groot leeftijdsverschil tussen nr 1 en 2

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door woman1974, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. woman1974

woman1974 Actief lid

16 jun 2011
    456
    0
    0
    verstandelijk gehandicaptenzorg
    limburg
    IK heb een dochter van 10 en ben nu waarschijnlijk rond de 4 weken zwanger van mijn 2e.
    Zijn e rhier meer mensen die zo een groot leeftijdsverschil hebben tussen hun 1e en 2e kind>

Mijn dochter zegt steeds dolgraag een broertje of zusje te willen hebben, maar vraag me dan ook af of ze wel echt beseft dat ze daar weinig aan heeft in het begin en dat er de eerste jaren niet zo een band zal zijn als ik met mijn zus heb waar 2 jaar verschil tussen zit.

Hoe ervaren jullie dit?

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik was zelf 9 toen mijn broertje kwam. Vond het geweldig! Hielp mijn mama met het in badje doen en het geven van de fles.
    Heb hierdoor een hele sterke band met mijn broertje gekregen, voel hem enorm goed aan en hij mij.

3. Neomi

Neomi Actief lid

11 dec 2010
    119
    0
    0
    Mijn oudste is 10, mijn middelste is 9 en mijn jongste is net 1 geworden... ze vinden het geweldig!! vooral mijn oudste dat is echt een soort van "vadertje" voor haar!! leuk om te zien!!

4. yvonne41jaar

yvonne41jaar Actief lid

5 mrt 2011
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn eerste word 29 juni 16 jaar en ben nu bijna 8 weekjes zwanger. Heb bijna 13 jaar alleen voor mijn zoon gezorgd en vormen nu een nieuw gezin met een fantastische man en krijgen we nog een kleine van ons samen.puberzoon vind het super en zal16.5 jaar gaan schelen met zijn broer of zus :)

5. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Hier 7 jaar verschil tussen 1 en 2. Zelf ook 7 jaar verschil tussen een tweeling.
    Als ik het leven meer gestuurd had kunnen hebben, had ik voor minder verschil gekozen.
    Zelf vond ik het fantastisch toen mijn moeder zwanger was en ik 7 was. Maar de tweeling is heeft veel meer met elkaar dan met mij.
    Ik voel me soms toch nog een beetje enigs kind.
    En mijn oudste zoon vind zijn broertje heel leuk, maar ook wel eens lastig en druk. En moet mama na 7 jaar veel meer delen.

6. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb 4 kinderen, 2 leggen zegmaar :p
    Tussen de oudste twee zit anderhalf jaar, maar tussen twee en drie zit zeven jaar verschil, tussen 1 en 3 zit 8 jaar verschil en tussen nr 1 en 4 zit 10 jaar verschil en straks tussen 1 en 5 zit 12 jaar verschil.

Ze hebben wel wat met hun jongere zusjes maar het is wel gewoon een andere levensfase en dat merk je wel.
    De oudste is de enige jongen en hoopte vurig dat deze beeb een jongetje zou zijn, maar het is weer een meisje. Toch denk ik niet dat ze veel aan elkaar zouden hebben als het wel jochie zou zijn.

Tussen mijn man en zijn (geadopeerde) zusje zit 10 jaar. Ze hebben niks met elkaar... Gewoon doordat ze een andere levensfase hebben.

Maar ik denk ook dat het veel met opvoeding te maken heeft. Hij werd heel anders opgevoed dan zijn zusje. Zo groeide hij op met weinig geld en zijn zusje kreeg alles bijv.

7. Malibu Stacy

Malibu Stacy Actief lid

13 dec 2010
    204
    0
    0
    Limburg
    Tussen mij en mijn broertje zit 7 jaar, ik had er eerlijk gezegd niet zo heel veel mee toen hij klein was, pas toen hij ouder was vond ik het leuker. Nu kunnen we het overigens héél goed met elkaar vinden en ben ik vaker kinderachtiger als hij ;)

8. Serephina83

Serephina83 Actief lid

3 jan 2011
    356
    1
    0
    Ik was zelf 10 jaar toen ik nog een broertje kreeg (mijn andere broers waren toen 8 en 11 jaar). Vond het fantastisch! Een leeftijd waarop je al veel meer snapt en ik was dan ook echt betrokken bij alles. Voelde me (en nog steeds) verantwoordelijk voor mijn broertje. We hebben een hele bijzondere band.
    Hij is nu 18, en heeft een zus en broers van eind 20 (ondertussen ook nog 3 stiefbroers erbij) Hij kwam meer naar ons toe met dingen dan naar mijn ouders, omdat we toch iets dichterbij hem staan (letterlijk, qua leeftijd). zover ik weet heeft iedereen in ons gezin dit als fijn en leuk ervaren, had het niet anders gewild!!

9. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ken wel mensen met kinderen met een groot leeftijsverschil. Is eigenlijk altijd erg goed gegaan. Ja oke ze spelen niet zo samen als dat ze twee jaar schelen maar je dochter is 10 en vind het straks waarschijnlijk super leuk om haar broertje/zusje bewust te zien opgroeien, ze kan heel leuk helpen met in bad doen etc.
    En over een paar jaar heb je nog gratis oppas aan huis ook ;)

10. stella84

stella84 Actief lid

8 jan 2011
    169
    0
    0
    Mijn broer en ik schelen een kleine twee jaar. Mijn zus en ik tien jaar. Ik ben de oudste. Ik vond (en vind) het geweldig. Met mijn broer kreeg ik pas na de pubertijd een betere band. Maar mijn zus en ik zijn altijd close geweest. Dus ik zou me geen zorgen maken meid. Ik heb zelf altijd geroepen dat er bij mijn eerste en tweede ook tien jaar tussen mag zitten! :D

11. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik heb al 3 kinderen van 14,de tweede wordt deze week 12,en een van 9.Nu kan ik elk moment bevallen van nummer 4.
    Dus ook ruim 9 jaar verschil met de jongste!
    En allemaal met dezelfde papa haha!

12. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Mijn 'kadokind' is 14.. En over paar weken komt dus zijn broertje. Maar dan hebben ze alleen niet dezelfde mama!

Tussen mij en mijn oudste zusje zit al 5 jaar.. en met mijn jongste broertje scheel ik 10 jaar..
    Ben ook altijd een tweede moeder geweest..
    Maar ook wederom niet 2 dezelfde ouders..

13. Happymom2010

Happymom2010 Bekend lid

11 jun 2011
    939
    9
    18
    Vrouw
    Hey..
    Ook ben een "nakomertje"...
    Scheel 11 en 12 jaar met mn zussen, ik heb het altijd heel leuk en gezellig gevonden.. (We hebben allemaal dezelfde ouders btw)
    Werd vaak mee op sleeptouw genomen zonder ik erom vroeg!
    Als mn zussen wat leuks gingen doen vonden ze leuk om me mee te nemen..
    Ik kan geen nadelen opnoemen, was en is nog steeds leuk, ook nu we zelf kinderen hebben

14. Joy2111

Joy2111 Fanatiek lid

16 jun 2010
    1.170
    1
    0
    Kwaliteitsmedewerker
    Overijssel/Twente
    Mijn oudste wordt dit jaar 8 en ik mijn 2de is onderweg.
    Mijn stiefdochter is al 18 jaar en zij kijkt net als mijn zoon enorm uit naar een babytje erbij en ze zijn allebei enorm betrokken

15. Lisa40

Lisa40 Nieuw lid

18 jun 2011
    3
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn dochter is 13 en ik ben nu 24 weken zwanger. Ze vind het geweldig en ik denk dat het juist heel leuk is voor mijn dochter om dit zo bewust mee te kunnen maken.

16. Yolandake

Yolandake Actief lid

29 okt 2006
    362
    0
    0
    antwerpen
    ik heb een dochter van 14 en een zoon van 15 :p
    (eerdere relatie die ook stuk is gegaan na de geboorte van men dochter )

nu 10 dagen geleden bevallen van een meisje :p

17. woman1974

woman1974 Actief lid

16 jun 2011
    456
    0
    0
    limburg
    wat fijn om jullie reacties te lezen, dat geeft me er wel een rustiger gevoel onder
    MIjn dochter zegt ook steeds mam dat ga ik echt leuk vinden, maar ja ze moet wel gaan delen en daar heeft ze soms moeite mee!

gefeliciteerd met de pasgeboren elize, geniet ervan!

18. Cindell

Cindell Actief lid

20 okt 2010
    359
    0
    0
    pas afgestudeerd aan avondschool als grafisch vorm
    België, Limburg
    Mijn jongste broer en ik schelen 10 jaar. Hij was mijn levende babypop. :cool:
    Ik heb nu nog steeds een goede band met hem. Met mijn oudste broer (schelen 3 jaar) had ik altijd ruzie. Gelukkig dat onze band veranderd is nu we allemaal volwassen zijn.

Ik zou zo zeggen "geen zorgen maken, komt wel goed". En bijkomstig pluspunt: je dochter kan af en toe ook wel oppassen, zodra ze oud genoeg is.

19. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Het gaat er denk ik om hoe je zelf met het verschil omgaat. Je oudere kinderen ook gewoon kind laten zijn en ze geen verantwoordelijkheid voor de baby opleggen. Voor sommige zal het meer wennen zijn als voor anderen, maar ik en mijn zusje (schelen 2 jaar) hebben nog heeeel lang gezeurt om een nakomertje.. ;)

20. woman1974

woman1974 Actief lid

16 jun 2011
    456
    0
    0
    limburg
    mijn zus en ik schelen 2 jaar, hadden vroeger heel veel ruzie maar deden ook heel veel samen, als pa en ma weg waren stiekem samen op stap en zorgen dat je optijd thuis bent, maar dat is helemaal goed gekomen, we hebben nu een goede band ondanks dat ik heel open ben en zij juist heel gelsoten

ik ga er zeker ook van genieten en haar geen dingen opleggen, ze mag helpen maar niets moet en dat oppassen ja dat zou inderdaad ook kunnen over een paar jaar

Deel Deze Pagina