heb je het er over gehad hoe lang ze zou blijven? Wat verwacht je van haar?

    Wie bedoel je met "de oma"? Is het jou oma of die van je dochter? Beetje vreemd omschreven.

    Kun je je redden zonder de oma in huis?

    Ga eens om de tafel zitten. Maak duidelijke afspraken over wie wat doet. Wat er van haar verwacht wordt, en vooral wat niet.

    Maakt ze dat soort opmerkingen ook waar je kind bij is?
    Is er iets met oma aan de hand? Normaal gedrag is het namelijk niet.

    Je schrijft "Ik heb haar elke keer al gezegd dat ze naar huis kan en ik wel op haar zou passen maar dan wil ze niet vertrekken..."
    Op wie passen?
    Het is wat onduidelijk.
     
    wendy339, Disneyfan, Zeebra en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Als eerste is het belangrijk dat je maandag de huisarts gaat bellen en dat je open kaart gaat spelen, ook de thuissituatie eerlijk vertellen. De huisarts kan daardoor de goede hulp inschakelen voor jouw. Het is namelijk heel erg belangrijk dat jij weer op eigen benen gaat staan.

    Verder zou ik structuur aanbrengen in je dag. Schrijf eens uit hoe een normale dag eruit zou zien zonder je moeder. Van opstaan tot naar bed gaan. Begin ook eens met een blokje om te lopen met je dochter zonder je moeder en maak dat rondje steeds groter zodat je weer durft en zelfvertrouwen krijgt. Zie het als exposure therapie. Je bent het namelijk waard.

    Zolang je moeder de rol van moeder blijft overnemen en jij dat accepteert omdat het veilig voor je voelt zal er niks veranderen.

    Wat ze allemaal uitkraamt is echt verre van oké. Jullie hebben nu alleen een bepaalde dynamiek waar jullie zelf niet meer uitkomen en ontzettend gefrustreerd zijn geraakt. Vergeet niet dat jij niet verantwoordelijk bent voor haar uitspraken en gedrag andersom geldt dat natuurlijk ook.

    Ik vind de uitspraak dat jij op je dochter wilt passen echt alles zeggend. Jij past niet op, je bent haar moeder. Oma’s/ opa’s etc passen op.
     
  5. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Kan oma niet gewoon terug naar haar eigen huis? Of ben je helemaal niet in staat om voor jouw dochter te zorgen? Zijn er geen instanties die hierbij hulp kunnen bieden?
    Oma komt wel erg... dubbel over. Wel wíllen blijven, niet willen helpen, wel willen helpen... Ik zou er ook van in de war raken.
     
  6. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zet aub oma het huis uit, ik ga er tenminste wel van uit dat ze zelf nog een huis heeft.Oma maakt je kapot waardoor je alleen maar meer onzeker word.Neem afstand, zoek hulp om aan je eigenwaarde te werken,desnoods eerst via de ondersteuner bij de huisarts tot je bij een ggz terecht kan omdat de wachtlijsten zo lang zijn.De eerste jaren van een kind zijn al zwaar maar oma maakt het ondraaglijk zwaar door je zo naar beneden te halen,wat wil ze hier mee bereiken?Je kan het echt wel alleen, zoek bv een goede gastouder /oppashulp aan huis.
    Dat je dochter vaak eerst oma roept herken ik wel, als mijn moeder hier is dan ben ik ook even niet "belangrijk" meer,dan is het oma voor en na.Ik zie mijn moeder ook een paar keer per week en het gaat iedere keer zo.
    Voor je dochter ben je echt wel de belangrijkste persoon in haar leven, wees ook het goede voorbeeld door voor jezelf en je dochter te kiezen.Nu is oma nog lief voor je dochter maar hoe word dat als ze ouder word?
     
    Gewooniemand, Cedi en IkbenTess vinden dit leuk.
  7. Cedi

    Cedi Niet meer actief

    Damn, oma is een bitch. Snel met de HA een gesprek aangaan.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Ik vind je moeder echt heel gemeen.
    Ik zou haar het huis uit zetten en hulp ergens anders zoeken. Heb je vrienden, broers/zussen, collega’s? Iemand waarvan je weet dat hij/zij je tijdelijk even kan helpen?
    Verder zou ik ook naar de huisarts gaan met je verhaal. Je klinkt ongelukkig en uitzichtloos. Je arts kan je hierbij helpen.
     
    Kindje3, Gewooniemand, Jessi79 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Oma komt in mijn ogen op z’n zachtst gezegd wat manipulatief over.
    Ik snap volkomen dat je met je rug tegen de muur staat want het huis uitzetten klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Wie weet wat ze dan gaat doen. En niet om je bang te maken, echt niet, maar aan je verhaal te lezen haalt ze zich nogal wat in haar hoofd en jij bent een ‘makkelijke prooi’ omdat je zelf ook niet lekker in je vel zit.
    Maak maar een afspraak met de huisarts zou ik zeggen en ik weet niet of je verder nog netwerk hebt? Iemand die je kan helpen? Niet om te bewijzen dat je het echt wel kan naar je moeder toe maar meer om zelf wat vertrouwen te krijgen want het klinkt ook een beetje of dat naar het minpunt is gedaald.
    Ik bedoel het niet verkeerd maar als jij tegen je moeder zegt dat je wel oppast, op je eigen kind pas je niet, dan speel je je moeder ook een beetje in de kaart. Kom op; het is je kind en dat mag je laten merken ook want je doet vast ook heel veel dingen goed!
    Misschien is het een idee om het op te schrijven? Je hoeft de brief niet eens naar je moeder te sturen maar misschien helpt het?
     
    coquelicot vindt dit leuk.
  10. coquelicot

    23 mrt 2019
    31
    3
    8
    Vrouw
    De oma is mijn moeder. Ja, ze behandelt mij ook zo met mijn dochter erbij. Op haar passen = dus op mijn dochter
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wat ik mij als eerste afvroeg, hoe dacht jouw moeder over je keuze om bewust alleenstaand moeder te worden? Kan het zijn dat ze er al bang voor was dat het misschien te veel voor je zou zijn?

    Verder, ze mag zo niet tegen je praten, nooit, maar ik krijg het idee dat zij net zo goed volledig over haar grenzen aan het gaan is.

    Kun je het alleen? Zo ja, dan zou ik oma vriendelijk vragen om weer naar haar eigen huis te gaan.
     
    Kolibrie, Vero0504, Vitamientjuh en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. coquelicot

    23 mrt 2019
    31
    3
    8
    Vrouw
    Het geeft me inderdaad heel veel stress. Ze bevestigt door haar woorden steeds weer mijn lage zelfbeeld. Haar eruit zetten is niet zo eenvoudig in de praktijk. Heb ik trouwens al eens geprobeerd. Haar reactie: "dan ga ik tegen de hele familie vertellen dat ik hier niet meer binnen mag" Doe maar was mijn reactie want ik weet hoe het er hier aan toegaat en ik kan nog altijd in de spiegel naar mezelf kijken. Want naar de buitenwereld doet ze heel anders, het perfecte plaatje..... Haar kan ik niet helpen, mezelf hopelijk wel. Dus in therapie gaan om oa sterker in mijn schoenen te staan is de eerste stap
     
    Gewooniemand en cosdy vinden dit leuk.
  13. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Eerlijk? Ze is er niet voor je! Wat ze doet is emotionele mishandeling.
    Jij bent de enige die iets kan beslissen over je leven, als jij je moeder eruit zet en je dochter een paar dagen per week naar de kdv brengt, dan is dat jouw goed recht. Dat is heel normaal om te doen.

    Wat je zegt: de situatie is onleefbaar geworden! Het helpt jou niet meer (deed het dat ooit?) en hoe moeilijk ook, nu moet er iets gebeuren. Of je moeder gaat zich als een normaal mens gedragen, of ze moet naar huis. Kun je er uberhaupt met haar over praten? Dat ze jou op dit moment alleen maar meer stress bezorgd?
     
    Zuul, Gewooniemand, Rosa Canina en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Dat ze oma uit huis moet zetten je makkelikker gezegd dan gedaan hè. In geval van TS is dat ws moeilijk omdat ze toch in meer of mindere mate afhankelijk is van de hulp van haar moeder. Ik heb ook een beetje zo'n moeder en eruit zetten betekend hier ook: geen hulp meer.

    Kijk, dat oma gaat dreigen met tegen familie zeggen dat ze er niet meer in komt, daar moet je schijt aan hebben. Dat is gewoon dreigen en manipulatie om er zo voor te zorgen dat je het niet doet. Dat zou ik lekker laten gaan . Laat haar maar tegen familie zeggen dat ze niet meer naar binnen mag. Grote kans dat ze het niet eens doet en zo ja, dan kan je rustig tegen familie zeggen hoe het echt zit. De eer aan jezelf houden . Dat ze welkom is maar dat je het zelf wil doen.

    Heb je familie waar je mee kan praten of die evt kunnen helpen? Vrienden/collegas? Werk je op dit moment?
    Ik zou het zelf in handen nemen voordat je moeder gekke dingen gaat doen.
    Dus zelf naar de HA gaan en hulp zoeken voor je angsten . Grote kans dat ze je door verwijst naar iets van jeugd en gezin . Met hun kun je praten en zoeken naar oplossingen over evt problemen met je dochter. Misschien kan je begeleiding krijgen?
    Denk dat je beter zelf kan laten zien dat je echt van goede wil ben en het probeerd dan wanneer je moeder ergens aan de bel gaat trekken over zorgen over je dochtertje....
    En als je zelf therapie of zo krijgt dan leer je sterker in je schoenen te staan en zal je horen dat het niet ok is hoe je moeder doet. Krijg je handvatten om met haar in gesprek te gaan en grote kans dat je ook samen met haar in gesprek kan met iemand erbij
     
    Zuul, Vero0504 en Nataly1972 vinden dit leuk.
  15. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ik zou maandagmorgen 8u meteen de ha bellen..
     
    Zeebra en NiekeKris vinden dit leuk.
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    En als je dat gezegd hebt: waarom zit ze dan nog bij je?
    Kan je zelf 24/7 voor je kind zorgen?
     
    Lies1611 en Neuzeke vinden dit leuk.
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.635
    113
    Vrouw
    In wat voor situaties word uw moeder dan zo verbaal grof?
    Gewoon zomaar tussendoor?
    Of als er zaken voorvallen.

    Want je hebt haar er al eens proberen uitzetten las ik.
    Maar is dat dan echt of ben je net als haar gewoon aan het dreigen?
    Kan je zonder haar hulp?
     
  18. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Dit klinkt als een heel ongezonde relatie.. zowel voor jou, je moeder en je dochter. Je bent nu afhankelijk van je moeder geworden, terwijl het denk ik heel belangrijk is om op eigen benen te staan. De verwijten die je te horen krijgt zijn niet oké, klinkt alsof je moeder zich ook behoorlijk machteloos voelt. Eigenlijk zou zij ook voor jou op moeten komen door samen hulp te zoeken voor jou ipv je zo te kleineren, wat moet dat verschrikkelijk voor je voelen zeg.

    Schakel een onafhankelijke partij in, huisarts eerste stap. Vraag wat de mogelijkheden zijn.. zo snel mogelijk op eigen benen en oma het huis uit. Dit is niet goed voor jullie.. :(
     
    coquelicot vindt dit leuk.
  19. coquelicot

    23 mrt 2019
    31
    3
    8
    Vrouw
    Je hebt helemaal gelijk !
    Soms zegt de oma "kom maar bij mama" heb ik al opgemerkt. Ik heb me daar al heel kwaad over gemaakt. Haar reactie : het zal mijn leeftijd zijn dat ik me zo vaak vergis...
     
  20. coquelicot

    23 mrt 2019
    31
    3
    8
    Vrouw
    Op hele slechte dagen, met zware duizeligheid is dit momenteel niet altijd mogelijk nee
     

Deel Deze Pagina